Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ny type altibox hjemmesentral :)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Begynner å bli rådløs kjenner jeg.

 

Fikk oppgradert fra 100/100 til 300/300 i sameiet nå i februar. De sier at kontrakten in er oppdatert og at "jeg skal ha den nye hastigheten".  Zyxel hjemmesentral er koblet vekk og jeg kjører RT-AC66U rett fra fiberkonverter. Den er satt iht til guiden på freak. Alt fungerer utmerket. Så kommer problemet. Jeg får ikke hastigheter over 100mbit (94ish da pga tv). Alt er testet kablet med forskjellige kabler (trådløst er bonus).

 

Jeg har:

- Testet Merlin (to siste builds)

- Lagt inn ASUS-wrt igjen, samt kjørt factory defaults

- Verfisert via merlin at linkene negotiater 1gig link

- Koblet kabel rett i ASUS og testet speed

- Alle kabler er CAT6

- Googlet meg ihjel og funnet ut at router by default er god for mer enn 100/100.

- Bootet ASUS med strøm.

- Testet med/uten mac-kloning og med/uten dhcp aggressive/normal mode.

 

Noen andre som har noen tips? Er så standard at jeg må koble opp hjemmesentral igjen hvis jeg ringer altibox. Jeg føler nesten at jeg er cappet på 100mbit på et eller annet vis her. Prøvde forsåvidt å koble opp hjemmesentralen igjen(både i bridged og uten), men fikk bare link-local og ga opp. Var nok kanskje utålmodig. 

 

Mulig jeg har glemt noe her men..

 

Tror de må restarte porten eller noe på noden. 

Slet med det samme når de oppgraderte meg til gigabit. 

Da mistet jeg statisk ip'en min og fikk ny ip på grunn av dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Altibox kommer også med nye priser snart :)

 

etter hva jeg vet.. 500 mbit, tvpakke, pvrtjeneste og tlf for 999.- i mnd. 899 for samme med 300 mbit om jeg ikke tar helt feil.

Hvor har du dette fra?

Vet du sånn ca når?

 

Hvis det stemmer blir det nok 500/500 på meg :D evt 300/300 får se litt.

 

 

Tipper våren, men usikker når det går public

Jeg har fått "nye" priser, men er pilot på endel ting så det er derfor. 

Lenke til kommentar

 

Har Altibox via Viken, står Altibox i Speedtest.

 

Det var da merkelige greier  :hmm:

 

Altibox kommer også med nye priser snart :)

 

etter hva jeg vet.. 500 mbit, tvpakke, pvrtjeneste og tlf for 999.- i mnd. 899 for samme med 300 mbit om jeg ikke tar helt feil. 

 

Blir det noen reduksjon av prisen på 1000Mbit?

Betaler 1499 kr pr. måned i dag for dette og hadde ikke hatt noe i mot lavere pris.

 

 

Tror pakkeprisene ikke gjelder for gbit. 

Ta det med en klype salt da for jeg er ikke sikker på akkurat det. 

Måtte mase litt for å ordne meg selv.

Lenke til kommentar

 

Begynner å bli rådløs kjenner jeg.

 

Fikk oppgradert fra 100/100 til 300/300 i sameiet nå i februar. De sier at kontrakten in er oppdatert og at "jeg skal ha den nye hasti......

 

Tror de må restarte porten eller noe på noden. 

Slet med det samme når de oppgraderte meg til gigabit. 

Da mistet jeg statisk ip'en min og fikk ny ip på grunn av dette. 

 

Takk for svar ARJ :) Tok kontakt med de idag og da kom de med et annet svar. De hadde sjekket opp litt og jeg må visst ha ny fiberconverter. Skal nok bli fart etterhvert :)

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Melke? Kunden velger da helt selv om de vil gå for ett produkt, som er garantert fungerer sammen med lyse sin hjemmesentral? Eller de om vil kjøpe sin egen ruter. Med denne ruteren, slipper kunden å tenke på hvilken port som er konfigurert for TV osv. Da alt dette bare fungerer utav boksen.

 

Trådløs ytelsen er etter hva jeg har blitt fortalt meget bra.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

LMH1: Skjønner du ikke at for de aller fleste kunder av Altibox er enkelhet, og support på alt utstyr fra samme sted, viktigere enn å få den siste promillen i forbedret ytelse? Om WLAN yter 300 eller 3000 Mbps spiller ingen rolle for de aller fleste, som har 40/40 WAN og ikke bruker tjenester lokalt over WLAN.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så da mener du det er greit de få som er vilig å ha det beste utstyret skal bli tvunget i søppel?

Jeg tilhører den siste kategorien som heller foretrekker asus.

 

VLAN eller ikke, noe nytt må man lære seg.

Asus routere har VPN som kan brukes, så argumentet til altibox holder ikke mål.

