Gå til innhold

FEATURE: Hva skal til for at et langt spill ikke kjeder oss?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg også savner spill som går fra a-b med en del frihet til hvordan du vil gå fram, som i far cry. Det spillet hadde passelig mengde frihet. Crysis igjen hadde litt for lite. Slik jeg husker det. Jeg prøvde far cry 4 og blei fort lei av å gå tilbake på steder jeg hadde allerede vert og følte ikke nok framgang. Jeg syntes også det ofte er altfor mye av QTEs

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trenget det gjennspillverdi da? Om prisen er 1-300 kroner og kan spilles en gang igjennom som en super opplevelse istedenfor 4-600 kroner for gjennspillverdi, velger jeg lett den første. En god historie kan fortelles flere ganger, eller den kan være så god at den er verd å gjennoppleves.

Eksempelvis Zelda spillene (Ocrania Of Time), å spille gjennom en gang holder - men du føler på samme tid at du fikk mye glede ut av spillet.

Eller se på spill som Journey, fantastisk spill man helst bare spiller gjennom en gang.

Men igjen - dette er min mening ;)

Endret av The Very End
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Gjenspillingsverdi er kult det, men så mener nå jeg at mer eller mindre alle spill har det. Med mindre spillet har få konkrete mekanikker og spiller på følelser istedenfor (Journey/ Limbo/ Undertale/ Gone Home) Disse trenger man vanligvis kun en opplevelse av.

 

Jeg har spilt gjennom Uncharted og The Last of Us to ganer, men også hatt to gjennomspillinger av både Fallout 3 og The Witcher 2. For ikke å snakke om hvor mange ganger jeg har spilt gjennom Snake Eater. Over 6^^

Lenke til kommentar

Litt usikker.

Mass Effect-serien har jeg spilt igjennom flere ganger (spesielt spill 1). Der føles valgene, klassen og bakgrunnen man velger seg i starten og stilen man spiller gjennom med som distinkt forskjellige versjoner av spillhistorien, og som om de er verdt å spilles gjennom. Ville likevel ikke klart det om ikke skytinga med superkrefter hadde vært så tilfredsstillende i utgangspunktet.

The Witcher 1, spillet med verdens kjedeligste kampsystem derimot, ble for langt for meg etter 20 timer (litt uti akten etter den med Sherlock Holmes). Tror repetisjonen her, både i kampsystem (trykk musa når det er flammer, hurra, superengasjerende) historiefortellinga (noe er galt, undersøk, whaaaaat SALAMANDER!!) og budskap i quests (folk er skikkelig bedritne monstre altså, ikke bare monsterne, vi er så syyyyyykt filosofiske ass) til sammen gjorde meg så grundig lei av spillet at jeg aldri kommer til å åpne det igjen. 

Til sist har vi spill som Alan Wake. Alle kampene gjennom spillet er vel egentlig ganske like, om man ser objektivt på det, men det at man kan samle seg ulike våpen å møte dem med, risikerer å gå tom for ammunisjon, en sterk historiefortelling og en klar følelse av at man er på vei fra et bestemt punkt til et bestemt punkt (klare objectives) gir en driv som gjør at man kommer seg gjennom. For ikke å nevne den herlig ekle stemningen som bygges opp i løpet av spillet. Der møtes mange middelmådige spillelementer og blir til et veldig godt spill. Lav replay value, men man er liksom ferdig med et kapittel i det rulleteksten kommer og.

Endret av Roedthaarogfregner
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg også savner spill som går fra a-b med en del frihet til hvordan du vil gå fram, som i far cry. Det spillet hadde passelig mengde frihet. Crysis igjen hadde litt for lite. Slik jeg husker det. Jeg prøvde far cry 4 og blei fort lei av å gå tilbake på steder jeg hadde allerede vert og følte ikke nok framgang. Jeg syntes også det ofte er altfor mye av QTEs

Jøss, skulle akkurat til å skrive nøyaktig det samme :p

 

Far cry er et godt eksempel på en bra kombinasjon av valgfrihet i forhold til fremgangsmåte, men samtidig en lineær struktur. Det savner jeg også fra flere spill. De senere far cry spillene syntes jeg var dørgende kjedelige.

