Gå til innhold

Linux gjør det fremdeles dårlig blant Steam-brukerne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nok fordi Steam maskin kun kan konkurere mot Nvidia Shield.

 

Har testet nvidia shield og vet den er litt tidlig utgave da 4k støtte er nesten løgn fordi android 5.1 støtter 4k oppløsning svært dårlig.

 

Så forstår Steam maskine ikke blir alternativ før 1-2 år muligens.

Windows 10 har kommet med DX 12 og blir lenge til linux kan konkurere med Mantle og OpenGL-next.

Lenke til kommentar

Det er nok fordi Steam maskin kun kan konkurere mot Nvidia Shield.

 

Har testet nvidia shield og vet den er litt tidlig utgave da 4k støtte er nesten løgn fordi android 5.1 støtter 4k oppløsning svært dårlig.

 

Så forstår Steam maskine ikke blir alternativ før 1-2 år muligens.

Windows 10 har kommet med DX 12 og blir lenge til linux kan konkurere med Mantle og OpenGL-next.

 

steam har vel ganske mange flere spill for linux enn shield har for android(ordentlige spill, ikke mobilspill)?

 

Det er vel sagt at Vulkan skal komme før slutten av 2015, så det skal vel ikke bli så altfor lenge å vente.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er også prisene:

Asus GR6-R015R i5-5200U/4GB/128GB SSD/NVIDIA GTX960M - 2GB/W8.1 Gaming

 

Denne er like dyr som Xbox one + Playstation 4 + Nvidia sheld til sammen, om Xbox one koster ca 2300 kr, PS4 har vært rundt 3200 kr på det billigste og nvidia sheld ca 1500 kr på det billigste.

 

Så her sliter Steam linux koster ikke noe, og klarer verken 4k eller 8k.

Så tror steam legger seg inn i et tøft marked.

 

Skulle gjerne spilt i linux om det kunne konkurere mot windows.

Men problemer er også linux drivere og skjermkortdrivere. Blir ikke samme opplevelsen.

Lenke til kommentar

Problemet er også prisene:

Asus GR6-R015R i5-5200U/4GB/128GB SSD/NVIDIA GTX960M - 2GB/W8.1 Gaming

 

Denne er like dyr som Xbox one + Playstation 4 + Nvidia sheld til sammen, om Xbox one koster ca 2300 kr, PS4 har vært rundt 3200 kr på det billigste og nvidia sheld ca 1500 kr på det billigste.

 

Så her sliter Steam linux koster ikke noe, og klarer verken 4k eller 8k.

Så tror steam legger seg inn i et tøft marked.

 

Skulle gjerne spilt i linux om det kunne konkurere mot windows.

Men problemer er også linux drivere og skjermkortdrivere. Blir ikke samme opplevelsen.

Hæ?

Det du har linket til der er en PC med Windows.

Er på ingen måte relevant til en artikkel som omhandler Steam-machines.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Maskinene benytter det Linux-baserte operativsystemet Steam OS, og håpet var at de skulle bidra til å gjøre Linux mer populært som spillplattform

Håpet til linux-entiusiaster, kanskje, men nå er det ikke de som står for Steam OS, det er Valve. Da blir det hva de ønsker som er relevant. Det er synd at dere ikke drøfter hvilke fordeler de er ute etter. For de gjør ikke dette (bare) for gøy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fulgte linken og fant en drøss interessante OS-relaterte detaljer i statistikkene. :)

 

A. Antall CPU-kjerner:

- Både Windows og Linux-brukere har begge omtrent like mange 2-kjerne brukere som 4-kjerne brukere. Men ser man på OSX-brukeren er det dobbelt så mange 2-kjerne brukere som 4-kjerne brukere. Det tyder på at OSX-brukere ofte kjøper kjipere prosessor i spillmaskinen enn Windows og Linux-brukere.

- Ser man på 8-kjerne brukere så er det bare 0,3-0,4% som har OSX, mens hele ti ganger så mange har Linux: 3-4%. Det tyder på at Linux-brukere er langt mer teknologi-interessert og prioriterer god PC høyt.

 

B. Win 7/8 brukere oppgraderer til Win10. På fire måneder har hele 30% av steam-brukerne oppgradert den veien.

 

C. Intel vs AMD

- På Windows er det ca 75% Intel-brukere og 25% AMD-brukere, med en netto overgang fra AMD til Intel på 1,04% på 4 måneder.

- På OSX er det som kjent ikke noe valg.

- På Linux er andelen Intel-brukere høyere, drøyt 80%. Overgangen fra AMD til Intel skjer også raskere med hele 2,27% på 4 måneder. Det kan igjen tyde på at Linux-brukere er mer opptatt av å følge med og oppgradere maskinvaren.

 

D.

- Den typiske Linux-brukeren har mer ram enn den typiske Windows-brukeren. OSX har langt større andel brukere (37%) med 3-4 GB ram enn både Windows (32%) og Linux (26%). For 7-8 GB er andelene mye jevnere, henholdsvis 34, 40 og 36%. For 12 GB+ er andelene henholdsvis 16, 20 og 22%.

- 19% av Linux-brukerne har 3 GB ram eller mer på skjermkortet. Tilsvarende andel for Windows er 11% og for OSX 0%.

- Andelen brukere med mindre enn Full-HD oppløsning (på primærskjerm) er 67% for Windows, 70% for OSX og bare 47% for Linux.

- Andelen brukere med Full-HD (1080 eller 1200) oppløsning er hhv 37, 18 og 43%.

- Andelen brukere med mer enn Full-HD oppløsning er ca 2% for Windows, 39% for OSX og 3% for Linux.

