Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mitsubishi Outlander PHEV vs. Toyota RAV4 Hybrid


Morgens

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer en av disse og lurer på om noen har vurdert de opp mot hverandre eller har erfaringer med bilene? Vil ha splitter ny bil.

 

Hadde Toyota vært ladbar hadde valget vært enkelt, men det er den ikke.

 

Til jobb er det 15 km. slik at jeg kan kjøre Mitsubishi på strøm begge veier. Kjørelengde for meg er vel ca. 12.000 i året. Kona kjører som regel når vi er begge... :)

 

Noen med erfaringer eller gode råd?

 

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Rav4 Hybrid er vel forholdsvis nytt enda, tviler på så mange har erfaring med dem.
Men ser at de (kun?) blir levert med CVT-automatkasse, denne syns iallefall jeg fryktelig lite om i f.eks. Prius (du kan jo teste enn Prius selv). Mer usikker på løsningen som er valgt i Phev, har ikke testet selv.

I tillegg har Rav4 en større bensinmotor (2.5 mot 2.0) med lavere totaleffekt (bensin og elektrisk), vil og tro at Phev er mer økonomisk i hybrid modus. 

Rav4 virker også gammeldags, virker ut som Toyota omsider har gitt en Toyota Suv / Crossover teknologien de har hatt i Lexus i over 10 år. 

 

Alt i alt virker PHEV ut som et bedre kjøp, den er større og mer økonomisk.

Minuset er at du må sette den på lading om du kun skal bruke elektrisk drift. 

 

En kollega er iallefall fornøyd med sin PHEV. 

Lenke til kommentar

PHEV har også CVT, så her er det like "dårlige". Uansett: Ville ikke kjøpt hybridbil med mindre den var ladbar. Både miljøet og lommeboken blir mer fornøyd når man kjører på strøm, med uten lademulighet er mulighetene mindre. 

 

Vi valgte selv å gå for 2 biler da vi byttet ut den ene vi hadde i sommer: En ny, liten el-bil (som dekker det daglige behovet) og en brukt, større bensinbil (som brukes noen få ganger pr måned).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk.

 

RAV4 er basert på Lexus NX som i utgangspunktet høres bra ut i mine øyne.

 

Men der har jo Toyota/Lexus gjort et valg om å kun satse på hybrid og ikke plug-in.

 

CVT, hva mener dere der? Hva er grunnen til motviljen der? Det var ikke nevnt, som jeg husker, i norske tester + 2 youtube-reviews.

 

Hvordan er "premium-følelsen" i disse to bilene? Jeg har ikke begynt å prøvekjøre enda. Er såpass "svak" at straks jeg gjør det går det veldig raskt til handel.

Endret av Morgens
Lenke til kommentar

CVT = https://en.wikipedia.org/wiki/Continuously_variable_transmission

 

I praksis vil drivverket, når man gir full gass, legge motoren på det turtallet den yter best (ofte ca 5.500 rpm på bensinmotor), mens utvekslingen økes slik at farten på bilen øker ved konstant turtall. Anbefaler å prøve før kjøp, mange opplever dette som slitsomt. Alle Toyota/Lexus hybrider har dette, mens ladbare hybrider fra VAG har DSG-kasse: https://en.wikipedia.org/wiki/Direct-shift_gearbox

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uten å ha prøvd nye RAV-en selv (du bør jo selvsagt prøve begge), så har jeg prøvd Outlanderen, og likte den irriterende godt. Irriterende fordi jeg ikke får fruen med på det, siden vi alt har en bil som dekker samme behov og vel så det.
Vi er familie med 3 barn og en liten hund. Eneste negative jeg fant var at den ikke har skyvedører. Det gjør den litt trang når kidsa skal ut og inn av bilen i trange parkeringsluker. Bortsett fra det virket ting og tang tiltalende. En anelse japansk i brytere og knapper, men om du ikke hater denslags er det godt innafor. Jeg opplevde ikke girkassen i Outlanderen som like masete som f.eks Prius. Det er denne masingen Zanta snakker om. Prius synes jeg var fæl; mye turtall og lite action. 
En bekjent har kjørt endel den nye RAV-en, og liker den godt, men synes den er uoversiktlig med et litt voldsomt panser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg opplevde ikke girkassen i Outlanderen som like masete som f.eks Prius. Det er denne masingen Zanta snakker om. Prius synes jeg var fæl; mye turtall og lite action. 

En bekjent har kjørt endel den nye RAV-en, og liker den godt, men synes den er uoversiktlig med et litt voldsomt panser.

