Gå til innhold

Hvorfor er alle som ikke tror så engasjert i å fortelle at de ikke tror?


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Du går rett i strupen, uten noe om å men

 

Det er det jeg vil ha frem.

 

Du velger å tro i verste mening, og føyer deg dermed inn I rekken av "ateist av den militante sort", som ser nifse troende overalt. I tillegg velger du å snakke rett ned, som om du selv sitter på en taburett eller "prekestol"

Du legger dermed grunnlag for ufred og null innsikt via den typen dialog

 

Edit: "sungun"

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er grunnlaget for rasjonaliteten du snakker om? Det er ikke noen fasit på hva som er rasjonellt, rasjonalitet er individuellt. Det som er rasjonellt for deg trenger ikke være rasjonellt for andre og omvendt, men man kan selvfølgelig være enige :)

Det er visse allmenngyldige regler som følger av logikken. Et eksempel på en slik regel er den såkalte påholdenhets lov; blant flere potensielle forklaringer som alle er like sannsynlige, må man velge den med færrest antakelser.

 

Jeg skulle ønske at den norrøne mytologi var mulig for meg å tro på, men blant annet som følge av denne regelen kan jeg ikke.

Lenke til kommentar

@KNKN

 

Wut?

 

Du generaliserer og snakker nedsettende. Jeg sier imot. Det spiller ingen rolle for meg om det står ateister eller religiøse i innlegget ditt. Det handler altså ikke om tro.

 

På bakgrunn av dette stemples jeg som millitant ateist, som ser nifse troende over alt og snakker ned.

 

Da melder jeg meg ut av diskusjonen, så kan du fortsette å spre fred og innsikt.

Endret av sungun
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg startet mitt første innlegg med å si at "jeg tror osv"

 

Hvis du forstår det som å "preke sannhet", får jeg lite gjort noe med den tankefeil/refleks.

 

Du tar det litt for personlig, ikke ulikt endel troende som blir utsatt for sårende angrep fra "ateist flokken" her på forumet

Lenke til kommentar

Hva er grunnlaget for rasjonaliteten du snakker om? Det er ikke noen fasit på hva som er rasjonellt, rasjonalitet er individuellt. Det som er rasjonellt for deg trenger ikke være rasjonellt for andre og omvendt, men man kan selvfølgelig være enige :)

Det er visse allmenngyldige regler som følger av logikken. Et eksempel på en slik regel er den såkalte påholdenhets lov; blant flere potensielle forklaringer som alle er like sannsynlige, må man velge den med færrest antakelser

 

Snakker du om Ockhams barberkniv? Da er det ikke helt riktig at man må velge den med færrest antagelser, desverre. Når det er fler likestillte forklaringer så er det mest sannsynlig at den enkleste er den riktige, hva som er den enkleste forklaringen kan også være individuellt. En kristen vil si at den enkleste forklaringen er den som står i bibelen og bibelske forklaringer er ofte de enkleste, er det dermed sagt at det er riktig?

Lenke til kommentar

Alle har en mening om tro Enten de tror eller ikke .Så er spørsmålet: Hvorfor

er alle som ikke tror ,så engasjert i å fortelle at de ikke tror ?

Er "vi" det?

 

Faktum er at jeg ikke nevner hverken gud eller ikke-gud om ikke noen påstår et eller annet tull i min nærhet, og selv da bruker jeg å la det ligge som regel...  Jeg går ikke rundt på dørene til folk eller stopper folk på gata for å fortelle dem hvor mye jeg ikke tror. Stopper religiøse meg på gtata eller kommer på min dør å hender det jeg tar meg tid til å forklare dem det primitive og det ignorante og en del paradokser, men det kommer helt an på intelligensen til den enkelte religiøse... De fleste i jehovas vitne er så tanketomme og har så lite innsikt i hva de faktisk tror på at det bare ville vært bortkastet luft å forsøke å forklare em noe som helt... De lar som regel bare øynene rulle bakover i hodet og messer videre om denne jesusen de ikke kan en dritt om, som en gjeng zombier på jkt etter nytt blod. Det samme kan vel sies om de ny frelste som hopper på deg i gata og som brenner etter å få sagt hvor forelsket de er i denne jesusen som de heller ikke aner det første om...

