Gå til innhold

TEST: Logitech G933


Anbefalte innlegg

Har brukt disse snart i 1mnd nå. Meget fornøyd.

 

Lyden har ikke blitt brutt pga manglende signal en eneste gang(lest at 930 sliter tilfeldig med dette).

En ting jeg liker godt er at de spiller musikk veldig bra, såpass bra at jeg ikke trenger å bytte til et annet "hodeplagg" når musikk skal nytes.

 

Personlig er jeg ikke spesielt fan av sorround, så jeg velger å bruke mine i stereo. Et kult konsept er at du kan i fremtiden bestille ny deksler på øreklokkene. Feks et kallenavn, eller et pro team du heier på(for de som vil bruke lysene).

 

Når det gjelder prisen er det alltid slik at forhandlere etc tar maks pris i starten pga etterspørsel, avvent 1-3mnd nå så legger produktet seg ned til 1600kr fast og tilbud ned til 1000,-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Hvorfor er det så "vanskelig" å få surround med hodetelefoner? Vi har bare to ører og vanlig surround oppfattes tross alt av disse to ørene, som tidsforskjeller. Burde jo være mulig å få til dette helt fint med hodetelefoner?

Du trenger ikke å endre noe på hodetelefoner for å få til dette, det er mikrofonen som tar opp lyden som er hemmligheten. Det kalles binaural audio

 

Det kan for så vidt stemme når man skal lage et opptak av et lydbilde på mest mulig realistisk måte. Men der er ikke direkte overførbart til surround i et spill. Men, som du skriver behøver man i grunnen ikke endre på hodetelefonene for å få surround. De fleste gaming hodetelefoner er uansett stereosett som benytter seg av virtuell surround som i praksis er programvare som skaper en surround effekt. Får du en standalone virtuell lydmotor kan du altså i teorien bruke et hvilket som helst headset.

 

Med det sakt så vil det variere ganske mye hvor godt resultatet blir, både mellom fysiske headset og mellom programvaren som brukes.

 

Det finnes noen "skikkelige" surround headset med flere høytalere, men de har også noen utfordringer, den viktigste av disse er plassen. Man må bruke flere, men mindre høyttalere som helt klart kan påvirke lydbildet. Samtidig står de så nær hverandre at det er vanskelig å få utnyttet fordelene med flere høyttalere skikkelig. Dessuten blir de fort dyre, og da hjelper det ikke på at de ikke nødvendigvis kommer bedre ut i tester heller.

 

 

Men hva skal være fordelen med flere høyttalere inni hodesettet? Inn i hodet er det to innganger, en på hver side. Hvor en lydkilde befinner seg kan hjernen kalkulere ved å ta hensyn til tidsforskjellen lyden kommer til ørene. Det betyr at det ikke nødvendigvis er mulig å høre forskjell på om en lydkilde er rett bak eller rett foran.

 

Utfordringen er kanskje at i den virkelige verden så kan man snu litt på hodet for å forbedre lokaliseringen; det funker dårlig med headset. Da må man ha headset med aksellerometer e.l...? VR-headset?

 

Hjernen kan tolke lyder på flere måter enn tiden en lyd bruker for å nå det ene eller andre øret. Eksempelvis vil ørets form føre til at lyden forandrer karakter i det den beveger seg fra front til bak og omvendt. Hvis du tapper tommel og pekefinger mot hverandre i høyt tempo og holder fingrene et par cm fra ett av ørene så vil kun dette ene øret høre lyden. Du vil like vel kunne ha en viss formening om retningen lyden beveger seg i basert på hvordan lyden forandrer karakter når den beveger seg. Hvor tydelig denne effekten er varierer med lydfrekvens etc.

 

Den teoretiske forskjellen er altså at samme lyd kan spilles på de forskjellige høyttalerne, og hjernen kan så bedømme retning basert på hvordan lyden forandrer karakter basert på plassering. 7.1 Headset har 5 høyttalere i hver klokke, og vil tildels kunne gi en slik effekt i teorien. Problemet er at klokkene er så begrensede, at den reelle effekten ikke nødvendigvis lar seg utnytte helt. Dessuten kan denne effekten etterlignes ved at programvaren forvrenger lyden på samme måte.

