Gå til innhold

Jeg har lyst til å kutte veldig ned på spill.


MrCusNT

Anbefalte innlegg

Hei. Siden jeg var 6 har jeg alltid elsket å spille videospill. Det er det som fylte dagene mine og det er det jeg likte å gjøre. Jeg har alltid vært veldig sjenert og redd for å snakke rett ut til andre en vennene mine. Dette er derfor en veldig stor avhengighet.

 

Jeg er nå 16 år, og går på videregående. I dag fikk jeg min første 1er og da slo det meg at jeg må sette litt mer tid til skole.

 

Jeg vil oppleve ting når jeg blir eldre og besøke mange steder. Jeg vil også gå på "eventyr" som å for eksempel gå turer. Jeg vil også være sunn.

 

Det er noen ting som jeg sliter med for å oppnå dette selv om, hvis jeg kan si det selv, er veldig enkel å forandre. Jeg nøler ikke når det er en ting jeg vil. Disse tingene er for eksempel det at jeg vil selge den 12 000 kr kostende spill PC'en min og heller kjøpe en konsoll (fordi jeg spiller som oftest mindre på den) for å hjelpe med "kuttingen". Det som er problemet er at jeg har rundt 200 spill på steam jeg har brukt masse penger på. 

 

Så er det kostholdet. Jeg er VELDIG usunn og jeg drikker noen ganger brus hver dag og spiser ting som boller osv. på skolen. Hvordan kan jeg unngå fristelsene?

 

Så dette er målene mine, som jeg trenger hjelp av noen å oppnå. Jeg trenger bare noen tips som jeg kan gjøre.

 

Takk :)

Endret av Teddybear King
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første jeg tenker er at du bør finne en ny hobby. Noe du kan etterhvert bli hektet på. Ellers er det lett å falle tilbake i gamle vaner. Spesielt når du bytter ut spill som er gøy med studier som er en del kjedeligere. Lekser er jo ikke så veldig motiverende.

 

Hva med å finne en aktiv hobby som kan øke selvsikkerheten din? Da slår du ti fluer i en smekk. Boksing gjør deg sterk, du får en mestringsfølelse etterhvert som du blir flinkere som vil øke selvsikkerheten din og kan redusere sjenert oppførsel. Jo mer du trener jo sunnere vil du selv ønske å spise. Mitt tips er å ikke legge fokuset på forventinger (jeg vil bli sunn, få bra karakterer, fin kropp), men heller fokusere på en selve aktiviteten som kan gi deg dette etterhvert. Legg heller fokuset på å bli flink i den nye hobbyen, da vil du jo heller gjøre det enn å spille.

 

Når det gjelder spillene på steam vil jo profilen din alltid være der og du trenger ikke å kutte ut spilling helt. Men ønsket om å spille hele tiden kan sikkert reduseres ved å finne en ny sunnere hobby. Husk at trening og kosthold gir deg mer energi til skolearbeid.

 

En venn av meg fikk veldig dårlig karakterer på skolen og var veldig sjenert. Begynte så på en hobby og ble raskt ekstremt god. Havnet i media og dro til utlandet for å konkurrere. Hans karakterer på skolen skjøt i været og han ble mye mer selvsikker. Selv sier han at han slet med å fokusere på skolen. Da han begynte å trene ble det enklere å fokusere.

Lenke til kommentar

Pengene du har brukt på spill i Steam er brukt uansett om du spiller dem eller ikke. Du kan enten slette spillene dine fra harddisken din, eller selge pc'en. Det som teller er jo at du ikke spiller. Da gjelder det å gjøre spillene så lite tilgjengelig som mulig.

 

For å forandre adferd kan det kreve enormt med viljestyrke. Å forandre kostholdet ditt til det bedre er teoretisk sett lett, men vanskeligere i praksis. Jeg utfordrer deg herved til å lage matpakker til hver skoledag. Det er mye billigere, det er sunnere, du holder deg lenger mett.

Lenke til kommentar

Det første jeg tenker er at du bør finne en ny hobby. Noe du kan etterhvert bli hektet på. Ellers er det lett å falle tilbake i gamle vaner. Spesielt når du bytter ut spill som er gøy med studier som er en del kjedeligere. Lekser er jo ikke så veldig motiverende.

 

Hva med å finne en aktiv hobby som kan øke selvsikkerheten din? Da slår du ti fluer i en smekk. Boksing gjør deg sterk, du får en mestringsfølelse etterhvert som du blir flinkere som vil øke selvsikkerheten din og kan redusere sjenert oppførsel. Jo mer du trener jo sunnere vil du selv ønske å spise. Mitt tips er å ikke legge fokuset på forventinger (jeg vil bli sunn, få bra karakterer, fin kropp), men heller fokusere på en selve aktiviteten som kan gi deg dette etterhvert. Legg heller fokuset på å bli flink i den nye hobbyen, da vil du jo heller gjøre det enn å spille.

