Gå til innhold

Hjelp til oppgradering av pc !


dyretbullet

Anbefalte innlegg

Hei! vil oppgradere pc min til å takle spill bedere men er  usikker på hva som er mest viktig i mitt tilfelle å oppgradere får best effekt,

Min pc består av Følgende

- Hovedkort - http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3450#ov

- Skjermkort - https://www.komplett.no/product/778958

- Prosessor - http://ark.intel.com/products/41447/Intel-Core-i7-930-Processor-8M-Cache-2_80-GHz-4_80-GTs-Intel-QPI

- 16gb ddr3 ram

- 750w strømforsyning

 

hvis noen kan foreslå hva som er viktigst for meg å oppgradere hadde jeg sotte pris på det!

takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Best effekt får du av å oppgradere skjermkortet. Nå gir du ikke noe budsjett for oppgraderingen, så da er det vel bare å kline til med et Titan X til 11.000Kr? :p 

 

Neida, men siden maskinen din er såpass gammel er det naturlig å holde seg i et nivå der man får så mye som mulig ut av en rimelig penge. Først og fremst, selv om skjermkortet er det som vil gi best ytelsesløft. Må du bestemme deg for om du vil overklokke CPU'en din. Jeg hadde selv en i7 920 som kjørte fint på 4GHz, og overklokkingen i seg selv var super enkel. Men jeg har hørt at i7 930 ikke er like enkel å få på samme hastighet. Men om du gjør dette, vil det egentlig ikke være rare vitsen i å oppgradere CPU. Den vil faktisk yte på linje med en i7 4790. Og om du har 1600MHz RAM i 3 kanaler nå, så tilsvarer det 2400MHz RAM i 2 kanaler sammen med en 4790. Denne ytelsen ekstra får du altså uten å bruke en krone dersom du overklokker, skjønt en rimelig kjøler som er bedre enn den som fulgte med CPU kan jo være en god investering. Denne er svært populær.

 

Når det gjelder skjermkort er det kommet nye skjermer nå som kan oppdatere bildet i takt med hva de får servert av skjermkortet. Dette gir mindre hakking, mindre forsinkelse, og eliminerer "riving" i bildet. Det er en svært god oppgradering av bildet i mine øyne. Skjermer som støtter AMDs FreeSync standard begynner fra ~1800Kr. Og bare ~2500Kr for en med opp til 144Hz. Men man må ha et nyere AMD skjermkort for å få denne funksjonaliteten fra dem. Nvidia har tilsvarende med G-Sync skjermer (de var først faktisk), og man kan klare seg med eldre skjermkort som GTX650ti boost og nyere. Men selve skjermene er som regel 1500Kr og oppover dyrere for sammenliknbare modeller. ~4000Kr for billigste 144Hz modell.

 

Om du ikke skal ha ny skjerm nå, er det altså uansett lurt å ha dette i bakhodet ved valg av nytt skjermkort. Min anbefaling på budsjett er et, eller to R9 280X fra bruktmarkedet. 280X sammenliknet med 7790. 280X sammenliknet med 2stk. 280X i CrossFire. Disse skjermkortene støtter dessverre ikke FreeSync. Men det gjør 290X. Og om du ser for deg en FreeSync skjerm vil dette være et utrolig godt kjøp. (Bare pass på å få med original kvittering.) Kan jo også ta med 7790 sammenliknet med 290X.

 

Som du ser er det ikke mye du trenger bruke for å få et stort løft i ytelsen. Men i7 930 er litt lavt klokket med sine 2,8GHz. Om du ikke kan eller vil overklokke den, så er det mulig den vil sinke de kraftigste grafikkløsningene som 2x280X eller 290X. Et enkelt 280X bør gå greit. Men alternativet da er jo å oppgradere CPU også. Her er så mange alternativer nå, at det går jeg ikke inn på før du sier det er aktuelt. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekk også om i7 970 er tilgjengelig på bruktmarkedet det burde ikke koste mye. Kjøpte selv noe Xeon for 2000 kr på bruktmarkedet ca 1-1,5 år siden. Så nå burde det være mulig å få tilsvarende til kanskje 1300-1500 kr om du er heldig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Som du ser er det litt mere vanskeligere en å overklokke dagens K prosessorer og litt mere risiko, da hovedkortet blir overklokket også må du passe på rambrikkene ikke overklokkes så mye siden det øker sansynligheten mere for frysinger eller bluescreen.

