Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Kernel Power 41


Anbefalte innlegg

EDIT:
Trolig løst, ingen feil på 3 uker.
Siste som ble prøvd var å å skru av C1E, C-STEP og EIST i BIOS.
Håper dette hjelper noen i fremtiden, slik at de slipper å gå gjennom alle tingene jeg har gjort.
 
Hei,
 
Jeg har hatt Kernel Power 41 (63) i over en måned nå og jeg holder på å bli gal :confused:
Freeze skjer omtrent 2 ganger om dagen. Skjer like ofte i desktop som i spill.
Ingenting er overklokket. PC-en er ca. 4 måneder gammel.
 
Event viewer:
post-307298-0-12140700-1447367606_thumb.png
(Ingen Bugcheck code)
 
Specs:
Mobo: MSI X99A Raider LGA 2011-v3 Intel X99 SATA 6Gb/s
GPU: SLI MSI GeForce GTX970 GAMING
CPU: Intel Core i7-5820K, Socket-LGA2011-3
RAM: HyperX Fury 2666MHz 16GB
CPU: Corsair RM1000, 1000W PSU
SSD: Samsung 850 EVO 500GB
 
Ting som er prøvd (Kontinuerlig oppdatert):
  1. Byttet MOBO (Fra: ASRock X99 Extreme4)
  2. Byttet RAM (Fra: Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB)
  3. Byttet PSU (Fra: Corsair RM750, 750W PSU)
  4. Problemet startet i Windows 7, formatert HDD og installert Windows 10.
  5. Satt ulike power-options som løste problemet for noen på youtube. (turn off HDD sleep etc.)
  6. Prøvd uten og med SLI aktivert i NVIDIA Control Panel.
  7. Oppdatert drivere på MSI sin nettside og GPU drivere.
  8. CPU temperaturer 32-38, GPU ca. 50
  9. Avinstallert lyddrivere og installert nye fra MSI sin hjemmeside. (18 november 2015)
  10. Satt AC-kabelen direkte i veggen. (24 november 2015)
  11. Skrudd av hibernate i Samsung Magician. (27 november 2015)
  12. Tatt ut og festet kablene i kabinettet (30 november 2015)
  13. Tatt ut det ene grafikkortet. (2. desember 2015)
  14. Byttet ut med det andre grafikkortet.
  15. Byttet ut Q-connector.
  16. Memtest86. Ingen feil. Kjørt i 10 timer.
  17. Oppdatert BIOS.
  18. Bruk strømuttak fra et annet sted i leiligheten med egen sikring.
  19. Deaktivert alle lyd-enheter i device manager.
  20. Benchmarket SSD-en med Samsung Magician. Helsestatus og benchmark OK.
  21. DriverMax for oppdatering av drivere (Driver Reviver viste mange færre utdaterte drivere).
  22. Kjørte chkdsk \r \f for å sjekke om det var noe problemer med hdd'en (Selv om Samsung Magician sa den var healthy).

Dette er det sykeste problemet jeg noen gang har opplevd, hvordan kan en feil ha så mange løsninger..

Kom gjerne med flere forslag :-)

 
Noen som har fått denne feilmeldingen før? Andre forslag? :)                                 
Endret av _Jaden_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, kan du utdype feilmeldingen? Husk spoiler så vi slipper unødvendig lang skrolling...

 

Tenker da på den du ser i hendelslisten.

 

Kernel Power 41 har sjeldent noe særlig informasjon om hva feilen faktisk er.

 

 

System

 

- Provider

 

[ Name] Microsoft-Windows-Kernel-Power

[ Guid] {331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}

 

EventID 41

 

Version 3

 

Level 1

 

Task 63

 

Opcode 0

 

Keywords 0x8000200000000002

 

- TimeCreated

 

[ SystemTime] 2015-11-15T16:43:09.518030100Z

 

EventRecordID 4027

 

Correlation

 

- Execution

 

[ ProcessID] 4

[ ThreadID] 8

 

Channel System

 

Computer DESKTOP-G8NVR68

 

- Security

 

[ UserID] S-1-5-18

 

 

- EventData

 

BugcheckCode 0

BugcheckParameter1 0x0

BugcheckParameter2 0x0

BugcheckParameter3 0x0

BugcheckParameter4 0x0

SleepInProgress 0

PowerButtonTimestamp 0

BootAppStatus 0

 

Endret av _Jaden_
Lenke til kommentar

Har akkurat slitt med denne feilen i litt over en måned på svigers sin PC. Feilkode 41, kategori 63, Internal_power_error. Startet som du, med å oppdatere alt av drivere, firmware i de enkelte komponenter osv. Testet med andre skjermkort, rambrikker, byttet dvd-rom som ikke har var helt i lodd lenger, fjernet alt av støv for ikke å ha ledere feil sted osv. Feilen kom litt etter overgangen til Win 10, beholdt personlige data ved installasjonen.

