Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisan! Skal skrive fordypningsoppgave om spill(ikke fordi jeg er lat, jo litt fordi jeg er lat) og trenger litt hjelp fra dere.

 

oppgaven er at jeg skal analysere 3 forskjellige spill med ulike sjangre.

Problemstillingen er: Finn virkemiddler som blir brukt til å vekke følelser hos spilleren.

Så det jeg trenger hjelp til er å finne spill med bra story(until dawn f.eks) som man kan skrive en del om. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, kan nok ta med ett skrekkspill f.eks. Until Dawn, bare husk på at redsel er en ganske "lett" følelse å bringe frem i folk. En følelse av sorg blant annet er mye vanskeligere å få frem, fordi det krever at man har spilleren helt emosjonelt med på et annet nivå enn frykt. Man må være emosjonelt investert i spillet og karakteren før man bryr seg om at karakteren dør. Og for eksempel kjærlighet eller vennskapsfølelse for en karakter, noe mange sikkert vil si om det nye indie-spillet Unravel.

 

Kan anbefale deg å se denne, der en (i mine øyne) seriøs spillkommentator tar opp temaet med kontroversielle spill. Hatred spesifikt tar han for seg der, og videoen er på engelsk.

Lenke til kommentar

Det kan være lurt å plukke spill der historiefortellingen faktisk tar ibruk spillmediet godt. Som i at historien er tett integrert i spillopplevelsen, og ikke påkostet kliss som avbryter selve spillet mens man får historien servert på bombastisk vis.

 

Jeg ville prøvd å plukke et AAA spill med historiefortelling med kuttscener og påkostet story som blir fortalt mest ved siden av at man spiller. Det er jo en vanlig og populær måte å gjøre det på - og de virkemidlene du finner her kan du fort finne igjen andre steder. Et eksempel: Starcraft 2.

 

Så ville jeg forsøkt å finne et spill der historien er tilstede, og blir fortalt forsiktig og integrert i spillopplevelsen. Positivt med et spill der det fortelles så vagt at man selv må være nysgjerrig for å finne historien. Godt eksempel: Dark Souls

 

Det fins også spill der storyen oppstår av "intet" - spill der konseptet og reglene lar en story komme fram av seg selv. Banalt enkelt eksempel: sims. Andre eksempel: Dwarf Fortress (meget krevende å skrive godt nok til å lykkes med det som eksempel, men det er et ytterpunkt.) Eve online - spillerne står for historien, og man har til og med egne propagandaavdelinger i enkelte allianser.

 

En av de tingene du bør få med deg sånn generelt, er at man kan få en følelse av å bli kjent i steder og områder som spillene er satt i. Akkurat det, er noe som få andre medier klarer på samme måte. Når dette brukes som en del av historiefortellingen, så kan det være et meget kraftig virkemiddel. For eksempel: The Legend of Zelda: Ocarina of Time - man blir kjent i den fine uskyldige verdenen, og så tar ondskapen over og hele verden har plutselig en helt annen stemning.

Lenke til kommentar

Men hvilke følelser spiller bioshock infinite på?

Elizabeth som jeg anser som heltinnen i spillet  byr på sorg, tap og glede som spilleren blir eksponert for gjennom spillet. Er en stund siden jeg fullførte det, så kan ikke gi en detaljert innføring på dette tidspunktet. 

 

 

Edit: Han over har et godt poeng, derfor kan jeg også anbefale Demons Souls, Dark Souls og Bloodborne. 

Endret av Dore123m
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Er ikke en dum ting å gjøre, men gjør det ordentlig for å bli tatt seriøst fremfor lat! Selv skrev jeg en fordypningsoppgave hvor jeg tok opp fortellingsmetoder i spill for å formidle historien. Brukte Skyrim, MGS4 og Sims 3 som sammenligningsgrunnlag for å kunne vise til de store forskjellige metodene.

Lenke til kommentar

Det kan være lurt å plukke spill der historiefortellingen faktisk tar ibruk spillmediet godt. Som i at historien er tett integrert i spillopplevelsen, og ikke påkostet kliss som avbryter selve spillet mens man får historien servert på bombastisk vis.

 

Jeg ville prøvd å plukke et AAA spill med historiefortelling med kuttscener og påkostet story som blir fortalt mest ved siden av at man spiller. Det er jo en vanlig og populær måte å gjøre det på - og de virkemidlene du finner her kan du fort finne igjen andre steder. Et eksempel: Starcraft 2.

 

Så ville jeg forsøkt å finne et spill der historien er tilstede, og blir fortalt forsiktig og integrert i spillopplevelsen. Positivt med et spill der det fortelles så vagt at man selv må være nysgjerrig for å finne historien. Godt eksempel: Dark Souls

 

Det fins også spill der storyen oppstår av "intet" - spill der konseptet og reglene lar en story komme fram av seg selv. Banalt enkelt eksempel: sims. Andre eksempel: Dwarf Fortress (meget krevende å skrive godt nok til å lykkes med det som eksempel, men det er et ytterpunkt.) Eve online - spillerne står for historien, og man har til og med egne propagandaavdelinger i enkelte allianser.

