Gå til innhold

GUIDE: Kan elsykkelen virkelig erstatte bilen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det finnes dog ingen tilgjengelige kommersielle løsninger for drift på både for- og bakhjul, for de som måtte lure.

 

Det finnes en elsykkel med drift på både for- og bakhjul fra BH Emotion. Den heter Evo 29" Snow.

 

Jeg har prøvekjørt Evo Snow, Evoelsykler selger disse (http://evoelsykler.no/). Jeg kjøpte den ikke, synes den ble unødvendig tung og mindre letthåndterlig med vekt av motor i front også, men er sikkert gunstig på vinterføre.

Jeg endte opp med en vanlig BH Evo 29" som brukes til jobbpendling. Ser ikke for meg å bruke den på vinteren, er litt skeptisk til levetiden på det elektriske i kombinasjon med salting og slaps på vinterstid..

 

Flere kolleger synes også det er 'juks' med elsykkel, men alle smiler etter å ha prøvd den.. :) For min del så gjør elsykkelen terskelen lavere slik at jeg gidder å sykle til jobb (kontra å ta bilen). Jeg har også benyttet meg av muligheten til å variere assistensenivå og oppnå mer eller mindre treningseffekt, f.eks høy assistanse når en vil fort frem uten å måtte dusje når en kommer frem, og motsatt når en allikevel skal dusje etterpå.

Lenke til kommentar

 

 

 

Vel det er ikke værre enn at man trener litt så blir man ikke svett av et par ynkelige kilometer på sykkel, selv i bakker.

For mange som har treningsvegring, sykdom eller andre grunne ikke er sterke, er det ikke "bare å trene litt", og det er jo her elsykkelen kommer inn i bildet. Bruker man den en stund kommer man også i form, og slipper å vente med å sykle til man er så sterk at man greier å sykle siden man MÅ tråkke. For mange eldre er det heller ikke gitt at man noensinne vil klare å trene seg opp nok til å fullføre de turene man ønsker, mens man mye mulig vil klare å sykle en elsykkel, eller utvide sin personlige rekkevidde med elsykkel. Senere kan man som du sier bytte til manuell sykkel. ;)

 

De fleste som vurderer å sykle til jobb og klager på å bli svett er nok ganske late jo :p

 

-Skyldig- !  :w00t:  :tease:

Lenke til kommentar

Finner det meget merkelig at det ikke er bygd inn en form for dynamo i disse, slik at man kan lade batteriet mens man bruker det. Ser for meg at skal jeg sykle 60km i variert terreng, vil sykkelen gå tom ca halvveis, og da kunne det vært kjekt om for eksempel en nedoverbakke hadde hjulpet til å lade batteriet, istedetfor å måtte finne en strømkilde.

Noen modeller gjør dette. Lader batteri når en av bremsene brukes

Lenke til kommentar

Å komme svett på jobb kan være svært uheldig i enkelte yrker, og ikkje alle arbeidsplassar har dusjfasilitetar heller. Ein anna ting er at dersom ein sykler på jobb og ein i tillegg må bruke ekstra tid på å dusje før ein kan starte arbeidsdagen så er det nok mange som velger andre transportmiddler enn sykkel rett og slett fordi det tar for mykje tid.

Men det er sjølvsagt avhengig av kor langt det er mellom heimen og jobben, samt dei trafikale forholda som påvirker kor raskt ein klarer å forflytte seg frå A til B med dei forskjellige transportmidla.

 

I forhold til om det er "juks" med el-sykkel så er eg uenig i det, i alle fall dersom alternativet var å kjøpe seg scooter.

Lenke til kommentar

Å komme svett på jobb kan være svært uheldig i enkelte yrker, og ikkje alle arbeidsplassar har dusjfasilitetar heller. Ein anna ting er at dersom ein sykler på jobb og ein i tillegg må bruke ekstra tid på å dusje før ein kan starte arbeidsdagen så er det nok mange som velger andre transportmiddler enn sykkel rett og slett fordi det tar for mykje tid.

