Gå til innhold

FEATURE: Hvorfor lar vi Bethesda slippe unna med «bugs» gang på gang?


Anbefalte innlegg

Hvis folk godtar feil i et Bethesda spill fordi det er tradisjon eller "skal være sånn" så er jo det egentlig ganske provoserende på en måte. Men jeg håper det ikke gjelder så mange.

 

For min del så har jeg spilt ca 70 timer og jeg har opplevd fryktelig mange feil. Såpass mange at spillet føles som en beta på det området. Som om de bare sendte ut spillet rett før de skulle begynne å luke ut feil på tampen av utviklingen og sa "tar det senere". Men endel feil må en bare regne med i denne typen spill. Det er verre med hvor dårlige enkelte systemer fungerer. Feks npcs og companions og det som må være den dummeste AI'en i moderne tid.

 

Eneste grunnen til at jeg på en måte godtar det, feks sammenlignet med Arkham Knight, er for det første pga type spill. Men i all hovedsak pga at jeg har opplevd få alvorlige feil. Jeg tror ikke det har kræsjet en eneste gang på 70 timer, og jeg tror jeg kun har opplevd et par quester med store bugs selv om spillet egentlig er teknisk svakt. Grafikken er også til tider pinlig for et AAA-spill, spesielt endel av karakterene, men innholdet er såpass omfattende og interessant at jeg lever helt fint med det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I kva grad blir feilene godtatt? Eg vil heller tru folk ikkje ser på det som eit stort nok problem til å ikkje kjøpe spelet. Fallout 4 er stort og det meste fungerer. Einaste måte å ikkje godta småfeil er ved å ikkje kjøpe spelet. Då går ein samtidig glipp av heile opplevinga.

 

Difor trur eg ikkje det er mange som ikkje godtar spel på den måten. Ein måte er å ikkje kjøpe spelet før dei evt. fiksar feilene, men dersom det sannsynlegvis aldri blir gjort, ståe dei igjen med valet mellom å spele det eller droppe det av prinsipp.

 

Ein måte å protestere på er å ikkje førehandskjøpe og evt. vente litt for å sjå om utviklaren gjer noko med det, men det kan ende likt som over.

 

Nokre spel har så store feil at dei ikkje blir kjøpt eller blir møtt med ein klagestorm og krav of refusjon, men i tilfella til Bethesda, så opplev ikkje mange nok den slags til at det blir utslagsgjevande.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror knapt nok mine egne øyne av denne artikkelen. Jeg mistenkte først at det denne Zak McClendon har fått tak i administratorpassordet til Gamer.no, for makan til løgner har jeg knapt nok sett før. Dummer ned mer og mer for hvert eneste spill, også kommer han med den der. Ikke nok med at anmeldelsen så ut som en pressemelding fra Bethesda, men her kommer jaggu en til.

 

Og konklusjonen til slutt med at bugs aksepteres er at fanboys aksepterer det? Wow, snakk om journalistisk integritet. Også sånn som Gamer har forsvart (helt korrekt) at pris ikke innvirker på en karakter, men det bør det jaggu gjøre om dere har så minimale krav til spill. Fanboys synes jo tross alt at billig er bedre enn dyrt også. Man kan jo ikke forvente stort av et spill til ti kroner, tross alt.

 

Her fyrer du virkelig av ser jeg...

 

Jeg digger selv spill og har nok alt for mange timer bak Mario , Zelda , Bards Tale 1, 2, 3 , Kings Quest , Final Fantasy , Civilization enn det jeg egentlig burde , men det har også gitt meg et godt innblikk i dette med feil.

 

Så lenge en "bug" ikke ødelegger for spillet så er det akseptabelt i mine øyne , eksempelvis hadde Bards Tale en liten feil som gjorde at man kunne droppe av de nylig lagde spillerne etter at man tømte dem for penger og på denne måten sakte men sikkert få nok penger til å kjøpe relativt greit utstyr i den første butikken. Det krevde litt jobbing da man måtte lage nye spillere og ikke minst ikke gjøre noen feil , men det kunne gjøre spillet "litt" lettere i starten , men ikke at det betydde så mye da da spillet selv var ekstremt vanskelig med gåter som i dag hadde fått dagens gamere til å dø av hjerteinfarkt...

