Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan jeg oppheve besøksforbud ilagt av politiet?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg og en eks var i en krangel. Begge to har besøksforbud mot hveandre etter begge to sine ønsker. Jeg er veldig lei meg for at det endte slik. Jeg ser at jeg ikke var så enkel mot han heller. Så jeg lurer på å vise at jeg ikke er fiendtlig mot han og få opphevet forbudet. Hvis han ikke vil oppheve mitt går det fint. Men jeg har ialefall lyst å vise en ikke fiendtlig holdning med å oppheve det slik at han ser at han er velkommen til å skvære opp om han ønsker. Hva synes dere? Og er det mulig?

 

Anonymous poster hash: 7206c...c43

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta kontakt med politiet.

 

Jeg har skjønt det sånn at de vil vurdere behovet for å opprettholde eller ikke utifra din samtale med de uten at jeg har noe videre peiling på det annet enn min egen erfaring der det var en psykiatrisk kar som skulle drepe meg som jeg da fikk ilagt et besøksforbud og det aldri var tema å få det oppheva, kun forlenga.

Lenke til kommentar

Hvorfor vil du skvære opp/ oppheve besøksforbudet? Slutt er slutt og hvis det ikke er spesielle grunner for å skvære opp så hadde jeg gitt faen. Grunner kan være felles venner som det blir rart mellom siden dere ikke kan gå på samme fester etc. Eller at en av dere må gå vekk hvis dere støter på hverandre og at dette er veldig upraktisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan ikke selv bestemme at et besøksforbud skal oppheves, men du kan be påtalemyndigheten (eller retten) om å gjøre det. 

jepp.... jeg ønsker å oppheve mitt, for jeg vil være imøtekommen om han ønsker å være venner. Da viser i alle fall jeg imøtekommenhet, men får tenke over det før jeg gjør det. Kan være at han holder fast på sitt, og det må han få gjøre om han vil.

 

Jeg vet ikke hva som er smart og ikke. Må tenke over det. Vet rett og slett ikke. ...  Men det er dumt med fiendskap og vi avsluttet på en dum måte vi to.

 

Anonymous poster hash: 7206c...c43

Lenke til kommentar

Om du føler det er riktig å trekke det, så ville jeg tatt en prat med politiet om det :)

 

Men det jeg ikke forstår er hvorfor begge fikk besøkforbud ovenfor hveandre. Er det sånn at hvis en person kan gjøre noe galt så er det gjensidig beretttighet for begge å få besøksforbud mot hveandre? Noen som vet? 

Nå var den situasjonen mellom han og meg litt kjedelig da. For jeg føler at vi forstår hveandre, men alt bygger bare på en krangel. 

 

 

Anonymous poster hash: 7206c...c43

Lenke til kommentar

Om du føler det er riktig å trekke det, så ville jeg tatt en prat med politiet om det :)

 

Jeg ønsker å trekke det. Politiet sa til meg at det kan trekkes hvis en av oss eller begge ønsket å ha mulighet for et vennskap. Men hvis jeg trekker det, så er det ikke sikkert han gjør det. Han må få gjøre det han vil. Men jeg vurderer å trekke det for å vise han at han har valget. :) For det var så dumt at det skulle ende opp slik. 

 

Anonymous poster hash: 7206c...c43

Lenke til kommentar

En kan ikke selv bestemme eller avtale et rettslig besøksforbud. Dette er en vurdering påtalemyndigheten skal gjøre etter reglene i straffeprosessloven kapittel 17a. 

 

Det den enkelte kan gjøre er å be påtalemyndigheten begære et besøksforbud. Dette kan da bringes inn for retten for vurdering av den besøksforbudet er rettet mot. 

Lenke til kommentar

En kan ikke selv bestemme eller avtale et rettslig besøksforbud. Dette er en vurdering påtalemyndigheten skal gjøre etter reglene i straffeprosessloven kapittel 17a. 

 

Det den enkelte kan gjøre er å be påtalemyndigheten begære et besøksforbud. Dette kan da bringes inn for retten for vurdering av den besøksforbudet er rettet mot. 

Jeg vet ikke helt hvordan reglene fungerer. Men en som jobbet i politiet sa at det er fullt mulig å bli venner igjen. Og at dersom en av oss eller begge synes det er dumt at det skulle bli slik så kan den eller begge få bort besøksforbudet med å  henvende seg på politikontoret. 

 

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Men jeg synes at det er forferdelig trist at det skulle ende sånn. Vi hadde daglig kontakt i cirka 16-17 måneder av livet vårt, og traff hveandre 2-4 ganger i uken. Så det er ganske tungt at det måtte ende sånn. Vet ikke helt hva dere mener om den biten.. Men det er vel naturlig utifra den kontakten vi har hatt at det er følelsesmessig tungt at det ender med det. Vet ikke helt hva han føler om det. Jeg ønsker han alt bra i livet. Og sitter her med dårlig samvittighet for hele situasjonen. 

 

Anonymous poster hash: 7206c...c43

Lenke til kommentar

Vanskelig å mene noe om forholdet deres og avslutningen basert på at du bare sier at dere hadde daglig kontakt i 16-17 måneder. Kan du forklare på hvilken måte det endte så blir det lettere.

 

Men uansett så er det selvfølgelig kjipt at ting ender på en dårlig måte

I virkeligheten hadde vi som oftest en veldig fin tone mot hveandre når vi pratet. Det var bare en del ganger på slutten det ble vanskelig. 

