Gå til innhold

KONKURRANSE: Nå kan du åpne den første kalenderluken


Anbefalte innlegg

 

Husk alle som vurderer å bli med på denne trekningen, dere må (om dere ikke allerede gjør det) betale NRK lisens om dere vinner denne!

Dette er faktisk ikke sant. TV-leverandører har ikke rapportering til NRK om hvilke kunder som har abonnement hos de, kun antallet kunder.

 

 

Premien i denne konkurransen inneholder en TV-mottaker som er lisenspliktig og de som selger, låner ut eller gir bort denne er pliktig til å melde fra til NRK.

 

Ref. Forskrift om radiohandleres meldeplikt til Norsk Rikskringkasting §1, punkt 2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Husk alle som vurderer å bli med på denne trekningen, dere må (om dere ikke allerede gjør det) betale NRK lisens om dere vinner denne!

Dette er faktisk ikke sant. TV-leverandører har ikke rapportering til NRK om hvilke kunder som har abonnement hos de, kun antallet kunder.

 

 

Premien i denne konkurransen inneholder en TV-mottaker som er lisenspliktig og de som selger, låner ut eller gir bort denne er pliktig til å melde fra til NRK.

 

Ref. Forskrift om radiohandleres meldeplikt til Norsk Rikskringkasting §1, punkt 2.

Visst du har abonnement på den så ja, visst du sier det opp så nei. Jeg har gjort dette selv så vet det. Så visst man vinner denne og fraskriver seg abonnementet skal man ikke betale lisens. Det som skjer er at den nye eieren som man selger/gir bort til må ringe canal digital og få nytt eierskap på denne ellers er den ubrukelig. Det er beskjeden jeg har fått fra canal digital for vel og merke 4-5 år siden...Kanskje reglene har forandret seg.

Lenke til kommentar

 

 

 

Husk alle som vurderer å bli med på denne trekningen, dere må (om dere ikke allerede gjør det) betale NRK lisens om dere vinner denne!

Dette er faktisk ikke sant. TV-leverandører har ikke rapportering til NRK om hvilke kunder som har abonnement hos de, kun antallet kunder.

 

 

Premien i denne konkurransen inneholder en TV-mottaker som er lisenspliktig og de som selger, låner ut eller gir bort denne er pliktig til å melde fra til NRK.

 

Ref. Forskrift om radiohandleres meldeplikt til Norsk Rikskringkasting §1, punkt 2.

Visst du har abonnement på den så ja, visst du sier det opp så nei. Jeg har gjort dette selv så vet det. Så visst man vinner denne og fraskriver seg abonnementet skal man ikke betale lisens. Det som skjer er at den nye eieren som man selger/gir bort til må ringe canal digital og få nytt eierskap på denne ellers er den ubrukelig. Det er beskjeden jeg har fått fra canal digital for vel og merke 4-5 år siden...Kanskje reglene har forandret seg.

 

 

Det er mottakeren som er lisenspliktig, ikke et evt. abbonement.

 

§ 1.Betalingsplikt

Den som har (bl.a. også den som låner eller leier) fjernsynsmottaker plikter å betale den kringkastingsavgift som til enhver tid er fastsatt av Stortinget.

For videospiller kombinert med tuner (mottakerdel) skal det betales kringkastingsavgift som for fjernsynsmottaker med farge.

Kvittering for betalt avgift gis ved kringkastingskort.

 

Disse "reglene" har ikke vært endret siden 1981.

 

Men det er klart at har du en mottaker uten abbonement som ikke er i bruk så melder du fra til NRK om dette og evt. kvitter deg med den eller overfører den til ny eier/bruker som igjen er pliktig å melde fra til NRK hvis og når mottakeren tas i bruk.

Lenke til kommentar

 

Husk alle som vurderer å bli med på denne trekningen, dere må (om dere ikke allerede gjør det) betale NRK lisens om dere vinner denne!

Dette er faktisk ikke sant. TV-leverandører har ikke rapportering til NRK om hvilke kunder som har abonnement hos de, kun antallet kunder.

 

 

Sikker på det, ble ikke disse reglene endret for noen år siden?

 

 

AtW

Lenke til kommentar

Er det noe nytt som er kommet i det siste da siden jeg har mottaker fra rikstv og canal digital og ikke betaler lisens ?

