Gå til innhold

Har oppkjøring snart, og trenger oppføring i reglene rundt vikeplikt


Misstufsa

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal snart ta oppkjøringen! (Har ikke bestilt det enda da, :lol:  men mangler bare langkjøringen) Jeg sliter som faen med vikeplikts reglene (kan litt, men ikke nok til å bestå), får det liksom ikke inn i hodet. Har noen en GOLDEN regel når det kommer til vikeplikt? Eller noen tips til oppkjøringen, Eller noe jeg bør kunne før jeg tar oppkjøringen?  Eller kanskje dele feilene dere tok, da dere hadde oppkjøring ?

Hadde vært takknemlig hvis dere kunne dele det med meg :):woot:

 

Hilsen en jente som har brukt altfor lang tid med lappen :whistle:  :wallbash:

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du på en forkjørsvei så har du IKKE vikeplikt fra høyre, forkjørsveier er markert med skilt som dette.

http://www.trafikkskilt.no/images/vikepliktsskilt/forkjorsvei.jpg

 

På ALLE andre veier må du stoppe for trafikk som kommer fra høyre. (Med forbehold om at veien de kommer fra er minst 150 meter lang). Du trenger ikke å stoppe fra noen som kommer fra en parkeringsplass..

 

Dette betyr også, at når du skal inn på en vei som IKKE er forkjørsvei, er at de andre bilistene som da kommer fra VENSTRE for deg må stoppe for å slippe deg inn på veien....

Endret av Krozmar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

snip

 

 

Det som er mest viktig med oppkjøring er å være så defensiv som mulig. Det du må gjøre er å vite hvilke type vei du er på, er du på forkjørsvei (som du kjenner igjen på ruteskiltet, eller du kan se på kryss du passerer: Har de "vikeplikt" skilt felt ned i veibanen (opp-ned trekanter før de kommer inn på veien) eller vikeplikt skilt som er på stolper, har du forkjørsrett.

 

Når det kommer til selve høyreregelen, er det bedre å stoppe for du er usikker, enn at det smeller, er du ydmyk og sier dette til sensor om han spør hvorfor du stoppet, skal det ikke bli noe problem. Bare pass på å ikke brems for hardt slik at du blir påkjørt bakfra av en som ikke klarer å stoppe i tide.

 

Se etter skilter i kryss du kommer til og etter forkjørsskiltet. Forkjørsskiltet skal være plassert ETTER hvert kryss (for nye trafikanter) sammen med et fartsskilt som opplyser nye trafikanter hastighet på strekning. Er det ikke forkjørskilt etter ett kryss, anta at du har vikeplikt fra høyre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

4. Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder.

Sakset rett fra forskriften. Om det er en privat vegstump (åpen for fri ferdsel) eller om vegen er 80 meter sier forskriften ingenting om. Tommelfingerregel - ser det ut som en veg, og det ikke finnes vikepliktsskilt/merking på sidevegen, bør du vike. Det er bedre å vike en gang for mye enn en gang for lite. 

 

Kjører du på forkjørsveg, er det greit at man også kjører opp mot fartsgrensen. Bremser man ned rundt vegkryss man har forkjørsrett på, så fremstår man som usikker. Dette trekker ned helhetsinntrykket, og jeg har hørt om folk som blir strøket for flere slike bagateller. Det er forøvrig også fornuftig, for jeg som sjåfør vil heller ikke ha flere usikre medtrafikanter på vegene...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man har vikeplikt for alle som er på sin høyre side og alle som kommer på sin høyre side. Dvs at hvis du skal ut i et 4-veis kryss og skal til venstre så har du vikeplikt for veien til høyre og den som ligger rett frem. Man har høyreregel inne på parkeringsplasser og ut fra parkeringsplasser. Hvis det er "haitenner" ved krysset så har man vikeplikt. I rundkjøringer så har man vikeplikt inn, dvs fra venstre side.

 

Vikepliktsreglene er ganske lette etter min mening og "noe av det viktigste" i Norge hvor vi har så mange totalt hjernedøde vikepliktsveier høyreregelveier er kanskje riktigere å si (?). Du stryker med en gang hvis du bryter vikeplikten så du bør sette deg skikkelig inn i dette.

Endret av Belphegor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 Du trenger ikke å stoppe fra noen som kommer fra en parkeringsplass..