Men det er sjølvsagt avhengig av kor langt det er mellom heimen og jobben, samt dei trafikale forholda som påvirker kor raskt ein klarer å forflytte seg frå A til B med dei forskjellige transportmidla.

 

I forhold til om det er "juks" med el-sykkel så er eg uenig i det, i alle fall dersom alternativet var å kjøpe seg scooter.

 

Du blir ikke svett om du trener litt. :p

Men ellers er jeg helt enig. 

Lenke til kommentar

Det er også et tidselement. El-"sykkel" går rett og slett for tregt. Skulle jeg hatt el-"sykkel" ville jeg brukt lengre tid enn det jeg gjør når jeg sykler. Og da tar jeg utgangspunkt i de el-"syklene" som er lovlige.

Det kommer vel helt ann på løypa du sykler. Jeg bor utenfor ring 3 i Oslo og jobber midt i sentrum. Der er det for det meste nedover den ene veien og bare oppover den andre. Til jobben sykler jeg minst like raskt som racerene med min el-hybridsykkel. Tyngden gjør at man får god trillefart langt over de assisterte 25 km/t. Hjemover er det heller ingen tvil om hva som går raskes av el eller ikke el. Bortsett fra en med trimmet el-sykkel m/tilhgenger, så har jeg aldri blitt syklet fra i bakkene oppover. Har 7 km og 150 høydemeter en vei og bruker 12min ned. Litt over 15 minutter hjem hvis det da ikke er min tur til å plukke opp i barnehagen på veie. Raskeste kollektivalternativ bruker 30 minutter hver vei +venting.

Lenke til kommentar

Du blir ikke svett om du trener litt. :p

Men ellers er jeg helt enig. 

 

Finnes det noke hold for at denne påstanden stemmer?

 

Svetting er jo ein kroppslig reaksjon for å kjøle ned kroppen, og jo bedre trent du er jo meir energi er du i stand til å forbrenne ved å utføre arbeid.

 

Er du veldig tung så bruker du sjølvsagt meir energi på å forflytte deg i ei bestemt hastigheit enn ein lettare person. Men sidan godt trente personar har meir muskelmasse så skal ein være meir enn berre litt overvektig før ein er markant mykje tyngre enn ein godt trent person som har mykje musklar.

 

Ein blir mindre sliten av å sykle når ein er godt trent, men varmeproduksjonen og dermed svettinga må vell være omtrent lik? Det er jo tross alt like mykje energi som blir brukt for ein lettare overvektig person på 90 kg å forflytte seg X km i Y km/t, som det er for ein velltrent person som veg 90 kg pga musklane å forflytte seg tilsvarande distanse i tilsvarande hastigheit?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å komme svett på jobb kan være svært uheldig i enkelte yrker, og ikkje alle arbeidsplassar har dusjfasilitetar heller. Ein anna ting er at dersom ein sykler på jobb og ein i tillegg må bruke ekstra tid på å dusje før ein kan starte arbeidsdagen så er det nok mange som velger andre transportmiddler enn sykkel rett og slett fordi det tar for mykje tid.

Men det er sjølvsagt avhengig av kor langt det er mellom heimen og jobben, samt dei trafikale forholda som påvirker kor raskt ein klarer å forflytte seg frå A til B med dei forskjellige transportmidla.

På jobben er det dusjfasiliteter, samt låsbar sykkelgarasje. Så for min del er det veldig greit. Dessuten, jeg har 12 km kjørevei til/fra jobb, og det går på under halvtimen. Når T-banen går bruker jeg +/- 35 min hver vei. Med buss tar det lenger tid. Dessuten, med sykkel trenger jeg ikke forholde meg til rutetider, kan starte akkurat når jeg vil. Og hvis jeg må svinge innom en butikk på vei hjem, eller nedom sentrum, så går også det helt fint, igjen uten å måtte tenke på rutetider. Når jeg handler matvarer må jeg også tenke på plassen, noe som sterkt begrenser impulskjøp. Så for min del sparer jeg en god del tid på å sykle kontra kollektivt. Og fordi jeg sykler på en ordentlig sykkel får jeg minst to treningsøkter "på kjøpet". Jeg kjører på en cyclocross og det går unna. God er den å sykle på også. Ville aldri byttet den mot en el-"sykkel".