Testet to ganger med fresh install av Win 10 i tillegg til alle forsøkene med hardware.

 

Helgen for to uker siden ble det å bite i det sure eplet; ut med win 10, erase ssd, install win 7. Etter et par timer, samme feil. Samme prosedyre i Win 7 igjen. Problemet var til sist helg, og den siste uka har det ikke skjedd. Siste feil var 7. nov. ser jeg i loggen. Den siste endringen jeg gjorde var å slå av hibernation-muligheten. Altså, PC får slå av skjerm men aldri slå seg av selv. Etter det har ikke feilen skjedd igjen, men jeg har ingen garanti for at det var den endelige løsningen. Det er bare verdt et forsøk.

Lenke til kommentar

Har akkurat slitt med denne feilen i litt over en måned på svigers sin PC. Feilkode 41, kategori 63, Internal_power_error. Startet som du, med å oppdatere alt av drivere, firmware i de enkelte komponenter osv. Testet med andre skjermkort, rambrikker, byttet dvd-rom som ikke har var helt i lodd lenger, fjernet alt av støv for ikke å ha ledere feil sted osv. Feilen kom litt etter overgangen til Win 10, beholdt personlige data ved installasjonen.

Testet to ganger med fresh install av Win 10 i tillegg til alle forsøkene med hardware.

 

Helgen for to uker siden ble det å bite i det sure eplet; ut med win 10, erase ssd, install win 7. Etter et par timer, samme feil. Samme prosedyre i Win 7 igjen. Problemet var til sist helg, og den siste uka har det ikke skjedd. Siste feil var 7. nov. ser jeg i loggen. Den siste endringen jeg gjorde var å slå av hibernation-muligheten. Altså, PC får slå av skjerm men aldri slå seg av selv. Etter det har ikke feilen skjedd igjen, men jeg har ingen garanti for at det var den endelige løsningen. Det er bare verdt et forsøk.

Takk for svar, skal teste ut dette.

Installerer clean OS nå. Husker feilen ikke skjedde den første uken etter det var gjort. Kanskje et program forårsaker det. Har lastet den mange drivere nå, kan hende noe har blitt messed up.

 

Er nok driver problemer som dere har i win 10, hadde det samme jeg på en maskin. Nyeste lyd driver og ikke sett feilen på en uke,

Nå har jeg gammel maskin(2012) og ikke utsatt for driver problemer.

Nyere system er mere utsatt.

Har oppdatert lyddriverne før, men skal gjøre det igjen om feilen oppstår etter clean OS.

post-307298-0-93160300-1447608552_thumb.png

Fant denne audio driveren på http://www.msi.com/product/motherboard/support/X99A-RAIDER.html#down-driver&Win1064

Er dette korrekt?

Lenke til kommentar

Hvordan går det med problemet? Funnet en løsning? Testet med hibernation avslått?

 

Hei,

 

Problemet er der fortsatt.

Det rare er at problemet skjedde ikke en gang i helgen, men skjedde plutselig nå igjen på mandag.

Virker som om det ikke skjer hvis jeg har mange prosesser i bakgrunnen. Power Options er dermed en mulig løsning.

 

Hibernate, turn off harddrives og sleep er alle skrudd av. Kan hende at det var en tilfeldighet at det fungerte to dager på rad.

 

Annet alternativ jeg har tenkt på er at leiligheten ikke leverer stabil nok strøm. Jeg tok strømkabelen til PC-en rett i veggen uten hell. Jeg har opplevd at sikringen i leiligheten går av og til hvis jeg har for mange kabler koblet til. Leste en tråd på nettet at en person løste problemet med å dra til ny leilighet.

 

Hva tenker dere om dette? Andre forslag?

Lenke til kommentar

 

Kan du kjøre dette programmet: WhoCrashed: http://www.resplendence.com/whocrashed

 

Interessant, det skal jeg prøve.

 

 

Dette programmet ser etter filer i C:\Windows\Minidump, men ingen filer lå der fra før. Tok en 'test crash' og da la en .dmp fil seg dit.

Hvis programmet tar i bruk filer som er opprettet fra før, så ser jeg ikke hvordan dette programmet kan løse problemet da Kernel Power 41 etterlater seg nærmest ingen loggfiler. Klarer programmet å overvåke PC-en kontinuerlig til feilen oppstår?