 

Fallout (1, 2 )spillene har også sine feil og ikke minst ganske elendig balansering sånn at visse strategier alltid fungerte optimalt mens andre strategier og perks var bortkasta tid , dette er faktisk spill som fansen hyller noe ekstremt , men personlig mener jeg de er gode men absolutt ikke verdt en 10 av 10 da og heller ikke i dag.

 

Når det gjelder pris og karakter så kan man i dag få kjøpt spill som feks Fallout : New Vegas for en slikk og ingenting ( 14kr betalte jeg for det sist på tilbud ) , dette er spill som når de kom hadde en pris på godt over 3-4 hundre kroner og fikk nesten topp karakter ( 8 eller 8.5 ) men over tid faller de i pris , noe som er helt greit. Har du ikke tid til å vente så kan du kjøpe nå og betale fullpris for det , hvis ikke kan man vente og kjøpe spillet når det faller til akseptabel pris for deg. Sånn sett mener jeg at man helt greit kan oversee prisen når man skal gi et spill en karakter med mindre det er en forferdelig god grunn til det (episodebasert eller svært kort spill ).

Lenke til kommentar

Tror egentlig ikke Bethesta slipper billig unna. MGS:V (som er et 10/10) slapp også billig unna sin game breaking bug med save data korrupsjon hvis en bruke Quiet under feil oppdrag. Jeg tror det er et element, at tiden vi lever i, har større mulighet for patching i ettertiden. Med andre ord er det mye lettere å levere et produkt "for tidlig" uten polish, for så å ha folkene jobbe hektisk mens postmennene leverer varen slik at det kommer noen patcher hyppig etter launch. En launch review som legger stor vekt på buggs er dermed lite vært hvis du uansett kjøper det etter alt er fikset.

 

På mange måter er dermed de fleste spill som nettopp leveres en beta-test de første ukene før utvikler fikser de store mass-test problemene. Det er dermed veldig vanskelig å trekke utviklere for slike buggs når en uansett vet at de enkeltscenarioene vil bli fikset ved en snarlig anledning (hvert fall game breaking ones). Selvefølgelig, hvis produktet er totalt ødelagt (AC:Unity/Batman på PC) så vil det også gå kraftig ut over spillbarheten (hvor det er vanskelig å skille på buggs og faktisk gameplay) og da slipper en ikke unna.

Lenke til kommentar

På generell basis:

Når et spill har åpenbare fysikkproblemer så er det mer fundamentale problemer enn mangel på "finpuss". Det er bare tullete av en utvikler å hevde at fiksing av probemet vil gi spillet mindre muligheter. Dette er enkelt og greit slett arbeid, og det finnes ikke unnskyldninger for slikt av et selskap med hundre ansatte. Løsningen er å prioritere mer av ressursene på koding av spillmotor og kvalitetskontroll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bortforklaringer, bortforklaringer, bortforklaringer. Skjønner at dere må forsvare 10/10 karakteren dere ga, men dette blir for dumt. Hvis man lar spill fra en utvikler få frikort når det gjelder bugs, så blir det urimelig å trekke andre spill i samme sjanger for samme type bugs. Hvorfor i alle dager skal Bethesda slippe unna med dette? Å dele ut slike frikort er helt urimelig, og å si at bugs og feil er en del av sjarmen en utrolig feig måte å prøve å legitimere dette. En blodfan av Bethesda sine spill kan selvsagt si og mene dette, men spillanmeldere som prøver å dekke spill med en viss kredibilitet der man også skal måle det opp mot andre spill kan ikke ta på seg skyggelappene, selv om de anmelder favorittspillene sine.

 

Problemet er at hele spillpressen for tiden har tatt på seg Bethesda-skyggelappene og blåser i bugs, hvilket er synd for da har ikke Bethesda noe intensiv til å forbedre denne delen av spillene sine og vil fortsette å utvikle spill som ikke holder mål.

 

Håper at både spillpressen og fansen våkner opp når neste Elder Scrolls kommer ut og er akkurat like utdatert og buggete som alle andre spillene fra Bethesda.