 

Om du holder hodet stille og objektet som lager lyd også er stasjonært, så kan det som du skriver være vanskelig å bedømme eksakt posisjon uansett. Også her forsøker hjernen å kompensere ved å ta i bruk flere metoder og lærdom fra tidligere til å bedømme plassering og retning. Å vri på hodet er et virkemiddel kroppen kan ta i bruk, nærmest uten at vi selv tenker over det, for å bedømme posisjon mer nøyaktig. Dette vil som du skriver kunne simuleres om man har headset som måler hodets bevegelser, eksempelvis i VR sett som du skriver, eller om man benytter seg av løsninger som for eksempel Track IR. Men dette forutsetter at programvaren også støtter dette. I spill tilsvarer dette normalt at man rører på musen. I sistnevnte tilfelle vil dette være en unaturlig bevegelse og må gjøres mer bevisst.

 

Videre kan skifte i avstand simuleres ved hjelp av doppler effekten der lydbølger komprimeres om et objekt nærmer seg, og strekkes om et objekt fjerner seg.

 

Men, alt i alt tror jeg ikke det vil være noen åpenbare store fordeler med flere høyttalere i et headset, og som jeg skrev tidligere vil det i alle tilfeller kunne være ulemper i form av at man normalt vil kunne få mindre høytalerelementer. Tiamat 7.1 har for eksempel et utvalg 20, 30 og 40mm elementer, men Vengance 1500 kan med sine 50mm elementer kunne gi et lydbilde førstnevnte ikke kan. Så enn så lenge er de i alle tilfeller noen tradeoffs.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvorfor er det så "vanskelig" å få surround med hodetelefoner? Vi har bare to ører og vanlig surround oppfattes tross alt av disse to ørene, som tidsforskjeller. Burde jo være mulig å få til dette helt fint med hodetelefoner?

Du trenger ikke å endre noe på hodetelefoner for å få til dette, det er mikrofonen som tar opp lyden som er hemmligheten. Det kalles binaural audio

 

Det kan for så vidt stemme når man skal lage et opptak av et lydbilde på mest mulig realistisk måte. Men der er ikke direkte overførbart til surround i et spill. Men, som du skriver behøver man i grunnen ikke endre på hodetelefonene for å få surround. De fleste gaming hodetelefoner er uansett stereosett som benytter seg av virtuell surround som i praksis er programvare som skaper en surround effekt. Får du en standalone virtuell lydmotor kan du altså i teorien bruke et hvilket som helst headset.

 

Med det sakt så vil det variere ganske mye hvor godt resultatet blir, både mellom fysiske headset og mellom programvaren som brukes.

 

Det finnes noen "skikkelige" surround headset med flere høytalere, men de har også noen utfordringer, den viktigste av disse er plassen. Man må bruke flere, men mindre høyttalere som helt klart kan påvirke lydbildet. Samtidig står de så nær hverandre at det er vanskelig å få utnyttet fordelene med flere høyttalere skikkelig. Dessuten blir de fort dyre, og da hjelper det ikke på at de ikke nødvendigvis kommer bedre ut i tester heller.

 

 

Ja du har rett i at det blir vanskelig eller nesten umulig å spille inn alle tenkelige lyder binauralt for de fleste store spill, men de kunne hvertfal brukt det i cutscenes..

 

men er det ikke mulig å simulere binaural lyd med HRTF?

 

fant dette feks:

 

https://www.reddit.com/r/headphones/comments/3qqxz2/best_simulated_binaural_ive_heard_so_far/

 

edit:

fant også ut at binaural audio blir brukt i Silent Hill 3 og the Corpse Party games

 

edit:2

 

ser ikke ut som det er noe spesiell grunn til at det ikke blir brukt mer heller:

 

https://www.reddit.com/r/truegaming/comments/126fjp/why_isnt_binaural_audio_used_in_gaming/

 

Jojo tildels. HRTF er egentlig by far den mest vanlige måten å lage surround headset på. Altså, objekter rundt omkring lager en lyd som treffer hver øre til forskjellig tid, i sin enkleste form. Så kan man simmulere doppler effekt og hvordan ytterøret påvirker lydene etc for å skape et helhetlig lydbilde. Men ofte vil det være enkle lyd fra kilde til øre simuleringer som gjøres. Man kan altså høre retningen, hvor ting beveger seg, avstand, men sammenlignet med virkeligheten vil det kunne fremstå som noe flatt.

 

Binaural er imidlertid å dra dette en del lenger for å komme så nært virkeligheten som mulig, og vil være ganske krevende om man skal dra den helt ut med spill med stor bevegelsesfrihet og mange lydkilder. Det vil være relativt mye mer komplekst, krever relativt mye mer dataprosessering, og i en stor andel av spillene vil ikke effekten i realiteten være verdt investeringen. I CoD er plasseringen til andre spillere formålet, og det oppnås med enkel retningsbestemt lyd.

