Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Oppkobling av platetopp


Anbefalte innlegg

Hei!

 

I forbindelse med innflytning i ny leilighet har jeg gått til innkjøp av en Samsung platetopp NZ64H37070K(http://www.lefdal.com/product/hvitevarer/platetopp/NZ64H37070K/samsung-induksjonstopp-nz64h37070k)

 

Stikkontakt i veggen er allerede montert med en tilhørende ovn, og en til platetoppen.

Problemet mitt er følgende: Strømkabelen fra platetoppen har ikke støpsel påmontert - så jeg kjøpte et støpsel. Strømkabelen har fem mindre ledninger?! Alle andre jeg har sett har bare tre (positiv, negativ, jording?). 

 

 

Se gjerne bildene vedlagt, er det noen som har noe tips?

 

 

 

post-334025-0-45894000-1444563241_thumb.jpeg

post-334025-0-54124900-1444563242_thumb.jpeg

post-334025-0-18727300-1444563243_thumb.jpeg

post-334025-0-77190600-1444563243_thumb.jpeg

post-334025-0-91899500-1444563356_thumb.jpeg

Endret av Deltiden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grønn/gul ledning er jording.
 

Såvidt jeg kan se så trekker platetoppen opptil 32A og har da en maksimal effekt på 7680Watt.
Er sikringen 32A kan du L1 og L2 til en pol og N1 og N2 til den andre polen.
Er den bare 16A derimot må du trekke L1 og N1 fra en kurs, og L2 og N2 fra en annen kurs.

 

Jeg er ikke elektriker og har ikke montert dette selv, ring lefdal og hør med dem.

 

Manualen.

http://downloadcenter.samsung.com/content/UM/201407/20140704145406112/NZ64H37070K_EU_EN.pdf

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Har ingen planer om å splitte kretser osv selv, og skal få elektriker til å ta seg av det, men syntes det er veldig merkelig at det er 5 mindre kabler istedet for de vanlige 3.

 

Nei, har ikke stått noe her før. Nybygg. 25A for platetoppen og 15A til ovnen, så separate kretser. Har titta gjennom manualene og..

 

Takk for raske svar forresten :) 

Endret av Deltiden
Lenke til kommentar

Har ingen planer om å splitte kretser osv selv, og skal få elektriker til å ta seg av det, men syntes det er veldig merkelig at det er 5 mindre kabler istedet for de vanlige 3.

 

Nei, har ikke stått noe her før. Nybygg. 25A for platetoppen og 15A til ovnen, så separate kretser. Har titta gjennom manualene og..

 

Takk for raske svar forresten :)

 

da er iallefall kursene og kablene i orden. Men ville rådet deg til å få en fagman til å koble for deg slik at det ikke oppstår varmgang som igjen resulterer til brann :/

Lenke til kommentar

Salvesen.: Ja, akkurat det som er tanken min og. I prinsippet så hadde det ikke vært noe problem - dersom det bare var 3 ledninger istedet for 5... 

 

Sannsynligvis skal du bruke 32A eksempelet,da du ikke har nok poler til de andre eksemplene i manualen. 25A vill være tilstrekkelig, muligens om du skal hastore kallas og bruker alle plater på maks effekt vil du oppleve tripp, men lite sannsynlig. 

 

Men jeg driver ikke med dette til hverdag, så sjekk med en elektriker du ;) 

Lenke til kommentar

Hvorfor roper alle elektriker? det er ferdig kabel , avisolaer og bare til å skru inn.

Nesten som å ringe elektriker for lyspære.

Når TS skriver "positiv og negativ" viser det til manglende kunnskap om grunnleggende elektrofaglige ting. Da bør man ikke koble den enheten i huset som alene trekker mest strøm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...