 

Vi begynte å kommunisere altfor mye på mail. Og da hendte det en del missforståelser, og man ble sur etter bare noen setninger på hveandre, og begynte å krangle litt. Jeg ba om vi kunne ta en telefonsamtale eller prate face to face om problemene, men det ville han ikke. Istedet så satt vi der å kranglet på mail. 

Jeg vet at jeg ble ganske sur mot han i ord jeg sa. Han beskyldte meg, og jeg beskyldte han. Men jeg tror faktisk at verken han eller meg har imot hveandre. Det er det som er så trist. 

 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Hvis jeg åpner forbudet hans så kan jeg risikere at han ikke åpner mitt, men det gjør ingenting. Det som jeg er ute etter er å vise at jeg ikke ønsker at det skal ende så trist. 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 7206c...c43

Lenke til kommentar

Hvis besøksforbudet baserer seg på ting som er skrevet på e-post så høres det ganske så alvorlig ut. Må vel nesten ha vært trussler med i bildet. Jeg er ikke advokat eller noe så jeg vet ikke hva kravene er, bør vel heller ikke spekulere rundt situasjonen din.

 

Jeg synes egentlig du bare bør sende en melding eller noe (kanskje en e-post :whistle: ) og forklare tankene dine, eventuellt si unnskyld. Du bør sitte ganske lenge å tenke på hva du skal skrive så ingenting blir feil. Skriv heller ikke for mye, kort og konsist :)

Lenke til kommentar

Spørsmålet er hvorfor har du behov for å oppheve forbudet mot ham i det hele tatt?

Det er jo sånn at et besøksforbud kommer ikke uten et godt grunnlag , som regel har noe "hendt" som er såpass alvorlig at man ansees at det kan være fare for liv og helse og man begjærer derfor et besøksforbud.

 

At begge partene får det kan også tyde på at en av dere ikke forstår alvoret og kan derfor utsette seg selv for fare ved å besøke den andre parten.

 

Jeg forstår at et brudd er ekkelt , men man bør kanskje tenke litt igjennom situasjonen og prøve å komme seg videre.

Lenke til kommentar

Hvis besøksforbudet baserer seg på ting som er skrevet på e-post så høres det ganske så alvorlig ut. Må vel nesten ha vært trussler med i bildet. Jeg er ikke advokat eller noe så jeg vet ikke hva kravene er, bør vel heller ikke spekulere rundt situasjonen din.

 

Jeg synes egentlig du bare bør sende en melding eller noe (kanskje en e-post :whistle: ) og forklare tankene dine, eventuellt si unnskyld. Du bør sitte ganske lenge å tenke på hva du skal skrive så ingenting blir feil. Skriv heller ikke for mye, kort og konsist :)

Ja, skal forsøke å skrive en e-post til politiet om det. 

 

Jeg vet at jeg kunne kalle han ord, si dumme ting mot han... fordi jeg var sur da vi kranglet... Jeg er veldig lei meg for det for jeg ble så glad i han og ønsker han det beste i livet og. Jeg vet ikke helt om det er lurt å oppheve besøksforbudet, men jeg kan sikkert lufte det for politiet. 

 

Jeg får si at: Jeg synes det er veldig trist at situasjonen med han endte på denne måten. Og at jeg lurer på om det er mulig at jeg kan ta bort besøksforbudet hans. Han kan la sitt stå om han vil det, men jeg ønsker å gjøre det fordi jeg ikke ønsket en fiendtlig avslutning. Jeg ønsker han bare det beste. 

Skrive noe sånnt? Nei vet ikke hvordan jeg skal ta det ... Er redd at politiet tror jeg gjør det med motiver. Men motivet er jo bare å vise han at jeg var glad i han og ikke ville det skulle ende sånn. Jeg vil faktisk fortsatt hans beste uansett om han velger å beholde besøksforbudet på meg. 

 

 

 

Anonymous poster hash: 7206c...c43

Lenke til kommentar

Spørsmålet er hvorfor har du behov for å oppheve forbudet mot ham i det hele tatt?

Det er jo sånn at et besøksforbud kommer ikke uten et godt grunnlag , som regel har noe "hendt" som er såpass alvorlig at man ansees at det kan være fare for liv og helse og man begjærer derfor et besøksforbud.

 

At begge partene får det kan også tyde på at en av dere ikke forstår alvoret og kan derfor utsette seg selv for fare ved å besøke den andre parten.

 

Jeg forstår at et brudd er ekkelt , men man bør kanskje tenke litt igjennom situasjonen og prøve å komme seg videre.

.

Jeg vet ikke. Må vurdere og tenke nøye gjennom det før jeg bestemmer meg for hva jeg gjør. Men huff jeg er glad i han og ønsker at han skal være lykkelig og ønsket er at han skal få se at jeg ikke er fiendlig ovenfor han med å trekke det bort. Jeg tenker ikke på å forsøke å vinne han og få han som kjæreste igjen. Men målet er å vise at jeg ikke er fiendtlig.

 

Anonymous poster hash: 7206c...c43

Lenke til kommentar

Da høres det ut som du gjør det riktige ved å prate med politiet og forklare saken og hva du tenker :)

Har tenkt litt mer over det. Jeg tror jeg lar besøksforbudet stå. Av noen årsaker så tenker jeg at det er best. Han har ikke behandlet meg så bra følelsesmessig. Så ja jeg vurderer sterkt å bare la det stå nå. Selv om jeg kan tenke litt annet innimellom. Jeg tror ikke at han bryr seg så mye. 

 

Anonymous poster hash: 7206c...c43

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...