 

En av de tingene du bør få med deg sånn generelt, er at man kan få en følelse av å bli kjent i steder og områder som spillene er satt i. Akkurat det, er noe som få andre medier klarer på samme måte. Når dette brukes som en del av historiefortellingen, så kan det være et meget kraftig virkemiddel. For eksempel: The Legend of Zelda: Ocarina of Time - man blir kjent i den fine uskyldige verdenen, og så tar ondskapen over og hele verden har plutselig en helt annen stemning.

Akkurat nå så har jeg egentlig tenkt på Amnesia/until dawn, The beginner's guide, bioshock infinite eller Diablo 3. Hva tror du? Har selv ikke spilt noen av disse spillene. (witcher 3 kanskje)

Endret av roberto97
Lenke til kommentar

Amnesia er et klokt valg, for skrekksjangeren. Lite story, sånn egentlig - men plenty av gøyale virkemidler. Her bør du passe på at du får med litt om hvor ulikt det "treffer" - og at virkemidlene er helt essensielle for at spillet skal fungere eller ikke. "Gjennomskuer" man spillet og opplever det som lite skummelt, så er det lite å hente. Er man lettskremt og forvirret, så blir det herlig skummelt.

 

The beginner's guide... usikker på om det er et lurt valg. Du gjør det vanskelig for deg selv, iallefall. Stanley parable kan være en mer overkommelig utfordring, og har et mer håndfast utgangspunkt å ta tak i, og det bør være greit å analysere.

 

(Med forbehold om at jeg ikke har spilt verken the beginner's guide)

 

Det hjelper å ta utgangspunkt i spill du har spillt gjennom skikkelig på egen hånd, og som du kjenner godt. Men det er også overkommelig å ta utgangspunkt i spill du ikke kjenner. Kan og være greit, for å få til en bedre analyse. Selv med kjente spill, så må du ta en real runde der du spiller på nytt med kritisk blikk, for å lykkes.

Lenke til kommentar

Helt enig i det mange av dere skriver. Jeg kommer selvfølgelig til å spille igjennom de spillene som blir valgt. Spør rett å slett bare etter anbefalinger og tips :) World of Warcraft kan jeg alt om historie messig, men tror kanskje at historien er litt for stor med tanke på at det meste kommer fra bøker og tidligere spill som Warcraft 1,2,3. Jeg tror jeg går for Amnesia og Bioshock værtfall, Vet ikke helt hva det tredje blir men skal spille igjennom Beginner's guide for å se om det er aktuelt. :)(hvis ikke prøver jeg stanley parable)

Endret av roberto97
Lenke til kommentar

Helt enig i det mange av dere skriver. Jeg kommer selvfølgelig til å spille igjennom de spillene som blir valgt. Spør rett å slett bare etter anbefalinger og tips :) World of Warcraft kan jeg alt om historie messig, men tror kanskje at historien er litt for stor med tanke på at det meste kommer fra bøker og tidligere spill som Warcraft 1,2,3. Jeg tror jeg går for Amnesia og Bioshock værtfall, Vet ikke helt hva det tredje blir men skal spille igjennom Beginner's guide for å se om det er aktuelt. :)

 

Litt absurd men Borderlands har faktisk en god historie. Den er jo Sci-Fi så det holder men dog en veldig god historie og ikke minst helt vilt bra spill :p Borderlands 2 er mitt favorittspill nr 2 av alle spill jeg har vært borti. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Mafia er et spill jeg kan anbefale. Spillet er kjent for sin gode historie. Kan passe bra dersom du vil ha et spill med drama-/actionelementer. Det kan kort beskreves som GTA, bare på 30-tallet. Selve spillet får du kun i butikk nå, men det er verdt de 10 timene med historien + freemode.

Mafia er et bra spill, men også et veldig gammelt og utdatert spill å spille igjennom. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

Mafia er et bra spill, men også et veldig gammelt og utdatert spill å spille igjennom.

Huff, det er jo ikke coverbasert, har ultra graphixx eller at man kan lagre når man vil.

 

Vet, elendig skyting sett hvordan det har utviklet seg siden også, for ikke nevne kjøringen etc. Jeg sa ikke at det var et dårlig spill, men at det mekaniske og grafiske er utdatert, noe som hvertfall for meg har noe å si. Prøvd Goldeneye de siste årene? Det er vel kanskje et av de spillene ved siden av OOT folk er mest nostalgiske om, men om du fyrer de opp på N64 i dag vil du mest sannsynlig bli skuffet.

 

Hvis du ikke har kikket på Mafia de siste årene, slik ser det faktisk ut!

Endret av Slettet+130498
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...