 

Unntakene vil være spill der spilleren følger en mer forutbestemt sti, eller der sanseinntrykk som spiller hovedrollen i spillet. Der man tar seg tid til å legge merke til effektene av binaural lyd.

 

Men det er nok utvikling også her, slik at vi trolig får en stadig tilnærming til binaural lyd etter hvert. Det har muligens allerede begynt også. Jeg har ikke full oversikt over hva som simuleres i de forskjellige spillene.

 

Egentlig kan det sammenlignes med kalkulering av lys i den grafiske delen av spillet, der man eksempelvis kan bruke path tracing eller raytracing, som hver har sine fordeler og ulemper. Jo flere ganger lysstrålen treffer et objekt og reflekteres, bøyes eller splittes, før den omsider når lyskilden, jo mer realistisk blir lyssettingen, men det blir også en god del mer å kalkulere. Alternativet er at strålen skytes ut fra kamera, treffer et objekt og setter fargeverdien for pixlene basert på objektatributter etcs, for så å reflekteres direkte til lyskilden. Dette vil være mye mer effektivt, men det vil også skape et mindre fyldig belyst scene.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar



 



 



Vet ikke om det var gjort med hensikt...,men følgende er nevnt to ganger i felte "Minus"...
"Surround-lyden er ikke ekte surround, mer som en effekt"

Tek må tydeligvis ikke ha likt "Surround-lyden".

Men som de sier så er det ikke lett å skape en naturtro gjengivelse av surround-lyd med bare to elementer.


 




Hei BizzyX78 :-) Det skulle ikke stå i minus to ganger, det skjer noen ganger at et punkt kopieres når vi endrer rekkefølgen på plus-minus-punktene. Jeg har fikset det nå, så den oppdateres nok om ikke så lenge :-)

Vi skriver litt mer utfyllende om hvordan vi opplever surround-effekten omtrent midt på side 2. For å korte det ned: Vi liker den, til sitt bruk. Vi blir ikke noe bedre FPS-spillere av den, men ikke noe dårligere heller. Den gir en illusjon av et mer 3-dimmensjonalt lydbilde, og det liker vi godt. Det har den fått pluss for. Men den har likevel fått minus siden det er dårlig opplyst fra Logitechs side at dette ikke er ekte surround, slik at for eksempel fps-spillere som forventer bedre rettningsbestemming av lyd kan komme til å bli skuffet.

 

 

Takk for tilbakemeldingen...

Ja..., Logitech har gjort det noen ganger..., ikke det at Logitech er alene om å gjøre det heller.
Å gjøre 7.1 om til 2 er en ting..., men å gjøre 2 om til 7.1 er jo langt vanskeligere..., spesielt når man fortsatt kun bare har 2 høytalere.
Så ut av de forskjellige headsetene som jeg har prøve med "Surround-lyd" til nå så synes jeg også at de gjør jobben ganske bra..., men som du sier så kan de ikke måle seg med ekte surround-lyd.

Noe som jeg er helt enig i at dem burde ha forklart bedre på produktene sine.

 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

 

Hadde Tritton Ax Pro tidligere hvor det var ekte 5.1 DD lyd å de var helt klart milesvis foran når det kom til surround opplevelse enn med Logitech G430 som jeg har nå. Kan ikke si jeg var noe veldig fan av virtuell surround, synes lydbildet bare ble veldig rotete i alle spill jeg har prøvd så langt, så holder meg til Stereo å der har G430 faktisk veldig god lyd i forhold til den lave prisen.

for summen du betaler ja, men finnes tilstrekkelig mye annet å velge i som er bedre, men mye som er bedre og den diskusjonen er ende lang. fornøyd med byggkvaliteten på G430 også.

 

Nja, byggekvaliteten er vel så som så. Er mye hard plastikk så et par turer i gulvet kan nok knekke ting her og der. Jeg er veldig fornøyd med komforten og lyden da, som er det viktigste for min del. Tritton headsettet var veldig tungt og hadde imitert skinn, så å game om sommeren kunne bli en varm og svett affære, men det var nå nice å kunne spille med skikkelig surround lyd i forhold til virtuell surround.

Lenke til kommentar

 

Eller noe som kan være enda mer nyttig: Du kan kjøre et kommunikasjonsprogram som f.eks. Skype via en tilkoblet telefon eller et nettbrett, og justere volumet på lagkameratene dine uavhengig av spillet.