 

En veldig vesentlig ting når det gjelder CVT er hva slags motor den er knyttet til. Priusene jeg selv har kjørt har vært vanlig "ikke plug-in" hybrider med liten tungpustet hylemotor og marginal el-effekt, og det kan overhodet ikke sammenliknes med Outlander PHEV. CVT fungerer bare godt med motorer som har brukbar effekt på lav og mellomregister, noe Outlanderen indirekte har fordi elmotor hjelper veldig godt til. Jeg kan veldig godt forstå at mange ikke liker opplevelsen av CVT i turbo-løse bensin biler, og litt uvant vil det uansett være, men jeg sliter med å skjønne hvorfor noe vil ha noe annet i en bil som Outlander PHEV, og introdusere vilkårlige rykk og napp i en ellers helt sømløs drift?

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Jeg vurderer en av disse og lurer på om noen har vurdert de opp mot hverandre eller har erfaringer med bilene? Vil ha splitter ny bil.

 

Hadde Toyota vært ladbar hadde valget vært enkelt, men det er den ikke.

 

Til jobb er det 15 km. slik at jeg kan kjøre Mitsubishi på strøm begge veier. Kjørelengde for meg er vel ca. 12.000 i året. Kona kjører som regel når vi er begge... :)

 

Noen med erfaringer eller gode råd?

 

Takk.

 

Jeg håper folk flest nå omsider begynner å forstå hvorfor RAV4 hybrid, og Toyotas fleste modeller, IKKE er ladbare...

 

P.s: Til dere med denne fantastiske Outlander PHEV. Hvor langt kan du kjøre på ren el-drift med varmeapparatet på?  :wee:

Lenke til kommentar

Jeg har fremhevet i sitatet hva jeg responderte på. :)

 

Men ja, tråden er syv måneder gammel. Skulle jeg starte en ny med samme emne? Hele poenget med posten min er at nå syv måneder senere begynner tester over tid å vise sannheten med ladbare hybrider.

 

Du kan kanskje heller fortelle hvorfor du valgte bort en fullhybrid siden den ikke var ladbar, fremfor å drive metadebatt? :)

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

 

Jeg vurderer en av disse og lurer på om noen har vurdert de opp mot hverandre eller har erfaringer med bilene? Vil ha splitter ny bil.

 

Hadde Toyota vært ladbar hadde valget vært enkelt, men det er den ikke.

 

Til jobb er det 15 km. slik at jeg kan kjøre Mitsubishi på strøm begge veier. Kjørelengde for meg er vel ca. 12.000 i året. Kona kjører som regel når vi er begge... :)

 

Noen med erfaringer eller gode råd?

 

Takk.

 

Jeg håper folk flest nå omsider begynner å forstå hvorfor RAV4 hybrid, og Toyotas fleste modeller, IKKE er ladbare...

 

P.s: Til dere med denne fantastiske Outlander PHEV. Hvor langt kan du kjøre på ren el-drift med varmeapparatet på?  :wee:

 

Jeg har en ´15 PHEV.

Klarer 33km med varmeapparatet på auto 22 grader hvis det er 10 grader ute.

Ca 19-20km hvis det er minusgrader ute, 22 grader auto.

 

Jeg skrur aldri av varmeapparatet. Kan ikke tenke meg at noen gjør det. Når batteriet er tomt så starter jo bare bensinmotoren og det blir neppe fritt for bensin så lenge jeg lever.

Hadde RAV4 hatt plugin ville den blitt vurdert.

Lenke til kommentar

Jeg har en ´15 PHEV.

 

Klarer 33km med varmeapparatet på auto 22 grader hvis det er 10 grader ute.

Ca 19-20km hvis det er minusgrader ute, 22 grader auto.

 

Jeg skrur aldri av varmeapparatet. Kan ikke tenke meg at noen gjør det. Når batteriet er tomt så starter jo bare bensinmotoren og det blir neppe fritt for bensin så lenge jeg lever.

Hadde RAV4 hatt plugin ville den blitt vurdert.

 

Vel, varmeapparatet på Outlander kan dessverre ikke fungere uten at motoren går, nettopp fordi varmen hentes fra motoren. Du kjører derfor aldri bare på el-drift alene hvis du alltid har det på. Det er ikke mulig på denne bilen. ;)

 

2-3 mil er ikke mye for en så stor batteripakke og såpass mye ekstravekt. Det er vel også ca. halvparten av det de reklamerer med og, mer eller mindre, lover folk. Når bilen kjører på ren bensin, så er forbruket vel 0.8-0.9 på mila grunnet tyngden. Et problem som går igjen på de fleste, store ladbare hybrider.

 

Hvilke fordeler ser du med plug-in?