 

I forhold til om det er "juks" med el-sykkel så er eg uenig i det, i alle fall dersom alternativet var å kjøpe seg scooter.

Da slipper man i hvert fall kjøretøyer i sykkelfelt og på sykkelsti som beveger seg unaturlig ift. ordentlige sykler. Jeg ser på el-"sykler" som motorvogner.

Lenke til kommentar

Du blir ikke svett om du trener litt. :p

Men ellers er jeg helt enig. 

 

Det gjelder kanskje deg selv, men personlig merket jeg at jeg svettet like mye (hvis ikke mer) når jeg var godt trent. Pulsen min økte raskere og kroppstemperaturen deretter.

 

Også ser jeg her at mange mener man er lat ved å benytte en slik sykkel, eller at man "jukser". Poenget med el-sykkel er ikke å gi deg en treningsøkt. Det er ett transportmiddel som ikke forurenser, og er billigere enn biler og andre kjøretøy. Hvis elsykkel gjør deg lat, så skjønner jeg ikke hvorfor dere ikke håner alle som kjører bil på samme måte. Jeg ser ikke mange kalle folk late ellers her på Diskusjon.no. Hvis man vil trene, kjøper man ikke el-sykkel. Eventuelt skrur man av assistansen, så har man litt mer vekt å trene med.

 

Jeg blir litt forbauset over hvor mange som ikke skjønner helt hvordan el-sykkel ikke er ett treningsverktøy, og de fordommene folk har imot det.

Lenke til kommentar

Er også litt overrasket over hvordan politikere snakker om momsfritak for el-"sykler". De burde også snakke om momsfritak for sykler, punktum. Skal man bruke miljøargumentet er ordentlige sykler mer miljøvennlig enn el-"sykler". Samt at det også gir en helsegevinst man ikke får i samme grad som på el-"sykler".

 

Ja, det er jo relativt lite konsistent å ha momsfritak på elbiler og elsykler, men ikke vanlige sykler.

 

AtW

Lenke til kommentar

4,3 mil mellom hjem, 2 barn i barnehage/skole og jobb, hvordan funker dette med en el-sykkel?

 

Kommer an på elsykkelen. Får elsykler med lasteplan til 4 unger eller ti kasser øl. Jeg har flere kollegaer med barn som sykler fra Drøbak på vanlig sykkel. Må da bare være enda finere med en elsykkel.

 

Lastesykler a la Kr8 er på ønskelista :-)

http://transportsykkel.no/bjorns-workcycle-kr8-klar-for-alt/

Lenke til kommentar

 

4,3 mil mellom hjem, 2 barn i barnehage/skole og jobb, hvordan funker dette med en el-sykkel?

Kommer an på elsykkelen. Får elsykler med lasteplan til 4 unger eller ti kasser øl. Jeg har flere kollegaer med barn som sykler fra Drøbak på vanlig sykkel. Må da bare være enda finere med en elsykkel.

Lastesykler a la Kr8 er på ønskelista :-)http://transportsykkel.no/bjorns-workcycle-kr8-klar-for-alt/

8,6 mil på sykkel hver dag? Lykke til. Jeg prioriterer fritid

Lenke til kommentar

 

Du blir ikke svett om du trener litt. :p

Men ellers er jeg helt enig. 

 

Finnes det noke hold for at denne påstanden stemmer?

 

Svetting er jo ein kroppslig reaksjon for å kjøle ned kroppen, og jo bedre trent du er jo meir energi er du i stand til å forbrenne ved å utføre arbeid.