Lenke til kommentar

Kudos for å ta opp en intessant problemstilling. Skulle ønske at dere venter litt lenger slik at dere kunne tatt med Fallout 4. Bethesda sliter etter min mening å finne en god balanse(som i Skyrim som artikkelen påpeker) og fallout 4 er intet unntak(svake rpg-elementer, men solide kampmekanikker)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Som jeg har sagt før...

 

Linære spill kan godt ha Replay-value...,om det har en veldig god historie og karakterene er likbare.

 

"Broken Sword"-serien er et veldig godt eksempel på akkurat dette.

 

"Diablo"-serien er fryktelig linært selv om det har en mer åpen verden-feel.

 

Men siden man har muligheten til å spille igjennom det med forskjellige karakter-typer med hver sine fordeler og svakheter...,så virker det liksom litt mindre linært.

Selv om det i realiteten er et "draw-by-numbers"-spill.

 

Jeg er en veldig stor fan av "The Elderscrolls"-serien.

Ser man nærmere på RPG-spillene i serien...,så er det ikke mulig å komme vekk fra det faktum at på tross av sin åpne verden...,så er det fyktelig linært.

 

Man kan selvsagt forlenge reisen fra A til Å...,med å ta en del side-quests underveis...,men uansett hvordan man velger å se på det så er eneste måten å nå toppen på...,er å bevege seg oppover.

 

Fordelene er jo at man har frihet til å velge hvilken rute man vil ta for å nå toppen...,til en viss grad.

En del av side-questene underveis kan gjøre det letter å bestå prøvene på hvert stadie på reisen fra A til Å...,men linært er det uansett.

 

Trikset for spill-utvikklerne er å finne en god balanse mellom...,"God Historie"...,"Atmosfære"...,"Likbare Karakterer"...og antallet "veier" man kan velge i å ta...,for å nå målet.

 

Det er som mangen her sier...,så kan det lett føles utvannet om de ikke passer seg.

 

En ting som jeg virkelig savner fra spill i dag er Back-Story...

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

Jeg er en veldig stor fan av "The Elderscrolls"-serien.

Ser man nærmere på RPG-spillene i serien...,så er det ikke mulig å komme vekk fra det faktum at på tross av sin åpne verden...,så er det fyktelig linært.

 

Man kan selvsagt forlenge reisen fra A til Å...,med å ta en del side-quests underveis...,men uansett hvordan man velger å se på det så er eneste måten å nå toppen på...,er å bevege seg oppover.

 

Trikset for spill-utvikklerne er å finne en god balanse mellom...,"God Historie"...,"Atmosfære"...,"Likbare Karakterer"...og antallet "veier" man kan velge i å ta...,for å nå målet.

 

Hmm jeg synes det er interessant at du ser på The Elder Scrolls som lineært. Hva betyr det uttrykket for deg?

 

Tenker du for eksempel at om man velger å bli medlem i the thieves guild eller følger hovedfortellingen, så er fortellingen fra første til siste oppdrag veldig avgrenset?

 

Personlig ser jeg på Bethesda spill som noe av det minst lineære på markedet.

 

Til og med en MMO som WOW er mer lineært, ettersom oppdrag-designet har lite variasjon. Bethesda-spill har lite "valg og konsekvenser", men de har mere av det i oppdragsstrukturen sin enn mange andre spill.

 

Er derimot veldig enig i det du sier om historie, atmosfære og likbare karakterer"^^

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

ting kan være open world og være kvalitet, for eksempel witcher 3, i motseting til mange andre som AC, Mad Max, Skyrim, mgs5 for å nevne noen, de burde vært mere linjære og heller fått opp kvaliteten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...