Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvilke studieteknikker bruker du?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg går 1 året på videregående og har litt lurt på hvordan lærer man best. Jeg skjønner at det varierer fra person til person, men jeg tenkte jeg skulle lage en tråd der alle kunne kommet med sine studieteknikker? Hvordan lærer dere best? Hvordan forbereder dere til prøver? osv.

 

Jeg kan gjerne begynner hvordan jeg lærer best. Når jeg øver til prøver osv. Først leser jeg gjennom hele kapittelet, får å få en oversikt. Etter på tar jeg mye notater. Jeg liksom sitter og notere i mange timer. Det blir på en måte nesten at jeg skriver av boken f.eks viktige setninger, stikkord osv. Men som sagt det tar svært langt tid så jeg begynner å noterer par dager før evt. prøve. Det som er kanskje negativt med det er at det tar sykt langt tid og du bruker opp notatboken fort og i tillegg blir du veldig fort lei av det. 

Grunnen at jeg gjør det er at når jeg skriver føler jeg lærer best i motsetting når jeg leser. Fordi når jeg leser greier jeg ikke å få med meg innhold grunnen tenker jeg er at jeg er fremmedspråklig og har budd i Norge 6,5 år.   

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg gikk i vg1 bestemte jeg meg for å legge ned pennen, la være å notere i timene og se hvordan det gikk. Det var en kjempesuksess. Jeg brukte uansett ikke notatene senere, men noterte fordi jeg var blitt fortalt at jeg skulle gjøre det da jeg var yngre. Da jeg sluttet, klarte jeg i mye større grad å følge med og huske det som ble sagt i timene. Nå, i mitt fjerde studieår, noterer jeg fortsatt ikke under forelesninger og gruppetimer og det fungerer bra for meg.

 

Ellers passer jeg på å lese pensum før forelesningene, for å lettere henge med og forstå stoffet i forelesningene. Det hjelper også å diskutere stoffet med medstudenter og jobbe jevnt med oppgaver.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

I forelesningene bruker jeg PC til å notere hva som står på powerpointene. Tillegginfo som foreleser også sier pleier jeg å skrive ned, samt forklaringer til bilder og illustrasjoner. Skriver raskt på PC, så det går fint for min del. Å notere for hånd går tregt, og det er sjelden du får tid til å notere alt som er viktig.

 

Når det nærmer seg eksamen, er selvsagt en fordel å ha lest pensum. I forberedelsesfasen bruker jeg powerpointene som foreleser har lagt ut og notatene på PC som utgangspunkt. Da skriver jeg ned det viktigste for hånd i stikkordform. Deretter går jeg gjennom notatene jeg har skrevet for hånd og ser hvor mye jeg klarer å si om de ulike stikkordene.  Da vet jeg hva som er viktig, og kan forklare utfra dem. Jeg har også en enkel og rask oversikt over hva som er viktig i pensumet. Poenget er å tvinge seg selv gjennom hele pensumet, og faktisk bruke det flere ganger for å huske det. Å bare lese fører til at du glemmer mye. Å notere og deretter plukke ut det viktigste tvinger deg til å gå gjennom pensumet flere ganger.

 

Studieteknikk vil selvsagt variere ut fra hvilket fag du skal ha eksamen i.

Endret av Quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da jeg gikk i vg1 bestemte jeg meg for å legge ned pennen, la være å notere i timene og se hvordan det gikk. Det var en kjempesuksess. Jeg brukte uansett ikke notatene senere, men noterte fordi jeg var blitt fortalt at jeg skulle gjøre det da jeg var yngre. Da jeg sluttet, klarte jeg i mye større grad å følge med og huske det som ble sagt i timene. Nå, i mitt fjerde studieår, noterer jeg fortsatt ikke under forelesninger og gruppetimer og det fungerer bra for meg.

 

Ellers passer jeg på å lese pensum før forelesningene, for å lettere henge med og forstå stoffet i forelesningene. Det hjelper også å diskutere stoffet med medstudenter og jobbe jevnt med oppgaver.

