Gå til innhold

Hjelp til valg av maskinvare til PC


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har prøvd å sette sammen en stasjonær pc som jeg tror skal fungere, men for å være sikker så sender jeg spørsmålet til de kloke og vise menneskene på www.diskusjon.no.

 

Er det noe jeg burde endre på eller legge til?  :)

 

Liste over komponenter:

 

Western Digital Red 1TB NAS

Kingston SSDNow V300 120GB

Kingston HyperXFury DDR3 1866MHz 16GB CL10 (2x8GB)

Asus Z97-A

Intel Core i5-4690K

MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G Twin Frozr V

Corsair CX600M

be quiet! Silent Base 800

Endret av Jarl-Jesp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Forstår virkelig ikke hva de som anbefaler deg Radeon R9 390 tenker, den gir mere maskinvare for pengene, men ville da satset på en bedre PSU Corsair CX600M særlig om det skal overklokkes.

 

Har du mulighet å endre til

EVGA SuperNOVA 650 G2 eller bedre.

 

Har du coolermaster 212 evo? Det er god kjøper til prisen.

 

 

Litt forvirrende det du skriver her. Du skjønner ikke hva de som anbefaler 390 tenker, samtidig som du er enig i at den gir mer maskinvare for pengene?

 

Ellers har du nok rett i at han i så fall bør kjøpe en litt kraftigere strømforsyning. 

Endret av Donkey Kong
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kanskje vurdere å bytte ut 970 med 390?

Er Sapphire Radeon R9 390 8GB et godt valg da? :-P

 

https://prisguiden.no/produkt/sapphire-radeon-r9-390-8gb-231986

 

 

Jeg har ikke veldig god peiling, skal jeg innrømme. Har sett at de fleste mener at 390 gir mer valuta for pengene. Selv holder jeg på å bygge en PC nå. Valgte MSI 390x. MSI har god kjøling samt bakplate. Det gjelder også 390

Lenke til kommentar

R9 390 bør ha minst 750W PSU i et vanlig PC oppsett. Om man har bare en strømvennlig CPU og en SSD så klarer man seg jo med mindre. R9 390 er glad i strøm, det er ikke til å komme unna. MEN, den er ikke såå ille. For det første så har den 8GB med minne, det er ~25W mer bare der, som GTX970 også ville brukt om den også hadde hatt 8GB. Videre er R9 390 et kraftigere kort, spesielt i 1440p som kanskje er dens sweetspot. Om man overklokker et GTX970 til samme ytelse så må det nødvendigvis også bruke mer strøm. Om vi sier forskjellen mellom overklokket GTX970 og stock R9 390 er ~75W og trekker fra ~25W til for de 4GB med ekstra VRAM, så blir forskjellen rundt 50W? Fremdeles for mye om man har 12 av dem. Men jeg synes ikke det er noe å grine over til 1 kort, eller til og med 2. Og så har vi til slutt det vanlige "gnålet" mitt om FreeSync skjermer. Slik det er pr nå, så sparer man minst 1500Kr på en FreeSync skjerm sammenliknet med en G-Sync. Og det er egentlig det viktigste argumentet for R9 390 synes jeg. For de fleste vil, om de skal være helt ærlige, innrømme at de heller vil ha et R9 390 med adaptive sync, enn GTX970 uten...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...