De vil muligens ikke fjernstyre asus rutere med mindre de får 1000 i timen i lønn i så fall da.

Lenke til kommentar

Du må jo forstå at alt som ikke er state of the art, ikke automatisk betyr at det er søppel?

Det er godt nok for 95% av brukerne.

De tvinger ingen til å kjøpe WiFi pluss, de tvinger ingen til å bruke hjemmesentralen dems. Du kan fint sette den i bridge og bruke din egen router. Eller koble av hjemmesentralen helt hvis du ønsker det.

 

Hvilket argument fra Altibox er det som ikke holder mål?

Hvorfor blander du plutselig inn VLAN?

Hvorfor skal Altibox måtte fjernstyre Asus routere? De fjernstyrer sitt eget utstyr, du kan jo ikke tvinge dem til å ta ansvar for hva enn du måtte finne på å bruke av router?

Endret av TheHaughom
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så da mener du det er greit de få som er vilig å ha det beste utstyret skal bli tvunget i søppel?

Søppel er dine ord. Jeg velger å tro at man faktisk får mye for pengene (selv om jeg ikke kommer til å kjøpe det selv).

Jeg tilhører den siste kategorien som heller foretrekker asus.

Fint for deg...

VLAN eller ikke, noe nytt må man lære seg.

Sett igang, jeg velger å tro at du faktisk ville fått enn bedre opplevelse med ISPen sine produkter, enn det du klarer å rote i sammen. Hvis du som er interessert i teknologi ikke skjønner vlan, hvordan forventer du da at den gemene hop skal gjøre det?

Asus routere har VPN som kan brukes, så argumentet til altibox holder ikke mål.

Ok, Asus har VPN server. Er dette noe 95 prosenten av befolkningen bryr seg om (jeg velger å tippe nei).

De vil muligens ikke fjernstyre asus rutere med mindre de får 1000 i timen i lønn i så fall da.

Og forvente at ISPene skal ta på seg support av alle mulige løsninger som forbruker måtte komme opp med er helt tullete. For å ha den nødvendige kompetansen på alle løsninger så måtte de ha hatt ett helt enormt support apparat, og sånt koster penger.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å ungå helt OT diskusjon her, så har jeg både en FMG sentral og wifi pluss. Har en 150 linje fra viken fiber og måler mellom 150-154 på wifi i hele leiligheten på 72 kvadratmeter (Bruker kun 5Ghz). Wifi pluss er ikke billig, men ekstremt enkel å sette opp og fungerer helt topp for meg.

 

For de som har lagt opp intern kabling til dekoder er dette et godt produkt hvis de sliter med wifi i samme rommet, da fungerer denne som et AP og switch.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å ungå helt OT diskusjon her, så har jeg både en FMG sentral og wifi pluss. Har en 150 linje fra viken fiber og måler mellom 150-154 på wifi i hele leiligheten på 72 kvadratmeter (Bruker kun 5Ghz). Wifi pluss er ikke billig, men ekstremt enkel å sette opp og fungerer helt topp for meg.

Du representerer det store flertallet (>99%?) av Altibox-kunder (og andre ISPer også), du skal ha det enkelt og stabilt, og ha support på hele løsningen. Du vil at det skal fungere topp, og bryr deg ikke om det går an å mekke til sære løsninger som kanskje gir deg noen % bedre ytelse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Prøver å blåse liv i denne tråden på nytt ...

Jeg er ny ALTIBOX kunde og har gått over fra fiber NGT til fiber Altibox FMG (300/300) + Huawei Q22 TV bokser. Har stengt ned wifi nette på hjemmesentralen og koblet på med cat6 kabel en ASUS RT-AC68U ruter. Ruteren er satt opp som accesspoint (AP) og får IP adresse fra hjemmesentralen.

 

Fikk store problemer med å få IP-adresse til ASUS'n, måtte fabrikkinnstille både hjemmesentral og AP, da fikk jeg tildelt adresse, nå alt ok. Har fortsatt problemer med TV, fikk ny software i natt på Q22 enhetene. Det jeg sliter med er rett og slett uskarpe bilde på begge TV'ene. Har gått gjennom oppsett på boks og TV, finner egentlig ikke noe feil. Jeg tror at bitrat (dataflow) er lav på kanalene som igjen gjør bilde kornete og uskarpt.

 

Hvilk erfaring har dere?

Lenke til kommentar

Ble plaget med dårlig bildekvalitet på TVn, oppdaget sammen med tekniker hos Altibox at Bitrate var for lav, hadde bare 4Mbps, skulle hatt ca.16Mbps. Oppdaget at feilen lå i TV boksen, fikk ny omgående. 

 

Er det måter å målet Bitrait på for oss kunder?

Endret av John Kr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...