Ja, du er ikke den eneste kjenner mange i klassen min som bare leser og ikke noterer og de har mye betre snitt enn meg. Men dette er ikke noe får meg. Jeg greier bare ikke å huske ting jeg leser. Jeg må notere ting eller i de minste må jeg lese ting høgt. Noe som hjelper meg meg å huske ting veldig godt er utenom notater er diskusjoner. Jeg tror jeg lærer best med aktive øvings måter lsm notater,diskusjoner osv. Her er en video jeg fann må gjerne sjekke den ut  https://www.youtube.com/watch?v=GxfXQk5xGy4 

Lenke til kommentar

Jeg tror det viktigste er at teknikken gjør at en mentalt aktivt bearbeider emnet. Det å lære seg stoffet slik at en klarer å lære det bort (noe som lærere gjør) fungerer bra i følge mine erfaringer. Det innebærer å forstå stoffet og øve seg på å gjengi det, enten muntlig (bli hørt, diskutere stoffet med seg sjøl), skriftlig (stikkord eller setninger) eller visuelt (figurer, grafer o.l.) aleine eller sammen med andre. Hvilken av metodene som er best er nok individuelt.

For å huske mest mulig gjelder (typiske lese- og puggefag) det kanskje å kode inn stoffet flere ganger på ulike måter for å øke sjansen for at en klarer å gjenhente det. For å løse problemer (typisk matte, fysikk og realfag) gjelder det ofte å ha best mulig forståelse for ulike sammenhenger og praktisk erfaring med ulike problemer. Da kommer en ofte langt med å være svært presis i rutinene en løser problemene på, og ha kjennskap til hvordan en skal tenke for å løse slike problemer. Overgangen mellom de to er selvsagt veldig glidende.

Lenke til kommentar

Forståelse er det viktigste når det kommer til fag som matte, fysikk, kjemi og geografi i vgs
- Jeg anbefaler deg om å ikke følge den nye trenden, " skrive notatene på pcen"- men heller bruker skrivebok

til å notere ned ting. Nok har empiriske undersøkelser har vist at det er det beste tiltaket på å huske ting bedre. 
Ellers, ikke vær freakene som gjør tusenvis av matte-oppgaver, men fortsatt feiler på prøver og eksamener. 

Forståelse, forståelse og forståelse

Lenke til kommentar

Alt grunner nok i forståelse, så er det mange måter å oppnå det på.

Jeg har prøvd (og prøver fortsatt) å finne den beste studieteknikken for meg, da spesielt i lesefag. I fag som matematikk driver jeg utelukkende med oppgaveløsning, og da fortrinnsvis fra gamle eksamener (går på høyskolen).
Lesefag derimot handler det mest om å finne en måte jeg kan arbeide med stoffet på for å forstå -> huske, og da er det mange veier til rom. I det siste har jeg brukt en veldig tungvint og langsom vei, som er at for hvert kapitell jeg begynner på skal jeg lese over notatene/stikkordene til alle de foregående. Så når jeg da er ferdig med siste kapitell har jeg lest kortversjonen av alle kapitlene (sett bort fra det siste) flere ganger og forhåpentligvis fått en annen kjennskap til stoffet. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes repetisjonsmodellen til "lær å lære" er ganske bra. Første repetisjon er alt 5-20 minutter etter at du har lært det du skal skikkelig. Neste er dagen etter. Tredje repetisjon er en uke etter at du har lært det. Fjerde en måned etter, så tre måneder og til sist et halvt år. Hvis du repetert skikkelig hver gang slik at det virkelig sitter skal du da kunne det utenat for resten av livet eller i hvert fall flere år fremover. Men husk å ikke vær for overambisiøs med hvor mye informasjon du skal lære om gangen. Når du repeterer kan du for øvrig prøve å lese bare første ordet i det punktet du har notert og så prøve å huske resten av momentet uten å se på det. Dette synes jeg er meget effektivt.

 

Ellers er det viktig å ikke notere for mye uvesentlig når man tar notater. Jeg liker å ta mye notater, også av ting jeg strengt tatt kan men som læreren sier på en bedre måte og som får meg til å skjønne stoffet bedre. Jeg har aldri merket noe til at jeg skjønner stoffet bedre av å ikke notere. Tvert i mot ser jeg gjerne sammenhenger eller deler på en klarere måte når jeg leser gjennom notatene etterpå. Men jeg skriver nesten aldri hele setninger eller ord. En annen ting er at du kan gjøre flere notat-runder med forskjellig formål. Som du skriver blir man fort veldig lei av å skrive. Men prøv å bare noter helt sentrale ting slik som definisjoner/årstall/formler, overordnede argumenter og påstander første gang(etter at du har lest gjennom teksten slik at du skjønner noenlunde hva som er viktig). Avhengig av hvor stort pensumet ditt er bør ikke dette ta mye plass. Bruk gjerne fortkortelser og slikt. I neste notat-runde kan du fylle ut eller skrive et sammendrag på datamaskin eller noe sånt. En annen ting er at det er lurt å ha mye luft i notatene slik at du har plass til å fylle ut med stoff senere eller egne ideer(gjerne i egen farge).

