Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Knutgrus skrev (4 timer siden):

Slik jeg forstod det var det snakk om å ha så jamne frametimes som mulig. Men bruker eksempel på 60 fps. Bruker så mye tid på å forklare hvordan man setter det opp til 120. 

Poenget er jo selvfølgelig å ha jamn bildeflyt, men det jeg lurer på er hvorfor dette ødelegges av for høy fps?

60fps eksemplet er kun for strømsparing å har egentlig ikke noe nytte annet enn i laptops. Dynamic setter FPS ned til min value når du ikke gjør noe. Kanskje greit å ha visst man har høy strømregning å er ofte AFK i Minecraft ?

Du kan sette value selv i chill for både min og max fps. Jeg har satt begge til 99 fps på min 100Hz monitor å jeg føler at det har hjulpet ganske mye på min dårlige aim ?

Endret av TheKims
Lenke til kommentar

Sliter litt med å velge et 5600 kort. Normalt bruker kortene å variere med noen 100 lapper og det kommer "klart" frem på klokkefrekvens. Men her snakker vi jo nesten oppi 1500 forskjell på de forskjellige 5600 xt kortene. 

Hva anbefaler dere? 


Ryzen 5 2600X
Asus ROG Strix X470-F
Gskill Flare X ram
GTX 1050 TI 4Gb 

Lenke til kommentar

jeg ville valgt et av de som får 14gbs minne etter bios oppdatering. her må du sitte å google før du kjøper. AMD har gjort dette veldig vanskelig for vanlige forbrukere å vite hva de får. de skulle aldri oppdatert bios, bedre løsning hadde vært å sette ned prisen. men de fikk panikk når 2060 ble satt ned til 300usd som bare er 20usd over hva 5600 koster. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser Computerbase.de anbefaler Sapphite Pulse 5600 XT:

https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&u=https%3A%2F%2Fwww.computerbase.de%2F2020-01%2Fasus-gigabyte-powercolor-sapphire-radeon-rx-5600-xt-custom-design-test%2F

Sitat

Sapphires Radeon RX 5600 XT Pulse simply does everything right and performs very well and usually best in every discipline. The graphics card is fast, in all situations and regardless of the BIOS version, very quiet to almost inaudible, energy efficient and dispenses with features that are rarely desired in the price range. This has the advantage that the Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse is not only the best custom design, but is also currently the cheapest with 298 euros .

Det vinner ikke nødvendigvis alle tester, men har en bra balanse mellom pris og kvalitet, i alle fall med tyske priser. En kjapp titt på prisjakt viser at Pulse er blant de rimeligste her i Norge også, så tenker det er et trygt valg.

Lenke til kommentar

Er det vanlig at det er forskjell i ytelse på to bios chipper (høyre-venstre) som kjører lik bios versjon på samme skjermkort?

Brukte oppskriften på Sapphire og oppdaterte Sapphire 5600 XT venstre og høyre bios. Testet kjappt Time Spy og resultatet der gir ca 10% økning fra gammal bios. Det merkelige er at jeg konsekvent får 50 til 70 grafikkpoeng forskjell mellom høyre og venstre bios. For begge biosene melder GPUz: GPU Clock 1615 MHz, Memory 1750 MHz, Boost 1750 MHz. En ting er at jeg kanskje har surra med høyre og venstre bios i oppdateringen, men er det vanlig at det er forskjell i ytelse på 2 bioser som har lik versjon på samme skjermkort?  Eller har jeg ikke surra men tolker bare GPUz feil el.n.s? Ser av sensorene at venstre biosen som går kjappest yter 1743MHz med maks strømforbruk 175W og høyre melder maks 1737MHz og 174W Begge melder hot spot temp på 77-78 grader. 

Lenke til kommentar
8 hours ago, Nizzen said:

Denne koster ca 3500kr og er på lager. 1080ti ytelse i BF V :)

Virker som et godt kjøp.

 

https://www.guru3d.com/articles-pages/powercolor-radeon-rx-5600-xt-red-dragon-review,1.html

Vet ikke sikkert om det er samme Powercolor kort, men det er ihvertfall et 5600 xt. JayZ bekymrer seg for at det skal smelte ?

 

Edit:

Forresten, nå har jeg gått tilbake til 30. september og sjekket hva jeg fikk av benchmarks på Sapphire Nitro+ RX 5700 XT. Ser ut til at i Superposition blir  5600 XT slått med god margin med 1479 poeng, men Timespy hadde virkelig problemer på 5700 XT, lå 5000 omtrentlig i score under 5600 XT Sapphire Pulse. Så at jeg har hatt PC trøbbel da, er veldig tydelig, uansett hva årsak skal ha vært. Husker at jeg fikk malware på PC fra hvor jeg lastet ned et testverktøy og måtte reinstallere Windows ihvertfall. Pluss det kan ha vært dårlig med DDU-ing og kanskje også svært umoden hovedkort-BIOS, svært umodne driver og what not. Kanskje til og med Microsoft har gjort noe på disse månedene med Windows 10. Blir spekulativt å peke ut en bestemt synder.