 

 

Gjelder bensinstasjon og privat utkjørsel (fra bolig osv) også.

 

Gjelder vel alle veier som ikke er offentlige.

 

Du har vikeplikt også for private veger som er åpne for alminnelig ferdsel. 

Endret av zanta
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg mener ikke å være a-hole her, men om du har oppkjøring rett rundt hjørnet og har problemer med en av de mest fundamentale trafikkreglene vi har så blir jeg litt skremt av hva de potensielt slipper ut i trafikken. Håper du mener at du synes vikeplikt er litt stressende og blir usikker i blant snarere enn at du faktisk ikke forstår prinsippet.

 

Bilkjøring er en øvingssak og jo mer komfortabel man blir med alt det andre rundt det å kjøre jo mer kan man konsentrere seg om mindre detaljer når det trengs (f. eks i begynnelsen så er jo bare det å vite når man skal gire og "arbeidet" med å skifte gir en liten belastning. Når man har kjørt litt så går jo dette like automatisk som å puste).

 

Enklest mulig forklart er det bare å være på vakt for alle veier som kommer fra høyre (og biler som komme fra venstre i en rundkjøring). Orienter deg om du er på forkjørsvei eller ikke (dette bør du helst vite før det kommer en vei fra høyre. Et lite ninjatriks: Ser du vikepliktskiltet (som er lett gjenkjennelig bakfra) stående i veien til høyre er du mest sannsynlig på en forkjørsvei). Er du det, kjør på. Er du ikke så vær litt defensiv og se an om det kommer en bil derfra. Gjør det det må du ha passe hastighet så du kan bremse opp mykt (sensor liker ikke bråstopp). 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

På ALLE andre veier må du stoppe for trafikk som kommer fra høyre. (Med forbehold om at veien de kommer fra er minst 150 meter lang). Du trenger ikke å stoppe fra noen som kommer fra en parkeringsplass..

 

 

Det er litt vanskelig å vite hvor lang veien er. Jeg lærte at det gjelder skiltede gater med navn, og ikke private oppkjørsler.

 

Man stopper hvis man er usikker er vel tommelregelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

4. Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder.

 

Kjører du på forkjørsveg, er det greit at man også kjører opp mot fartsgrensen. Bremser man ned rundt vegkryss man har forkjørsrett på, så fremstår man som usikker. Dette trekker ned helhetsinntrykket, og jeg har hørt om folk som blir strøket for flere slike bagateller. Det er forøvrig også fornuftig, for jeg som sjåfør vil heller ikke ha flere usikre medtrafikanter på vegene...

 

 

Jeg går ikke rundt å husker den listen der (jeg har lappen). Prøvde å gjøre det enklere for TS.

 

Jeg mente at TS kan sjekke første kryss (evt. når TS kjører INN på veien, er det vikeplikt skilt der, ser man at det er en forkjørsvei man kjører inn på).

 

TS: Husk også du har ALLTID vikeplikt for trikk/bybane uansett hvilke retning den kommer fra.

Lenke til kommentar

 

TS: Husk også du har ALLTID vikeplikt for trikk/bybane uansett hvilke retning den kommer fra.

Dette er ikke korrekt.

På vei inn i rundkjøring har sporvogn vikeplikt på lik linje med all annen trafikk.

 

 

Kan du vise til lovverket? Hadde vært greit å fått håndfaste bevis, men jeg tror på deg :)

 

Forøvrig har sporvogn vikeplikt for utrykningskjøretøy? Har vært noen ulykker med bybanen og ambulanser i Bergen, så lurte på om det kunne være vikeplikt rot eller ei.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

4. Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder.

Kjører du på forkjørsveg, er det greit at man også kjører opp mot fartsgrensen. Bremser man ned rundt vegkryss man har forkjørsrett på, så fremstår man som usikker. Dette trekker ned helhetsinntrykket, og jeg har hørt om folk som blir strøket for flere slike bagateller. Det er forøvrig også fornuftig, for jeg som sjåfør vil heller ikke ha flere usikre medtrafikanter på vegene...

Jeg mente at TS kan sjekke første kryss (evt. når TS kjører INN på veien, er det vikeplikt skilt der, ser man at det er en forkjørsvei man kjører inn på).