 

Når det gjelder spillene på steam vil jo profilen din alltid være der og du trenger ikke å kutte ut spilling helt. Men ønsket om å spille hele tiden kan sikkert reduseres ved å finne en ny sunnere hobby. Husk at trening og kosthold gir deg mer energi til skolearbeid.

 

En venn av meg fikk veldig dårlig karakterer på skolen og var veldig sjenert. Begynte så på en hobby og ble raskt ekstremt god. Havnet i media og dro til utlandet for å konkurrere. Hans karakterer på skolen skjøt i været og han ble mye mer selvsikker. Selv sier han at han slet med å fokusere på skolen. Da han begynte å trene ble det enklere å fokusere.

Veldig fint svar! :D 

Har du noen forslag på hobby?

Lenke til kommentar

Det spørs litt på hva du har råd til, hvor du bor og hva slags interesser du har. Pole dancing, styrketreningsmiljø, bikinifitness, svømming, klatring, boksing, kampsport, løping (maraton osv.), parkour, fotografi, maling, teater, film, modell, friluftsliv, fisking, skriving, lesing, samle på ting, dansing, cosplay (lage costymer), bilmekking, bueskytting, sverdkamp (?), lage musikk eller spille et instrument, turn, alt kan bli en hobby!

 

Selv driver jeg med strikking (du kan bli med på markeder og selge ting, eventuel selge strikkede klær til venner når du blir flink). Da blir det en litt mer sosial hobby. Og pole dancing, det føles ikke ut som trening og er kjempe gøy.

 

Det er i hvert fall veldig lurt å finne seg en hobby som utvikler et "talent". Blir du ordentlig god i noe smitter selvtilliten over på andre hverdagslige ting. Det er sikkert. Tenk hvor gøy det blir å reise rundt i verden når du blir eldre hvis du kan reise som mer enn bare en turist! Om du blir super god på surfing kan du ha som mål å besøke de beste surfestrendene i verden. Eller hva med som klatrer å bestige ett fjell på hvert kontinent. De som utvikler en ordentlig hobby virker alltid mer interessante enn andre mennesker.

 

Hadde jeg kunne gått tilbake i tid hadde jeg absolutt gått for en ordentlig hobby som ung. Gjerne turn og pianospilling. Blitt ordentlig flink.

 

Når det gjelder kosthold bør du sette opp en liste med alle uvanene dine. La oss si den ser sånn ut:

1. Spiser sukker nesten hver dag.

2. Drikker mye brus og usunne drikker.

3. Spiser litt for mye mat

4. Spiser lite grønnsaker.

 

Så tar du for deg én og én uvane og fokuserer bare på å kutte ut akkurat den i minst 2 uker. Du skal selvfølgelig kutte det ut for godt og bli vandt til en annen livsstil, men det er mye enklere å fokusere på en og en ting enn å kutte ut alt samtidig. Etter to uker kan du begynne på uvane nummer to. Men bare hvis du virkelig føler du har uvane nr 1. under kontroll, og du kan gjerne bruke opptil en månede før du går videre. Du kan ikke gå videre før virkelig er over uvanen og det er naturlig å gå uten f.eks. sukker.  Etter en stund vil du plutselig ikke ha noen uvaner og du spiser normalt og sunt. Det tar litt tid, men sjansen for at du lykkes er mye større enn om du kutter alt med en gang. Da varer du gjerne bare i et par dager før du failer.

 

Mine tips for å ikke falle for fristelser:

- Hold deg unna kantina og lignende, og hvis du vet at du skal til et sted med fristelser. Ta med mat eller sunn snacks dit.

- Ha med sunn fristende mat hjemmefra

- Ha med nøtter og frukt som du kan spise når du craver noe

- Drikk alltid nok vann

- Ikke ta med penger hvis du ikke skal kjøpe noe spesifikt. Da får du heller ikke kjøpt noe usunt.

- Hvis du craver noe si til deg selv at du skal vente 15 minutter før du spiser det du craver. I løpet av de 15 minuttene skal du drikke en halv liter vann og spise litt mat. Sjansen er at fristelsen er ganske håndterbar etterpå.

- Belønn deg selv. Hvis du ikke skal slanke deg og vil leve normalt sunt, ha glede i at du kan kose deg en gang i blant. F.eks. lørdag.

Endret av Hannah00
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...