Gå til innhold

Ny Stille-PC til 18-25k.


Anbefalte innlegg

Trenger hjelp til kjøp av stille gaming pc. Skal bygge selv.

 

Har sett på Black Refinery og den ser bra ut, men er villig å legge mer penger på bordet om det trengs.

 

- Veldig viktig med støysvak pc

 

- Holder det med Intel 4690K eller er det verdt pengene å velge en skylake løsning? Eller er det bedre å legge mer penger i skjermkort/skjerm?

 

- Er også veldig usikker når det gjelder skjerm, tenker på 27". Skal brukes til gaming og fotoredigering. Helst IPS skjerm? Budsjett ca 5000-8000 kr. Føler det er litt kollisjon mellom gaming og foto skjerm.

 

- Ser det skiftet skjermkort til R9 390 nå, er det like støysvakt som Gtx970 tiger? Eller bør jeg velge noe bedre?

 

Det eneste jeg føler meg sikker på er at det blir Fractal Design Define S kabinett og Samsung 850 Evo 500gb hd.

 

Har ingen planer med overklokking eller vannkjøling. 

 

Håper noen kan komme med gode råd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skal du bruke pc'en til? 

Ville gått for 4690k og 970 med en god kjøler, eller 980Ti hvis du har behov/lyst på den ekstra kraften.

 

Blir brukt til fotoredigering (photoshop, lightroom) og spilling (wow, cs:go, samt at det skal takle nye titler bra) samt vanlig bruk som internet, word, excel osv.

Lenke til kommentar

Gaming og foto, da er det vel ips og 144hz du er ute etter?
Da har du en fra acer her. https://www.komplett.no/product/836743/datautstyr/skjermer/skjermer/acer-27-led-predator-g-sync-xb270hu 

 

Eller asus sin nye ips 165hz skjerm, første ips 165 hz skjerm (vet ikke om det finnes tn skjermer på 165hz, har ikke sett noen før ihvertfall). 

https://www.komplett.no/product/858037/datautstyr/skjermer/skjermer/asus-27-led-g-sync-rog-swift-pg279q

Lenke til kommentar

Husk at dette er et veldig dårlig tidspunkt å kjøpe såpass dyr PC på. Bare prosessoren (5820k) kostet tusen kroner mindre for nøyaktig et år siden. Er ikke sikkert at kronen vil styrke seg i månedene som kommer, men da er du i alle fall klar over det.

 

Edit: Kanskje verdt å vurdere SKylake, som er billigere (og, ifølge CPU Boss, bedre/fullt på høyde). Riktignok 4 kjerner på den, og ikke 6. 

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar

 

Edit: Kanskje verdt å vurdere SKylake, som er billigere (og, ifølge CPU Boss, bedre)?

Derfor bruker man ikke cpuboss ei gpuboss ;)

 

5820K er et mye bedre valg. Kraftigere, flere lanes, flere kjerner også.

 

 

Av en eller annen grunn bruker ALLE noobs CPU Boss  :hmm:

 

Hvis det er noen som linker til cpu/gpu boss, så vet man med èn gang at man har med en noob å gjøre.  :wee:

Lenke til kommentar

 

 

 

Edit: Kanskje verdt å vurdere SKylake, som er billigere (og, ifølge CPU Boss, bedre)?

Derfor bruker man ikke cpuboss ei gpuboss ;)

 

5820K er et mye bedre valg. Kraftigere, flere lanes, flere kjerner også.

Av en eller annen grunn bruker ALLE noobs CPU Boss :hmm:

 

Hvis det er noen som linker til cpu/gpu boss, så vet man med èn gang at man har med en noob å gjøre. :wee:

^This!

 

En av de uskrevne reglene vi entusiaster har :wee:

Lenke til kommentar

Nærmer seg bestillingsdag.

 

Bør jeg velge dette  framfor vanlig 980ti? Noen som har erfaring med kortet med tanke på ytelse og støy?

 

Er det enkelt å overklokke en 5820k med Asus X99-a hoverkort? Og klarer det seg da med Noctua U14S kjøler? Erfaring med bygging av pc men aldri overklokket noe særlig.

 

Hva med minne, noen fordel å gå opp i mhz der enn det som Bjonness406 har på lista?

Lenke til kommentar
MSI 980TI kortet bør være et godt valg siden stillhet er viktig for deg. Stock vil nok bråke noe mer.

 

Har ikke noen erfaring med Asus X99-A, men kjører en 5960x på 4,1GHz med et MSI X99S hovedkort. Helt uproblematisk å overklokke - kan ikke tenke meg Asus er noe vanskeligere. Bare styr unna auto-overklokking, og sett av litt tid så du får testet skikkelig. Siden du vil ha en stillegående maskin er det gjerne lurt å ikke gå for hardt til verks så du kan ha viftene gående på lavt turtall.

 

U14S har fått veldig god kritikk, men så sant ikke liten størrelse er viktig ville jeg kanskje valgt en kjøler med større ribbe. Scythe Ninja 4 ser ut til å være både billigere og bedre ut fra målet om lav støy. Har selv en Be-Quiet Dark Rock Pro 3 som funker bra, men nok ikke når helt til topps.

 

Minnet på 2666MHz ser ut til å være sweet spot for nå - etter hva jeg har fått med meg er utbytte ved normal bruk minimal ved å gå for noe raskere.

 

Skjermen kommer litt an på hvor på vektskålen spilling vs. foto ligger. Heller du mot spilling har du allerede noen gode valg, men er foto viktigere hadde jeg gått for en 4k IPS skjerm. Dell, Acer og Asus har alle sRGB skjermer som virker bra og er relativt rimelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...