- Andelen brukere med 10 Mbps nettverkshastighet (nettlinje?) er 24% for Windows, 21% for OSX og hele 42% for Linux.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

SteamOS ble nok ikke laget rundt tanken at det skulle bli en enorm flom av folk som hoppet vekk fra Windows som OS. Tror Valve har mer langsiktige planer og de har sikkert noen hemmeligheter rundt prosjektet de ikke går ut med ;) Å tro at SteamOS skulle bli en braksuksess fra dag 1 er naivt, Valve er ikke så dumme.

 

Uansett så er HL3 confirmed! :p

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det som må merkes her er at den hardware survey saken til steam den teller kun på statestikken hvis man får opp hardware survey boksen på steam.

 

Slik det er nå så får du kun denne boksen opp på desktop modus i steam på windows, mac og linux. Dvs at Big picture mode eller Steam OS der vil du ikke få hardware survey. og dermed vil ikke denne hardware survey'en vise noen flere % på linux fram til Valve fikser det problemet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Naturligvis ikke, Damp på Linux var ikke ment å si "PANG" over natta og deretter inneha 25% av markedet for spill.

Gabe har selv sagt at dette var en langtids løsning grunnet at de ikke likte direksjonen på både Microsoft og Apple, og den kjøper jeg med glede.

Uansett, jeg setter stor pris på spill med Linux støtte, og skal jeg ha noe å spille on the go, så må det bli Linux.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Det er ingen som seriøst har forventet at Linux skulle ta over spillmarkedet over natten. Dette er snakk om en langsiktig prosess over mange år.

 

Spillsituasjonen er en helt annen i dag enn for to år siden. Steam har over 1.500 Linux-titler inkludert noen toppspill, og en stor andel av populære spillmotorer støtter nå Linux så utvalget vil gradvis forbedre seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

(...)

Gabe har selv sagt at dette var en langtids løsning grunnet at de ikke likte direksjonen på både Microsoft og Apple, og den kjøper jeg med glede.

(...)

 

Enig der. Dessuten utifra egen erfaring er Linux mye mer stabilt enn Windows. Jeg har kun krasjet en Linux maskin en gang, det var en server som jeg fikk gjort noe merkelig med permissions til en webserver som fikk den til å restarte. Etter restarten måtte jeg bare sette alle permissions tilbake til root brukeren igjen og den funket som den skulle.

Også er oppdatering av programvare mye greiere som for eksempel at en ikke trenger å restarte maskinen etter oppdatering.

Lenke til kommentar

Naturligvis ikke, Damp på Linux var ikke ment å si "PANG" over natta og deretter inneha 25% av markedet for spill.

Gabe har selv sagt at dette var en langtids løsning grunnet at de ikke likte direksjonen på både Microsoft og Apple, og den kjøper jeg med glede.

Uansett, jeg setter stor pris på spill med Linux støtte, og skal jeg ha noe å spille on the go, så må det bli Linux.

 

Minner meg om Liverpool supportere. "Neste år".

Lenke til kommentar

Om så Linux skulle forbli en marginal spillplattform så er det likevel stort nok til at Valve gjør mer enn nok av profitt på satsingen. Valve har fra før dominans på Windows, så de har små muligheter for ekspansjon.

 

Men Linux-satsingen til Valve kommer egentlig av to årsaker:

For det første er Vavle svært bekymret for retningen som Windows og OS X går med nedlåsing av programvare for sine plattformer. Det er nettopp her at Valve har skapt sitt levebrød, og dersom alt av programvare skal gjennom Apple eller Microsoft så vil Valve pluss alle små utviklere slite. At Valve har Linux som alternativ blir derfor en slags nødløsning og et effektivt pressmiddel for å holde Microsoft i ørene. Derfor er alle Windows-brukere tjent med at Valve satser på Linux.

 

Det andre er at Steams enorme spillbibliotek inneholder en del spill som kan konkurrere på et marked som Valve ikke har vært tidligere; stuespilling. For hver "seriøse" PC-spiller finnes det sikkert minst fem "casual gamers" som er interessert i andre typer spill fra stuen, og dette er et marked som hovedsaklig har vært forbeholdt Nintendo de siste årene. Selv om Steam machines koster en del mer ved inkjøp så gir de et enormt utvalg av gode billige spill sammenlignet med  Wii, så her kan Valve etablere seg når markedet oppdager dette i løpet av noen år. I et lengre perspektiv kan det tenkes at Valves modell blir vurdert av de øvrige konsollprodusentene, siden kostnadene av å utvikle spesielle konsoller blir stadig dyrere som tvinger produsentene til å lage low-end-konsoller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg får stadig spørsmål: "Hvorfor gidder du styre med Linux når Windows funker så mye bedre?"

 

Svaret er: Nysgjerrighet og bidra til økt konkurranse, som vil komme brukerne til gode.

 

Som spill-os funker ikke Linux veldig bra. Noen titler går supert, andre ikke.

 

Som kontor pc er Linux overlegent, etter min mening.

Som leketøy er Linux på tronen.

 

Hadde nvidia og AMD satset like mye på Linux som de satser på Windows ville ikke Linux vært dårligere på spill. Men så lenge brukerne ikke er villig til å støtte denne friheten, så skjer det vel ikke stort på en stund. Det jeg har sett som bruker av Linux, er at open-source driverne er i ferd med å ta igjen nvidia og AMD. Det er jo positivt. Ser frem til å spille på Linux. Uansett om det heter steam os, fedora eller Arch Linux.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så dypt inn i programmering, men opplevelsen er bra. Nvidia ligger en lengde foran AMD, men håper det endrer seg med tiden, da jeg både har en nvidia maskin og en AMD. Open-source driveren til AMD fungerer helt fint il hverdags. Lite problemer, men dessverre ikke til spilling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...