Gå til innhold

lage medisiner og lage stoffer - forsking på medisin


Anbefalte innlegg

Hei og hå,

 

Jeg er vel egentlig ganske interessert i å lage ting, bruke kreativitet og skape noe.

 

Stoffer, substanser og medisiner er noe jeg syns er relativt interessant, og det henger vel ganske tett opp med min interesse for filosofi, men nok om det fordi her er greia. Jeg har nemlig lett en helt kurant mengde rundt om på dette internettet og jeg er fortsatt usikker på hva det er jeg burde søke på til våren hvis jeg ønsker å ta del i denne typen livsmening.

 

- Molekylærbiologi og biologisk kjemi ved UiO

- Farmasi i UiO

- Kjemi

 

Disse tre studieretningene er vel de som passer best sammen med hva jeg kan tenke med å sette min hjerne til. Forskning på medisin henger vel ganske tett inn på alle disse.

 

Farmasi handler vel mest om virkemåte, anvendelse, bruk, virkninger, teori etc.

 

Kjemi er veldig bredt så her gjelder vel masterårene, da jeg sikkert kan spesialisere meg i en slags legemiddelkjemi eller noe.

 

Molekylærbiologi her vet jeg ikke helt, men her også har vi sikkert en slags for produksjon av noe.

 

Hadde satt meget overfladisk, men dyp pris på litt innsikt og den slags :)

Danke skjøn 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å bli forsker må du vel hele veien til Ph.D. Hvis det er medisin du er interessert i, hvorfor ikke velge nettopp medisin som studie?

 

Medisin er et ganske bredt tema da, og jeg er for det meste interessert i produksjon av medisiner, forskning på det. cellebiologi og den slags. Tja, vet ikke helt hvor viktig det er å måtte had ph.d, for å kunne lage stoffer og dens slags, men...

Endret av bartogfrakkgjørenfrakk
Lenke til kommentar

Jeg klarte å glemme temp-eposten min så jeg har dermed ikke mulighet til å logge inn på brukern som jeg lagde posten med. I alle fall her er jeg igjen.

 

Farmasi er jeg klar over gir en ganske garantert jobb, men det er også et ganske tøft studium. I tillegg så er det også vanskeligere å komme inn der man vil. Ikke at dette behøver å være noe negativt, men molekylærbiologi føler jeg en litt større tiltrekkende kraft mot. 

 

...men ingenting er avgjort.

 

Marcus kunne du utfylt litt angående "vanskelig å få jobb" hvor har du hørt/lest dette?

 

steinrawr, jasså? hvordan går det med han nå? hvorfor byttet han? opplys meg takk.

Endret av bartoffrakkgjørenfrakk2
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke vise til noen konkrete tall, hvis det er det du var ute etter. Inntrykket mitt om at det er vanskelig å få seg relevant jobb stammer fra universitetsmiljøet. Det er jo alltid "rivaliseringer" mellom de ulike fakultetene og studieretningene. F.eks "forskjellen på en SV'er og en HF'er:  SV'erne havner bak skranken på NAV, mens HF'erne havner foran".  På samme måte er et vanlig rykte at soft sciences som biologi, molekylærbiologi etc gir dårlige karrieremuligheter. Det kan godt hende det er lite hold i dette ryktet, og at det er noe overdrevet, men jeg kan nok garantere deg at arbeidsgivere neppe står på hodet for å få tak i en ferdigutdannet biolog idag. Men dette kan selvsagt forandre seg i fremtiden, det er vanskelig å forutsi hva som etterspørres av arbeidskraft om 5-10 år. 
Ang. vanskelighetsgrad, så tror jeg neppe molekylærbiologi er noe særlig lettere enn farmasi.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke vise til noen konkrete tall, hvis det er det du var ute etter. Inntrykket mitt om at det er vanskelig å få seg relevant jobb stammer fra universitetsmiljøet. Det er jo alltid "rivaliseringer" mellom de ulike fakultetene og studieretningene. F.eks "forskjellen på en SV'er og en HF'er:  SV'erne havner bak skranken på NAV, mens HF'erne havner foran".  På samme måte er et vanlig rykte at soft sciences som biologi, molekylærbiologi etc gir dårlige karrieremuligheter. Det kan godt hende det er lite hold i dette ryktet, og at det er noe overdrevet, men jeg kan nok garantere deg at arbeidsgivere neppe står på hodet for å få tak i en ferdigutdannet biolog idag. Men dette kan selvsagt forandre seg i fremtiden, det er vanskelig å forutsi hva som etterspørres av arbeidskraft om 5-10 år. 

Ang. vanskelighetsgrad, så tror jeg neppe molekylærbiologi er noe særlig lettere enn farmasi.

 

Hei, sorry, men jeg har visst blitt senil, glemte epost adressen igjen...

Her er den tredje versjonen av vittige meg.

 

Uansett. Tja, vet ikke helt om molekylær biologi og farmasi er like vanskelig. Jeg regner med at den overbevisningen skyldes at farmasi har en relativt høyere snitt og har lest noen steder på dette internettet at farmasi har ganske heftige eksamener.

 

For det andre. Jeg visste ikke om disse HF'er og LF'er. Jeg visste at ikke all utdanning gir jobb dog...

Hm...farmasi, kjemi eller molekylær biologi og biokjemi(de inngår samme), what to choose, what to choose? -.-

 

Traleralera, hvordan skal man bestemme seg. Jeg har allerede sett på oppbygningen av studiet...

Endret av bartogfrakkgjørenfrakk3
Lenke til kommentar

Sjå her, sjå her folkens:

 

http://www.uib.no/mbi/53080/hva-jobber-molekyl%C3%A6rbiologer-med

 

her står det, jeg siterer: 

 

Bedrifter innen matforskning, oljeindustri, marin forskning, kosmetisk industri og bioteknologi trenger molekylærbiologer.  I bioteknologiske bedrifter brukes levende organismer til å lage nyttige produkter – for eksempel antibiotika.  Farmasøytisk industri som produserer medikamenter eller utstyr for diagnose eller behandling av sykdommer er også en viktig arbeidsplass. 

 

- kilde, link ovenfor.

 

Selvfølgelig, dette gjør ikke denne studieretningen mest relevant for min interesse nødvendigvis, men den er likevel realistisk. Nå trenger jeg bare å finne ut om hvilken av farmasi, kjemi og bioteknologi som gir meg de beste og mest presise resultatene.

Endret av bartogfrakkgjørenfrakk3
Lenke til kommentar

 

For å bli forsker må du vel hele veien til Ph.D. Hvis det er medisin du er interessert i, hvorfor ikke velge nettopp medisin som studie?

 

Medisin er et ganske bredt tema da, og jeg er for det meste interessert i produksjon av medisiner, forskning på det. cellebiologi og den slags. Tja, vet ikke helt hvor viktig det er å måtte had ph.d, for å kunne lage stoffer og dens slags, men...

 

Jeg vil tro farmasi som er det riktige studiet for deg.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...