Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nybygd pc, temperatur problemer (?) 80 grader +


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Bygde pcen min for noen dager siden, alt fungerte når jeg boota opp pcen og ingen tegn til problemer bortsett fra at jeg mener CPU tempen er alt for høy. Relevante specs til pcen.

 

CPU: i7 4790k (ikke overklokket) Men bruker vifta som følger med cpu'en. 

GPU: Msi R9 390

Mobo: GA Z97X gaming 3

Kabinett: NZXT S340 (ingen vifter foran, bare en på toppen og en bak)

 

 

Det starta med at jeg syntes cpu'en var høy selv i idle (rundt 45-50 grader), og rundt 65-75 grader når jeg spilte Heroes of the Storm. Bestemte meg for å sjekke om vifta satt ordentlig på, for å være sikker så demonterte jeg vifta, fjernet kjølepastaen og la på ny kjølepasta og monterte vifta godt igjen. Det er ingen tvil om at den sitter som den skal. 

 

Slik ser temperaturen ut nå, hvor kun chrome, origin, skype og spotify er åpne.

Hvis du ser på MAX, så var det temperaturene jeg fikk når jeg prøvde å kjøre battlefield 4, det var på high eller ultra. Så jeg skrudde av etter 2 min. Prøvde å kjøre heroes of the storm igjen og der virka det som at å legge på ny pasta hjalp litt da jeg ligger på mellom 60 og 70 grader nå. 

 

 

Men likevel, disse temperaturene er jo helt sinsyke, eller skal det være sånn? Jeg kan skjønne at spill som bf4 tar i litt, men vil nå tro at 80 grader er alt for høyt. Til og med heroes of the storm kan jeg ikke se for meg burde kommet på høyere en 50 grader. Merka at vifta tok i skikkelig også da jeg åpna bf4.

 

 

Så spørsmålene mitt, er CPU'en min defekt? Er vifta jeg fikk med så elendig at jeg faktisk må kjøpe en tredjeparts vifte hvis jeg har planer om å spille spill som witcher 3, bf4 osv? Trenger jeg en ekstra vifte i kabinettet mitt kanskje?

 

Nb: Jeg la til bilde av kjølepastaen for å få en bedømmelse på om jeg har brukt for lite/mye.

 

Kommer ikke til å klare å sove engang før jeg vet hva som er galt (hvis noe er galt), så setter pris på om du/dere kunne hjulpet en små-nervøs sjel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cpuen tåler jo over 100grader, men jeg mener å ha lest at den klokker ned hastigheten rundt  90-100grader.

Så du får ikke ødelagt den, den stopper av seg selv hvis den blir for varm.

 

Når det er sagt så synes jeg at 80grader høres litt høyt ut, selv med stockkjøler som etter egen erfaring faktisk ikke er noen dårlig kjøler.

Jeg ville demontert den, rengjort skikkelig med alkohol/isopropanol og lagt en bedre kjølepasta og sett om det hjelper.

 

Satte akkurat opp en i5-4690 med stock kjøler og den går ikke over 60grader i SiSoft Sandra cpu stresstest.

Lenke til kommentar

60 til 70 grader er jo greit. Men ikke langt over 70. Stock cpu-kjøler skal være bra nok, men det hjelper ikke hvis det er kokvarmt inne i kabinettet. Vifter og kjøleribber senker nemlig temperaturen relativt til omgivelsene.

Grafikkortet bruker 275 watt på det meste. Dette betyr en helt masse varme. Den må ut av kabinettet. Det jeg ville gjort var å ta av siden på kabinettet og kjøre en ny test. Finn helst en mer standardisert måte å teste på. Om alt er i orden med åpent kabinett må du ha flere vifter.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Jeg ville demontert den, rengjort skikkelig med alkohol/isopropanol og lagt en bedre kjølepasta og sett om det hjelper.

 

 

Det var jeg gjorde når jeg demonterte vifta etter at jeg merket symptomene. Brukte 95% alkohol og renset både cpu og kjøler. Når det kommer til pastaen så var det Arctic MX-2 pasta jeg brukte som jeg har hatt i 2-3 år. Pastaen så helt fin ut så regner med at den ikke er for gammel.

Lenke til kommentar

 Det jeg ville gjort var å ta av siden på kabinettet og kjøre en ny test. Finn helst en mer standardisert måte å teste på. Om alt er i orden med åpent kabinett må du ha flere vifter.

Prøver det nå. Nå skal det også nevnes at jeg tror jeg bare har plass til en vifte til mtp at mobo'et bare har 3 "plugger" til å gi strøm til cpuene. Eller får de viftene strøm på en annen måte?

Lenke til kommentar

Ikke dumt, takk!

Vil tro det er en kombinasjon av at du ikke har vifter i front til og ta inn luft, og stock kjøler.

Kjøp deg noen vifter å ha i front, og en ny cpu kjøler :thumbup:

 

Ville tatt på litt mindre kjølepasta neste gang også, litt mye. 

Ja etter å ha forhørt meg på andre engelsk forum, ser du som om det du skriver her er normen i alle svarene jeg får. Så da går jeg for det. Har du noen tips på en cpu kjøler til 300-500kr som passer til kabinettet mitt? :)

Lenke til kommentar

 

Hardiskene ligger stødig på 33 og 29 grader.

Med kabinettet lukket? Du hadde det åpent for 40 minutter siden. Ha på maks last i 20 minutter før du bedømmer disken.

 

Spilte heroes of the storm, med åpent kabinett. Da fikk jeg 30-31 grader på SSD og 26-27 på HDD. Cpuen var relativt lik under spilling, men tempen på idle var noe lavere.

Lenke til kommentar

Hadde samme type problem med min pc en gang, hadde byttet til vannkjøling og plutselig lå cpuen på 80 grader. Viste seg at vi hadde tatt på for lite pasta på cpuen. Tok på en god dash og det hjalp med en gang :)

 

Det har ikke gjort veldig stor forskjell for min del, er bilde over som viser hvor mye pasta jeg brukte.

Lenke til kommentar

Virker som om det er altfor mye kjølepasta. Pastaen er der bare for å gi best mulig kontakt mellom kjøler og CPU og har ikke noen kjølende/ forbedrende effekt hvis du bruker mye. Så tynnt lag som mulig som er best.

 

Edit; "Kilde" http://www.overclock.net/t/1194054/does-too-much-thermal-paste-hurt

 

http://www.overclock.net/t/807575/why-is-too-much-thermal-paste-bad

 

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2068141/thermal-paste.html

 

Ble mange "kilder" der.

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

 

 

Hardiskene ligger stødig på 33 og 29 grader.

Med kabinettet lukket? Du hadde det åpent for 40 minutter siden. Ha på maks last i 20 minutter før du bedømmer disken.

 

Spilte heroes of the storm, med åpent kabinett. Da fikk jeg 30-31 grader på SSD og 26-27 på HDD. Cpuen var relativt lik under spilling, men tempen på idle var noe lavere.

 

Tempen på disken med kabinettet åpent er uinteressant. Hvis den er høy når det er lukket må du ha flere kabinettvifter. Hvis den fortsatt er lav når det er lukket må du ha ny CPU-vifte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...