Gå til innhold

[Løst] Automatisk backup config av HP procurve switch


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har fått i oppgave å hente ut konfigurasjoner av forskjellige switcher med tftp server.

 

Jeg får enkelt ut konfigurasjonen ut fra switchen ved å skrive inn kommandoen i cli vinduet.

Men jeg ønsker å lage et skript hvor den henter ut automatisk backup konfigurasjonen av switchen autmatisk. Ønsker at skriptet forteller switchen at den skal hente ut config til tftp serveren på et viss tidspunkt.

 

mvh

 

Adrian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne TFTP kopieringsjobben må initieres fra switchen, og du ønsker å instruere switchen om å gjøre denne jobben.

 

Med cisco utsyr kan du benytte command scheduler (usikker på om det er tilsvarende på HP) til dette, da slipper du å sende commandoer via script fra utsiden.

 

Finnes det ikke noen måte å automatisere dette på switchen så kan du, som nevnt, kjøre dette via et script.

Dette blir dog litt meningsløst ettersom at når du har en automatisert remote sesjon til switchen for å kjøre script, så kan du likegodt hente ut konfigurasjonen direkte.  Da har du også fordelen at du kan gjøre det kryptert via SSH. I tillegg fjerner du kompleksitet og angrepsflate ved å eliminere hele tftp serveren.

 

Dersom det er et linux miljø kan du se på rancid. Jeg er usikker på HP støtten, det er noe der, men har ikke testet.  Den gjør det du vil, og en hel del mer.  Det er nok vanskeligere å sette opp rancid (og tweake til å fungere) enn å lære seg litt basic scripting dersom man er helt blank.

 

Usikker på om dette er en skoleoppgave/test eller lignende, men viktig å huske at tftp er en svært enkel protokoll helt uten autentisering og kryptering, så pass på hva som gjelder i forhold til å inkludere switch-passord i backup og andre sikkerhetshensyn.

 

Edit: <BR>

Edit2: En hel del.

Endret av process
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...