Gå til innhold

Nettbrett for eldre (90+)


Brulejus

Anbefalte innlegg

Er det noen som har tips til et fornuftig nettbrett for eldre?

 

Krav (som jeg kommer på):

 

Lett å håndtere

Lett å skjønne, intuitivt

4G

Klar skjerm (lett å lese, zoome, lesemodus?)

 

Nettbrettet kommer mest sannsynlig kun til å bli brukt til surfing og skype, så her kan man bare legge bort de fleste andre fordeler og ulemper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper jeg personlig hadde kjøpt et ekstra stort , men lett , nettbrett.

Så sørger man for at det er enkelt å komme igang med feks nettleseren og kanskje til og med har et par runder med kursing , av erfaring med eldre så er dette den aller beste framgangsmåten da de ofte er svært forsiktige og til og med redde for å ta i slike duppeditter som erstatter papiravisa.

Lenke til kommentar

 

 

Ipad.

 

:nei:

 

Tull ipad er det enkleste brettet, har de beste skjermene, jeg har alle plattformer og ipad har alltid vært min definitive favoritt. For eldre er ipad anbefalt også av kjedene grunnet enkelheten og skjermene.

 

Vet ikke hvilke kjeder du prater om , men min erfaring er at størrelsen på skjermen har mye å si for noen eldre og da er ikke iPad alltid det beste valget.

 

På det ene eldresenteret der vi har et familiemedlem er det trolig 20 nettbrett med Android 5xx i bruk og det er vist ikke noe problem for noen av dem (så langt jeg har sett ) å bruke disse som en avis eller bok.

Lenke til kommentar

 

 

 

Ipad.

 

:nei:

 

Tull ipad er det enkleste brettet, har de beste skjermene, jeg har alle plattformer og ipad har alltid vært min definitive favoritt. For eldre er ipad anbefalt også av kjedene grunnet enkelheten og skjermene.

 

Vet ikke hvilke kjeder du prater om , men min erfaring er at størrelsen på skjermen har mye å si for noen eldre og da er ikke iPad alltid det beste valget.

 

På det ene eldresenteret der vi har et familiemedlem er det trolig 20 nettbrett med Android 5xx i bruk og det er vist ikke noe problem for noen av dem (så langt jeg har sett ) å bruke disse som en avis eller bok..

 

Stor skjerm er ikke 10 stort nok? Det er ikke mange nettbrett som har større skjermer... Du har lenovo tablet 3 pro jeg har dette selv men det blir da fryktelig tungt etter hvert da med sin 13,3 skjerm? Eller gå for ipad pro da klart lettere og 13 skjerm er det stort nok tror du? Kjedene jeg sikter til er Elkjøp, Lefdal, Expert uten at de er eksperter. Jeg bare bruker min egen erfaring jeg etter å hatt min 50 forskjellige brett med forskjellige plattformer de siste årene.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 5 år senere...
3 hours ago, infoerbra said:

Er det noe vits med 12,9 tommer til eldre? Blir det tyngre og mer klumsete å holde i? Hva med den nye Ipad Pro 12,9? Er det stor forskjell i bruk fra 10,2 tommer Ipad 2020 modellen ang. lesbarhet for en pensjonist på 83 år?

Kommer an på synet, og på skjermformatet mer enn størrelse. Mine foreldre byttet fra en eldre iPad med 9,7" i 4:3-format til en Samsung med 10,1" i 16:9(?)-format, og syntes skjermformatet til iPaden var mye bedre til deres bruk. De opplever Samsungen som mindre og dårligere. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...