Gå til innhold

Master på BI når man er 25 år (blir 26)


jente_123

Anbefalte innlegg

Litt om meg: Jeg går siste året på bachelor økonomi og administrasjon på BI. Planen var å starte rett på master i finans men nå ser det ut som at jeg kanskje stryker i et fag som bare går på høsten og får da kanskje ikke bachelorgraden min til våren.

Jeg har før bacheloren totalt 3 år hvor jeg ikke gjorde noe studierelatert. To av årene var før videregående, (det ene året var jeg i utlandet og det andre året startet jeg men droppet ut av videregående. Det siste året var etter videregående hvor jeg jobbet. Med andre ord ligger jeg tre år etter "vanlig studieløp".

 

Nå ser det ut til at jeg må bruke et år til og kommer da til å ligge hele fire år etter. Jeg merker at motivasjonen dermed har falt litt og er redd for at alle disse årene skal telle veldig negativt i et eventuelt jobbintervju.

 

Det jeg derfor lurer på er:

 

  1. Kjenner dere noen som går master på BI som startet når de var 25 år eller eldre? Evnt master andre steder?
  2. Er 25 år for sent å starte på en master?
  3. Er mulighetene ennå like store for å få jobb hos de fire store (PWC; EY; Deloitte og KPMG) selv med fire år "dødtid". ? Noen som har erfaringer med å få jobb i disse firmaene selv om de lå etter med et par år?
  4. Hvor mye vil disse fire årene telle negativt i et eventuelt intervju?

Andre erfaringer mottas med stor takk.

 

Takker for alle svar:)

Endret av jente_123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjansene hos noen av de fire, dersom du stryker i et fag, er omtrent 0. De er så ekstremt vanskelige å komme inn hos(ikke at jeg ville jobbet der i det hele tatt) at det er nesten morsomt. Det er ikke for sent å starte på master. Du kommer ingen vei med en bachelorgrad i ØKAD uansett. Bare ta master med en gang, det er få jobber å få nå uansett, så det er definitivt tiden å ta masteren på nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjansene hos noen av de fire, dersom du stryker i et fag, er omtrent 0. De er så ekstremt vanskelige å komme inn hos(ikke at jeg ville jobbet der i det hele tatt) at det er nesten morsomt. Det er ikke for sent å starte på master. Du kommer ingen vei med en bachelorgrad i ØKAD uansett. Bare ta master med en gang, det er få jobber å få nå uansett, så det er definitivt tiden å ta masteren på nå. 

skal selvfølgelig ta opp faget sånn at jeg består:) kommer ikke inn på master med stryk i 1 fag. Må uansett i verste fall vente et år.

Lenke til kommentar

 

Sjansene hos noen av de fire, dersom du stryker i et fag, er omtrent 0. De er så ekstremt vanskelige å komme inn hos(ikke at jeg ville jobbet der i det hele tatt) at det er nesten morsomt. Det er ikke for sent å starte på master. Du kommer ingen vei med en bachelorgrad i ØKAD uansett. Bare ta master med en gang, det er få jobber å få nå uansett, så det er definitivt tiden å ta masteren på nå. 

skal selvfølgelig ta opp faget sånn at jeg består:) kommer ikke inn på master med stryk i 1 fag. Må uansett i verste fall vente et år.

 

 

Poenget er jo at dersom du har noe dårligere enn 1,5 i snitt, er de ikke interessert, stort sett. Når du da stryker i fag, er de mye mindre interessert, selv om du tar det opp igjen. Hvis du har valgt bort faget, og sitter med nær 1 i snitt, er saken selvsagt en annen.

Lenke til kommentar

For det første er hele det "4 store" greiene fullstendig tøys, mtp at det er noe som helst korrelasjon på hvor vanskelig det er å få jobb innenfor disse. Det er ekstreme forskjeller på hvor vanskelig det er å få seg en jobb i de selskapene avhengig både av hvilket selskap, og hvilken retning man vil jobbe i, så jeg skjønner ikke hvorfor de ofte blir klynga sammen når (utenom at de er de største innefor revisjon). 

