Gå til innhold

voksne,skytespill og barn


Anbefalte innlegg

Voksne,skytespill og unger

jeg har lenge undret meg hvorfor noen voksne tror så naivt at deres barn skal bli mordere og volds personer bare fordi dem spiller «voldelige spill».

Hva er logikken i en slik påstand?

De voksne sier riktig nok at
«jeg vil ikke utsette mitt barn for vold og unødvendig stimulans som oppmuntrer til vold»,
men da burde vel det samme gjelde for nyheter og Disney filmer?
ja generelt alt med vold og våpen bruk i seg.

Nå er det dog noen voksne som reagerer mest på at det finnes våpen og blod i et spill feks,
men jeg husker svært godt en serie på cartoon network som ble kalt «power puff girls»:
en av de mest voldeligste tegnefilmer som er beregnet for unge mennesker.
Der hadde man voldelige slag i slow motion der ei av de 3 jentene slo og slo som om hun likte det.

Hvorfor skal slike «uskyldige» tegnefilm vold være mindre ille enn å spille et voldelig skytespill?
Faktum er at barnet reagerer like mye på fantasi som på virkelighet,
og at fantasien klarer ikke alltid skjelne mellom «virkelighet» og «oppdiktning».

Men jeg tenkte som så:
«jeg er i en alder av 30 år nå,
har spilt voldelige spill siden jeg var 13 år ca,
og jeg er fremdeles ikke blitt noe skole skyter eller planer om å kjøpe et våpen,
hvorfor har ikke jeg blitt det foreldre i dag frykter ved å spille voldelige spill?».

Når jeg snakker med barn på 12-13 så sier dem rett ut at
«det er bare sinnssyke personer som skyter på skoler og i gater»
og de fleste sier også at
«vi vet forskjell på et skytespill og ekte liv utenfor skytespillet».

Og det får meg til å tenke på hvorfor jeg personlig spiller skyte spill:
- forutse farer før dem kommer(feks at en fiende kan komme bak neste vegg).
- presisjons trening: å skyte headshot viser skills.
- reaksjons trening: å forutse farer og ha presisjons skills gir meg bedre overvåkenhet og oppmerksomhet på alt rundt meg.
- poeng: i et skytespill er det oftest belønninger å få samt skill points å hente.

Om jeg hadde spilt skyte spill og voldelige spill for å like vold,-DA er jeg en psykopat!,
men faktum er at jeg og mange andre spiller pga
- økende evne til presisjon og skills.
- belønninger for å øke ens skills.
- spenningen med å føle adrenalin pumpe.
- sosialt snakke med andre mennesker over mic.

Som min nevø sa:
«det er mange som spiller skytespill,
og fåtall av dem blir voldelige på ekte».

Så hvorfor henger da foreldre seg opp i skyting?

Tror foreldrene at skytingen er selve interessen,
at det å skyte i seg selv er gøy?
jeg vil jo mer si at det er rammeverket rundt skytingen som ER spillets gøyhet.
man kunne like godt ha droppet skytingen og lagd et spennende rammeverk ergo samme effekt.

Forestill deg at du fikk et spill der du monoton skulle skyte på en blink uten å få noe skill poeng eller presisjons trening eller belønning,
hvor gøy hadde et slikt spill vært?
Og hvor mye tror du et barn ville finnet et slikt spill for interessant spille?

Et slikt spill blir like gøy som det spillet randy fra south park spilte i guitar hero epiosoden
(det spillet hvor han skulle jakte etter en drage).
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Voksne,skytespill og unger

 

jeg har lenge undret meg hvorfor noen voksne tror så naivt at deres barn skal bli mordere og volds personer bare fordi dem spiller «voldelige spill».

 

Hva er logikken i en slik påstand?

 

De voksne sier riktig nok at

«jeg vil ikke utsette mitt barn for vold og unødvendig stimulans som oppmuntrer til vold»,

men da burde vel det samme gjelde for nyheter og Disney filmer?

ja generelt alt med vold og våpen bruk i seg.

 

Nå er det dog noen voksne som reagerer mest på at det finnes våpen og blod i et spill feks,

men jeg husker svært godt en serie på cartoon network som ble kalt «power puff girls»:

en av de mest voldeligste tegnefilmer som er beregnet for unge mennesker.

Der hadde man voldelige slag i slow motion der ei av de 3 jentene slo og slo som om hun likte det.

 

Hvorfor skal slike «uskyldige» tegnefilm vold være mindre ille enn å spille et voldelig skytespill?

Faktum er at barnet reagerer like mye på fantasi som på virkelighet,

og at fantasien klarer ikke alltid skjelne mellom «virkelighet» og «oppdiktning».

