Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

EKSAMENS HJELP HISTORIE og FILOSOFI 19.11


Anbefalte innlegg

Halla

 

Leste tema til skriftlig eksamen http://www.udir.no/globalassets/filer/vurdering/eksamen-vgo/forberedelse/h15/18-nov/sam3002_historie_og_filosofi_2_forb_h15.pdf,og det funker. Planen og målet er å mekke meg en 6, som jeg trenger for å få studieplass på bach i filosofi ved universiteter i England. Tenkte dette kunne være en fellestråd for hjelp av kommentarer og personlig notater! Post igang! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt klart Popper, ja. Jeg tenker også å trekke inn den postmoderne samfunnsspørsmålet; all utvikling og fremskritt er ikke nødvendigvis positiv utvikling og fremskritt, den blinde troen på fornuften. Relativisme, Nietzsche drepte gud, mennesket konstruerer nå sin egen virkelighet etc. 

Lenke til kommentar

Kan så klart ikke si noe konkret, etter som vi ikke har fått oppgaven enda, bare emnet, men jeg vil så klart se på forskjeller fra "før i tidens" tenkemåte, livsstil, kanskje til og med kultur, kontra vårt postmoderne samfunn. Da også vise hvordan vitenskapen har i stor grad "formet" oss til det vi er nå, i hvertfall påvirket oss.

 

Jeg hadde HIFI1 på skolen i fjor, da på en heldagsprøve om "forholdet til vitenskap og religion" fikk jeg beskjed at en god blanding av refleksjon, fagbegreper og relevante filosofer var nøkkelen til en god karakter. Jeg endte da opp med en 5'er, fordi jeg manglet noe av det faglige stoffet, men det er nesten bare noe man må pugge og forstå.

Lenke til kommentar

har ikke sagt noe om hvordan vi får kunnskap, men Husserl og Popper er begge store bidragsytere til "den vitenskapelig metode". Og det står skrevet "Sett deg inn i vitenskapens utvikling i moderne tid" så mener det er like relevant, som å nevne konsekvensene eller nyvinningene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...