Mens på k prosessorene øker man bare opp (Multiplikatoren) på cpu slik man trenger kun å sette volt på cpu og ram. Så der i så fall er det kun cpu som kan degraderes, ikke hovedkort som regel.

 

Angående skjermkort har du fått gode råd der, skal du handle nytt bør du gå for GTX 970 eller bedre om du først skal kjøpe, sats på brukt om det er tilgjengelig for en billige pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøve å tukle med overklokking men ente med bluescreen så satt alt på default igjen, er litt redd for å svi noen deler :/

 

Da tenker jeg hværtfall å kjøpe nytt skjermkort, sitt å tenker om jeg skal ha 2x, r9 280x eller 1, gtx970. hva trur dere ? :)

 

Hva med dette?

 

Hvis det blir for dyrt for deg, så ta heller en titt på bruktmarkedet.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Prøve å tukle med overklokking men ente med bluescreen så satt alt på default igjen, er litt redd for å svi noen deler :/

 

Da tenker jeg hværtfall å kjøpe nytt skjermkort, sitt å tenker om jeg skal ha 2x, r9 280x eller 1, gtx970. hva trur dere ? :)

 

2x280X vil i mange tilfeller gi mye mer ytelse enn 1x970. Men som alltid når det gjelder dual GPU oppsett, så vil det være enkelte spill som rett og slett ikke fikser det. Og da er du nede i ytelsen til bare et av 280X'ene eller verre (Ikke at det er verdens undergang, 1x280X er jo minst dobbelt så raskt som det skjermkortet du har i dag.). Det kan være du får best ytelse ved å skru av Crossfire. Men til prisen så er dette et greit kompromiss synes jeg.

 

Om du vil ha samme ytelse som et 970 så går du for 290X'en jeg linket til på finn.no. Det er et så godt kjøp, jeg er forundret over at det ikke er solgt enda. Dette er samme kortet som i dag selges for minst 4600Kr i form av 390X, bare 390X er litt høyere klokket, og har dobbelt så mye VRAM som er klokket 1000MHz høyere. Liknende ytelse som et 390X er altså innen rekkevidde med overklokking. Og overklokking av skjermkort er mye enklere enn med en gammel i7 930. :)

 

Når det gjelder ditt overklokkingsforsøk. Har du en god kjøler? Det er ikke mye vits å overklokke uten. Og om den du har er full av støv så kan det jo ikke gå bra. Trikset er altså å ta det litt gradvis, ikke bare smell på med 4GHz med en støvete original kjøler. Og som LMH1 sier; pass på at ikke RAM hastigheten går over sin spesifikasjon. I videoen ser du han havnet på ~1550MHz. Om han hadde valgt neste knepp så ville kanskje RAM'en havnet på ~1700MHz og gitt ustabilitet eller blue screen ol.

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

 

Prøve å tukle med overklokking men ente med bluescreen så satt alt på default igjen, er litt redd for å svi noen deler :/

 

Da tenker jeg hværtfall å kjøpe nytt skjermkort, sitt å tenker om jeg skal ha 2x, r9 280x eller 1, gtx970. hva trur dere ? :)

 

2x280X vil i mange tilfeller gi mye mer ytelse enn 1x970. Men som alltid når det gjelder dual GPU oppsett, så vil det være enkelte spill som rett og slett ikke fikser det. Og da er du nede i ytelsen til bare et av 280X'ene eller verre (Ikke at det er verdens undergang, 1x280X er jo minst dobbelt så raskt som det skjermkortet du har i dag.). Det kan være du får best ytelse ved å skru av Crossfire. Men til prisen så er dette et greit kompromiss synes jeg.

 

Om du vil ha samme ytelse som et 970 så går du for 290X'en jeg linket til på finn.no. Det er et så godt kjøp, jeg er forundret over at det ikke er solgt enda. Dette er samme kortet som i dag selges for minst 4600Kr i form av 390X, bare 390X er litt høyere klokket, og har dobbelt så mye VRAM som er klokket 1000MHz høyere. Liknende ytelse som et 390X er altså innen rekkevidde med overklokking. Og overklokking av skjermkort er mye enklere enn med en gammel i7 930. :)

 

Når det gjelder ditt overklokkingsforsøk. Har du en god kjøler? Det er ikke mye vits å overklokke uten. Og om den du har er full av støv så kan det jo ikke gå bra. Trikset er altså å ta det litt gradvis, ikke bare smell på med 4GHz med en støvete original kjøler. Og som LMH1 sier; pass på at ikke RAM hastigheten går over sin spesifikasjon. I videoen ser du han havnet på ~1550MHz. Om han hadde valgt neste knepp så ville kanskje RAM'en havnet på ~1700MHz og gitt ustabilitet eller blue screen ol.

