Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen kommer seg ikke forbi POST


Anbefalte innlegg

Har en gamingmaskin på x99-platformen som ikke helt har lyst til å oppføre seg skikkelig.

 

Full maskinspec i spoiler hvis det skulle være interessant

 

 

 

Intel Core i7 5820k

Corsair Dominator 3000 Mhz DDR4 16GB (4x4)

MSI X99A SLI Krait Edition (Nå MSI X99A MPOWER)
EVGA Nvidia Geforce GTX 980 TI SC+

 

 

 

 

For rundt 3 ukers tid siden kollapsa den. Jeg brukte den på kvelden, la meg, sto opp og skrudde den på igjen og den ville ikke vise noe på skjerm.

 

Ettersom jeg har et kabinett som leveres uten buzzer (beeper, speaker whatever) og jeg ikke har noe slikt liggende er det ingen beep-koder å få.

 

Jeg feilsøkte etter beste evne og kom fram til at det mest sannsynlig var noe galt med hovedkortet og sendte det inn igjen til leverandøren. Fikk nytt hovedkort og maskina oppfører seg helt likt. Dette nye hovedkortet leveres med en debug-led som jeg har fått filma så vidt i det jeg forsøker å starte maskina, og den filmen kan du se her: https://youtu.be/qwVoCVt4iQM

 

Jeg har personlig ikke så god kjenskap til MSI, og dets rariteter så jeg håper noen kan gi meg noen hint i riktig retning her, for det er ugunstig å kaste over 20k med datamaskin på dynga bare fordi man er litt oppgitt.

 

Jeg har forøvrig individuelt testa hver rambrikke i hver av de forskjellige ramslottene og maskina oppfører seg helt likt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikker på at du har fått brikkene skikkelig i? 

Mange som ikke trøkker hardt nok ..

 

Edit

Så på video'n ... Kjapp kommentar fra min side er da: Brikkene står feil. Du har alle brikkene på "venstre side" av CPU? siden ingen var synlige på video ... Dette er galt (med forbehold om at ikke MSI har noe helt mongo opplegg). Du skal ha to brikker på hver side av CPU på X99, i annenhver spor. Les manual.

 

Sørg også for å resette BIOS.

 

Kommer du ikke videre etter dette så forsøk med et annet skjermkort. 

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

code 55 har jeg googlet meg til er Ram not installed.

 

Har du prøvd å sette ram instillinger i bios. eller får ikke access til bios i det hele tatt. har du prøvd uten rambrikker??

 

Kommer ikke så langt som til BIOS

 

Sikker på at du har fått brikkene skikkelig i? 

Mange som ikke trøkker hardt nok ..

 

Edit

Så på video'n ... Kjapp kommentar fra min side er da: Brikkene står feil. Du har alle brikkene på "venstre side" av CPU? siden ingen var synlige på video ... Dette er galt (med forbehold om at ikke MSI har noe helt mongo opplegg). Du skal ha to brikker på hver side av CPU på X99, i annenhver spor. Les manual.

 

Sørg også for å resette BIOS.

 

Kommer du ikke videre etter dette så forsøk med et annet skjermkort. 

Brikker er trykt godt nok inn, ingen fare for det.

 

Rambrikkene står ikke feil, videoen er kun for å illustrere hva debug-led viser uavhengig av hvor rambrikker står, og akkurat ved filming av den står det kun en rambrikke i slot1 og jeg har forsøkt alle forskjellige moduser (dual-channel, Triple-channel og quad-channel) med nøyaktig samme resultat.

 

Annet skjermkort ble testa på forrige hovedkort, og har ikke blitt testa enda her ettersom maskina tilsynelatende oppfører seg klin likt.

 

Skal forsøke med litt resetting av BIOS og se om vi kommer noe lengre med det

Lenke til kommentar

Hmm ...

 

Ok la oss re-cap.

Du har gjort omfattende testing av ram-config

Du har testet to HK

Du har testet to GPU

Du har resatt BIOS

Du er sikker på at du har koblet og kablet alt riktig. Du har standoff under HK på korrekte plasser (?)

Du har re-seated alt så du er 100% sikker på alt alt står skikkelig (?)

Du har prøvd mer enn en PCIE slot til GPU (?)

Du har testet PSU og denne fyrer opp (?)

Du har testet uten HDD, SSD og øvrig dilldall tilkoblet (?)

Du har tatt CPU ut av socket og inspisert (?)

 

Konklusjon: RAM-brikkene fungerer ikke /m MSI sine HK (/v denne BIOS versjon) ?

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Sikkert litt sent, men nettopp fått opp en PC med ca samme oppsett.

Jeg satte inn RAM i motsatt brikker av det som står i manualen...da virket det.

Virket første gang, men gangen etter det så kom den ikke seg forbi kode 55 eller 57...

 

Grunnen til at jeg tok denne opp var for å finne ut om dette var reklamasjone eller ikke for min del...

Endret av kvaerk
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Sikkert litt sent, men nettopp fått opp en PC med ca samme oppsett.

Jeg satte inn RAM i motsatt brikker av det som står i manualen...da virket det.

Virket første gang, men gangen etter det så kom den ikke seg forbi kode 55 eller 57...

 

Grunnen til at jeg tok denne opp var for å finne ut om dette var reklamasjone eller ikke for min del...

Det virker som at det er defekt RAM eller noe slikt. Prøvde du å starte opp den andre maskinen med de RAM Stikkene som stod i? 

 

Slik jeg ser det, så er det defekte / korrupte RAM stikker. Du bør prøve med andre stikker dersom du har noen slengende ubrukte.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...