Endret av Kasparov
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Abonnerer på denne. :)

 

Jeg hadde en studieteknikk som fungerte fint når jeg gikk på BI (A i snitt), men merker at jeg ikke er effektiv nok på ingeniør. Les: jeg er for grundig og sliter med å mestre pensum til tross for at jeg bruker mye tid på skole. Jeg burde nok bli flinkere til å fokusere kun på det mest essensielle og begynne tidligere på eksamensoppgaver/oppgaveløsning.

 

Noen nevnte repetisjon og jeg tror det er lurt. En som hadde A i snitt som ingeniør på HiOA sa at etter hver eneste forelesning gikk han gjennom det han hadde lært. Repeterte forelesningen og gikk gjennom det han hadde lært. Kunne være så lite som fem minutt. Her kan jeg bli bedre da det er fort gjort å bare slenge bøkene sammen når man er ferdig. Sliten. Lyst hjem. Lyst å ta fri. Osv.

 

Kjøpte forresten boken, "How to Become a Straight A Student" av Cal Newport, men ble ironisk nok aldri ferdig (hadde for mye skole). Sales pitchen var at han kun hadde intervjuet studenter med A karakterer som samtidig ikke brukte MYE tid på skole. Men alt er relativt fordi jeg hadde inntrykk av at de brukte ganske mye tid tross alt. 

 

Kanskje jeg blar litt i den i boken i ferien. :)

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Abonnerer på denne. :)

 

Jeg hadde en studieteknikk som fungerte fint når jeg gikk på BI (A i snitt), men merker at jeg ikke er effektiv nok på ingeniør. Les: jeg er for grundig og sliter med å mestre pensum til tross for at jeg bruker mye tid på skole. Jeg burde nok bli flinkere til å fokusere kun på det mest essensielle og begynne tidligere på eksamensoppgaver/oppgaveløsning.

 

Noen nevnte repetisjon og jeg tror det er lurt. En som hadde A i snitt som ingeniør på HiOA sa at etter hver eneste forelesning gikk han gjennom det han hadde lært. Repeterte forelesningen og gikk gjennom det han hadde lært. Kunne være så lite som fem minutt. Her kan jeg bli bedre da det er fort gjort å bare slenge bøkene sammen når man er ferdig. Sliten. Lyst hjem. Lyst å ta fri. Osv.

 

Kjøpte forresten boken, "How to Become a Straight A Student" av Cal Newport, men ble ironisk nok aldri ferdig (hadde for mye skole). Sales pitchen var at han kun hadde intervjuet studenter med A karakterer som samtidig ikke brukte MYE tid på skole. Men alt er relativt fordi jeg hadde inntrykk av at de brukte ganske mye tid tross alt. 

 

Kanskje jeg blar litt i den i boken i ferien. :)

 

Hvilken linje går du på innen ingeniør i HIOA og hva er snittet ditt der?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

 

Abonnerer på denne. :)

 

Jeg hadde en studieteknikk som fungerte fint når jeg gikk på BI (A i snitt), men merker at jeg ikke er effektiv nok på ingeniør. Les: jeg er for grundig og sliter med å mestre pensum til tross for at jeg bruker mye tid på skole. Jeg burde nok bli flinkere til å fokusere kun på det mest essensielle og begynne tidligere på eksamensoppgaver/oppgaveløsning.

 

Noen nevnte repetisjon og jeg tror det er lurt. En som hadde A i snitt som ingeniør på HiOA sa at etter hver eneste forelesning gikk han gjennom det han hadde lært. Repeterte forelesningen og gikk gjennom det han hadde lært. Kunne være så lite som fem minutt. Her kan jeg bli bedre da det er fort gjort å bare slenge bøkene sammen når man er ferdig. Sliten. Lyst hjem. Lyst å ta fri. Osv.