 

Men jeg tenkte som så:

«jeg er i en alder av 30 år nå,

har spilt voldelige spill siden jeg var 13 år ca,

og jeg er fremdeles ikke blitt noe skole skyter eller planer om å kjøpe et våpen,

hvorfor har ikke jeg blitt det foreldre i dag frykter ved å spille voldelige spill?».

 

Når jeg snakker med barn på 12-13 så sier dem rett ut at

«det er bare sinnssyke personer som skyter på skoler og i gater»

og de fleste sier også at

«vi vet forskjell på et skytespill og ekte liv utenfor skytespillet».

 

Og det får meg til å tenke på hvorfor jeg personlig spiller skyte spill:

- forutse farer før dem kommer(feks at en fiende kan komme bak neste vegg).

- presisjons trening: å skyte headshot viser skills.

- reaksjons trening: å forutse farer og ha presisjons skills gir meg bedre overvåkenhet og oppmerksomhet på alt rundt meg.

- poeng: i et skytespill er det oftest belønninger å få samt skill points å hente.

 

Om jeg hadde spilt skyte spill og voldelige spill for å like vold,-DA er jeg en psykopat!,

men faktum er at jeg og mange andre spiller pga

- økende evne til presisjon og skills.

- belønninger for å øke ens skills.

- spenningen med å føle adrenalin pumpe.

- sosialt snakke med andre mennesker over mic.

 

Som min nevø sa:

«det er mange som spiller skytespill,

og fåtall av dem blir voldelige på ekte».

 

Så hvorfor henger da foreldre seg opp i skyting?

 

Tror foreldrene at skytingen er selve interessen,

at det å skyte i seg selv er gøy?

jeg vil jo mer si at det er rammeverket rundt skytingen som ER spillets gøyhet.

man kunne like godt ha droppet skytingen og lagd et spennende rammeverk ergo samme effekt.

 

Forestill deg at du fikk et spill der du monoton skulle skyte på en blink uten å få noe skill poeng eller presisjons trening eller belønning,

hvor gøy hadde et slikt spill vært?

Og hvor mye tror du et barn ville finnet et slikt spill for interessant spille?

 

Et slikt spill blir like gøy som det spillet randy fra south park spilte i guitar hero epiosoden

(det spillet hvor han skulle jakte etter en drage).

 

Mener at Penn & Teller hadde en episode om dette i bullshit serien sin hvor de intervjuet en del folk som fremmet ett slikt syn på voldelige videospill, men som gikk ettertrykkelig på tryne ned trappene fordi de ikke kunne underbygge sine påstander med noen form for bevis.

 

Fox news gikk faktisk så langt som å bruke ABB i sin propaganda spredning om dette og mente at fordi han spilte voldelige videospill var det 100% universell sannhet at voldelige spill gjorde folk voldelige

 

Dersom man har barn som er lett påvirkelig bør man som forelder gjøre sitt ytterste for å unngå at barnet blir eksponert for slikt.

Lenke til kommentar

Barn som spiller skytespill vil naturligvis bli mer voldelige. Dette er noe alle vet innerst inne. Personlig tror jeg samfunnet tjener på å forby spill med vold.

Gonna call bullshit here.

 

Det er INGENTING som tilsier at dette er tilfelle. Men for all del, on du har noen anerkjente publikasjoner som kan bekrefte en slik absurd påstand må du gjerne dele den.

 

Jeg tror at de aller aller fleste forstår at det som skjer i spill er galt å gjøre i virkeligheten og at det ville få store konsekvenser om du gjorde det

 

 

Ærlig talt, jeg var ikke 12 år en gang første gang jeg spilte GTA, men jeg har sldri forsøkt å gjenskape det jeg gjorde i spillet.

 

Så med mindre man kan presentere empiriske beviser som faktisk bekrefter dette, kan man med stor sikkerhet avfeie denne myten som nonsens.

 

Det stilles forøvrig høye krav til bevis her. En youtube video fra en random tulling borte i USA er ikke tilstrekkelig

Lenke til kommentar

Voksne,skytespill og unger

 

jeg har lenge undret meg hvorfor noen voksne tror så naivt at deres barn skal bli mordere og volds personer bare fordi dem spiller «voldelige spill».

 

Hva er logikken i en slik påstand?

 

 

Det er ingen logikk, men en påstått sammenheng. Uetiske forsvarsadvokater benytter seg av spill med voldelige spill osv.

Et voldelig spill kan være en "aktivator" men ikke en årsak.

Lenke til kommentar

Det kan være foreldre som har opplevd krig selv, eller av andre grunner er pasifister.  Og de avskyr derfor å se sitt barn med en lekepistol i hånda, eller med piratmerke på hatten, Eller se coveret med masse pistoler og gørr på ligge i stua.

Jeg synes det er en helt OK overbevisning.

