Gå til innhold

Den "store" FreeNAS tråden


Anbefalte innlegg

FreeNAS-Logo.png
Har akkurat satt opp min egen NAS og bruker FreeNAS som OS.
Kan ikke si at jeg synes har gått/går så smertefritt.
Tenker derfor at det kan være greit å samle alt som måtte omhandle FreeNAS i en egen tråd.

Installasjon


Innstallasjonsfil finner du her: http://www.freenas.org/download-freenas-release.html
 
 
En god steg for steg gjennomgang: https://www.youtube.com/watch?v=1K96wY1NH5A



Oppgradering


 
Oppsett av Freenas 9.2.0 med Transmission and Couchpotato som DLNA-Server


Dette foruminlegget forklarer svært godt hvordan man setter opp DLNA-Server på FreeNAS


 
Oppsett av Plex-server på FreeNAS


Dette foruminlegget forklarerhvordan man setter opp Plex på FreeNAS
https://www.samkear.com/freenas/install-plex-media-server-freenas

 

 

Oppsett av Syncthing (et "privat" alternativ til dropbox)

 

 

Endret av BlackNeckLiama
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har akkurat satt opp min egen NAS og bruker FreeNAS som OS.

Kan ikke si at jeg synes har gått/går så smertefritt.

Tenker derfor at det kan være greit å samle alt som måtte omhandle FreeNAS i en egen tråd.

Var det greit å sette opp sånn ellers da? 

Har ikke satt opp noe FreeNAS selv, men har har grublet på tanken om å prøve.

 

Hvilke problemer traff du på? 

Lenke til kommentar

 

Har akkurat satt opp min egen NAS og bruker FreeNAS som OS.

Kan ikke si at jeg synes har gått/går så smertefritt.

Tenker derfor at det kan være greit å samle alt som måtte omhandle FreeNAS i en egen tråd.

Var det greit å sette opp sånn ellers da? 

Har ikke satt opp noe FreeNAS selv, men har har grublet på tanken om å prøve.

 

Hvilke problemer traff du på?

 

  • Fulgte en del veivisere, men ble ikke nevnt at ethernet-kabel burde være tilkoblet..... Det merket jeg.
  • Innstallasjons "Wizarden"-stoppet, eller så ihvertfall ut til å stoppe.
    • Har ikke fått gått igjennom absolutt alt, men det ser ut til at tingene er på plass.
  • Tilganger og roller var ikke helt smertefritt.
    • Jeg skal bruke plex, så holder på med dette fremdeles.

Er fremdeles i prosessen med å sette helt opp appene jeg ønsker å bruke.

 

Ente opp med å bruke RAIDZ da jeg har 3stk 4tb disker som primært skal brukes til media.

Endret av BlackNeckLiama
Lenke til kommentar

Jeg syns Freenas fungerer veldig bra når du begynner å skjønne det. Litt knotete i starten hvis du ikke har vært borte i det før, men ellers veldig bra :)

 

Har plex, time machine, noen vm og mumble server på den selv. Finnes også mange guider på nettet om å sette opp tjenester osv i freenas.

Om du vet om noen guider du synes er bra, så setter jeg pris på om du poster dem:-)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Benytter nas4free som er den orginale, har dog freenas ferdig på en disk som skal benyttes også sammen med openmediavault.

Liker mest nas4free grunnet deres community, samt att iXsystems da de tok over varemerket freenas i sin tid ikke fikk med seg alle.

Kjøpte quad kort fra siDDis som kjører LACP sammen med 2 andre intel kort. Litt overkill men bra fart uten att en har 10Gbps kort.

 

Litt flere guider finnes for freenas men kan gjøres også i nas4free.

 

 

På sikt noe som dette kan være av interesse for meg

http://forums.nas4free.org/viewtopic.php?f=4&p=62018#p62018

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

PLEX

Benytter nas4free som er den orginale, har dog freenas ferdig på en disk som skal benyttes også sammen med openmediavault.

Liker mest nas4free grunnet deres community, samt att iXsystems da de tok over varemerket freenas i sin tid ikke fikk med seg alle.

Kjøpte quad kort fra siDDis som kjører LACP sammen med 2 andre intel kort. Litt overkill men bra fart uten att en har 10Gbps kort.

 

Litt flere guider finnes for freenas men kan gjøres også i nas4free.

 

 

På sikt noe som dette kan være av interesse for meg

http://forums.nas4free.org/viewtopic.php?f=4&p=62018#p62018

Benytter du den som plexserver?
 

-Må si at FreeNAS frustrer meg litt ift å bruke den som plexmediaserver.
Jeg får den ikke til å synce endringer. Når jeg legger til nye mediafiler i mappene, så kommer de ikke opp.
Hvis jeg skal få oppdatert serveren, så må jeg slette plugin/jails og tilhørende storage. Når jeg "bygger det opp" igjen, så trigger det en endring. Men dette er ikke konsekvent.