 

Kjøpte forresten boken, "How to Become a Straight A Student" av Cal Newport, men ble ironisk nok aldri ferdig (hadde for mye skole). Sales pitchen var at han kun hadde intervjuet studenter med A karakterer som samtidig ikke brukte MYE tid på skole. Men alt er relativt fordi jeg hadde inntrykk av at de brukte ganske mye tid tross alt. 

 

Kanskje jeg blar litt i den i boken i ferien. :)

 

 

Hvilken linje går du på innen ingeniør i HIOA og hva er snittet ditt der?

Bygg. Rundt B. To C. Resten B. Tror jeg kan ha fått to A i år, om ikke var jeg farlig nær.

 

Føler jeg burde hatt A i to andre også, men fikk tidsnød. 2 t og 45 minutt på en eksamen er lite tid! ?

Så, resultatene mine er vel gode. Hadde bare håpet på litt bedre med tanke på at jeg har jobbet ganske mye.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Veldig bra. Går selv på bygg i HIOA, og må si at vi er nærme hverandre når det kommer til karakterer. Det eneste som avviker hos meg, er at jeg fikk D i byggeteknikk, men tar den nok opp for å fikse snittet mitt. Hvordan ligger du an til konstruksjonen?

Jeg kommer til å ta opp alt under C og frykter at det skal skje for første gang nå på konstruksjon. Føler dessverre ikke at undervisningsopplegget og undervisningsressursene har vært gode nok for min del, selv om det har fungert for noen. Rotete pensum. Er det faget jeg har jobbet mest med, men forstår minst av. :)

 

Enn du?

Lenke til kommentar

Tenker egentlg det samme. Vurderer samtidig å ta opp matte 1000, selv om jeg fikk en B. Må si at emnen var krevende, selv om jeg hadde mye av det på VG3. Jeg får i tillegg tid til å konsentrere meg om byggeteknikk, ettersom jeg ødela matte 2000 i fjor :p

 

Men ja, føler egentlig ikke at det skal mye til å få en god karakter på fredagen. Man vet hva læreren forventer, og samtidig viste jeg at øvingene og eksamene ikke hadde noe sammenheng med hverandre, så startet ganske tidlig.

 

Hva synes du om byggematerial& byggedimensjonerings eksamen? hørte at det var en del som var misfornøyd med den

Endret av harcoregeek
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Men ja, føler egentlig ikke at det skal mye til å få en god karakter på fredagen. Man vet hva læreren forventer, og samtidig viste jeg at øvingene og eksamene ikke hadde noe sammenheng med hverandre, så startet ganske tidlig.

Hva synes du om byggematerial& byggedimensjonerings eksamen? hørte at det var en del som var misfornøyd med den

Lurt. Jeg startet altfor sent og brukte altfor mye tid på øvingene. Vi får se.

 

Så mørkt på betong også, men det løsnet på slutten. Jeg personlig føler det var et snillt eksamensett og tror kanskje jeg kan hanke inn en A der. Så jeg er vel fornøyd. :)

Lenke til kommentar

Abonnerer på denne. :)

 

Jeg hadde en studieteknikk som fungerte fint når jeg gikk på BI (A i snitt), men merker at jeg ikke er effektiv nok på ingeniør. Les: jeg er for grundig og sliter med å mestre pensum til tross for at jeg bruker mye tid på skole. Jeg burde nok bli flinkere til å fokusere kun på det mest essensielle og begynne tidligere på eksamensoppgaver/oppgaveløsning.

 

Noen nevnte repetisjon og jeg tror det er lurt. En som hadde A i snitt som ingeniør på HiOA sa at etter hver eneste forelesning gikk han gjennom det han hadde lært. Repeterte forelesningen og gikk gjennom det han hadde lært. Kunne være så lite som fem minutt. Her kan jeg bli bedre da det er fort gjort å bare slenge bøkene sammen når man er ferdig. Sliten. Lyst hjem. Lyst å ta fri. Osv.

 

Kjøpte forresten boken, "How to Become a Straight A Student" av Cal Newport, men ble ironisk nok aldri ferdig (hadde for mye skole). Sales pitchen var at han kun hadde intervjuet studenter med A karakterer som samtidig ikke brukte MYE tid på skole. Men alt er relativt fordi jeg hadde inntrykk av at de brukte ganske mye tid tross alt. 

 

Kanskje jeg blar litt i den i boken i ferien. :)

Når du har lest den boken, kanskje du kunne tenkt deg å dele hva du har lest? :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...