 

Så nei, syntes ikke at "vi" er spesielt pågående ovenfor religiøse. Å fjerne kirkens milliard inntekter av folks skattepenger er jo ikke mer enn rett og rimelig, da de som tror, enten det er kirken de tilhører eller human etisk forbund, kan betale for sin egen tro. Dette skillet skulle jo vært gjort forlengst... Det samme gjelder skole gudstjenester hver jul. Kristne tror at jul er kristen og klarer ikke å respektere andre mennesker nok til å la folk få tro på hva de vil og dekker seg bak "tradisjon" så fort de øyner en sjanse til å forgifte unge sinn med løgnene sine. Og hele jesus bursdagen i jule er og blir en løgn som kristne, selv de som vet at dette er løgn, ikke er villige til å rette opp, de forstsetter bare å juge om det og hvorfor i ll verden skal unger lære slike løgner i skolens regi? Skolens oppgave er å formidle fakta, ikke ville ubekreftede påstander og løgn. Men det fller mange kristne tungt for brystet at folk ikke vil at ungene deres skal høre på deres løgn historier...

 

Bortsett fra det overnevte kan jeg ikke si at "vi" er så veldig der ute å formidler vår ikke-tro....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg startet mitt første innlegg med å si at "jeg tror osv"

 

Hvis du forstår det som å "preke sannhet", får jeg lite gjort noe med den tankefeil/refleks.

 

Du tar det litt for personlig, ikke ulikt endel troende som blir utsatt for sårende angrep fra "ateist flokken" her på forumet

Haha du tar kaka. Ikke ulikt andre buddister, er du fullstendig høy på deg selv, og mister poenget fullstendig.

 

Sånn, da fikk jeg også generalisert litt :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Aaaah, Jehova's vitner :love: Slapp dem inn en gang jeg, de vekket meg og jeg åpnet døra for morro skyld. De satt i trappa og vi snakket, lurer på hva de tenkte om mårrabrødet mitt :lol: Forresten veldig hyggelige folk de jeg slapp inn, har hatt dårlige erfaringer også.

Skulle i steden spurt dem om de var kommet for swingers festrn, da hadde de nok snudd fort :lol:

Endret av crii
Lenke til kommentar

Jeg startet mitt første innlegg med å si at "jeg tror osv"

 

Hvis du forstår det som å "preke sannhet", får jeg lite gjort noe med den tankefeil/refleks.

 

Du tar det litt for personlig, ikke ulikt endel troende som blir utsatt for sårende angrep fra "ateist flokken" her på forumet

 

Om du mener skal slippe å bli motsagt fordi man skriver "jeg tror" foran det du sier, så er nok neppe det en mening som deles av mange.

 

Argumentasjonen din er like usmakelig om det står "Jeg tror" foran eller ikke.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Jeg startet mitt første innlegg med å si at "jeg tror osv"

Hvis du forstår det som å "preke sannhet", får jeg lite gjort noe med den tankefeil/refleks.

Du tar det litt for personlig, ikke ulikt endel troende som blir utsatt for sårende angrep fra "ateist flokken" her på forumet

Haha du tar kaka. Ikke ulikt andre buddister, er du fullstendig høy på deg selv, og mister poenget fullstendig.

Sånn, da fikk jeg også generalisert litt :)

Vel, uansett hva det nå er, så er det konkret verdi i ett smil. Og ja, jeg klarer fint å bli høy på meg selv, fordi selvet er en konstruksjon som oppstår og forsvinner iht. de evig skiftende forutsetninger som vi utsettes kontinuerlig for. Men en "god buddhist" vet at det er

sånn, så derfor kan han uten å felle tårer kverke seg selv når det må til.