 

Erhm.

 

Man kan jo justere volume til kun skype i windows innebygde "volummikser"

IsVdwlG.png

 

Som vanlig er logitech kjempeflinke til å prise disse milevis unna hva det er verdt i lydkvalitet. De lurer nok mange med den "ekte surrounden" sin.

Er vel butikkene som priser dem, ikke Logitech :)

 

Butikkene priser alle andre headsett også, og g933 er sinnsykt dyrt i forhold til andre gamingheadsett på markedet. Logitech har nok som nevnt over en finger med i spillet.

Dette headsettet har ingen kvaliteter som er verdt 1500kr engang, og lydkvaliteten er som vanlig i logitech stil på 500kr verdi.

Lenke til kommentar

Jeg blir oppgitt av prisen, 2k for det juggelet der? Har selv g930 og med tanke på at de også kostet 1,5 - 2k nye så er de noe av det verste jeg noen gang har hatt, over alle kategorier. Drivere er helt mongolide, det klikker hele tiden, skrur seg av og på, bassen skingrer i øra og byggekvaliteten er ræv. Etter 2 måneder så gikk det skinnet på klokkene i oppløsning. IKKE KJØP

Lenke til kommentar

Jeg blir oppgitt av prisen, 2k for det juggelet der? Har selv g930 og med tanke på at de også kostet 1,5 - 2k nye så er de noe av det verste jeg noen gang har hatt, over alle kategorier. Drivere er helt mongolide, det klikker hele tiden, skrur seg av og på, bassen skingrer i øra og byggekvaliteten er ræv. Etter 2 måneder så gikk det skinnet på klokkene i oppløsning. IKKE KJØP

Helt vanlig dette, de suger rett og slett balle, både 930 og G35. Knekker for et godt ord.

Hvis jeg skal anbefale et rimelig men OK headsett må det bli Qpad 90. God komfort og støydemping, og kanskje beste lyden under tusenlappen til gamingheadset  å være.

Lenke til kommentar

Men hvis du vet hvordan jeg kan justere volumet for Skype i Windows med noen smarte hurtigknapper som ikke krever at jeg alt-tabber meg ut av spillet, er jeg veldig interessert,

Siden du spurte så pent så kan jeg komme med et forslag om ikke annet.

 

Det kan egentlig gjøres på en del forskjellige måter. Litt usikker på hvordan dette gjøres uten tredjeparts applikasjoner, men det enkleste er følgende:

 

1) Last ned og plasser denne i Windows-mappen:

 

2) Opprett en snarvei på eks. Skrivebordet

 

3) Skriv inn eks dette i "Mål".  C:\Windows\nircmd.exe changeappvolume Firefox.exe -0.2

 

 

Firefox.exe = Programmet du vil justere volumet i

-0.2 = hvor mye du skal justere volumet pr klikk (fjern - om du skal øke volumet).

 

Har du et spill-tastatur med mulighet for Macro, så kan du linke en knapp på tastaturet til og starte denne snarveien. Da vil den minke volumet i den spesifiserte appen.

Du må lage snarvei for volume opp\ned og evt mute.

 

Har man ikke tastatur med macro-funksjoner, så kan man lage hurtigtast på egenskaper for snarveien. Aner ikke hvor bra disse faktisk fungerer i spill ol.

Lenke til kommentar

"...det kunne for eksempel være at hodetelefonene skiftet farge etter hvor mye liv og ammo vi hadde igjen"

 

Dette finnes faktisk allerede for Steelseries sitt Elite Prism gjennom deres Engine 3 programvare. Så vidt jeg vet er det foreløpig kun CS:GO og DOTA2 som støttes, men siden Steelseries har fått det til vil jeg tippe at Logitech ikke er langt etter. Hva som er vitsen med det er et helt annet spørsmål :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvorfor er det så "vanskelig" å få surround med hodetelefoner? Vi har bare to ører og vanlig surround oppfattes tross alt av disse to ørene, som tidsforskjeller. Burde jo være mulig å få til dette helt fint med hodetelefoner?

 

Og det har de da også gjørt, selv om de bare er idioti. Se bare på Razer Tiamat. Fullværdig surround headsett. Lydkvliteten suger fortsatt, men ekte surround er det i hvertfall.Du klarer deg mer enn bra nok med software surround, når det kommer til å høre fotsteg i cs go.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...