Starte på master når man er 26 er da ikke noen problemstilling i det hele tatt? Gjennomsnittsalderen blant de som er på første året finansmaster på BI er 25.4 år, så det er ikke et tema engang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herregud, for gammel for master når du er 26? Galskap! 

 

Selv er jeg 26, tar første året av bacheloren min.. Har dog jobbet med relevant arbeid hele tiden og har tatt fagbrev + litt realfag osv. Vill nok ikke være ferdig med master før jeg er 35-40 men stresser ikke av den grunn. 

 

Men du burde jo absolutt jobbe og prøve å få erfaring i "død" periodene, uten om det ser jeg ikke noe negativt i det du tenker å gjøre. Mulig det er annerledes i den studieretningen du tar, men innenfor tekniske fag/ingeniør er det ikke noe direkte galt med det du holder på med. Men alle friår uten arbeid er jo typiske ting arbeidsgivere ikke liker å se, det minner om latskap selv om det ikke trenger å være det. 

Lenke til kommentar
  • Kjenner dere noen som går master på BI som startet når de var 25 år eller eldre? Evnt master andre steder?
  • Er 25 år for sent å starte på en master?
  • Er mulighetene ennå like store for å få jobb hos de fire store (PWC; EY; Deloitte og KPMG) selv med fire år "dødtid". ? Noen som har erfaringer med å få jobb i disse firmaene selv om de lå etter med et par år?
  • Hvor mye vil disse fire årene telle negativt i et eventuelt intervju?
Andre erfaringer mottas med stor takk.

 

Takker for alle svar:)

 

1./2. Jeg er 26 og går master i øk.ad. første året på NHH. Alderen er et ikke-tema. Det er ikke noe å tenke på i det hele tatt.

3./4. Vanskelig å si. Du vil mest sannsynlig ikke føre opp irrelevante ting på en CV i en slik søknad. Vær forberedt på å svare for deg dersom du får spørsmål rundt hvorfor du ventet så lenge med å begynne på høyere utdanning.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Ser noen skriver at alder er et ikke-tema. Hvor langt kan man strekke det gitt at man ønsker å gjøre "karriere"? Er det for sent når man er ferdig utdannet i en alder av 35? 40?

 

Ellers høres 25 ganske ungt ut, så det hadde ikke bekymret meg. :)

Lenke til kommentar

Ser noen skriver at alder er et ikke-tema. Hvor langt kan man strekke det gitt at man ønsker å gjøre "karriere"? Er det for sent når man er ferdig utdannet i en alder av 35? 40?

 

Ellers høres 25 ganske ungt ut, så det hadde ikke bekymret meg. :)

 

Kommer veldig an på synes jeg, tar en ett fag her og der mens en jobber spiller det jo ingen rolle. En har massevis av arbeidserfaring. Men om man ikke har jobbet en dag i sitt liv og kommer til første arbeidsgiver med master/Phd som 40 åring, ja da tror en at en sliter.. 

Lenke til kommentar

Sjansene hos noen av de fire, dersom du stryker i et fag, er omtrent 0. De er så ekstremt vanskelige å komme inn hos(ikke at jeg ville jobbet der i det hele tatt) at det er nesten morsomt. Det er ikke for sent å starte på master. Du kommer ingen vei med en bachelorgrad i ØKAD uansett. Bare ta master med en gang, det er få jobber å få nå uansett, så det er definitivt tiden å ta masteren på nå. 

Det kommer veldig an på, siden det er en del jobber som ikke nødvendigvis fordrer en mastergrad i økadm. Da er det gjerne lettere for en arbeidsgiver å ansette en bachelor mtp lønnsforhandlingene. 

 

Og når man først er inne i jobbverdenen, så er det jo nesten litt hipp som happ. Nesten. I mange tilfeller kan jo jobben sponse deg med masteren også. 

