Gå til innhold

annen måte å komme inn på medisin på?


krystallklar

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg vil komme inn på medisin og skal ta opp fag osv. men lurte på om det er noen andre måter å komme inn på?
Altså, kan man studere noe annet som gjør at det blir enklere å komme inn? Jeg vet at det er et krevende studie, men jeg lå ikke så langt fra opptaksgrensen, men må likevel vente et par år.. 
Om det er andre alternativer vil jeg mer enn gjerne vite

 

Takk

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes selvfølgelig ingen snarveier inn, da ville det jo vært meningsløst å ta opp fag for å komme inn. Men i prosessen for å sanke poeng vil du jo ønske å oppnå to ekstrapoeng for å ha studert et år, vært i militæret eller på fhs, og da kan du jo velge noe som er relatert til medisinstudiet. Det er ikke uvanlig å ha studert f.eks kjemi eller sykepleie i forkant, men du kan like gjerne studere kunsthistorie også, så lenge du oppnår 60 studiepoeng. 

 

For noen år siden vet jeg det var mulig å starte på f.eks odontologi eller ernæring, for så å hoppe over til medisin etter ett år. Dette gikk an fordi de har/hadde felles undervisning første året, men jeg tror denne muligheten har blitt begrenset da det ble utnyttet. Du måtte allikevel søke gjennom SO for å komme inn på medisin, men man kunne i praksis spare ett år da det er lettere å komme inn på ernæring og odontologi. 

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

Finnes selvfølgelig ingen snarveier inn, da ville det jo vært meningsløst å ta opp fag for å komme inn. Men i prosessen for å sanke poeng vil du jo ønske å oppnå to ekstrapoeng for å ha studert et år, vært i militæret eller på fhs, og da kan du jo velge noe som er relatert til medisinstudiet. Det er ikke uvanlig å ha studert f.eks kjemi eller sykepleie i forkant, men du kan like gjerne studere kunsthistorie også, så lenge du oppnår 60 studiepoeng. 

 

For noen år siden vet jeg det var mulig å starte på f.eks odontologi eller ernæring, for så å hoppe over til medisin etter ett år. Dette gikk an fordi de har/hadde felles undervisning første året, men jeg tror denne muligheten har blitt begrenset da det ble utnyttet. Du måtte allikevel søke gjennom SO for å komme inn på medisin, men man kunne i praksis spare ett år da det er lettere å komme inn på ernæring og odontologi. 

Tusen takk for svar!

Litt dumt at det er slikt men får bare vente et par år  :wee:

Lenke til kommentar

Det er mulig å søke fra tannlege til medisin, men dette må foregå via samordna opptak. Det vil si at du må likevel ha nok poeng for å komme inn på medisin. Etter første året på tannlege, søker du medisin, og deretter det som heter "Intern opptak for fritak og opprykk". Det er dessverre ingen garantier for at du får mulighet til å hoppe inn på 2. året på medisin, og avhenger av om det er plass i det kullet du ønsker å søke opprykk til. 

 

Dersom du skal ta opp fag, ta gjerne ett år på universitet og gå noe relevant i forhold til medisin. Jeg gikk bioingeniør, og jeg har fått mye igjen for det :) 

 

Utenom det å ta opp fag er dessverre ikke noen annen mulighet til å søke og komme inn på medisin her i Norge. 

 

Dersom det er en eller annen sykdom som gjorde at karakterene dine ble lavere på vgs, kan du søke med særskilt vurdering, men her kan du ikke ligge mer enn 2 poeng unna for å bli vurdert!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Det er mulig å søke fra tannlege til medisin(..)

 

Jeg ser at flere har kommentert det samme, men dette stemmer ikke lenger for de fleste større universiteter som tilbyr disse studieretningene. Der medisinstudentene tar et fag som heter "Andresemester medisinstudie" (http://www.uib.no/emne/MED2) tar odontologi-studentene et introduksjonsfag i odontologi og "Oral biologi 1" (http://www.uib.no/emne/OD1INTRO og http://www.uib.no/nb/emne/OD1ORBI1).

 

Jeg linker med eksempel i Universitet i Bergen.

 

Edit: Rettet opp linkene som ikke ble så godt mottatt av den integrerte tekstbehandleren på forumet.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Det er mulig å søke fra tannlege til medisin, men dette må foregå via samordna opptak. Det vil si at du må likevel ha nok poeng for å komme inn på medisin. Etter første året på tannlege, søker du medisin, og deretter det som heter "Intern opptak for fritak og opprykk". Det er dessverre ingen garantier for at du får mulighet til å hoppe inn på 2. året på medisin, og avhenger av om det er plass i det kullet du ønsker å søke opprykk til. 

 

Dersom du skal ta opp fag, ta gjerne ett år på universitet og gå noe relevant i forhold til medisin. Jeg gikk bioingeniør, og jeg har fått mye igjen for det :)

 

Utenom det å ta opp fag er dessverre ikke noen annen mulighet til å søke og komme inn på medisin her i Norge. 

 

Dersom det er en eller annen sykdom som gjorde at karakterene dine ble lavere på vgs, kan du søke med særskilt vurdering, men her kan du ikke ligge mer enn 2 poeng unna for å bli vurdert!

 

Lykke til!

Tusen takk for et utfyllende svar! Hvor mange år måtte du vente for å komme inn? 

Lenke til kommentar

 

Det er mulig å søke fra tannlege til medisin(..)