 

Om du har mottaker fra rikstv og canal digital så er du absolutt pliktig til å betale lisens med mindre du bor hjemme hos mamma og/eller pappa og ikke har inntekt selv.

 

Slik har reglene vært siden jeg ble født i allefall, så det er ikke noe nytt som er kommet.

Lenke til kommentar

Er det noe nytt som er kommet i det siste da siden jeg har mottaker fra rikstv og canal digital og ikke betaler lisens ?

Om du har mottaker fra rikstv og canal digital så er du absolutt pliktig til å betale lisens med mindre du bor hjemme hos mamma og/eller pappa og ikke har inntekt selv.

 

Slik har reglene vært siden jeg ble født i allefall, så det er ikke noe nytt som er kommet.

[/quote

 

Jeg bor ikke hjemme, og det du sier stemmer ikke. Så lenge jeg ikke har abo. på mottakerne så trenger jeg ikke betale lisens. Så den dag i dag er jeg lisensfri. Må også sies at jeg ikke eier tv heller.

Lenke til kommentar

 

 

Er det noe nytt som er kommet i det siste da siden jeg har mottaker fra rikstv og canal digital og ikke betaler lisens ?

Om du har mottaker fra rikstv og canal digital så er du absolutt pliktig til å betale lisens med mindre du bor hjemme hos mamma og/eller pappa og ikke har inntekt selv.

 

Slik har reglene vært siden jeg ble født i allefall, så det er ikke noe nytt som er kommet.

[/quote

 

Jeg bor ikke hjemme, og det du sier stemmer ikke. Så lenge jeg ikke har abo. på mottakerne så trenger jeg ikke betale lisens. Så den dag i dag er jeg lisensfri. Må også sies at jeg ikke eier tv heller.

 

Det er det DU sier som er direkte feil. Les tidligere poster i tråden.

 

Det er mottakeren som er lisenspliktig. Ikke abbonement på TV-kanaler.

 

Alt utstyr som inneholder en fjernsynsmottaker er lisenspliktig, helt uavhengig av abbonement.

 

Alt dette står så tydelig som det kan gjøre her:

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1980-10-23-8798/%C2%A71#%C2%A71

 

Og enklere forklart her:

 

http://www.nrk.no/lisens/sv-kun-hva-er-kringkastingsavgiften-1.11574922

 

http://www.nrk.no/lisens/sv-kun-hvem-skal-betale-1.11575233

 

http://www.nrk.no/lisens/sv-kun-hvilket-mottakerutstyr-1.11575248

Lenke til kommentar

Det finnes en paragraf som omhandler det vi diskuterer nå. Det ser ut som om Bjodan har rett.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1980-10-23-8798

 

§ 9.Mottaker ikke i bruk

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

0 Endret ved forskrift 4 juli 2007 nr. 844 (i kraft straks med virkning fra og med innkreving av andre termin av kringkastingsavgiften for 2007).

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes en paragraf som omhandler det vi diskuterer nå. Det ser ut som om Bjodan har rett.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1980-10-23-8798

 

§ 9.Mottaker ikke i bruk

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

0 Endret ved forskrift 4 juli 2007 nr. 844 (i kraft straks med virkning fra og med innkreving av andre termin av kringkastingsavgiften for 2007).

 

Takk....jeg sitter ikke å kødder, har gjort dette selv så vet det :):)

Lenke til kommentar

Det finnes en paragraf som omhandler det vi diskuterer nå. Det ser ut som om Bjodan har rett.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1980-10-23-8798

 

§ 9.Mottaker ikke i bruk

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

0 Endret ved forskrift 4 juli 2007 nr. 844 (i kraft straks med virkning fra og med innkreving av andre termin av kringkastingsavgiften for 2007).

 

Ja det er helt riktig og også nevnt tidligere i tråden. Dersom en mottaker ikke er i bruk og NRK informert om dette skal det ikke betales lisens.

 

Hvis og når mottakeren tas i bruk igjen skal dette meldes NRK.

 

Poenget er at det er mottakerutstyret som er lisenspliktig. Ikke abbonement på TV-kanaler, selv om det selvfølgelig er en viss naturlig sammenheng mellom dette.

Endret av Valotunk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...