Gå til innhold

PODKAST: Er «Free to start» en ærligere betegnelse?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ærligere, ja om det er det som er tilfellet. Leste f.eks på steam at Disney Infinity 3 er free to start, men alt må kjøpes for å ha noe å gjøre. Derimot så har jeg selv spilt Planetside 2 og det har jeg spilt i mange timer, hadde det veldig gøy og brukte ikke en eneste krone.

 

Det er mulig å bruke penger i Planetside 2 så det er pay to win aktig, men da jeg spilte det var det iallefall balansert nok til å ha det gøy selvom jeg bare ville spille gratis.

Lenke til kommentar

Jeg har spilt Marvel Heroes omtrent siden starten i 2013 (bare med noen måneder pause her og der), og har mast veldig mye om at andre bør prøve det. Vi snakker et Diablo-spill fra en av hovedfolkene bak Diablo, men folk gir blaffen fordi det er F2P. Aldri skjønt hvorfor. Riktignok får man mest moro hvis man legger litt penger i det, men hvorfor er det så galt å legge tre, fire hundre i dette for å få en solid start, mens å legge det dobbelte i et spill man aldri har prøvd engang er helt greit hvis det blir lansert som et AAA-spill? Og spesielt med tanke på hvor mange AAA-spill som har skuffet de siste årene? Aldri skjønt helt det der.

Lenke til kommentar

Jeg har spilt Marvel Heroes omtrent siden starten i 2013 (bare med noen måneder pause her og der), og har mast veldig mye om at andre bør prøve det. Vi snakker et Diablo-spill fra en av hovedfolkene bak Diablo, men folk gir blaffen fordi det er F2P. Aldri skjønt hvorfor. Riktignok får man mest moro hvis man legger litt penger i det, men hvorfor er det så galt å legge tre, fire hundre i dette for å få en solid start, mens å legge det dobbelte i et spill man aldri har prøvd engang er helt greit hvis det blir lansert som et AAA-spill? Og spesielt med tanke på hvor mange AAA-spill som har skuffet de siste årene? Aldri skjønt helt det der.

F2P er i praksis grunnen til at jeg sluttet med spill på mobilplattform. Hvorfor måtte de rasere en perfekt modell? Gi ut en demo eller en reklamefinansiert modell. Om man vil ha fullversjonen så betal en engangssum og blir ferdig med det forbanna pengetiggeriet. Når jeg betaler for noe betaler jeg for å slippe mer tiggeri om penger. I F2P skal det stadig mases om at du må kjøpe deg ett eller annet dritt slik at det blir lettere å vinne. Blir møkka lei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 hvorfor er det så galt å legge tre, fire hundre i dette for å få en solid start, mens å legge det dobbelte i et spill man aldri har prøvd engang er helt greit hvis det blir lansert som et AAA-spill? Og spesielt med tanke på hvor mange AAA-spill som har skuffet de siste årene? Aldri skjønt helt det der.

 

To (av flere) grunner:

 

1. Det er langt bedre å betale i en engangssum fremfor å stadig få spillopplevelsen avbrutt av betalingspress/relame - spesielt i spill hvor story og innlevelse er et poeng så er det lite givende med et stadig mas etter rl-bankkontoen din. Jeg har ingenting i mot å betale for spill, men bland ikke rl-økonomien min direkte inn i spillopplevelsen min.

 

2. Å få balanse i vanskelighetsgraden i et spill er noe av det mest krevende og noe av det som skiller et godt spill fra et dårlig. Dette bør være spillutviklerenes ansvar - ikke mitt. At jeg skal kunne styre vanskelighetsgraden i et spill med min egen bankkonto tar vekk både innlevelse og gleden man får ved å klare noe. 

Alt for mange f2p-spill har to vanskelighetsgrader - 'så godt som umulig etter et visst punkt' (ikke betalt) eller 'lekende lett' (betalt). 

 

2. er hovedproblemet med f2p-modellen etter min mening - at spillutviklerene i stor grad fraskriver seg ansvaret for å balansere vanskelighetsgraden i spillene sine tar vekk mye av poenget med å spille.

 

Det finnes f2p-spill som likevel klarer å få til en balanse - Hearthstone er vel det eneste eksempelet jeg kommer på, men det finnes sikkert flere. De er dog unntakene som bekrefter regelen - så det skal svært mye til at noen skal overtale meg til å prøve et f2p-spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...