 

Jeg ser at flere har kommentert det samme, men dette stemmer ikke lenger for de fleste større universiteter som tilbyr disse studieretningene. Der medisinstudentene tar et fag som heter "Andresemester medisinstudie" (http://www.uib.no/emne/MED2) tar odontologi-studentene et introduksjonsfag i odontologi og "Oral biologi 1" (http://www.uib.no/emne/OD1INTRO og http://www.uib.no/nb/emne/OD1ORBI1).

 

Jeg linker med eksempel i Universitet i Bergen.

 

Edit: Rettet opp linkene som ikke ble så godt mottatt av den integrerte tekstbehandleren på forumet.

 

Okei, takk for info 

Lenke til kommentar

 

Det er mulig å søke fra tannlege til medisin(..)

 

Jeg ser at flere har kommentert det samme, men dette stemmer ikke lenger for de fleste større universiteter som tilbyr disse studieretningene. Der medisinstudentene tar et fag som heter "Andresemester medisinstudie" (http://www.uib.no/emne/MED2) tar odontologi-studentene et introduksjonsfag i odontologi og "Oral biologi 1" (http://www.uib.no/emne/OD1INTRO og http://www.uib.no/nb/emne/OD1ORBI1).

 

Jeg linker med eksempel i Universitet i Bergen.

 

Edit: Rettet opp linkene som ikke ble så godt mottatt av den integrerte tekstbehandleren på forumet.

 

 

Det er sant at dette gjelder ved UiB :) Det har jeg sjekket ut tidligere. Der er det også helt umulig å få opprykk i tillegg.

Ved UiO derimot, er førsteåret helt likt for både tannlege og medisinstudenter, og man kan få opprykk fra tannlege til 2. året medisin dersom det er nok plasser i det kullet man ønsker å starte på. Dette vet jeg, da mine tannlege-venner fra i fjor fikk opprykk nå til høsten 2015 for å starte 2. året, og jeg har selv søkt, bare til våren :) 

Det samme kan jeg tenke meg gjelder i Tromsø, siden tannlegene og medisinere går sammen det første året. Men det er ikke tilfellet i Bergen eller Trondheim (som heller ikke har tannlege-studiet). 

Lenke til kommentar

 

Det er mulig å søke fra tannlege til medisin, men dette må foregå via samordna opptak. Det vil si at du må likevel ha nok poeng for å komme inn på medisin. Etter første året på tannlege, søker du medisin, og deretter det som heter "Intern opptak for fritak og opprykk". Det er dessverre ingen garantier for at du får mulighet til å hoppe inn på 2. året på medisin, og avhenger av om det er plass i det kullet du ønsker å søke opprykk til. 

 

Dersom du skal ta opp fag, ta gjerne ett år på universitet og gå noe relevant i forhold til medisin. Jeg gikk bioingeniør, og jeg har fått mye igjen for det :)

 

Utenom det å ta opp fag er dessverre ikke noen annen mulighet til å søke og komme inn på medisin her i Norge. 

 

Dersom det er en eller annen sykdom som gjorde at karakterene dine ble lavere på vgs, kan du søke med særskilt vurdering, men her kan du ikke ligge mer enn 2 poeng unna for å bli vurdert!

 

Lykke til!

Tusen takk for et utfyllende svar! Hvor mange år måtte du vente for å komme inn? 

 

 

Jeg er 23 nå, så jeg har ventet litt, men jeg hadde ikke tenkt å søke medisin etter vgs, og fant ut av dette da jeg var 21, etter å ha prøvd både bioingeniør og psykologi :)

Halvparten av kullene er jo eldre enn 22-23, så man finner mange på sin alder selv om man starter senere. 

Endret av blåflaske
Lenke til kommentar

Dersom du vil gå UiT på medisin er det mulig å ta et 60studiepoeng i samisk og dermed søke på samisk kvote. Vet ikke hvordan snittet er på den samiske kvoten, da universitetet ikke oppgir dette, men er en mulighet der. Dersom det skulle være et alternativ :wee:

Hvorvidt man kan søke på samisk kvote etter et årsstudium i samisk skal ikke jeg uttale meg om, men det er kun to stykker som kommer inn på samisk kvote, med andre ord er det ikke noen hensikt å offentliggjøre poenggrensen fordi den er så forskjellig fra år til år

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei! 

Jeg ser at dette er en stund siden, men vil bare vite om ting funka for deg, ettersom jeg er i samme båt. Endte du opp med å søke odontologi og deretter søke medisin, Klarte du å få fritak fra første året? Isåfall, hvilket universitet var det. Hadde virkelig satt pris på svar, er ganske stressa! Lurer også på om noen vet om man må ha like høyt snitt som ordinær grense selv om man skal søke intern inntak for opprykk og fritak?

Lenke til kommentar

Du kan feks ta ett år med samiske studier (altså minst 60sp i samisk), så kommer du under "samisk kvote" ved UiT, to plasser er avholdt på medisin. Meeen kanskje ikke det beste dersom du ikke er interessert i samisk eller å studere ved UiT. Ville kanskje gått for å studere biomedisin; de som har en bachelor i dette har faktisk muligheten til å undervise på medisin. Det er ingen snarveier - dvs., studer det du vil i mens, eller studier som vil hjelpe deg i fagene du må ta opp. 

 

(Så nå at dette var nevnt over, og at dette er en gammel tråd. hehe)

Endret av stravinsky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...