Gå til innhold

Åndsverk


Anbefalte innlegg

Jeg var nylig på et industriområde tilhørende firma A i forbindelse med dagjobben min hos firma B hvor jeg skulle gjøre noe helt annet enn å fotografere. Det ble allikevel litt ekstra tid og jeg hadde med kameraet mitt for å fotografere noen av produktene som firma B leverte til firma A (kun i privat regi).

 

For å være på den sikre siden forhørte jeg meg med sentrale folk på dette området tilhørende firma A (riktignok ingen fra markedsavdelingen) om det var greit at jeg tok bilder - og det var OK. Jeg har det ikke skriftlig. Jeg nevnte derimot aldri noe om at dette var bilder som jeg kanskje kunne bruke i en eller annen forbindelse senere for fotografvirksomheten jeg driver på si - så for alt jeg vet antok de at jeg tok bilder til privat bruk.

 

Noen av bildene viser personer som er tydelig identifiserbare, så de vet jeg at jeg ikke kan bruke uten tillatelse (åndsverkloven §45c-a) - og det er greit.

 

Det jeg ikke klarer å tyde ut i fra åndsverkloven er om hvorvidt bildene som ikke er i strid med §45c-a (identifiserbare personer) er mitt fulle og ene åndsverk som jeg kan publisere og selge uten tillatelse - og om jeg kan få trøbbel av firma A hvis firma B ønsker å bruke disse i reklamesammenheng uten at jeg har skriftlig tillatelse fra firma A.

 

Som dere kanskje forstår er jeg veldig ny i det juridiske rundt fotografering i profesjonell sammenheng. :-) Noen som har råd eller erfaringer å gi?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan få trøbbel med firma B dersom du bruker de privat. Det er firma B som "eier" alt du skaper når du er på jobb for dem. Firma A har ingenting de skulle ha sagt her.

Ja, jeg tenkte at det kunne ha noe å si. Hvilke faktorer er det da som utelukker om firma B har noe med dette å gjøre? Tenker på typisk:

  • Bildene ble tatt med et kamera medbrakt i privat regi.
  • Bildene ble tatt utenfor arbeidstid (dog hadde jeg aldri vært på dette industriområdet hvis ikke det hadde vært for firma B.

Hvis ikke det finnes noen faktorer som nevnt over som kan tale til min fordel. Holder det å få en skriftlig bekreftelse fra markedsavdelingen i (eller en som kan tale på vegne av) firma B om at jeg har det fulle åndsverket til bildene?

 

edit: Jeg vil veldig gjerne at firma B bruker bildene jeg har tatt - men jeg ønsker å få en bit av kaka som de ellers ville brukt på å ansette en profesjonell fotograf til å ta samme bildene.

Endret av v3g4rd
Lenke til kommentar

Om de ble tatt utenfor arbeidstid har heller ikke firma B noe de skulle ha sagt. Du har åndsverket til bildene. Det kan imidlertid tenkes at på bildene er logoen til firma B på produktet. Du kan ikke bruke firma b sin logo til å markedsføre deg selv, selv om du har retten til bildet av logoen.

Veldig godt poeng. Det er faktisk tilfelle. Vet du hvilken del av åndsverkloven dette går inn under? Vil "problemet" løse seg selv om jeg retusjerer vekk logoer - eller kan design av de industrielle delene jeg har tatt bilde av også påvirke?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvilken type produkter det er snakk om, men det kan hende du er innom området industrispionasje hvis du offentliggjør produkter som ødelegger på en eller annen måte for firmaet.

 

Og du har jo tatt bildene på en annen manns sitt private område uten godkjenning fra kanskje den rette person og har den personen som ga deg tillatelse lov til dette.

 

Selv om du har opphavsrett til bildene har du kanskje ikke opphavsrett til materialet på bildene siden det tilhører en annen person.

 

Dette blir litt synsing siden utgangspunktet er litt diffust.

 

Det enkleste er om du spør på nytt om du kan bruke bildene du har tatt, tør du ikke å spørre siden du da er redd for at du får et nei, burde du allerede vite hva du skal gjøre med bildene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...