Hei,
 
Denne artikkelen er ikke et forsøk på å forsvare Jonas' anmeldelse på noen som helst måte. Den er basert på en observasjon om at Bethesdas spill synes å bli diskutert annerledes av både kritikere og spillere enn andre spill. Dette er ikke en «Gamer.no uttaler seg om»-artikkel, dette er en «Audun prøver å utforske et tema han synes er interessant»-artikkel. 
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YsznKkZxt0

 

Dette er en av grunnene at jeg ikke respekterer anmeldere av spill

Hva er de andre grunnene? :-)

Når store spill selskaper som betaler store summer til medier for å få god omtaler da synes jeg noe er galt.

Lenke til kommentar

Har det ikke med størrelsen på spillene å gjøre? Når Bethesda har laget en så stor verden med så mange muligheter virker det smålig å henge seg opp i en bug her og der. Nå er jeg ikke noen stor Bethesda-fan selv - av helt andre grunner - men jeg har en samboer som bruker veldig mye tid på spillene deres og det ser ut til å gå helt fint mesteparten av tiden.

Lenke til kommentar

Har det ikke med størrelsen på spillene å gjøre? Når Bethesda har laget en så stor verden med så mange muligheter virker det smålig å henge seg opp i en bug her og der.

Når der er store fysikkfeil i spillmotoren så har størrelsen på verdenen ingen relevans, det er snakk om fundamentale problemer.

Småfeil som f.eks. en glipp i ett oppdrag i ett rollespill er derimot noe helt annet, og langt mer tilgivelig enn en defekt spillmotor.

Lenke til kommentar

Nærmer meg et par hundre timer i spillet nå, og må si at det er kjempegøy. Det  morsomste jeg har spilt i år. 9/10

 

Bugs er tidvis underholdende, andre ganger veldig irriterende. Anmeldere plikter selvfølgelig å rapportere om feil de kommer over, men først og fremst er deres mandat (for å bruke et flott ord) å rapportere til oss forbrukerne om spillet er underholdende. Og for de som liker sånne rollespill, så er det ingen tvil om at FO4 er kanongøy.

 

Hvis du måler tid/innhold imot bugs så kommer neppe FO4 spes dårlig ut i forhold til andre AAA spill. Har selvfølgelig møtt på bugs selv også, men veldig få som forringer den totale opplevelsen. Jeg suges tilbake hver eneste kveld for å si det sånn selvom jeg har flere andre spill jeg knapt har kikket på i Steam.

 

Jan Ingvar: Anklager om at gamer.no tar imot bestikkelser bør du backe opp med bevis. Ellers bør du la vær å si sånt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YsznKkZxt0

Nærmer meg et par hundre timer i spillet nå, og må si at det er kjempegøy. Det  morsomste jeg har spilt i år. 9/10

 

Bugs er tidvis underholdende, andre ganger veldig irriterende. Anmeldere plikter selvfølgelig å rapportere om feil de kommer over, men først og fremst er deres mandat (for å bruke et flott ord) å rapportere til oss forbrukerne om spillet er underholdende. Og for de som liker sånne rollespill, så er det ingen tvil om at FO4 er kanongøy.

 

Hvis du måler tid/innhold imot bugs så kommer neppe FO4 spes dårlig ut i forhold til andre AAA spill. Har selvfølgelig møtt på bugs selv også, men veldig få som forringer den totale opplevelsen. Jeg suges tilbake hver eneste kveld for å si det sånn selvom jeg har flere andre spill jeg knapt har kikket på i Steam.

 

Jan Ingvar: Anklager om at gamer.no tar imot bestikkelser bør du backe opp med bevis. Ellers bør du la vær å si sånt.

 

Det var ikke gamer jeg sa, men medier. Denne artikkelen bekrefter ihvertfall det jeg har lest på andre sider. Kriteriene for vurdering av spill bør være like.

Lenke til kommentar

Så fort jeg låste fps/hz til 60 har jeg hatt svært lite problemer med FO4. De fleste bugs jeg opplevde var med enkelte missions som ikke vil trigge riktig etter at man har fullført main story.

 

Bortsett fra dette så er Fallout 4 det mest feilfrie Bethesda spillet jeg har spilt ved en lansering. Nå er det så stabilt at jeg glemmer å save til tider når jeg er ute og reiser.

