Gå til innhold

Har mye fritid vil lære meg programmering og hacking på egenhånd, hvor starter jeg.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Operativsystemet Kali er også noe du bør titte innom.

 

Mange verktøy samlet på en plass. Dette er i hovedsak for å teste sikkerheten på løsninger som allerede finnes.

 

https://www.kali.org/downloads/

Vist jeg laster med kali linux, blir det mitt nye operative system?
Nei,

Du kan kjøre den fra en usb-pen som 'live CD/DVD/USB'.

Det er egentlig ganske sjelden at man trenger å installere kali

For det meste så er alt man trenger satt opp der, og hvis ikke så kan man ty til 'persistent' i stedet for å installere.

 

Den har mye som kan virke spennende, men alt krever sin innsats for å kunne benyttes.

Lenke til kommentar

Ikke sløs bort tid på å bruke programmer andre har laget, eller følge "hacking guides" på nettet. Ekte hacking skjer i grunnleggende forståelse for datamaskiner, og det har ofte røtter i programmering.

 

Ikke gi opp på å lære deg programmering. Hvis du har noen spørsmål så må du heller spørre oss. Trenger du drahjelp så kan jeg sikkert hjelpe deg litt i gang om du sender meg en query på Gavekort@EFNet på IRC.

Takk for det. Skal ha det i tankene visst jeg sitter helt fast og ikke kommer noen vei :D

Endret av Turbo300
Lenke til kommentar

Kan noen ramse opp hva jeg får ut av og holde på med phyton og andre programerings språk. Er dette liksom Wax on Wax of som i karate kid. Eller er det grunnleggende språk jeg må kunne for og komme meg videre?

F.eks parse ut text fra posten din og rette opp at du staver Python feil  ;)  

import requests
from bs4 import BeautifulSoup

url = 'http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1695825&page=3#entry22994460'
url_get = requests.get(url)
soup = BeautifulSoup(url_get.content, 'html.parser')
text = soup.select('.post.entry-content > p')
print(text[1].text.replace('phyton', 'Python').replace('. ', '.\n'))

Output:

Kan noen ramse opp hva jeg får ut av og holde på med Python og andre programerings språk.
Er dette liksom Wax on Wax of som i karate kid.
Eller er det grunnleggende språk jeg må kunne for og komme meg videre?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Programmering handler om å lage ting. Hacking handler om å finne svakheter som kan utnyttes i nevnte ting.

 

Således så tror jeg ikke du bør se på dette under ett da det fort kan bli mye å gape over.

 

Du kan følge Troy Hunt sin blogg på www.troyhunt.com , der vil du lære mye om temaet sikkerhet og bli inspirert til å prøve ting selv (aldri på en maskin du ikke administrerer selv!)

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at for å kunne forstå programmering må man kunne grunnleggende HTML

 

Jeg begynte å programmere før HTML var oppfunnet. Nå forsto  jeg riktignok ikke SÅ mye av det fra jeg var 10 til 13 ca., men det var definitivt ikke HTML som lærte meg å programmere skikkelig. :p

 

Og internett er ikke bygget opp med HTML. Mye av det ble bygget lenge før HTML ble oppfunnet. Internett bare INNEHOLDER mye HTML. Og her kommer vi til hva HTML er - det er en måte å strukturere data, tekst og bilder, på. Du må kunne det for å lage en statisk nettside. Skal du lage en dynamisk nettside må du sannsynligvis kunne programmere også, men det er to forskjellige ferdigheter hvor ingen er avhengig av den andre.

Lenke til kommentar

Høy fjortiss faktor her, gitt!

 

Sier meg enig med Gavekort og Lycantrophe. 

 

Hacking .. Det er myye tull ute og går her, men i bunn og grunn er det å forstå et system bedre enn de som lagde det, og få det til å gjøre noe annet enn det som det var designet for. Du må ha ganske god og dyp forståelse for teknologier, protokoller, parsing, logikk og .. vel fellesnevner er "programmering". 

 

La oss ta et enkelt eksempel, SQL injection. Det er vel en av de enkleste "hacks" man kan gjøre, egentlig. Når du sender inn noe på en side (for eksempel login skjema), så blir det ofte sendt videre til en database på server siden. Målet da er å manipulere det som programmet på server siden sender videre til SQL databasen slik at den returnerer noe annet enn forventet. Som for eksempel admin kontoen istedet for den kontoen som matcher innsendt brukernavn og passord. Så, for å klare det så må du forstå HTTP, server side script og hvordan det behandler data, databaser og hvordan de fungerer, og SQL. Hvis du lærer programmering vil du naturlig komme bort i alle de tingene. Hvis du ikke kan programmering er det nesten umulig å forstå hvordan det virker.

 

Å ha en side som er sårbar for sql injection er forresten ekstremt amatørmessig, og et sikkert tegn på noen som ikke har noe ide om hva de holder på med. 

 

MD5 og SHA1 og lignende er forresten ikke kryptering, de er hashing algoritmer. De kan ikke dekrypteres, det nærmeste man kan gjøre er å finne en input som matcher samme output. Vanligvis via brute force / dictionary eller rainbow tables.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitter helt fast når det kommer til variabler, hva skal jeg gjøre her?

 

Står jo forklart,variabler er helt basic i alle språk.

Skal man være veldig pirkete har ikke Python variabler,men "name" eller "identifier".

parrot = 'Norwegian Blue'
print len(parrot) #14

Blide 2 skal du lage noen strings og bruke noen strings methods.

Python har interactive interpreter,hvor du kan test ting ut.

>>> 'Alpha'
'Alpha'
>>> str(3)
'3'
>>> len('Charlie')
7
>>> 'Delta'.upper()
'DELTA'
>>> print 'Foxtrot'
Foxtrot
>>> g = 'Golf'
>>> h = 'Hotel'
>>> print '{} {}'.format(g, h)
Golf Hotel

 

Lenke til kommentar

 

Sitter helt fast når det kommer til variabler, hva skal jeg gjøre her?

 

Står jo forklart,variabler er helt basic i alle språk.

Skal man være veldig pirkete har ikke Python variabler,men "name" eller "identifier".

parrot = 'Norwegian Blue'
print len(parrot) #14

Blide 2 skal du lage noen strings og bruke noen strings methods.

Python har interactive interpreter,hvor du kan test ting ut.

>>> 'Alpha'
'Alpha'
>>> str(3)
'3'
>>> len('Charlie')
7
>>> 'Delta'.upper()
'DELTA'
>>> print 'Foxtrot'
Foxtrot
>>> g = 'Golf'
>>> h = 'Hotel'
>>> print '{} {}'.format(g, h)
Golf Hotel

 

Okei :) Tusen takk for svar :D

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...