Dette kan være det mest avskyelige svaret jeg har sett. Håper du tenker deg om neste gang.

Lenke til kommentar

Det kan være foreldre som har opplevd krig selv, eller av andre grunner er pasifister.  Og de avskyr derfor å se sitt barn med en lekepistol i hånda, eller med piratmerke på hatten, Eller se coveret med masse pistoler og gørr på ligge i stua.

Jeg synes det er en helt OK overbevisning.

Det er et annet argument enn at barna selv blir voldelige av det.

Lenke til kommentar

 

Det kan være foreldre som har opplevd krig selv, eller av andre grunner er pasifister.  Og de avskyr derfor å se sitt barn med en lekepistol i hånda, eller med piratmerke på hatten, Eller se coveret med masse pistoler og gørr på ligge i stua.

Jeg synes det er en helt OK overbevisning.

Det er et annet argument enn at barna selv blir voldelige av det.

 

T.Å.P.E.L.I.G.

Lenke til kommentar

Det er et annet argument enn at barna selv blir voldelige av det.

 

Men hvorfor skal en bare bruke ekstreme argumenter?

Skal en ikke stille noen krav så lenge barna ikke blir massemordere eller heroinister?

Jeg opplevde selv at noen voksne reagerte sterkt på at vi barna hadde en ganske livaktig lekepistol, og det fikk meg til å se tingene fra deres synsvinkel.

Lenke til kommentar

Av utallige seriøse undersøkelser rundt dette så er det ingenting som tilsier at normale barn eller voksne for den sak skyld blir voldelige av spill med vold.

 

Her er det mye fordommer,uvitenhet og naivitet ute å går blant foreldre. Men jeg skjønner at det er slik. Dem som ikke har et langt forhold til spill eller som leser seg opp eller diskuterer dette med andre som har erfaring og kunnskap vil være i en gråsone hvor dem vil gjøre sitt beste for å skjerme sitt barn for verden så lenge som mulig.

 

Min egen erfaring ved å observere et barn spille voldelige spill er at barn bryr seg ikke om volden. Dem ser ikke dette på samme måte som voksne som kobler det til virkeligheten og grusomhetene som skjer der. Når sinne og frustrasjon vises så er det ikke pga volden i spillet. Men det er å ikke mestre det en prøver på i spillet. Det er konkurranse instinktet som kobler inn. 

 

Akkurat som å se både barn å voksne spille eller se på fotball....

Lenke til kommentar

jeg er dog redd for at vis man forbyr unger å spille volds spill av typen skyte spill osv,
så presser man på ungen et kunstig syn på vold som senere får ungen til å faktisk utøve vold på ekte pga økt frustrasjon over å ikke kunne spille det forbudte.

det den voksne forbyr en unge fra å spille av volds spill kan over sikt føre til økt aggresjon og en følelse av ufrihet i barnet.
og spesielt når man sier "ikke" så blir det enda mer tiltrekkende å ville ha det.

en unge i familien min fikk ikke tillatelse til å se "åndenes makt",
og tilfeldig var ungen hos meg(mohahaha),
så jeg viste han åndenes makt,
men det var visst ikke så gøy som han trodde...
"ikke" og "forbud" sin effekt på unger = glorifisering av det forbudte.

skyte spill for eksempel er ikke skadelig med mindre man har innebygde psykotiske trekk i seg,
og de fleste unger blir ikke serie mordere og lignende med mindre ungen opplever sterke traumer og/eller håpløshet følelsen.

faktum er at de kida som blir School shooters er ofte dem som håpløst ikke ser noe annen vei i livet.

har ingen vitenskapelige data på det jeg sier,
men logikken og erfaringen min sier at slik må det være med og uten vitenskapelig undersøkelse.


 

Lenke til kommentar
Barn av regnbuen, den 19 Des 2015 - 20:16, sa:

Barn som spiller skytespill vil naturligvis bli mer voldelige. Dette er noe alle vet innerst inne. Personlig tror jeg samfunnet tjener på å forby spill med vold.

all sosiologiske bevis tyder på at med det samme vi sier "ikke" og "forbudt",

så øker man appetitten for det forbudte.

forklaringen er enkel:

mennesker liker ikke å tape/miste noe som helst,

og vis man føler taps følelsen så skal man gjenvinne det man tapte.

 

det nytter lite å forby noe som helst,

men man kan unngå å disponere mennesker for noe potensielt usunt,

dog ikke forby noe totalt.

det er tabuer som gjør noe X for spennende.

 

dette minner meg om en rettsak der frank zappa var tals mann:

på 1980 tallet så var det en del senator damer som ville ha vekk visse banne ord på musikk plater.

frank zappa gikk ut å sa at "det er bare ord" og "det er meningen dere legger i ordene som betyr noe".

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...