Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] lang/dårlig gløding, Passat 1,9TDI


Anbefalte innlegg

Lenge siden jeg har vert på forumet nå, fått meg min første og andre bil og liker p skru på denne selv. mistenker at glødepluggene må byttes. 

 

glødelampen lyser gjerne i 4-7 sekunder etter at bilen har stått noen timer. Uavhengig om det er sommer eller -25 grader. Må vri tenningen i opptil 30 sekunder på de kaldeste dagene (-25).

 

Bilen er en passat 2003 1,9 TDI ( stv)med avf motorkode. er 130 hk utgaven.

 

noen som kan hjelpe meg hær, vet noen hvor pluggene sitter på denne bilen eller om det er stor sansynlighet for at det er disse som er ødelagte? 

 

hadde satt stor pris på om noen kunne hjelpet, har fått mye hjelp på forumet før i tiden.

 

-Ole

Endret av MaseKoppen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glødepluggene kan også testes uten å demontere de fra bilen ved å måle motstanden i de ved hjelp av et multimeter. Glødepluggene i min A6 2.5TDi skal være rundt 1ohm når de er ok, regner med det er samme på 1.9 da glødepluggene er ganske like.

 

 

Litt info om testing av glødeplugger: https://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=79819

Endret av phnx85
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På Toyota ligger dem på 0,9ohm.

 

Måten man ofte sjekker dem på er å sette en prøvelampe på plusspol på batteriet. Så setter du prøvelampa på hver plugg bortover(fjern skinna), lyser det i lampa er pluggen i orden. Improviser med en ledningsbit og hovedlys pære e.l.

 

Slitte glødeplugger har jeg aldri hørt om. Ikke rør noe som er i orden. Ikke begynne å knekke glødeplugger, de sitter fast og det går til helvette prosjekt. Lyser det i prøvelampa er dem i orden.

 

Glødeplugger på VAG har jeg faktisk ikke byttet så mye av, bortsett fra på T4 transporter. Sistjeg sjekket på en 1,9 Diesel(annen motorkode enn trådstarter) så var alle i orden, som forventet. Feilen var som vanlig G62, defekt tempføler. Denne vil helt klart krølle til glødetiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På Toyota ligger dem på 0,9ohm.

 

Måten man ofte sjekker dem på er å sette en prøvelampe på plusspol på batteriet. Så setter du prøvelampa på hver plugg bortover(fjern skinna), lyser det i lampa er pluggen i orden. Improviser med en ledningsbit og hovedlys pære e.l.

 

Slitte glødeplugger har jeg aldri hørt om. Ikke rør noe som er i orden. Ikke begynne å knekke glødeplugger, de sitter fast og det går til helvette prosjekt. Lyser det i prøvelampa er dem i orden.

 

Glødeplugger på VAG har jeg faktisk ikke byttet så mye av, bortsett fra på T4 transporter. Sistjeg sjekket på en 1,9 Diesel(annen motorkode enn trådstarter) så var alle i orden, som forventet. Feilen var som vanlig G62, defekt tempføler. Denne vil helt klart krølle til glødetiden.

Er denne tempføleren lett å bytte da ? Og er den kostbar ?

Lenke til kommentar

Latterlig enkel å bytte, sitter bare festet med en U bøyle(du skjønner det når du ser det)

 

Først åpne lokket på frostveske tanken, så stenge det igjen. Få ut trykket og sørge for at frostveska henger i systemet som et sugerør.

 

Så kan du bytte føleren uten at det blir mye søl og forsvinner frostveske. Etterfyll med et glass vann. 

 

Tempføleren koster et par hundre spenn og på ren mistanke feilsøkning så hadde jeg byttet den lenge før jeg hadde begynte å kødde med glødepluggene.

Lenke til kommentar

 

 

Må man gløde en TDI?

 Nettopp
Ok, jeg begynner å tro det nå, Jeg har stort sett bare vridd om nøkkelen og kjørt. På den gamle bilen, derimot...

 

 

Misforståelse.

 

En TDI gløder veldig kort som du sier. Det er bare å¨vri om nøkkelen å kjøre. Kanskje man må gløde i et par sec når det er 20 blå.

 

 

At den plutselig gløder i 30 sec er derfor litt rart. Det er noe som sier at de skal gløde så lenge, som f.eks en temp. føler som sier at det er -80 grader ute.

Lenke til kommentar

 

 

Må man gløde en TDI?

 Nettopp
Ok, jeg begynner å tro det nå, Jeg har stort sett bare vridd om nøkkelen og kjørt. På den gamle bilen, derimot...

 

 

Turboen er vel ikke mye med på en motor som ikke har startet ennå? Eller er det noe annet du tenker på?

 

 

Skal det ikke være enkelt å teste ut tempføleren før man bestemmer seg for å bytte? Kan man f.eks. sette inn en fast motstand før man prøver å starte?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nå byttet glødeplugger og sensor til kjølevesken. gløder fortsatt i 5 sekunder. har ikke fått testet kaldstart ennå da temperaturen her har sunket til 0 grader. Ser dog ut som det er mindre sort røyk rett etter start.

 

Var meget enkelt å bytte både plugger å sensor. har også funnet ut at det er en 2003 modell registrert i 02 :)

 

Hva gjenstår å sjekke, releet, hvor er dette?

Endret av MaseKoppen
Lenke til kommentar

De to sensorene du har linket til er to helt forskjellig ting, den første er en termokontakt (dvs en bryter) det andre en temperatursensor (dvs en motstand).

 

G62 som Mekkern'n viser til, og som er den du vil bytte er en sensor som sitter på motoren, oftes grønn, men ikke alltid.

Termokontakten sitter på eller nær radiator. (de ser rimelig like ut på tegningen ser jeg, men jeg har aldri prøvd å forveklse, så vet ikke om det er mulig å sette inn feil)

 

Så først og fremst må du være sikker på at du var på rett sted, og deretter satt inn rett type sensor. Hvis du vet du var på rett sted, og temperaturmåler inni bilen etter byttet viser normale verdier, tror jeg du er i mål. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...