 

er ikke sikker på om kjøleren er orginal men den er nu en stor sak som er nesten på samme størelse som strømforsyningen, så mener det skal kjøle bra nok, prøvde å klokke den til 3,5 med 1336mhz på rammen så er ikke sikker om jeg gjorde noe galt på andre ting, hmm okey trur jeg nesten må vurdere en 290x hvis ikke jeg finner en god pris på gtx 970 :)

Lenke til kommentar

og takk til alle som tar seg tiden til å hjelpe meg, setter pris på det btw :) skal gjøre et nytt forsøk på å overklokke med litt mindre :)

 

Ta å stress test CPU uten overklokk og se hva slags temperatur du får da. Det kan jo være kjøleren som står på er feilmontert, og ikke yter som den skal. 3,5GHz mener jeg det er god grunn til å forvente skulle gått bra.

Lenke til kommentar

Jeg rakk ikke å se på den videoen jeg postet, bare ut fra tittelen så hørtes det ut som det var aktuelt. Men jeg ser nå det var litt misvisende. Her er en in-depth analyse av hovedkortet, litt tung lesing, men på post 10 kommer litt mer om overklokking, de brukte også i7 930. Men med vannkjøling ser det ut som, så når de når 4,5GHz er det klart det ikke er samme innstillingene. Jeg fikk med meg at de hadde fått bedre overklokkingsvilje ut av hovedkortet med en ny bios, så det kan være lurt å oppdatere om du ikke allerede har gjort det.

 

@Betroz: CPU'en hans er ikke en tilsvarende dagens "K" variant, så multiplier kan ikke endres.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jeg har klart og overklokke cpu til 3,5ghz men når jeg tar stress test kommer temperaturen på max opp til 85 grader og har jeg fårstatt riktig er det for høyt sant? men hva er det som gjør at temperaturen stiger sånn på overklokking , er det høyrere volt eller når man setter opp multiplayern? eller noe annet kanskje?

Lenke til kommentar

Begge deler fører til økt effekt. Både økt frekvens og økt spenning, multiplieren kun så i det den endrer frekvensen. Altså om du overklokker til 3,4GHz uten å øke spenning, og CPU da bruker 180W (f.eks) men ikke klarer å klokke opp til 3,5GHz på samme spenning. Så øker du spenning for å prøve å pushe opp til 3,5GHz, da vil CPU nå trekke mer strøm på 3,4GHz.

 

Har du monitorert CPU hastighet mens du stresstester? Det er jo en turbo funksjon på CPU som gjør at den kanskje kjører raskere enn de 3,5GHz som fremkommer av tallene i BIOS. Eller har du skrudd av disse funksjonene? Hvilket program bruker du til monitorering og stresstesting?

 

Ellers ser ikke 85 grader veldig uvanlig ut, men da riktignok på enda høyere klokk enn 3,5GHz.

Lenke til kommentar

Begge deler fører til økt effekt. Både økt frekvens og økt spenning, multiplieren kun så i det den endrer frekvensen. Altså om du overklokker til 3,4GHz uten å øke spenning, og CPU da bruker 180W (f.eks) men ikke klarer å klokke opp til 3,5GHz på samme spenning. Så øker du spenning for å prøve å pushe opp til 3,5GHz, da vil CPU nå trekke mer strøm på 3,4GHz.

 

Har du monitorert CPU hastighet mens du stresstester? Det er jo en turbo funksjon på CPU som gjør at den kanskje kjører raskere enn de 3,5GHz som fremkommer av tallene i BIOS. Eller har du skrudd av disse funksjonene? Hvilket program bruker du til monitorering og stresstesting?

 

Ellers ser ikke 85 grader veldig uvanlig ut, men da riktignok på enda høyere klokk enn 3,5GHz.

cpu kjører på 99%ca under stress test å da kommer gradern max opp I 85. trur det var MSI afterburn og Realtemp jeg brukte. og ja turbo funksjonen er på :)

Endret av dyretbullet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...