Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

En nabo kjører svenskregistrert bil i norge daglig . Ville du ha tipset tollvesenet? :)


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil si gi faen. Vi trenger ikke et angiver samfunn. Om det var en bil som var direkte trafikkfarlig og en trussel for andre trafikanter, så ville det vert litt annerledes. Men om det "bare" er for stor motor det er snakk om så sier jeg nei. Det er min mening. :)

Så hvor setter man grensa ved å melde fra om mulige ulovligheter ? Hvorfor er det greit at enkelte skal få lov til å lure seg unna regler de aller fleste må forholde seg til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg vil si gi faen. Vi trenger ikke et angiver samfunn. Om det var en bil som var direkte trafikkfarlig og en trussel for andre trafikanter, så ville det vert litt annerledes. Men om det "bare" er for stor motor det er snakk om så sier jeg nei. Det er min mening. :)

 

Så hvor setter man grensa ved å melde fra om mulige ulovligheter ? Hvorfor er det greit at enkelte skal få lov til å lure seg unna regler de aller fleste må forholde seg til.
Hvor du setter din grense er opp til deg, jeg tror ikke det finnes noen grenser for slikt, det får være opp til hver enkelt. I den kommentaren du kommenterer så var det snakk om en spesiell hendelse som jeg ikke hadde brydd meg om, men om jeg visste om at f.eks. Et barn ble mishandlet, så ville jeg selvfølgelig ha meldt ifra. Om du skal drive å sladre om alt mulig du synest er urettferdig så får du jaggu nok å gjøre fremover. Endret av 13:18
Lenke til kommentar

 

 

Sannsynligheten for ikke å bli stoppet i løpet av ett år er ca. 100%...

 

Du skjønte hva jeg skrever håper jeg - at en bil med svenske skilter i Norge i daglig bruk tilnærmet garantert vil bli stoppet i løpet av ett år? 

 

Hvorfor i alle dager skulle den det?? I mitt lille hjørne av Norge er ikke politiet spesielt opptatt av biler med utenlandske skilt. I hvert fall så lenge de ikke er østeuropeiske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekk av kjøretøyopplysninger i Sverige:  https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx

 

Men litt begrenset hva du får av info om du ikke ringer istedet:

 

 

Tänk på att informationen i tjänsten inte svarar på om fordonet inte får föras fram i trafik, till exempel på grund av utebliven besiktning eller obetald fordonsskatt. Under rubriken "Återbetalning vid avställning" gäller återbetalning endast om fordonsskatten är betald. Vill du ha fullständiga ägar- och fordonsuppgifter kan du få det via telefon eller fax. Information om hur du går tillväga hittar du i steg 2 i tjänsten.
Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager skulle den det?? I mitt lille hjørne av Norge er ikke politiet spesielt opptatt av biler med utenlandske skilt. I hvert fall så lenge de ikke er østeuropeiske.

Det er lite som gleder mer for en up and coming politiaspirant enn å få tatt en som bedriver økonomisk kriminalitet i stor skala - noe man gjør dersom man unndrar store beløp fra beskatning. I min verden er det helt åpenbart at en slik bil ut ifra det som beskrives her vil komme i politiets søkelys på en eller annen måte i løpet av et år.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor i alle dager skulle den det?? I mitt lille hjørne av Norge er ikke politiet spesielt opptatt av biler med utenlandske skilt. I hvert fall så lenge de ikke er østeuropeiske.

Det er lite som gleder mer for en up and coming politiaspirant enn å få tatt en som bedriver økonomisk kriminalitet i stor skala - noe man gjør dersom man unndrar store beløp fra beskatning. I min verden er det helt åpenbart at en slik bil ut ifra det som beskrives her vil komme i politiets søkelys på en eller annen måte i løpet av et år.

 

 

Sjølv om det hadde vært sant så vil ein vell i 99% av tilfella der ein stopper ein svenskregistrert bil finne ein svenske bak rattet?

Så eg tviler på at svenskregistrerte bilar har særlig mykje høgare sannsynlegheit for å bli stoppa enn norskregistrerte bilar.

 

Men sidan bilen blir omtalt som bråkete og med stor motor så vil nok det i seg sjølv gjere at politiet gjerne vil sjå nærmare på bilen. Han skal ikkje være særlig hard på gassen før han blir vinka inn for nærmare ettersyn, så av den grunn er det nok berre eit spørsmål om tid før han blir stoppa.

 

Men eg tviler på at det er meir sannsynleg å bli stoppa når ein har svenske skilt på bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

....

 

For øvrig har ikke ukependlere lov til å ha utenlandskregistrert bil nei.

 

 

Det er vel ikke fullt så kategorisk.

Så lenge de oppholder seg mer enn 185 dager i utlandet i løpet av året så er det helt greit. Videre sier vel regelverket at om du bor sammen med ektefelle eller mindreårige barn, er terskelen enda lavere.

Lenke til kommentar

Bilen har en av de kraftigste motoren du får til denne bilen, så jeg kan forstå hvorfor han gjør det

Men såvidt jeg har forstått er ikke dette helt lov og en kan regne med en bot i 100 000+ klassen (norske avgifter +++ )

Bilen har stått parkert utenfor hver natt i minst et år. Bilen tilhører sønnen til en av de som bor i gata.

 

Jeg har egentligt tenkt nå i et år at det ikke er mitt problem, men jeg skal ikke legge skjul på at jeg irriterer meg litt over at han sniker seg unna store avgifter vi andre må fint finne oss i å betale

 

Det kan godt hende at han faktisk har lov å bruke den i Norge (kanskje han jobber på grensa?) Men slik jeg tolker loven er han pent nødt til å omregistrere den til norske skilter om han skulle bli tatt:)

 

Så hva mener dere? Være såpass kjip å melde ifra? Eller bare gi faen? :)

 

Anonymous poster hash: 4bcc9...791

 

2 ting må du forstå.

