Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Webasto spørsmål (tomt batteri)


Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Satt på webastoen på bilen i går kveld, å den tømte batteriet. Så jeg ladet batteriet en stund, kjørte hjem (30min kjøring), og hadde motorvarmeren på i et par timer før jobb i dag tidlig. Bilen startet lett i morrest, men etter jobb fikk jeg ikke start, og måtte bruke startkabler. Har ikke hatt problemer med batteri før i går (batteri er snart 6 år gammelt). Kjøpte bilen i sommer og er ikke kjent med webasto. Etter jeg testet webastoen litt i går har displayet inni bilen blinket slik dere ser på bildet under. Jeg trykket ''off'' på webasto fjernkontrollen, og da kom det opp ''ok'', men den skrudde seg ikke av inni bilen. Nå tok jeg nettopp å trykte litt på det displayet, og da klarte jeg å skru den av, men jeg vet ikke om den vil skru seg på igjen senere, kanskje den er stillt inn på noe tidsintervall. 

Tror dere webastoen kan ha tappet batteriet mens jeg var på jobb?

Er det noen som har peiling? 

 

Markus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

30 minutter er ikke nok til å lade batteriet helt opp. 6 år er også ganske mye for et batteri. I tillegg blir de skadet/redusert av å bli helt utladet.

 

Koble til en batterilader og la den stå på minst 12 timer. Gjerne et døgn. Men er godt mulig du må ha nytt batteri.

 

Har du multimeter kan du sjekke batteriet sånn ca. ved å måle spenning før du starter. Det må også ha gått et par timer fra du lada eller kjørte med bilen. Du skal ha ca. 12,6V.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

30 minutter er ikke nok til å lade batteriet helt opp. 6 år er også ganske mye for et batteri. I tillegg blir de skadet/redusert av å bli helt utladet.

 

Koble til en batterilader og la den stå på minst 12 timer. Gjerne et døgn. Men er godt mulig du må ha nytt batteri.

 

Har du multimeter kan du sjekke batteriet sånn ca. ved å måle spenning før du starter. Det må også ha gått et par timer fra du lada eller kjørte med bilen. Du skal ha ca. 12,6V.

Satt batteriet på lading i 2030 tiden, men må kjøre bilen på jobb 0630 i morgen. Hvordan tror du det går? Har ikke mulighet for lading på jobb.

Lenke til kommentar

Uten strømforbruk utenom når motoren går, så bør det lade batteriet til ca det samme som dynamoen ville gjort. Har en mistanke om at batteri bør ha mye høyere ladespenning en hva dynamo leverer (og bilens elektronikk har godt av). Men det er en annen sak.

 

 

Men hvor mange ampere viser laderen nå, og hvor lang tid har du ladet? Hva er kapasiteten på laderen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...