Lenke til kommentar

 

Nærmer meg et par hundre timer i spillet nå, og må si at det er kjempegøy. Det  morsomste jeg har spilt i år. 9/10

 

Bugs er tidvis underholdende, andre ganger veldig irriterende. Anmeldere plikter selvfølgelig å rapportere om feil de kommer over, men først og fremst er deres mandat (for å bruke et flott ord) å rapportere til oss forbrukerne om spillet er underholdende. Og for de som liker sånne rollespill, så er det ingen tvil om at FO4 er kanongøy.

 

Hvis du måler tid/innhold imot bugs så kommer neppe FO4 spes dårlig ut i forhold til andre AAA spill. Har selvfølgelig møtt på bugs selv også, men veldig få som forringer den totale opplevelsen. Jeg suges tilbake hver eneste kveld for å si det sånn selvom jeg har flere andre spill jeg knapt har kikket på i Steam.

 

Jan Ingvar: Anklager om at gamer.no tar imot bestikkelser bør du backe opp med bevis. Ellers bør du la vær å si sånt.

Det var ikke gamer jeg sa, men medier. Denne artikkelen bekrefter ihvertfall det jeg har lest på andre sider. Kriteriene for vurdering av spill bør være like.

 

Jeg er selvfølgelig enig i at kriteriene for spill bør være like og at ingen utviklere eller franchises bør få noe favorisering. Men tyngst på vektskålen bør være underholdnignsfaktoren. Det er tross alt underholdning de fleste spill sikter etter. Visuelt slående grafikk, spenning, pupper, humor, realisme eller tankefor er noen av mange virkemidler som kan benyttes for å få til dette.

 

For meg og en haug med andre scorer FO4 kjempehøyt på bla historie, rpg, humor, åpen verden og setting. Og følgelig fortjener spillet høy karakter selvom det har problemer også. Jeg får ikke inntrykk av at spillet blir særbehandlet. Det bare er så innmari gøy. Warts and all.

 

Men altså: Hvor er belegget ditt for at Bethesda har bestukket andre medier for å få gode kritikker for Fallout 4?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YsznKkZxt0

 

 

 

Nærmer meg et par hundre timer i spillet nå, og må si at det er kjempegøy. Det  morsomste jeg har spilt i år. 9/10

 

Bugs er tidvis underholdende, andre ganger veldig irriterende. Anmeldere plikter selvfølgelig å rapportere om feil de kommer over, men først og fremst er deres mandat (for å bruke et flott ord) å rapportere til oss forbrukerne om spillet er underholdende. Og for de som liker sånne rollespill, så er det ingen tvil om at FO4 er kanongøy.

 

Hvis du måler tid/innhold imot bugs så kommer neppe FO4 spes dårlig ut i forhold til andre AAA spill. Har selvfølgelig møtt på bugs selv også, men veldig få som forringer den totale opplevelsen. Jeg suges tilbake hver eneste kveld for å si det sånn selvom jeg har flere andre spill jeg knapt har kikket på i Steam.

 

Jan Ingvar: Anklager om at gamer.no tar imot bestikkelser bør du backe opp med bevis. Ellers bør du la vær å si sånt.

Det var ikke gamer jeg sa, men medier. Denne artikkelen bekrefter ihvertfall det jeg har lest på andre sider. Kriteriene for vurdering av spill bør være like.

 

Jeg er selvfølgelig enig i at kriteriene for spill bør være like og at ingen utviklere eller franchises bør få noe favorisering. Men tyngst på vektskålen bør være underholdnignsfaktoren. Det er tross alt underholdning de fleste spill sikter etter. Visuelt slående grafikk, spenning, pupper, humor, realisme eller tankefor er noen av mange virkemidler som kan benyttes for å få til dette.

 

For meg og en haug med andre scorer FO4 kjempehøyt på bla historie, rpg, humor, åpen verden og setting. Og følgelig fortjener spillet høy karakter selvom det har problemer også. Jeg får ikke inntrykk av at spillet blir særbehandlet. Det bare er så innmari gøy. Warts and all.

 

Men altså: Hvor er belegget ditt for at Bethesda har bestukket andre medier for å få gode kritikker for Fallout 4?

Har ikke sagt at bethesda har bestukket andre, men det vært tilfelle spill selskap har betalt andre medier for forsider av magasin, gode omtaler osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...