Edit2:

Nitro+ 5700 XT ga 5575 flere poeng i Firestrike enn Pulse 5600 XT kortet jeg testet for kort tid siden. Likevel husker jeg at det ikke var overbevisende med 5700 XT-opplevelsen. Kan jo hende at den uzync'ede 60 Hz monitoren liker seg bedre på 5600 XT som en kuriøs forklaring? Eller at mangelen av "purge Standby list" også var en utfordring for Windows 10-opplevelsen med 5700 XT da. Kjente jo ikke til den saken da..

Endret av G
Lenke til kommentar
7 hours ago, Rotenon said:

Er det vanlig at det er forskjell i ytelse på to bios chipper (høyre-venstre) som kjører lik bios versjon på samme skjermkort?

Brukte oppskriften på Sapphire og oppdaterte Sapphire 5600 XT venstre og høyre bios. Testet kjappt Time Spy og resultatet der gir ca 10% økning fra gammal bios. Det merkelige er at jeg konsekvent får 50 til 70 grafikkpoeng forskjell mellom høyre og venstre bios. For begge biosene melder GPUz: GPU Clock 1615 MHz, Memory 1750 MHz, Boost 1750 MHz. En ting er at jeg kanskje har surra med høyre og venstre bios i oppdateringen, men er det vanlig at det er forskjell i ytelse på 2 bioser som har lik versjon på samme skjermkort?  Eller har jeg ikke surra men tolker bare GPUz feil el.n.s? Ser av sensorene at venstre biosen som går kjappest yter 1743MHz med maks strømforbruk 175W og høyre melder maks 1737MHz og 174W Begge melder hot spot temp på 77-78 grader. 

Jeg har ikke så godt forhold til det. Anbefaler deg å berike kunnskap i fra disse to videoer, men vet ikke sikkert om alt du spør om besvares der:

 

En ting er ihvertfall sikkert og det er at dersom du har kjørt Right-bios inn på enten left eller right bryterposisjon så har det ikke så mye å si. Det sies vel at du kan kjøre Right-bios som standard da det er så liten forskjell på Pulse, da begge to er rolige på viftebruk og støy.

Når det kommer til dettee med frekvenser, fps og temperatur så får du få svar fra andre eller "lese deg litt opp".

Det går an å flashe på nytt om du er usikker på om du gjorde ting riktig (en om gangen, med foreskrevet Sapphire-guiding via PDF).

Du skal titte på bryterne som om du ser på dem nedenfra hovedkortet opp i mot CPU og RAM, eller også at du titter på dem i fra at du betrakter inntaksviftene på grafikkortet. Eller sagt på en tredje måte. Left peker ut mot Displayport og HDMI-utgangene, mens Right peker i retning der du må koble på 8-pins strømkabel på grafikkort. Men, det skal ikke ha noe å si, det er valgfritt faktisk, og en av de videoene jeg henviste til anbefaler bare å droppe å flashe left-BIOS og alltid kjøre right-BIOS. Men du kan valgfritt plassere BIOS-flashing på hvilken bryterside som helst. F.eks. om du hadde hatt lyst å bevare gammel high-settings BIOS, så ligger denne nok på Right-bryterposisjon i utgangspunktet. Så da kunne du flashet høyeste nye OC-BIOS til venstrebryteren om så var, og latt bryteren stå til venstre. Eller du oppdaterer for begge brytersider og kjører kortet på høyre-fysisk-posisjon alltid. Begge måtene å velge hvor du flasher på ville kjørt nyeste høyeste frekvens BIOS.

Det viktigste er å flashe en side om gangen, slik at du har en å falle tilbake på, dersom du ikke har en sekundær GPU i systemet som kan redde deg om du brick'er Sapphire-kortet (om du ender med kronisk svart skjermbilde).

Endret av G
Lenke til kommentar

Har prøvd å lese meg opp på emnet, men klarer fremdeles ikke å forklare den lille men konsekvente forskjellen jeg får med samme biosversjon på både både høyre og venstre bios. Får avvente litt mens jeg gratulerer meg selv med å ha funnet den raskeste biosen. I mitt tilfelle den venstre. Har levert kortet til guttungen, så nå får vi se hvor stabilt det er med driverne til AMD. Finner jeg noe ny info så får jeg sikkert låne kortet en kveld for testing.

Lenke til kommentar

20.2.1 Optional er ute.

Spoiler

Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 20.2.1 Highlights

Support For

  • Zombie Army 4: Dead War™

Fixed Issues

  • Some users may experience higher than expected memory usage when recording with Radeon ReLive.
  • HDR content may become overly dark or overly bright in some DirectX®12 API games on Radeon RX 5000 series graphics products.
  • The camera element may exhibit stutter in recorded clips or during streaming using Radeon ReLive.
  • The scroll bar is missing for some users in the Compatibility tab of Radeon Software.
  • Radeon Software may fail to detect VR games when SteamVR is running or has been started.
  • Radeon Anti-Lag enable and disable beep notifications may be played in error when individually pressing keys assigned to the hotkey.
  • The Snap Settings feature may fail to apply settings for Auto Tuning controls if other Auto Tuning settings were already applied.