 

Og nå er denne buddhisten tom for selv, og trekker seg tilbake i ingen ting .. som en appelsin, "tom og våken"

:)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Jeg startet mitt første innlegg med å si at "jeg tror osv"

Hvis du forstår det som å "preke sannhet", får jeg lite gjort noe med den tankefeil/refleks.

Du tar det litt for personlig, ikke ulikt endel troende som blir utsatt for sårende angrep fra "ateist flokken" her på forumet

 

 

Om du mener skal slippe å bli motsagt fordi man skriver "jeg tror" foran det du sier, så er nok neppe det en mening som deles av mange.

 

Argumentasjonen din er like usmakelig om det står "Jeg tror" foran eller ikke.

 

AtW

Hva er det konkret som ikke smaker?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Er det noe å diskutere, når det ikke er verdt å rapportere? Du synes jeg er dum, og jeg får ikke gjort noe med din synsing

 

Jeg oppfatter sånt som forsøk på kverulering og krangling

Lenke til kommentar

Fravær av tro er ikke en mening om tro.

 

Nettopp!

 

Det er en million ting å 'tro på'! Bare dét faktum burde få 'troende' til å iallefall lure litt på om akkurat min religion er den riktige?

Hvorfor er de så skråsikker?

 

Vi som 'ikke tror' har ikke gjort noe aktivt valg om å ikke tro, vi har bare sett på disse forskjellige 'troene' og latt være å tro på det!

 

Simple as that!

 

Og ingen jeg kjenner som ikke tror på noe, driver å misjonerer 'ikke-troen' sin  :mellow:

Lenke til kommentar

Er det noe å diskutere, når det ikke er verdt å rapportere? Du synes jeg er dum, og jeg får ikke gjort noe med din synsing

 

Jeg oppfatter sånt som forsøk på kverulering og krangling

 

Ja, jeg synes mye er verd å diskutere, selv om det ikke er verd å rapportere. Jeg sa ikke du var dum, jeg sa du argumenterer usmakelig.

 

Du slipper mye "krangling" som du kaller det om du argumenterer redelig.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Er det noe å diskutere, når det ikke er verdt å rapportere? Du synes jeg er dum, og jeg får ikke gjort noe med din synsing

Jeg oppfatter sånt som forsøk på kverulering og krangling

 

 

Ja, jeg synes mye er verd å diskutere, selv om det ikke er verd å rapportere. Jeg sa ikke du var dum, jeg sa du argumenterer usmakelig.

 

Du slipper mye "krangling" som du kaller det om du argumenterer redelig.

 

AtW

Jeg er ærlig, og så er jeg åpen for forbedringer, og du har ikke kommet med ett eneste forståelig konkret forslag til nå. Du får gjerne en sjanse til!?

 

Vi har til nå bare avklart forskjellig "smak"

Lenke til kommentar

 

 

Er det noe å diskutere, når det ikke er verdt å rapportere? Du synes jeg er dum, og jeg får ikke gjort noe med din synsing

Jeg oppfatter sånt som forsøk på kverulering og krangling

 

Ja, jeg synes mye er verd å diskutere, selv om det ikke er verd å rapportere. Jeg sa ikke du var dum, jeg sa du argumenterer usmakelig.

 

Du slipper mye "krangling" som du kaller det om du argumenterer redelig.

 

AtW

Jeg er ærlig, og så er jeg åpen for forbedringer, og du har ikke kommet med ett eneste forståelig konkret forslag til nå. Du får gjerne en sjanse til!?

 

Vi har til nå bare avklart forskjellig "smak"

 

 

At du ikke synes det er forståelig og konkret får du ta på din egen kappe, jeg har skrevet konkrete og lettforståelige eksempler på hva jeg mener er usmaklig. Bare slutt å spekuler om andre debattanters følelsesliv, så blir ting straks bedre.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...