Gå til innhold

Samsung 60'' TV - trengs kalibrering?


Anbefalte innlegg

Hei,

Idag (og kanskje resten av uka) er det et veldig bra tllbud på denne  60 tommeren fra Samsung:

 

http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tv/UE60J6275XXE/samsung-60-smart-led-tv-ue60j6275xxe

 

Den skal være nedsatt fra 18tusen til 8tusen... Men noen som har erfaring? Den er jo ikke 4K, men er den bra for det? Og bildenefargene? Kontrast og svartnivå? 

 

Også lurer jeg på en ting: Den er ikke på lager der jeg bor. Men den er på nettlager, men da får jeg ikke kalibrert den. Hvor stor forskjell gjør det? Jeg kan ta en 2 timers kjøretur for å kjøpe den en plass den er på lager for å få den kalibrert, men bare hvis det er verdt det.

Endret av bjorni11
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekket du alle tvene på black friday? 

Fikk meg en 4k 78" for 29 laken ol. 

 

Hadde forventet en lavere pris, det er 6-serien , ikke 7 ikke 8 ikke 9.

 

Kjøpe full hd idag er vel litt snodig , greit det er lite 4k, men oppskalering fungerer jo. 

 

Jeg valgte å "få den levert i butikk" på expert, da kan jeg be de kalibrere den og kjøre den hjem til meg i ettertid. 

Vet ikke om elkjøp har det samme? 

 

Plan b på kalibreringa er å se på nett etter samme tv og bruke de verdiene, dog ha i bakhode at batchen på panelene ikke er like. 

Jeg har jobbet med å kalibrere tver, min erfaring er at samsung ofte bare er 4-5 verdier ett eller to steder, mens for eks LG kan det være 30-65 hakk på opp til flere menyer. 

Fra fabrikk var folk nesten røde i ansikt ol. 

 

Følte det alltid litt kjipt når folk betalte 800 for det og jeg endret en farge 1 hakk. 

Lenke til kommentar

Ja, jeg burde nok kjøpt en på black friday ja... Men det ble det ikke noe av desverre. Men det er greit, den TVen er kanskje ikke så bra kjøp likevel da, men hva med denne? :

 

http://www.lefdal.com/product/tv-lyd-og-bilde/tv/KD55X8505CBAE/sony-55-3d-smart-led-tv-kd-55x8505cbae?scid=EXT_PRICEENGINE_PRISGUIDE#tab-store-availability-trigger

 

Den er 4K, er på lager der jeg bor... Hva tenker dere? Eller tror dere det kommer noen lignende tilbud som på black friday, i nær tid?

Endret av bjorni11
Lenke til kommentar

Ja, jeg burde nok kjøpt en på black friday ja... Men det ble det ikke noe av desverre. Men det er greit, den TVen er kanskje ikke så bra kjøp likevel da, men hva med denne? :

 

http://www.lefdal.com/product/tv-lyd-og-bilde/tv/KD55X8505CBAE/sony-55-3d-smart-led-tv-kd-55x8505cbae?scid=EXT_PRICEENGINE_PRISGUIDE#tab-store-availability-trigger

 

Den er 4K, er på lager der jeg bor... Hva tenker dere? Eller tror dere det kommer noen lignende tilbud som på black friday, i nær tid?

 

Sent svar. Men det var et bra tilbud ja.

 

Neste salg er vel romjul/nyttår?

 

Men du kan jo følge med på ukeskampanjene og evt rødagstilbud.

Endret av BigBadAde
Lenke til kommentar

Expert kjører nå inbyttekampanje hvor du får igjen 20% av kjøpesummen hvis du lever inn din gamle TV.

Gjelder selvfølgelig bare på kjøp av LG og Samsung TV...

 

Samsung JU7005 ligger til 12 888kr før rabatt. så det kan nå kanskje være verdt å ta en titt på om du har en veldig utdatert TV du tenker å kvitte deg med uansett.

 

https://www.expert.no/tv/samsung-ue55ju7005txxe-55-led-tv/p-245874/

Lenke til kommentar

I butikk er det en slik som blir brukt 

https://www.dustinhome.no/product/5010874240/spyder5elite?ssel=false&utm_campaign=mediehuset&utm_source=prisguide.tek.no&utm_medium=pricecompare.

 

Svindel, nja den blir kalibrert før man henter den, så ikke noen omveg og bedre en å gjette selv om man ikke gidder. 

Jeg kaller det et tilbud man selv velger. 

Å omtale de småjusteringene butikken gjør som en kalibrering er helt feil, kun sertifiserte kalibratører kan kalibrere en TV...

Lenke til kommentar

Snakket med en kar på Elkjøp, og de bruker Spyder fra Datacolor når de kalibrerer. Brukes disse rett får man et helt greit resultat som i mange tilfeller er bedre enn når TV'en kommer fra fabrikk. Enkelte TV'er har helt horrible fargeprofiler ukalibrert. Er fargene riktig kan man justere rimelig greit selv med å strekke kontrasten for materiale som er etter Rec 709 vanligvis med en egen funksjon på fjernkontrollen. Det å spandere så mange RGB-verdier på svartere enn svart og hvitere enn hvitt er jo en fantastisk waste of colorspace på nesten 8% pr. kanal. Juster også bort overscan for å få hele oppløsningen. At gamle analogstandarder er dratt inn i fulldigitalt utstyr er mindre optimalt. De fleste som bryr seg ønsker å kalibrere selv eller få det skikkelig kalibrert. Her snakker vi gjerne folk som er inne i service-menyene på utstyr for å skvise ut siste rest av optimaliseringer, men for folk flest som ikke er veldig teknisk av seg vil en butikk-kalibrering gi bedre bilde, men man burde ha et minimum av forståelse av kontrollene via fjernkontrollen for å få et godt bilde selv om den er kalibrert.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Som et eksempel så ser man en manns hode på førbildet i svart og to øyer fra en katt i hvitt bilde.

Etter "justeringen" ser man at mannen har på en svart dress og man ser at det er en hvit katt som eier øynene.

At kundene får med bedre bilde hjem er det ikke tvil om.

Målgruppen til hiend-kalibrering er neppe den samme kundegruppen som skal ha tv på salg og må ha hjelp til å plukke ut

Lenke til kommentar

Satt å så på denne tven selv.

 

Har nylig kjøpt en 4k tv jeg leverte tilbake, 4k er bare tull og tøys hvis man ikke har utstyuret til å drive det. HTPCEN min lagger av å kjøre viaplay og netflix i chrome på den oppløsningen, spiller av 1080p filmer fint, men feks menyer i plex lagger.

Synes det er alt for mye tull med 4k oppløsning at det er verdt pengene, går heller for en 1080p tv igjen. 40" min hadde ikke disse problemene i det heletatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...