Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

 

Eg  har fåt  i oppgåve  i  automatisjon å  programmere. Oppgåva er når man trykker på  nødstopp bryter så  skal  raudt  lys (  som indikerer feil  på  anlegget) blinka  repiterande og  når man tilbakestiller nødstoppen  så  slutter det å  blinke  og det blir tilbakkestilt   

 

mvh  VGSguttfråfjorden

 

takk  for  alt av hjelp  på  forhond  og håper at  noken erfarne pls  programmererer kan  hjelpa  meg  med dette  problemmet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du ikke bare lage den slik? 

 

 Nødstopp bryter                    Clock 1Hz              Rød lampe

--|/|-----------------------------------||---------------------( )

 

Da vil lampen blinke når nødstopp ligger inne. 

"Tegnet" det i ladder nå, bruker du ladder eller FBD?

ja eg  bruker  ladder  men  eg  programerer  med gx developer siden  det er mitsubishi pls som er på  skulen.  kva  funksjon  er det da ??  eg har  iallefal  aldri  brukt den.

Lenke til kommentar

Mener du hvilken funksjon "clock 1Hz" har? Det legger inn og ut 1 gang i sekundet. Har ikke brukt gx developer (bruker kun simens pls på skolen). Tror det er en funksjon på pls'en din om å legge inn clock pulse (på vårt pls program, så må vi inn i instillinger og skru det på først, vi bruker totally integrated automation).  

Lenke til kommentar

Mener du hvilken funksjon "clock 1Hz" har? Det legger inn og ut 1 gang i sekundet. Har ikke brukt gx developer (bruker kun simens pls på skolen). Tror det er en funksjon på pls'en din om å legge inn clock pulse (på vårt pls program, så må vi inn i instillinger og skru det på først, vi bruker totally integrated automation).

Ja  eg skal  inn å  prøva  å sjå  om eg ka n bruka den  funksjonen. men  siden  den versonej  av  gx developer som  eg  bruker på  skueln er noken  år no  så tviler eg litt på  det.  Men kan du  frogamera  noke som inneheld  set/reset, minne , tidsfunksjon osv  som eg kan  gjera  med gx developer versjonen som eg har?? (  den  er veldig gamal  den versjonen som  eg har fåt av skulen).

Lenke til kommentar

Forsøkte å kikke på den og å testkjøre den også, men fikk ikke "tak i" virkemåten. Det hadde kanskje hjulpet med en litt "dypere forklaring"

 

Helt generelt: Hvis man skal lage en "blinkbit" (puls av og på) for en PLS som ikke har dette som innebygd, så tror jeg at man behøver to timere, en for å styre hvor lenge "blinkbit" er av og en for å styre hvor lenge den er på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...