Known Issues

  • Some DirectX®11 API games may experience an application crash when performing a task switch with Radeon Image Sharpening enabled.
  • Enabling feature for Radeon ReLive such as Instant Replay, Instant Gif or In-Game Replay may cause the display or UI to flicker or stutter.
  • A loss of display with working audio may be experienced on a limited number of displays when performing a mode change on Radeon RX 5000 series graphics products.
  • A system crash or hang may occur when running the Final Fantasy XIV: Shadowbringers™ benchmark.
  • Integer Scaling may cause some video content to show flicker when the display resolution is set to less than native resolution.
  • The Radeon Software Overlay hotkey notification may sometimes be displayed during video playback in web browsers or launching some video player applications.
  • Radeon Software may open with an inconsistent size or may not keep its previously set size when opened.
  • Modifying the HDMI Scaling slider may cause FPS to become locked to 30.
  • Some Radeon RX 5700 series graphics users may intermittently experience a black screen while gaming or on desktop. A potential temporary workaround is disabling hardware acceleration in applications running in the background such as web browsers or Discord.
  • Some games may exhibit stutter or appear to be downclocking on Radeon RX 5000 series graphics products.
  • A black screen may occur when performing a mode change with a limited number of displays on Radeon RX 5700 series graphics products.

Important Notes

  • AMD Ryzen™ Mobile Processors with Radeon™ Vega Graphics FAQ for Radeon Software Adrenalin 2020 Edition can be found here.

Package Contents

The Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 20.2.14 installation package contains the following:

  • Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 20.2.1 Driver Version 19.50.19.01 (Windows Driver Store Version 26.20.15019.1003)

 

Lenke til kommentar

:hmm:montro om dette er et sterkt signal om kommende AMD grafikkort med nytelsen ombord? Eller hvilke premiummarkeder er det de prater om?

Quote

Samsung expects to begin volume production during the first half of this year. The company will continue providing its second-generation Aquabolt lineup while expanding its third-generation Flashbolt offering, and will further strengthen collaborations with ecosystem partners in next-generation systems as it accelerates the transition to HBM solutions throughout the premium memory market.

https://www.guru3d.com/news-story/samsung-launches-3rd-generation-(16gb)-hbm2e.html

Endret av G
Lenke til kommentar
On 2/4/2020 at 6:05 PM, ExcaliBuR said:

20.2.1 Optional er ute.

  Reveal hidden contents

Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 20.2.1 Highlights

Support For

  • Zombie Army 4: Dead War™

Fixed Issues

  • Some users may experience higher than expected memory usage when recording with Radeon ReLive.
  • HDR content may become overly dark or overly bright in some DirectX®12 API games on Radeon RX 5000 series graphics products.
  • The camera element may exhibit stutter in recorded clips or during streaming using Radeon ReLive.
  • The scroll bar is missing for some users in the Compatibility tab of Radeon Software.
  • Radeon Software may fail to detect VR games when SteamVR is running or has been started.
  • Radeon Anti-Lag enable and disable beep notifications may be played in error when individually pressing keys assigned to the hotkey.
  • The Snap Settings feature may fail to apply settings for Auto Tuning controls if other Auto Tuning settings were already applied.

Known Issues

  • Some DirectX®11 API games may experience an application crash when performing a task switch with Radeon Image Sharpening enabled.
  • Enabling feature for Radeon ReLive such as Instant Replay, Instant Gif or In-Game Replay may cause the display or UI to flicker or stutter.
  • A loss of display with working audio may be experienced on a limited number of displays when performing a mode change on Radeon RX 5000 series graphics products.
  • A system crash or hang may occur when running the Final Fantasy XIV: Shadowbringers™ benchmark.
  • Integer Scaling may cause some video content to show flicker when the display resolution is set to less than native resolution.
  • The Radeon Software Overlay hotkey notification may sometimes be displayed during video playback in web browsers or launching some video player applications.
  • Radeon Software may open with an inconsistent size or may not keep its previously set size when opened.
  • Modifying the HDMI Scaling slider may cause FPS to become locked to 30.
  • Some Radeon RX 5700 series graphics users may intermittently experience a black screen while gaming or on desktop. A potential temporary workaround is disabling hardware acceleration in applications running in the background such as web browsers or Discord.
  • Some games may exhibit stutter or appear to be downclocking on Radeon RX 5000 series graphics products.
  • A black screen may occur when performing a mode change with a limited number of displays on Radeon RX 5700 series graphics products.

Important Notes

  • AMD Ryzen™ Mobile Processors with Radeon™ Vega Graphics FAQ for Radeon Software Adrenalin 2020 Edition can be found here.

Package Contents

The Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 20.2.14 installation package contains the following:

  • Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 20.2.1 Driver Version 19.50.19.01 (Windows Driver Store Version 26.20.15019.1003)

 

 

Og DER var "Fan stop" / "Zero RPM" tilbake :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...