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Vel, varmeapparatet på Outlander kan dessverre ikke fungere uten at motoren går, nettopp fordi varmen hentes fra motoren. Du kjører derfor aldri bare på el-drift alene hvis du alltid har det på. Det er ikke mulig på denne bilen. ;)

Sikker på det? Fant et White Paper her som beskriver kjøling og varming, og oppfatter fra dette at PHEV har en elektrisk varmeløsning som gir 4 kW på batteri, omtrent som i-Miev (iOn/C-zero). Jeg har ikke bilen selv, og har heller aldri kjørt den, men dette kan sikkert noen som har den bekrefte/avkrefte.

 

Edit: Link https://www.mhi.co.jp/technology/review/pdf/e512/e512044.pdf

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Det er delvis sant det du sier.

Jeg bruker alltid appen for å skru på varmen en stund før jeg skal ut, dermed starter ikke bensinmotoren selv om det er minusgrader.

Forbruk på langkjøring (Bodø - Trondheim) var 0.62. Bilen var da 2100KG i følge vekten til Statens Vegvesen, 4 personer og takboks.

Trondheim - Bodø gikk på 0.67 med samme vekt. Motvind og regn hele veien utgjorde forskjellen.

 

Du kan feks se på en egolf som er oppgitt til 19 mil. Den klarer ikke mer enn 7-8 mil i 10 minus.

 

EDIT: Glemte å svare på som ditt. Fordelen er at all småkjøringen min (90-95%) går elektrisk. Skal du derimot dra noe vil gearkassen bli veldig masete. Kjøp diesel hvis du skal dra masse.

Endret av jij1984
Lenke til kommentar

Faren min kjøpte seg nylig en Toyota RAV4 Hybrid, skal få den levert neste uke, lånte bilen en helg før han bestemte seg for å kjøpe, en veldig god bil, CVT kassa er overraskende lite irriterende og en sitter godt og høyt i den samtidig som bilen ligger godt på veien tatt høyden i betraktning. Selv kjører jeg en Volvo V60 D5 PHEV. Hadde meg en lang prat med selgeren hos toyota som forklarte meg filosofien å grunnen til at Toyota ikke ville satse på plug in med de fleste bilene de tilbydde, for meg hørtes det meste ut som bare vrøvl, spesielt biten med at PHEVer ikke bruker noe mindre uansett, noe mitt snittforbruk på nå 0,32 liter mila de siste 12 000 km ganske så greit taler imot. Når jeg kastet det argumentet på bordet ble jeg fortalt at jeg isåfall måtte være blant de svært få som ladet regelmessig, da vil jeg dog si at det er feilbruk og ikke noe kjøretøyet skal klandres for.  Det jeg derimot tror er den faktiske grunnen er nok at i stordeler av markedet toyota satser stort på er det faktisk billigere å kjøre på fosile brennstoff fremfor elektrisitet, hvor en PHEV rett og slett ikke vil selge like godt, vi i norge har så lave strømpriser at vi ofte kan glemme litt dette. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vel, varmeapparatet på Outlander kan dessverre ikke fungere uten at motoren går, nettopp fordi varmen hentes fra motoren. Du kjører derfor aldri bare på el-drift alene hvis du alltid har det på. Det er ikke mulig på denne bilen. ;)

Sikker på det? Fant et White Paper her som beskriver kjøling og varming, og oppfatter fra dette at PHEV har en elektrisk varmeløsning som gir 4 kW på batteri, omtrent som i-Miev (iOn/C-zero). Jeg har ikke bilen selv, og har heller aldri kjørt den, men dette kan sikkert noen som har den bekrefte/avkrefte.

 

Edit: Link https://www.mhi.co.jp/technology/review/pdf/e512/e512044.pdf

 

 

Outlander henter varme fra motoren. Bl.a. Golf GTE har eget varmelement.

 

 

 

Ladbare hybrider krever et helt spesielt kjøremønster for å få noe igjen for dem, men fremstilles som om de fungerer som vanlige hybrider når de er tom for strøm.

 

Kjørelengden på Outlander er vanvittig mye kortere enn oppgitt og forbruket på ren bensin er også mye høyere. Kjørte denne bilen selv og jeg fikk sjokk når jeg så hvor fort batteriet ble tomt. På turen tilbake brukte den 0.84 på mila.

 

Hvis man lader bilen hele tiden og holder batteriet fullt, så kan man spare penger på drivstoff. Slurver man med dette, kjører man rundt i en stor og tung bil som bruker mye drivstoff. I tillegg har man en ladebil med en stor, dyr batteripakke som mister levetid og dermed kan foringe bilens verdi ved salg. Mange som har "spart" penger på elbil og plugin, mister fort "overskuddet" ved salg.