 

Noen tips til hvordan man kan få plexmediaserveren til å se etter endringer?

Lenke til kommentar

Benytter du den som plexserver?

 

 

-Må si at FreeNAS frustrer meg litt ift å bruke den som plexmediaserver.

Jeg får den ikke til å synce endringer. Når jeg legger til nye mediafiler i mappene, så kommer de ikke opp.

Hvis jeg skal få oppdatert serveren, så må jeg slette plugin/jails og tilhørende storage. Når jeg "bygger det opp" igjen, så trigger det en endring. Men dette er ikke konsekvent.

 

Noen tips til hvordan man kan få plexmediaserveren til å se etter endringer?

Har ikke fått den til automatisk gjøre det selv (har ikke prøvd heller), men hvis du er inne på f.eks movies, så kan du trykke på settings (tannhjulet, ikke verktøyet) og velge Refresh all, da kommer de nye opp.

Husker ikke om det også går hvis du trykker på update library som ligger ved siden av tannhjulet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Benytter du den som plexserver?

 

 

-Må si at FreeNAS frustrer meg litt ift å bruke den som plexmediaserver.

Jeg får den ikke til å synce endringer. Når jeg legger til nye mediafiler i mappene, så kommer de ikke opp.

Hvis jeg skal få oppdatert serveren, så må jeg slette plugin/jails og tilhørende storage. Når jeg "bygger det opp" igjen, så trigger det en endring. Men dette er ikke konsekvent.

 

Noen tips til hvordan man kan få plexmediaserveren til å se etter endringer?

Har ikke fått den til automatisk gjøre det selv (har ikke prøvd heller), men hvis du er inne på f.eks movies, så kan du trykke på settings (tannhjulet, ikke verktøyet) og velge Refresh all, da kommer de nye opp.

Husker ikke om det også går hvis du trykker på update library som ligger ved siden av tannhjulet. 

 

Jeg var kanskje ikke tydelig nok.

-Selv når jeg trykker refresh all, så henter den ikke endringer.

-Skal dog gi det et forsøk til for å se om jeg har benyttet feil refresh.

 

Det virker som jeg tar et "stillbilde" og sender til plex ved å bygge opp jailet og alt på nytt.

-Lurer på om det kan være noe ifb rolleoppsettet.

Lenke til kommentar

Ja jeg benytter denne som plexserver, og fungerer helt greit til formålet.

Jeg benytter denne sammen med finch http://forums.nas4free.org/viewtopic.php?f=71&t=9755

Sitat fra http://dreamcat4.github.io/finch/ 

"Finch  is FreeBSD running inside a chroot. Finch is best used as a way to extend the functionality of restricted USB-based FreeBSD distributions, usually FreeNAS and NAS4Free. For added convenience, Finch also includes the qjail jails management tool. Since FreeBSD jails are such a popular request."

 

 

Noen som har erfaring med denne sammen med FreeNAS?

 

Lindsay: Hva gjør denne, som ikke "standard" jail-editor gjør? 

Endret av BlackNeckLiama
Lenke til kommentar

Den er som annen jail/chroot bare att finch ble valgt akkurat for plexserver min ingen annen grunn.

Det er ikke jails eller freenas som er grunnen til dine problemer heller oppsettet du utfører når du satte/setter den opp.

Her fungerer det helt toppers , benytter ikke plex annet enn remote da jeg foretrekker kodi internt.

 

Hender jeg fyrer i gang plex klienten på tlf/nettbrett noen ganger

Lenke til kommentar

Den er som annen jail/chroot bare att finch ble valgt akkurat for plexserver min ingen annen grunn.

Det er ikke jails eller freenas som er grunnen til dine problemer heller oppsettet du utfører når du satte/setter den opp.

Her fungerer det helt toppers , benytter ikke plex annet enn remote da jeg foretrekker kodi internt.

 

Hender jeg fyrer i gang plex klienten på tlf/nettbrett noen ganger

Støtter deg ift til dette.....

Noen tips ift til oppsettsmessige feil?

Lenke til kommentar

Dere som har satt det opp, hvilken hardware har dere? Vurderer å sette opp en FreeNAS server selv om en stund, men usikker på hva jeg skal bruke av hardware.
Har planer om å bruke den til Plex og backup/personal cloud (enn så lenge vertfall). Så noen nevnte Mumble Server her og det hadde jo også vært flott å ha muligheten :)

Lenke til kommentar

Dere som har satt det opp, hvilken hardware har dere? Vurderer å sette opp en FreeNAS server selv om en stund, men usikker på hva jeg skal bruke av hardware.

Har planer om å bruke den til Plex og backup/personal cloud (enn så lenge vertfall). Så noen nevnte Mumble Server her og det hadde jo også vært flott å ha muligheten :)

Ville gått for noe med ecc ram, helst 16GB så du har litt å gå på. 

Hvordan du setter opp mumble server, ser du her ;)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...