Gå til innhold

Den "store" FreeNAS tråden


Anbefalte innlegg

Hvilke annen hardware har du?

Lurer på å bygge opp en liten server med min AMD 955 som jeg akkurat byttet ut, samt jeg har nesten alt annet av hardware liggende, utenom et kabinett.

 

Har et Define R5 med noen WD red 2tb. 

Hvis jeg sier hovedkort/cpu/ram så blir jeg nok hengt  :ph34r:  Har ikke ecc ram, siden den ble brukt til andre ting tidligere. :nei:  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Sliter litt med installasjonen jeg..
 

Har fått installert det på en minnepenn, men når jeg velger Reboot og tar ut minnepennen hvor installasjonsfilene ligger så starter maskinen på nytt, men står fast i bootloader. Ingen skjer, virker nesten ut som om den er fryst, så forstår det ikke helt..
Noen som har vært borti lignende?

Lenke til kommentar

Her kan dere se hva som kommer opp:IMG_20160104_212644.jpg

Har prøvd 4 forskjellige minnepenner, så klarer ikke forstå hva som er galt.. 
Klarer fint å boote opp når jeg har lagt inn installasjonsfilen på minnepenn, men med en gang jeg har installert dette og rebooter, så skjer dette her. Det rare er også at tastaturet heller ikke fungerer under oppstart med denne USB inni..

Lenke til kommentar

Jeg regner med at Brattus har to minnepenner; en med installasjonsimaget, og en som han installerer på.

Brattus, har du forsøkt boot-menyen (F12)? Gjør det noen forskjell?

Hvis ikke prøv (i tilfeldig rekkefølge):

- oppdater til nyeste BIOS på maskinen din

- bytte til en annen minnepenn (annet merke / modell)

- prøv en annen usb port (eksempel: noen hovedkort gjør forskjell på usb porten foran og bak)

Og, har du prøvd minnepennen du har installert på i en annen maskin? Booter den der?

Lenke til kommentar

Noen som kjører FreeNAS på VMware? Evt. Hyper-V?

Vet ikke helt om jeg skal gå for VMware vSAN eller FreeNAS. Heller mot førstnevnte da det er det jeg har erfaring med.

 

I følge FreeNAS gjengen (offisielle forumet), så er det ikke anbefalt i hele tatt å virtualisere FreeNAS. Dette fordi ZFS er mest stabilt med å kommunisere direkte med harddiskene. Hvis du søker på freenas forumet, så finner du mange tråder om dette.

Lenke til kommentar

Personlig kjører jeg FreeNAS på en gammel Core 2 Quad Q9550 med 8GB RAM (ikke ECC). Har nå gått til innkjøp av en E5 2670 (8 kjerner) og skal kjøpe inn nytt MLB for socket 2011 og 32GB ECC RAM. E5'en fant jeg veldig billig på Ebay. Var verre å finne hovedkort med C602 chipset som støtter Xeon/ECC rimelig. Regner med jeg går for Asus sitt Asus Z9PA-U8 til rundt 2800kr. 

 

Kjører 4x 4TB HGST NAS Desktop disker i RAIDZ1. Men vurderer å bygge opp på nytt med flere disker og så gå over til RAIDZ2 i stedet.

 

Synes det var enkelt å få Plex til å kjøre, men har slitt en del med rettigheter på shares. Guidene som ligger på iXsystems YouTube kanal viser mye greit nok, men forklarer veldig lite om HVORFOR man skal gjøre ting som man gjør. Det er egentlig det jeg sliter mest med, å forstå grunnprinsippene til selve BSDs brukere og grupper. Jeg får det til greit nok nå, men forstår egentlig ikke hvorfor det fungerer. Synes manualen heller ikke er veldig flink til å forklare hva som ligger bak.

 

Til de som sliter med Plex og oppdateringer, så kan det være problemer med rettigheter. Ellers så er det mulig å velge at Plex kjører oppdateringer automatisk av biblioteket, samt tvinge en oppdatering f.eks. hver 6. time, hvert 15. minutt etc. Dette gjør du ved å klikke på Plex Plug-inen i FreeNAS webguien, og så klikke på ene lenken i dialogboksen som da kommer opp. 

Lenke til kommentar

 

Noen som kjører FreeNAS på VMware? Evt. Hyper-V?

Vet ikke helt om jeg skal gå for VMware vSAN eller FreeNAS. Heller mot førstnevnte da det er det jeg har erfaring med.

 

I følge FreeNAS gjengen (offisielle forumet), så er det ikke anbefalt i hele tatt å virtualisere FreeNAS. Dette fordi ZFS er mest stabilt med å kommunisere direkte med harddiskene. Hvis du søker på freenas forumet, så finner du mange tråder om dette.

 

 

Ved bruk av SR-IOV kommuniserer en VM også direkte med diskene.

Men ja, jeg vet at de ikke anbefaler det. Men det fungerer, jeg har lest om flere som har gode erfaringer med FreeNAS som VM.

 

Ender nok opp på VSAN. Har tilgjengelige lisenser på det, så har ingen reell grunn til å velge FreeNAS annet enn for å prøve noe nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...