Gå til innhold

Termiske egenskaper GTX980 og i7-6700K i laptop


Anbefalte innlegg

Jeg vil på forhånd oppfordre brukere om å holde kommentarer som omhandler stasjonære datamaskiner for seg selv.

 

Etter 4 år med en Multicom Kunshan P170 begynner tiden å nærme seg for en oppgradering. I den sammenheng har jeg lagt merke til bærbare datamaskiner som utnytter cpu og gpu som er "forbeholdt" stasjonære datamaskiner. Et eksempel er denne fra multicom.

 

Jeg skal ikke stille spørsmål om ytelsen av en sånn maskin, det første som slår meg er varmeutviklingen. Hvor effektive er dagens konstruksjoner i å transportere varme? Er kjøleelementene såpass gode at de behersker så kraftige komponenter, eller ender man opp med en varmeovn som struper seg selv rundt 100 grader celsius etter kun få timer med krevende bruk? Hvis dette er tilfellet; vil en 980M og i7-6820HK (eksempelvis) kunne yte på samme nivå med antagelse om at disse ikke produserer samme temperaturer?

 

Håper på noen konstruktive svar. Link gjerne til tester gjort i forbindelse med denne problemstillingen.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@LMH1

 

Jeg har dårlig kjennskap til moderselskapene bak disse datamaskinene.

 

Som nevnt innledningsvis er jeg ikke ute etter "early impressions" eller benchmarktester. Jeg antar at de fleste som går til anskaffelse av denne type datamaskiner har ambisjoner om å spille i økter som strekker seg lengere enn 5 minutter i tid. Som sagt er jeg ute etter utholdenhetstester som ser på ytelsesevnen etter flere timer ressursfull bruk. Dette vil for meg være mer nyttig å se på enn nevnte benchmarktester.

 

Som svar til det redigerte innlegget: Jeg har ingen annen forventning enn at en slik maskin vil produsere noe støy ved høy ressursbruk. Dette er ikke noe man trenger å ta i betraktning videre i tråden.

Endret av nietzsche
Lenke til kommentar

notebookcheck.net pleier å teste varme/støynivå og throttling.- Her er noen tester:

 

MSI GT72:

 

http://www.notebookcheck.net/Xotic-PC-MSI-GT72S-6QF-Dragon-Notebook-Review.153405.0.html

 

 

+ consistent CPU and GPU boost under load
+ cool surface temperatures under load
+ overclocking headroom
+ no major throttling on stock settings

 

Clevo P870 (som du spesifikt nevner - og som har stasjonær CPU):

 

http://www.notebookcheck.net/Schenker-XMG-U726-Clevo-P870DM-Notebook-Review.153136.0.html

 

Har heller ikke nevneverdig throttling, CPU kjører dog på noe lavere turbo boost.

 

Clevo P671:

 

http://www.notebookcheck.net/Schenker-XMG-P706-Clevo-P671RG-Notebook-Review.152011.0.html

 

Også her er throttlingen minimal under stresstest.

 

Konklusjon: de fleste store og dyre 17" maskiner har god nok kjøling.

 

Er nok værre for 15" maskinene.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...