Gå til innhold

Spare penger (Har fyllt opp bsu)


hallelaja

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har fylt opp BSU i år - 25 000? Hvis kun det er tilfelle så ville jeg satt av 25 000 slik at du kan sette over penger på BSU like etter nyttår.

 

Du skal kjøpe bolig om "ca 2 år", da er det ingenting som lønner seg. Du tjener like mye på å spare i en konto i banken, som du gjør ved å sette det i et obligasjonsfond.

Lenke til kommentar

Du har fylt opp BSU i år - 25 000? Hvis kun det er tilfelle så ville jeg satt av 25 000 slik at du kan sette over penger på BSU like etter nyttår.

 

Du skal kjøpe bolig om "ca 2 år", da er det ingenting som lønner seg. Du tjener like mye på å spare i en konto i banken, som du gjør ved å sette det i et obligasjonsfond.

 

Helt feil, er flere obligasjonsfond som gir mye bedre avkastning enn vanlig bankrente. Ikke er det noe høy risko på de heller sammenlignet med aksjefond. 

Lenke til kommentar

Helt feil, er flere obligasjonsfond som gir mye bedre avkastning enn vanlig bankrente. Ikke er det noe høy risko på de heller sammenlignet med aksjefond. 

 

Men så er det ikke obligasjoner noe å sette penger hvis han baserer å spare i 2 år :) Og risiko er det og, selv om den er lav, så er det risiko! Gevinsten er lav sett i et 2-årsperspektiv.

Lenke til kommentar

 

Du har fylt opp BSU i år - 25 000? Hvis kun det er tilfelle så ville jeg satt av 25 000 slik at du kan sette over penger på BSU like etter nyttår.

 

Du skal kjøpe bolig om "ca 2 år", da er det ingenting som lønner seg. Du tjener like mye på å spare i en konto i banken, som du gjør ved å sette det i et obligasjonsfond.

 

Helt feil, er flere obligasjonsfond som gir mye bedre avkastning enn vanlig bankrente. Ikke er det noe høy risko på de heller sammenlignet med aksjefond. 

 

så om rentenivået stiger vesentlig ila. de neste to årene skjer det ingenting med verdiene på obligasjonsfondene? Null risiko?

 

Poenget her er jo uansett at forskjellen på de forskjellige sparealternativene med relativt lave summer og kort tidshorisont er uvesentlig i absolutte tall, i forhold til prisen på bolig.

Lenke til kommentar

 

Har du fylt opp BSU fyller du opp BSU 2 + evt. boligsparerkonto hos Nordea (300 k max, 3.4% rente)

Er boligsparerkontoen i tillegg til vanlig BSU? (Har bsu og bsu2 i dnb, kan jeg åpne hos nordea i tillegg?) Har 450k stående på høyrente med rævva rente atm..

 

Jepp.

Jeg har vanlig bsu i klp og boligsparerkonto hos nordea.

Lenke til kommentar

Har du ingen mulighet for å fremskynde kjøp av bolig? Jeg er ingen økonom, men har fått med meg at renta skal stå og muligens gå noe ned fremover. Slik jeg tolker det betyr det tap av kjøpekraft for penger som står på konto, samt muligheten for at prisene på boliger fremdeles går opp. Sett i forhold til hva en bolig kan koste om 24 måneder så kan det altså hende at du får mindre valuta for pengene dine. 

 

Jeg hadde undersøkt muligheten for å fremskynde kjøp av bolig. Dersom det er geografiske utfordringer som ligger til grunn for at du ikke kan kjøpe før om 2 år så er det vanskelig å gjøre noe med det. Men dersom det er økonomi og inntekt, så kan du jo høre med bank om det er mulig å få avdragsfritt lån i 24 måneder. Det høres iallefall ut som om du har noe inntekt, iom at du klarer å spare litt. Antar du leier idag, regn litt på eventuelt kjøp sammen med banken din og sammenlign utgifter du da får med de du har idag. Kan godt hende at gapet ikke er så stort dersom du får avdragsfrihet. 

Lenke til kommentar

Har du ingen mulighet for å fremskynde kjøp av bolig? Jeg er ingen økonom, men har fått med meg at renta skal stå og muligens gå noe ned fremover. Slik jeg tolker det betyr det tap av kjøpekraft for penger som står på konto, samt muligheten for at prisene på boliger fremdeles går opp. Sett i forhold til hva en bolig kan koste om 24 måneder så kan det altså hende at du får mindre valuta for pengene dine. 

 

Jeg hadde undersøkt muligheten for å fremskynde kjøp av bolig. Dersom det er geografiske utfordringer som ligger til grunn for at du ikke kan kjøpe før om 2 år så er det vanskelig å gjøre noe med det. Men dersom det er økonomi og inntekt, så kan du jo høre med bank om det er mulig å få avdragsfritt lån i 24 måneder. Det høres iallefall ut som om du har noe inntekt, iom at du klarer å spare litt. Antar du leier idag, regn litt på eventuelt kjøp sammen med banken din og sammenlign utgifter du da får med de du har idag. Kan godt hende at gapet ikke er så stort dersom du får avdragsfrihet. 

Kjempesvar!

 

Jeg kommer til å høre med banken, for som du sier så kan det godt hende at jeg får mindre for pengene om 2 år.

 

Det blir spennende å se!!!

 

Takker også for alle andre innspill

Lenke til kommentar

Og det kan skje at du faar veldig mye mer for pengene om 2 aar. Ingen vet.

Det KAN hende, men den langsiktige trenden er økende priser, iallfall økende nominelle priser. Med fortsatt urbanisering og økende befolkning vil jeg tro realprisene vil øke også, om så ikke mer enn 1-2% i året.

Lenke til kommentar

 

Du har fylt opp BSU i år - 25 000? Hvis kun det er tilfelle så ville jeg satt av 25 000 slik at du kan sette over penger på BSU like etter nyttår.

 

Du skal kjøpe bolig om "ca 2 år", da er det ingenting som lønner seg. Du tjener like mye på å spare i en konto i banken, som du gjør ved å sette det i et obligasjonsfond.

 

 

Helt feil, er flere obligasjonsfond som gir mye bedre avkastning enn vanlig bankrente. Ikke er det noe høy risko på de heller sammenlignet med aksjefond.

Som?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...