Endret av _Jaden_
Lenke til kommentar

Det jeg ser er en gjenganger her er at du har brukt 2 x Corsair strømforsyninger her , hvis du har mulighet til å teste med en annen ikke "corsair" så hadde det vært fint.

 

Tviler på at det er problemet da kernel 41 kan være så mye rart , start derfor med å sjekke at du ikke har noe jordningsfeil , feilplasserte fester for hovedkortet i kabinettet , løs kabling , at du har en egen strømkontakt og ikke fordeler for tilgangen til strømforsyningen.

 

Bios til hovedkortet bør sjekkes og eventuelt oppgraderes om mulig.

Overklokkede systemer bør klokkes ned.

Minnet bør testes grundig ( memtest86+ ).

Spenninger bør også leses av under last.

Lenke til kommentar

Her ser du hva jeg får når jeg trykker analyze; computer name: COMPUTER1
windows version: Windows 10 , 10.0, build: 10586
windows dir: C:\WINDOWS
Hardware: MS-7751, MSI, Z77A-GD55 (MS-7751)
CPU: GenuineIntel Intel® Core i7-3770K CPU @ 3.50GHz Intel586, level: 6
8 logical processors, active mask: 255
RAM: 8553984000 total

 

On Thu 01.10.2015 09:38:44 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\WINDOWS\memory.dmp
This was probably caused by the following module: nvlddmkm.sys (nvlddmkm+0xEAB40)
Bugcheck code: 0x119 (0x700, 0xDF2B3, 0xDF2CC, 0x0)
Error: VIDEO_SCHEDULER_INTERNAL_ERROR
file path: C:\WINDOWS\system32\drivers\nvlddmkm.sys
product: NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 358.91
company: NVIDIA Corporation
description: NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 358.91
Bug check description: This indicates that the video scheduler has detected a fatal violation.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: nvlddmkm.sys (NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 358.91 , NVIDIA Corporation).
Google query: NVIDIA Corporation VIDEO_SCHEDULER_INTERNAL_ERROR

Ps: prøver bare å hjelpe, så sorry om det ikke gjør :)
 

Lenke til kommentar

Men om du ser på dato er den på blåbær tur,  win 10(10586) hadde ikke kommet ut i oktober, så bruk dette som et hjelpe middel. Har hjulpet meg med coputer 4, der var det en driver som køddet. Etter nye driver til lyd har jeg ikke sett restart på den maskinen.

Og ja har 9 pc kjørende her 1 linux og 8 win 10(kjørt i over 14dager nå på com4 uten å se log inn menyen. Jeg er kjempe fornøyd, :)

Lenke til kommentar

Det jeg ser er en gjenganger her er at du har brukt 2 x Corsair strømforsyninger her , hvis du har mulighet til å teste med en annen ikke "corsair" så hadde det vært fint.

 

Tviler på at det er problemet da kernel 41 kan være så mye rart , start derfor med å sjekke at du ikke har noe jordningsfeil , feilplasserte fester for hovedkortet i kabinettet , løs kabling , at du har en egen strømkontakt og ikke fordeler for tilgangen til strømforsyningen.

 

Bios til hovedkortet bør sjekkes og eventuelt oppgraderes om mulig.

Overklokkede systemer bør klokkes ned.

Minnet bør testes grundig ( memtest86+ ).

Spenninger bør også leses av under last.

 

Har ikke en til PSU. Liten odds for at det er feilen. Corsair har svært godt rykte innen PSU'er.

Ser ikke noen kabler som ikke sitter riktig kabinettet, men merker at jeg får støt av og til hvis jeg tar på visse steder på kabinettet. Hvordan sjekker jeg jordingsfeil?

Fra en helt urelatert tråd: "Jordfeilen er mest sansynlig ikke hos deg,men hos naboen el.nærliggende trafostasjon.ring e-verket så kommer de og sjekker." (Må jeg kontakte elektriker for å sjekke disse tingene?) Feilen oppstod ikke en gang hele helgen. Kanskje det har noe å si om naboen er hjemme? Long shot, men kanskje. Hadde en PC før jeg kjøpte denne (4 måneder siden), og da opplevde jeg aldri dette. Kanskje kabinettet er årsaken...

 

BIOS til hovedkortet og memtest virker unødvendig da jeg har byttet begge disse komponentene. Oddsen for at det er noe feil i noen av disse er såpass minimale.

Ingen OC på PC-en.

Vet ikke hvordan man leser av spenninger.

Endret av _Jaden_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...