Gå til innhold

TEST: iPad Pro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

viddivaddi: Vanskelig karakter å sette, dette. Det er først og fremst prisen som gjør dette produktet litt håpløst. Dernest vekten, et OS som aldri ble laget for å være "standalone", mangel på tilkoblinger og alle enkeltfaktorene i tilbehør man må ha, om man skal bruke det som arbeidsverktøy, slik Apple skisserer.

 

Men er man ikke en bedrift, og heller en litt avansert bruker som bare vil ha en fryktelig heftig iPad - så er det akkurat det det er snakk om her. Og den har mange gode sider.

 

Problemet er bare at Microsoft fortsatt er "eldst" på dette. Deres Surface Pro 4 vil være et vesentlig bedre valg for svært mange som kunne vurdert denne her. Og er man ikke i den smale nisjen av avanserte brukere som kunne tenke seg å kaste så mye penger på et digert nettbrett, eller om man synes det er for tung, er Sonys Xperia Z4 Tablet langt mer økonomisk, og langt lettere.

 

Jeg trodde aldri det skulle komme en dag der MacBook Pro faktisk syntes som et økonomisk alternativ til noe som helst. Men dette er dagen. Den får du fra rett under ti tusen i enkelte elkjeder. Og langt viktigere enn kraften du får, er et fullverdig OS, i form av OS X, og fysiske tilkoblinger. Tradisjonelt ting proffbrukere vet å sette pris på.

 

Å fraråde kjøp av iPad Pro handler dermed vel så mye om det som finnes rundt den, som om iPad Pro i seg selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har bestilt, med penn. Og ja, jeg er klar over ulempene. Men nå vil den være en portabel partner til min iMac, jeg er ikke ute etter en alt-i-ett løsning.

 

Litt usikker på tastatur ennå, men ender nok opp med et Logitech Create. Så får jeg vurdere et enklere deksel til daglig bruk, når jeg ikke trenger eksterne taster, hvis vekten blir for plagsom.

 

Jeg kommer ikke til å lade pennen i brettet, litt fornuft har jeg vel fått med meg i livet.

 

Formatet er selvsagt avhengig av bruken.For oss som ikke primært skal se film/serier på det (skal nok det også) er 4:3 fornuftig. 

 

Størrelsen får jeg kommentere når jeg har brukt den en stund. Men jeg har brukt iPad i mange år, og savner noe større enn de gamle.

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hehe gamle hardware.no har da gått en lang tur bort fra hvor dere begynnte.

 

9000kr for en iOS leke med kun 32gb lagring når vi naermer oss 2016.

 

Hade 32gb + microsd på mobilen min 2010 som ble fyllt opp ganske raskt. Veit ikkr helt hva folk ska bruke denne til men har vanskelig å se hvordan en ska få brukt den orntlig selv med 128gb lagring. Der er vel ikke engang microSD på apple sine leker?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dersom denne er like ubrukelig som en vanlig ipad, er dette et lite lurt kjøp. En ipad er en underholdingsenhet og utbruklig til jobb-bruk utover mail, se på dokumenter og Internett. Kan ikke lagre/slette filer på ipaden, alt må gjøres via itunes, Alt slettes hvis den ikke synkes via maskinen den er satt opp mot (fatter ikke det). Må man ha apple produkt ville jeg kjøpt mac book air (utrolig at den ikke har touch screen). Jeg har brukt ipad en periode og det var alt for klønete. Skal man ha en liten maskin/nettbrett - prøv microsoft surface pro 4.. lykke til for dere andre som må ha apple ..

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Er jo interessant at man ikke tenker lenger enn fotoredigering og filbehandling når man snakker om proffbruk. Byggeindustrien bruker allerede i stor grad iPader "proft". Verktøyene de trenger finnes til iOS, men så vidt jeg vet ikke til windows - fordi de baserer seg på streaming av store, tverrfaglige BIM-modeller som en liten bærbar PC ikke klarer å rendre. Legg til en god stylus, som forenkler utfylling av sjekklister og annotering av byggetegninger, en større skjerm som gjør det lettere å lese disse tegningene, og mye bedre batteritid enn en Surface, så blir det nok en hit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

EchoMaker: Vi har da også nevnt illustrasjon/tegning, design og 3D-modellering. Der vi skal innrømme at sistnevnte ikke er noe jeg er god på - selv om det er stor moro å leke seg med Umake. Dette er fokus som Apple selv markedsfører mot.

 

Vi tar også høyde for at iPad Pro kan være svært bra for enkelte grupper, men vi må gå litt mer generelt til verks, enn eksempelvis et fagblad for hver yrkesgruppe kunne gjort. Det er ikke alle som er byggingeniører og har behovet du skisserer, men for akkurat dem som har det behovet har jeg ingen tvil om at iPad Pro kan være fantastisk.

 

Det er helt sikkert mange flere slike yrkesgrupper som har ett eller annet behov som kan oppfylles av iPad Pro. Det vi kritiserer den for handler imidlertid mye om mangel på allsidighet. Joda, den er nok god på akkurat det. Men enn om du jobber med mer? Finnes verktøyene du trenger da? Kan verktøyene snakke sammen - altså dele filer mellom seg?

 

Hva med at bedriftsteknologi veldig ofte har (svært) lang levetid? For å illustrere - eldgamle Windows Mobile, altså det som kom før Windows Phone, kjører stadig på en rekke terminaler av ymse slag. Disse tingene er spesialiserte, kjører kanskje ikke opp mot noen som helst sky, og kan kreve fysiske tilkoblinger.

 

I disse dager blir også bedriftene til dels mer kostnadsfokuserte. Gitt ytelsen kan billigste iPad Pro virke ålreit priset - men med tilbehøret som kreves blir den veldig fort dyr.