Lenke til kommentar

Det kommer veldig an på, siden det er en del jobber som ikke nødvendigvis fordrer en mastergrad i økadm. Da er det gjerne lettere for en arbeidsgiver å ansette en bachelor mtp lønnsforhandlingene.

Sånn med kun bachelorgrad innenfor økonomiske fag så virker regnskap og revisjon å være det som gir "best"/enklest jobb; hvertfall innen de fire store basert på mine erfaringer. Det er dog ofte forventet og nesten påkrevd at man tar en mastergrad etterhvert(som da som oftest sponses av jobben).

 

Ser noen skriver at alder er et ikke-tema. Hvor langt kan man strekke det gitt at man ønsker å gjøre "karriere"? Er det for sent når man er ferdig utdannet i en alder av 35? 40?

Jamfør arbeidsmiljøloven er aldersdiskriminering ulovlig, så det krever saklige grunner å ikke ansette en person på bakgrunn av høy alder. Problemet ligger ofte ikke i alderen i seg selv, men at man ofte drar med seg en mindre pen CV hvis man ikke har tatt noe utdannelse før i 40-årene. Så teknisk sett, alt annet likt, skal alder i utgangspunktet ikke ha noe å si i seg selv.

 

Om det fungerer slik i praksis er en helt annen sak, men jeg tror som nevnt tidligere det stort sett heller vil ha med CV-en før utdannelsen å gjøre.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

 

 

Kommer veldig an på synes jeg, tar en ett fag her og der mens en jobber spiller det jo ingen rolle. En har massevis av arbeidserfaring. Men om man ikke har jobbet en dag i sitt liv og kommer til første arbeidsgiver med master/Phd som 40 åring, ja da tror en at en sliter.. 

 

 

 

 

 

Jamfør arbeidsmiljøloven er aldersdiskriminering ulovlig, så det krever saklige grunner å ikke ansette en person på bakgrunn av høy alder. Problemet ligger ofte ikke i alderen i seg selv, men at man ofte drar med seg en mindre pen CV hvis man ikke har tatt noe utdannelse før i 40-årene. Så teknisk sett, alt annet likt, skal alder i utgangspunktet ikke ha noe å si i seg selv.

 

Om det fungerer slik i praksis er en helt annen sak, men jeg tror som nevnt tidligere det stort sett heller vil ha med CV-en før utdannelsen å gjøre.

 

 

Som tømrer med fagbrev, erfaring og snart nyutdannet byggingeniør, tror jeg min alder nå kun er positivt i den bransjen.

 

Det er kanskje bransjeavhengig, men har hørt at mange store selskaper som skal rekruttere nye "fotsoldater" helst ønsker unge nyutdannede som de kan "forme" som de vil. Men jeg aner ingenting om dette egentlig. 

 

Bare nysgjerrig. 

 

Og beklager om dette ble en avsporing. :D

 

PS: Norge har vel en arbeidslov som setter arbeidstaker i en usedvanlig sterk posisjon sammenlignet med mange andre land, men sett at man har 50 jobbsøkere, så er det jo fint mulig å diskriminere på alder uten at det blir oppdaget. Man står vel fritt til å ansette den man ønsker? :)

Lenke til kommentar

Det er kanskje bransjeavhengig, men har hørt at mange store selskaper som skal rekruttere nye "fotsoldater" helst ønsker unge nyutdannede som de kan "forme" som de vil. Men jeg aner ingenting om dette egentlig.

Det er tydelig attraktivt å kapre unge talenter tidlig, ja. Tør ikke gi noe fasitsvar på hvorfor, men det kan jo tenkes at de er billigere i drift, har færre krav, lærer fortere og catcher bedriftskulturen lettere.