 

Er du veldig tung så bruker du sjølvsagt meir energi på å forflytte deg i ei bestemt hastigheit enn ein lettare person. Men sidan godt trente personar har meir muskelmasse så skal ein være meir enn berre litt overvektig før ein er markant mykje tyngre enn ein godt trent person som har mykje musklar.

 

Ein blir mindre sliten av å sykle når ein er godt trent, men varmeproduksjonen og dermed svettinga må vell være omtrent lik? Det er jo tross alt like mykje energi som blir brukt for ein lettare overvektig person på 90 kg å forflytte seg X km i Y km/t, som det er for ein velltrent person som veg 90 kg pga musklane å forflytte seg tilsvarande distanse i tilsvarande hastigheit

hvis du trener nok så vil du ikke svette like mye nei. Mer vekt eller ikke, du er i bedre stand til bevege deg uten å svette og uten å anstrenge deg. Tren selv så vil du se ;)

Lenke til kommentar

 

Du blir ikke svett om du trener litt. :p

Men ellers er jeg helt enig. 

 

Det gjelder kanskje deg selv, men personlig merket jeg at jeg svettet like mye (hvis ikke mer) når jeg var godt trent. Pulsen min økte raskere og kroppstemperaturen deretter.

 

Også ser jeg her at mange mener man er lat ved å benytte en slik sykkel, eller at man "jukser". Poenget med el-sykkel er ikke å gi deg en treningsøkt. Det er ett transportmiddel som ikke forurenser, og er billigere enn biler og andre kjøretøy. Hvis elsykkel gjør deg lat, så skjønner jeg ikke hvorfor dere ikke håner alle som kjører bil på samme måte. Jeg ser ikke mange kalle folk late ellers her på Diskusjon.no. Hvis man vil trene, kjøper man ikke el-sykkel. Eventuelt skrur man av assistansen, så har man litt mer vekt å trene med.

 

Jeg blir litt forbauset over hvor mange som ikke skjønner helt hvordan el-sykkel ikke er ett treningsverktøy, og de fordommene folk har imot det.

 

 

Hvis du er godt nok trent så øker ikke pulsen av å bevege seg like fort som før. Litt av poenget med trening er at hjertet klarer belastningen bedre. Men alt er individuelt såklart, Derimot er det ikke juks å kjøpe el-sykkel, bare sier at det er ikkeno stress å sykle.

Lenke til kommentar

 

 

Du blir ikke svett om du trener litt. :p

Men ellers er jeg helt enig. 

 

Finnes det noke hold for at denne påstanden stemmer?

 

Svetting er jo ein kroppslig reaksjon for å kjøle ned kroppen, og jo bedre trent du er jo meir energi er du i stand til å forbrenne ved å utføre arbeid.

 

Er du veldig tung så bruker du sjølvsagt meir energi på å forflytte deg i ei bestemt hastigheit enn ein lettare person. Men sidan godt trente personar har meir muskelmasse så skal ein være meir enn berre litt overvektig før ein er markant mykje tyngre enn ein godt trent person som har mykje musklar.

 

Ein blir mindre sliten av å sykle når ein er godt trent, men varmeproduksjonen og dermed svettinga må vell være omtrent lik? Det er jo tross alt like mykje energi som blir brukt for ein lettare overvektig person på 90 kg å forflytte seg X km i Y km/t, som det er for ein velltrent person som veg 90 kg pga musklane å forflytte seg tilsvarande distanse i tilsvarande hastigheit

hvis du trener nok så vil du ikke svette like mye nei. Mer vekt eller ikke, du er i bedre stand til bevege deg uten å svette og uten å anstrenge deg. Tren selv så vil du se ;)

 

 

Nå har du jo fått ihvertfall 2 som har sagt at det ikke var tilfellet for de, så det er ikke sikkert det er tilfellet for han heller.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...