 

En Surface besvarer de fleste av disse generelle betraktningene for svært mange, etter vår mening. Men så har du likevel grupper som iPad Pro kan være riktig for. Her finner vi også litt av årsaken til at karakteren på sett og vis er mer generøs enn teksten :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

viddivaddi: Vanskelig karakter å sette, dette. Det er først og fremst prisen som gjør dette produktet litt håpløst. Dernest vekten, et OS som aldri ble laget for å være "standalone", mangel på tilkoblinger og alle enkeltfaktorene i tilbehør man må ha, om man skal bruke det som arbeidsverktøy, slik Apple skisserer.

 

Men er man ikke en bedrift, og heller en litt avansert bruker som bare vil ha en fryktelig heftig iPad - så er det akkurat det det er snakk om her. Og den har mange gode sider.

 

Problemet er bare at Microsoft fortsatt er "eldst" på dette. Deres Surface Pro 4 vil være et vesentlig bedre valg for svært mange som kunne vurdert denne her. Og er man ikke i den smale nisjen av avanserte brukere som kunne tenke seg å kaste så mye penger på et digert nettbrett, eller om man synes det er for tung, er Sonys Xperia Z4 Tablet langt mer økonomisk, og langt lettere.

 

Jeg trodde aldri det skulle komme en dag der MacBook Pro faktisk syntes som et økonomisk alternativ til noe som helst. Men dette er dagen. Den får du fra rett under ti tusen i enkelte elkjeder. Og langt viktigere enn kraften du får, er et fullverdig OS, i form av OS X, og fysiske tilkoblinger. Tradisjonelt ting proffbrukere vet å sette pris på.

 

Å fraråde kjøp av iPad Pro handler dermed vel så mye om det som finnes rundt den, som om iPad Pro i seg selv.

 

Merkelig test, den får en drøss med negativ omtale pga at den er tung og at ekstrautstyret er tungt og dyrt, og du tester den som den skulle være en PC og ikke ett nettbrett...

Mens Surface Pro 4 anbefaler du som ett bedre kjøp selv om han som tester den medgir at det finnes bedre nettbrett. Og den veier faktisk rundt 80 gram mer, men det blir ikke trukket fram som ett stort minus i den testen, blir ikke nevnt en gang.

Lenke til kommentar

7/10? Må være vanskelig å gi denne karakter..Skal man sammenligne med Surface eller andre vanlige android-nettbrett liksom?

 

Hadde håpet (men ikke trodd) at det heller ville bli en slags mellomting mellom Mac og iPad a la Surface, men det ble det dessverre ikke. Det ble en stor iPad.

 

Dersom denne er like ubrukelig som en vanlig ipad, er dette et lite lurt kjøp. En ipad er en underholdingsenhet og utbruklig til jobb-bruk utover mail, se på dokumenter og Internett. Kan ikke lagre/slette filer på ipaden, alt må gjøres via itunes, Alt slettes hvis den ikke synkes via maskinen den er satt opp mot (fatter ikke det).

 

Tydeligvis ganske lenge siden du har hatt en iOS-enhet ettersom mye av det du sier her er feil.

Til jobb-bruk er den ganske bra som en ekstra dings (som den fortsatt er ment å være) med mange veldig gode apper. Men den er ganske elendig som en erstatter til vanlig PC (som den ikke er ment å være).

Lenke til kommentar

 

viddivaddi: Vanskelig karakter å sette, dette. Det er først og fremst prisen som gjør dette produktet litt håpløst. Dernest vekten, et OS som aldri ble laget for å være "standalone", mangel på tilkoblinger og alle enkeltfaktorene i tilbehør man må ha, om man skal bruke det som arbeidsverktøy, slik Apple skisserer.

 

Men er man ikke en bedrift, og heller en litt avansert bruker som bare vil ha en fryktelig heftig iPad - så er det akkurat det det er snakk om her. Og den har mange gode sider.

 

Problemet er bare at Microsoft fortsatt er "eldst" på dette. Deres Surface Pro 4 vil være et vesentlig bedre valg for svært mange som kunne vurdert denne her. Og er man ikke i den smale nisjen av avanserte brukere som kunne tenke seg å kaste så mye penger på et digert nettbrett, eller om man synes det er for tung, er Sonys Xperia Z4 Tablet langt mer økonomisk, og langt lettere.

 

Jeg trodde aldri det skulle komme en dag der MacBook Pro faktisk syntes som et økonomisk alternativ til noe som helst. Men dette er dagen. Den får du fra rett under ti tusen i enkelte elkjeder. Og langt viktigere enn kraften du får, er et fullverdig OS, i form av OS X, og fysiske tilkoblinger. Tradisjonelt ting proffbrukere vet å sette pris på.

 

Å fraråde kjøp av iPad Pro handler dermed vel så mye om det som finnes rundt den, som om iPad Pro i seg selv.

 

Merkelig test, den får en drøss med negativ omtale pga at den er tung og at ekstrautstyret er tungt og dyrt, og du tester den som den skulle være en PC og ikke ett nettbrett...

Mens Surface Pro 4 anbefaler du som ett bedre kjøp selv om han som tester den medgir at det finnes bedre nettbrett. Og den veier faktisk rundt 80 gram mer, men det blir ikke trukket fram som ett stort minus i den testen, blir ikke nevnt en gang.

Til å bare være en ipad er det tungt, når Apple tastaturet er tungt, dyrt og direkte elendig i tillegg så ser jeg godt hvorfor den får trekk. Surface 4 er kanskje 80gr tyngre, men den har flere porter, støtte for skikkelige programmer og penn inkludert. Det som overrasker mest er den høye karakteren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...