Gå til innhold

Fylleangst. Hvorfor?


Anbefalte innlegg

Jeg får alltid skikkelig fylleangst, uansett hvor mye jeg har drukket. Dagen derpå ligger jeg alltid i sengen og tenker på om jeg danset rart, eller om det jeg sa var rart osv. Haha. Mens mine venner bare tenker "faen, jeg klinte med Karl, jaja", og blir ferdig med det. Jeg blir i tillegg fryktelig nedstemt, og resten av helgen er helt ødelagt. Hvorfor får noen sterkere fylleangst enn andre? Er det noen som alltid har det/hadde det som meg?

Endret av -elma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor bry seg? Det er glemt før du husker det. Om du danset rart? Hva så? Det er vel ingen dansekonkurranse?

Hvorfor noen får sterkere fylleangst enn andre er nok fordi de ikke har selvtillit. Slutt å bry deg så mye pm hva andre synes om deg. Det er slike mennesker jeg ser for meg som sitter på Facebook og er misunnelig på alle vennene sine som har de perfekte liv. Det er en maskerade. Slutt å bry deg. Det er sånn du konkurrerer mot angsten. Få bedre selvtillit ved å bry deg mindre.

1343839774860_2639396.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det er et skikkelig problem for deg, kanskje du bare skal la være å gå på fylla?

 

Ellers så er jeg enig med duden over meg. Dritt skjer. Man kan ikke gå rundt å bekymre seg om alt heller. Du er ikke den første som gjør rare ting i fylla, og heller ikke den siste. Det er helt NORMALT å være normal.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at de færreste husker detaljer på fylla, så sjansen for at vennene dine husker hva du har sagt eller gjort er liten, med mindre du har gjort noen skikkelige brølere da. For min egen del så opplever jeg veldig sjelden å ha fylleangst, det var mye verre da jeg var ung og uerfaren. Men jeg kan nok være enig i at jeg ikke alltid er like god i psyken dagen derpå, uten at det er relatert til kvelden før. 
 

Lenke til kommentar

Fylleangst er kroppens naturlige måte å informere deg om at du hadde ein fin kveld i går.

 

 

Årsaken til fylleangst er litt komplisert sidan det er mange ting som spelar inn. Men ein av dei viktigaste årsakane er at når du er berusa så frigjer kroppen endorfinar som i tillegg til å være smertedempande gjer at du kjenner deg glad og oppstemt.

Det som skjer når du drikker er at kroppen pumper det som finst av endorfinar i blodet, men morgonen etter så er beholdninga tom og sidan kroppen bruker litt tid på å produsere opp meir endorfin så vil du ha ei periode der du kjenner deg nedstemt og i tillegg er ekstra følsom for ytre stimulans som smerte eller skarpt lys.

 

Mange påstår derfor at når du drikker så "låner" du lykke frå dagen etter.

 

Men i tillegg så har sjølvsagt psyken til personen stor betydning for kor alvorlig fylleangsten er. Både med hensyn på kor godt du håndterer fylleangsten dagen derpå, men også i forhold til kor lett du mister kontrollen i fylla slik at du gjer ting som faktisk var dumt.

Vanligvis er fylleangst berre at du er hyperoppmerksom på eigen oppførsel slik at du går rundt og skammer deg over ting som ingen andre verken oppdaga eller reagerte på som unormalt.

 

Men dersom du på festen har slått opp med kjæresten, slått ned veninna, flasha puppane, ringt sjefen for å seie opp jobben og fyllekjørt heim så har du sjølvsagt ein grunn til å ha angst, men det har ingenting med fylleangst å gjere, det er godt gamaldags anger fordi du har oppført deg idiotisk.

 

 

Mitt råd er derfor at du jobber litt med deg sjølv og slapper litt av slik at du ikkje tar deg sjølv så seriøst. Då vil du oppleve at mykje av fylleangsten gir seg.

Eit anna råd er at du tar deg noken festar der du drikk lite (så liten at du husker heile kvelden), då vil du sjå at det du går rundt og har fylleangst for i utgangspunktet er små detaljar som ingen andre enn deg sjølv tenker over.

Det er sjølvsagt verre å ha fylleangst dersom du ikkje husker store delar av kvelden (sidan du då ikkje veit om du gjorde noke dumt eller ikkje).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor bry seg? Det er glemt før du husker det. Om du danset rart? Hva så? Det er vel ingen dansekonkurranse?

 

Hvorfor noen får sterkere fylleangst enn andre er nok fordi de ikke har selvtillit. Slutt å bry deg så mye pm hva andre synes om deg. Det er slike mennesker jeg ser for meg som sitter på Facebook og er misunnelig på alle vennene sine som har de perfekte liv. Det er en maskerade. Slutt å bry deg. Det er sånn du konkurrerer mot angsten. Få bedre selvtillit ved å bry deg mindre.

 

1343839774860_2639396.png

 

Hvorfor bry seg? Det er glemt før du husker det. Om du danset rart? Hva så? Det er vel ingen dansekonkurranse?

 

Hvorfor noen får sterkere fylleangst enn andre er nok fordi de ikke har selvtillit. Slutt å bry deg så mye pm hva andre synes om deg. Det er slike mennesker jeg ser for meg som sitter på Facebook og er misunnelig på alle vennene sine som har de perfekte liv. Det er en maskerade. Slutt å bry deg. Det er sånn du konkurrerer mot angsten. Få bedre selvtillit ved å bry deg mindre.

 

1343839774860_2639396.png

kanskje jeg ikke har så veldig mye selvtillit, men jeg er jo ikke misunnelig på vennene mine og sitter på fb hele dagen

men takk for svaret, skal prøve å slutte å bry meg så mye

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...