 

PS: Norge har vel en arbeidslov som setter arbeidstaker i en usedvanlig sterk posisjon sammenlignet med mange andre land, men sett at man har 50 jobbsøkere, så er det jo fint mulig å diskriminere på alder uten at det blir oppdaget. Man står vel fritt til å ansette den man ønsker? :)

Nei, man står ikke helt fritt til å ansette hvem man vil. Det er noen som vil ha fortrinnsrett på en ny jobb (deltidsansatte, tidligere oppsagte osv). Samtidig har man ikke mulighet til å:

forskjellsbehandle søkere på bakgrunn av kjønn, religion, livssyn, hudfarge, nasjonal eller etnisk opprinnelse, politisk syn, medlemskap i arbeidstakerorganisasjon, seksuell orientering, funksjonshemming eller alder.

 

Hvorvidt det oppdages er jo en vanskelig sak og det vil nok være veldig mange mer eller mindre ubevisste kriterier som bestemmer i en ansettelsesprosess.

Lenke til kommentar

Tusen takker for alle svar så langt:)

Ble litt mer motivert nå og kommer til å gå et år ekstra dersom jeg stryker i det ene faget. Skal da satse på å prøve å få relevant jobb som jeg ser noen har nevnt her. Etter å ha sett sensorveiledningen tror jeg derimot at jeg kanskje består allikavel.

 

Derfor har jeg et spørsmål til:

 

Når man søker jobber etter master ser firmaene på bachelorkaraktenene dine eller ser de kun på masterkaraktene?

Jeg har et helt greit snitt på litt under 3,5, (når mest sannsynlig 3,5 etter dette semesteret) med andre ord er det ikke et "sterkt" snitt, og jeg har noen E´r og D´r. Kommer en arbeidsgiver til å stusse over det eller ser de utelukkende på masterkarakterene?

 

Takker for alle svar:)

Endret av jente_123
Lenke til kommentar

Kommer an på arbeidsgivere, men de ser definitivt på begge. Men har du toppkarakterer du master så kommer du nok lettere unna noen dårligere karakterer. (jeg hadde et par D er på Bacheloren, fikk spørsmål om det på intervju hos big4 men bare B og A på master så gikk det greit)

Lenke til kommentar

Kommer an på arbeidsgivere, men de ser definitivt på begge. Men har du toppkarakterer du master så kommer du nok lettere unna noen dårligere karakterer. (jeg hadde et par D er på Bacheloren, fikk spørsmål om det på intervju hos big4 men bare B og A på master så gikk det greit)

Så bra! Da håper jeg på det samme.

På master vet jeg allerede at man bare gjør tre ting, sove, lese og spise. Derfor er jeg ikke sikker men tror kanskje at jeg klarer å få toppkarakterer dersom jeg legger inn enormt mye innsats. 

Lenke til kommentar

Sjansene hos noen av de fire, dersom du stryker i et fag, er omtrent 0. De er så ekstremt vanskelige å komme inn hos(ikke at jeg ville jobbet der i det hele tatt) at det er nesten morsomt. Det er ikke for sent å starte på master. Du kommer ingen vei med en bachelorgrad i ØKAD uansett. Bare ta master med en gang, det er få jobber å få nå uansett, så det er definitivt tiden å ta masteren på nå. 

 

Hvorfor har du det inntrykket?

 

Jeg vet ikke hvordan det er for BI-studenter, men på NHH bruker halvparten av studentene mer enn normert tid på bachelor (ikke alle fordi de har strykkarakterer, riktignok). Samtidig får rundt en tredel av NHH-erne jobb i en av "de fire store". Så det er vel rimelig å anta at i hvert fall noen av studentene faller inn i begge gruppene.

 

En kompis av meg ble ferdig med master på NHH i år og fikk jobb i KPMG. Han hadde stort sett gode karakterer, men gjorde det dårlig på utvekslingen sin og strøk i ett kurs der. Så kontet han og besto, slik at han likevel ble ferdig med graden på normert tid. Og kanskje ikke karakterene han fikk på utveksling ble vektlagt like mye som karakterene han fikk på NHH.

 

Han hadde vært på jobbintervju hos både Deloitte og KPMG. Han fortalte at førstnevnte la vekt på resultatene hans under intervjuet, mens sistnevnte la mer vekt på om og hvordan han ville passe inn i selskapet.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...