 

 

Faren min kjøpte seg nylig en Toyota RAV4 Hybrid, skal få den levert neste uke, lånte bilen en helg før han bestemte seg for å kjøpe, en veldig god bil, CVT kassa er overraskende lite irriterende og en sitter godt og høyt i den samtidig som bilen ligger godt på veien tatt høyden i betraktning. Selv kjører jeg en Volvo V60 D5 PHEV. Hadde meg en lang prat med selgeren hos toyota som forklarte meg filosofien å grunnen til at Toyota ikke ville satse på plug in med de fleste bilene de tilbydde, for meg hørtes det meste ut som bare vrøvl, spesielt biten med at PHEVer ikke bruker noe mindre uansett, noe mitt snittforbruk på nå 0,32 liter mila de siste 12 000 km ganske så greit taler imot. Når jeg kastet det argumentet på bordet ble jeg fortalt at jeg isåfall måtte være blant de svært få som ladet regelmessig, da vil jeg dog si at det er feilbruk og ikke noe kjøretøyet skal klandres for.  Det jeg derimot tror er den faktiske grunnen er nok at i stordeler av markedet toyota satser stort på er det faktisk billigere å kjøre på fosile brennstoff fremfor elektrisitet, hvor en PHEV rett og slett ikke vil selge like godt, vi i norge har så lave strømpriser at vi ofte kan glemme litt dette. 

 

Du har delvis rett, men også delvis feil. Toyota satser ikke på plug-in først og fremst fordi de ser på denne teknologien som et nisje-produkt. De fleste produsenter lager dem fordi de er enkle og i mangel på en bedre løsning. Løsningen er dog foreløpig for dårlig og for dyr. I Norge får disse bilene avgifts lette, men globalt er de rimelig dyre grunnet batteri-pakken. I Norge kjøpes disse bilene pga pris, men veldig mange lader dem ikke og kjører dem derfor rundt som vanlige bensin-biler i den tro at bilen da fungerer og forbruker som en vanlig hybrid. Det er en grunn til at ladbare hybrider har et lavt salg utenfor Norges grenser.

 

Det selgeren sa er ikke vrøvl. Det er realiteter, og det er Staten som står bak denne farsen ved å fremstille disse bilene som "miljøbiler". Man bør se komedien i at en liten Golf GTE med over 200 HK er laget for å "spare miljøet". Kundene kjøper dem av helt feile årsaker og grunnet reklame som mildt sagt er villedende. Hadde plug-in blitt solgt til rett pris, så ville ikke disse bilene vært like attraktive. Det samme gjelder i aller høyeste grad for elbiler.

 

Det reelle forbruket kommer av flere grunner:

 

  1. Bilen kan ikke kjøre på ren el med varmeapparatet på. I Norge er det en utfordring. Andre plug-in har eget varme-element som varmer bilen, men da forkortes også kjørelengden kraftig.
  2. Bilen er stor og tung, og bruker derfor mer drivstoff når den kjører på bensin.
  3. Kjørelengden på el er det reneste svada. 2-3 mil er som regel det de fleste får ut av denne bilen. 
  4. Batteri-pakken svekkes over tid. Til forskjell fra full-hybrider brukes hele batteriet på ladbare ledning-biler (det lades helt opp og tømmes helt). Dette gjør at etterhvert reduserer kjørelengden og forbruket av drivstoff øker.
  5. Måten disse bilene testes på for å måle forbruk er skreddersydd for å oppnå best mulig resultat. Denne testingen vil bli endret fremover og man vil da se at forbruket de må oppgi vil stige.

 

Toyota satser overhodet ikke på fossilt brennstoff. De har lenge hatt et mål om null-utslipp, og de har allerede faset ut diesel på de fleste personbiler. De satser primært på hydrogen. Dette fordi de ser at vi globalt sett ikke har et strømnettverk som kan forsyne biler med strøm. I flere land går strømmen flere ganger pr. dag grunnet dårlig nett. En annen årsak er også at batterier ikke er en god måte å lagre strøm på, samt at man hydrogen kan gi bedre kjørelengde og at større kjøretøy kan drives av det. Energien kan også da lagres og sendes over hele kloden uten energitap på veien, i motsetning til spenning i en ledning.

 

Toyota har el-biler de også, men ikke mange og de er ikke en storsatsing. Disse er primært ment for småkjøring i bykjerner etc. Blir batteriene bedre kan likevel Toyota satse på batteri-biler i større grad fremover.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...