 

Det er feil. Her i byen er det mange forkjørskryss, selv om veien ikke forkjørsvei. Dette står da følgelig skiltet med vikepliktskilt i sideveien og forkjørskrysskilt på "hovedveien".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

4. Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder.

Sakset rett fra forskriften. Om det er en privat vegstump (åpen for fri ferdsel) eller om vegen er 80 meter sier forskriften ingenting om. Tommelfingerregel - ser det ut som en veg, og det ikke finnes vikepliktsskilt/merking på sidevegen, bør du vike. Det er bedre å vike en gang for mye enn en gang for lite. 

 

Kjører du på forkjørsveg, er det greit at man også kjører opp mot fartsgrensen. Bremser man ned rundt vegkryss man har forkjørsrett på, så fremstår man som usikker. Dette trekker ned helhetsinntrykket, og jeg har hørt om folk som blir strøket for flere slike bagateller. Det er forøvrig også fornuftig, for jeg som sjåfør vil heller ikke ha flere usikre medtrafikanter på vegene...

 

Men er det ikke bra at jeg bremser litt på forskjølsvei og ikke bare kjøre etter fartsgrensen. Plutselig så er det noen barn som løper forbi? Man kan vel ikke stryke for å være litt forsiktig? Så hvis jeg påkjører et barn som kommer løpende og jeg er på forskjløsvei så bør de ikke stryke meg da ?

Lenke til kommentar

 

 

TS: Husk også du har ALLTID vikeplikt for trikk/bybane uansett hvilke retning den kommer fra.

Dette er ikke korrekt.

På vei inn i rundkjøring har sporvogn vikeplikt på lik linje med all annen trafikk.

 

 

Kan du vise til lovverket? Hadde vært greit å fått håndfaste bevis, men jeg tror på deg :)

 

Forøvrig har sporvogn vikeplikt for utrykningskjøretøy? Har vært noen ulykker med bybanen og ambulanser i Bergen, så lurte på om det kunne være vikeplikt rot eller ei.

 

Hovedregelen når det gjelder vikeplikt for sporvogn finner du her:

http://lovdata.no/forskrift/1986-03-21-747/§10

 

Videre er denne informasjonsblekka hos Statens Vegvesen aktuell å se på i tillegg.

Brosjyren er laget av sporveien (sporvognoperatøren i Oslo) i samarbeid mer trygg trafikk og autoriserte trafikkskolers landsforbund.

http://www.vegvesen.no/_attachment/852957/binary/1028036?fast_title=Husk+vikeplikt+for+trikken

 

Se side 2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men er det ikke bra at jeg bremser litt på forskjølsvei og ikke bare kjøre etter fartsgrensen. Plutselig så er det noen barn som løper forbi? Man kan vel ikke stryke for å være litt forsiktig? Så hvis jeg påkjører et barn som kommer løpende og jeg er på forskjløsvei så bør de ikke stryke meg da ?

 

 

 

Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror ikke du stryker alene på å kjøre passivt, men det teller negativt og er det annet småplukk som tas med kan det nok vippe deg over til stryk. Det er vanskelig å forklare skriftlig hvor passiv man kan/bør være, men det vil merkes om man sitter på med deg. Overdreven passivitet gir et inntrykk på at du er utrygg i trafikken, mao ikke en som bør ha lov til å kjøre på egenhånd. 

 

Kjører du på noen stryker du uansett. Barn er litt vanskelig å forholde seg til i trafikken. Heldigvis ferdes de stort sett ikke alene og hvis de gjør det så er det stort sett i skolestrøk som jeg tør vedde på at er et område ingen trafikkstasjon har oppkjøringsrute i. Skulle du observerer noen på ruta du får så anpass farten, fortell gjerne sensor at du tar det litt rolig til du har passert barna, men du kan ikke holde 10km/t under fartsgrensa i tilfelle det har gjemt seg noen barn rundt et hjørne. Passerer du de mens de går på fortauet er det en rimelig kort periode du trenger å bry deg om dem. 

Endret av LtdEdFred
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg husker at jeg personlig fikk skryt av kjørelærer for å faktisk aktivt bryte høyreregelen. dette var da i ett lyskryss hvo det blinket orange. samt hvor alle bilistene virket usikre og jeg bare tok den første mulighet jeg så... Viktig med fri flyt i trafikken også :)

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...