 

1. Ja det kan hende han kjører på "ulovlige skilt"

2. Det kan hende personen har meldt adresseendring og hatt bopel i Sverige i over 2 mnd som gjør at han kan få reg. bilen på seg.

 

Eller nr 3.

Duden er faktisk fra Sverige.. :tease:

Lenke til kommentar

 

Er det misunnelse som liksom ville vært argumentet for å ikke melde om forsikringssvindel også?

Forsikringssvindel gir jo direkte konsekvenser for deg og meg igjennom økte forsikringspremier.

Ja stemmer det, hadde glemt at avgifts- og skatteunndragelse ikke går ut over oss andre. Hadde han ikke fått svindlet til seg å kjøre rundt i denne bilen uten å betal avgifter, så hadde han jo ikke kjøpt den uansett. Således har ikke staten tapt noe. (Fildeler-argumentet)
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Bilen har en av de kraftigste motoren du får til denne bilen, så jeg kan forstå hvorfor han gjør det

Men såvidt jeg har forstått er ikke dette helt lov og en kan regne med en bot i 100 000+ klassen (norske avgifter +++ )

Bilen har stått parkert utenfor hver natt i minst et år. Bilen tilhører sønnen til en av de som bor i gata.

 

Jeg har egentligt tenkt nå i et år at det ikke er mitt problem, men jeg skal ikke legge skjul på at jeg irriterer meg litt over at han sniker seg unna store avgifter vi andre må fint finne oss i å betale

 

Det kan godt hende at han faktisk har lov å bruke den i Norge (kanskje han jobber på grensa?) Men slik jeg tolker loven er han pent nødt til å omregistrere den til norske skilter om han skulle bli tatt:)

 

Så hva mener dere? Være såpass kjip å melde ifra? Eller bare gi faen? :)

 

Anonymous poster hash: 4bcc9...791

2 ting må du forstå.

 

1. Ja det kan hende han kjører på "ulovlige skilt"

2. Det kan hende personen har meldt adresseendring og hatt bopel i Sverige i over 2 mnd som gjør at han kan få reg. bilen på seg.

 

Eller nr 3.

Duden er faktisk fra Sverige.. :tease:

Fyren snakker flytende norsk og bilen har blitt parkert der så og si hver natt i minst et år;) Hvor den er på dagtid aner jeg ikke.

 

Så svensk eller ikke svensk. Utifra slik jeg tolker loven så sniker han seg unna et par hundre tusen i avgifter som vi alle andre må betale ved kjøp/bruk av ny tilsvarendr bil.

;)

 

Mvh TS

 

Anonymous poster hash: 4bcc9...791

Lenke til kommentar

Karma

 

Snitcher du kommer karma og tar deg igjen, om det så er om noen dager eller om noen år. Hvorfor legge deg opp i hva andre gjør? Pass på dine egne saker, med mindre du har et dårlig forhold til han, da er det jo noe annet... tenk å være et så kjipt menneske som ikke har noe bedre å gjøre enn å legge merke til og passe på hva naboene gjør og passe på at naboene ikke sniker seg unna noe avgifter som du betaler... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Utifra slik jeg tolker loven så sniker han seg unna et par hundre tusen i avgifter som vi alle andre må betale ved kjøp/bruk av ny tilsvarendr bil.

;)

 

Mvh TS

 

Anonymous poster hash: 4bcc9...791

 

 

Slik du tolker loven sier du? Hvilken(e) lov/paragrafer er det mon tro?

 

Det er allerede flere i tråden (meg inkludert) som har påpekt at det er fint mulig for en nordmann å lovlig kjøre svensk registrert bil i Norge. Dersom din nabo er en av dem som kjører lovlig, men oppholder seg så mye i Norge at du mener han gjør noe ulovlig. Så tenker jeg det er sannsynligvis du som ikke kjenner disse lovene som du mener å ha tolket. Dersom man er bosatt i Sverige, slik det kan være at din nabo er. Så kan han ta seg, eller beholde, en jobb i Norge. Da trenger han en pendler-hybel/leilighet i Norge om han ikke skal bo på hotell eller i campingvogn etc (Dette er da sannsynligvis adressen du tror han bor på). Kravet for å beholde pendlerstatus er at man reiser hjem til sin bopel minst (jeg tror det er) hver tredje helg. Men selv om det er så mye som annenhver helg, kan du med sikkerhet si at han ikke er hjemme i Sverige annenhver/tredjehver helg? Bare fordi du ser naboen din "hele tiden" så er det ikke sikkert at han bryter noen lov i det hele tatt.

 

Jeg skjønner dette kan virke urimelig/urettferdig, men på den annen side er det ingen som stopper deg heller fra å gjøre det samme. Men du kan jo kanskje dokumentere hvor ofte du ser bilen parkert utenfor over et par måneder? Så får du i det minste kanskje litt sjelefred?

 

Edit: Du kan sjekke med svenske "biltilsynet" slik en foreslo tidligere. Ring dem, så kan de fortelle deg hvem bilen står registrert på. Er det kona til naboen, og han ikke er bosatt i Sverige så er han i deep doo doo om han blir tatt. Min antakelse om at han har sitt på det rene er egentlig bare basert på at det er så sinnsykt dyrt å bli tatt for noe sånt, at bare idioter vil gamble på det. Men det er klart, jeg kjenner jo ikke naboen din. Han kan for alt jeg vet være en premieidiot. :)

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...