Gå til innhold

Nå kan du se tusenvis av høyoppløste bilder fra NASAs månereiser


Anbefalte innlegg

Det at den har en størrelse og avstand i forhold til Jorda og Sola, som muliggjør solformørkelser er ikke helt forklart.

 

Sprøyt!

 

Sola har ca 400 ganger større diameter enn månen, og ligger ca 400 ganger lenger borte.  Derfor er det en god match mellom dem sett fra vårt ståsted (men ikke alltid, da månens bane er ellipseformet).  Men slik har det ikke alltid vært, da månens avstand øker med noen centimeter i året.  I en fjern fortid var altså månen mye nærmere enn den er nå, og i en fjern fremtid vil den være mye lenger unna.

Endret av Karl Skapeland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Står det månekjøretøyet igjen på månen?

Ja!

NASA sin Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) har fotografert disse:

http://www.nasa.gov/mission_pages/LRO/news/apollo-sites.html

 

 

Finnes det seriøst alvorlige mennesker som tror at det ikke har vært mennesker på månen?

Det er sikkert noen paranoide mennesker der ute som tror det. Det er fremdeles folk som tror at jorden er flat også... :)

 

Men, konspirasjonsteorier som dette er big bussiness, det er folk som tjener penger på å selge "dokumentarer" som liksom skal "bevise" at vi aldri var på månen. Man trenger ikke å være veldig oppegående for å motbevise disse konspirasjonsteoretikerne, til og med TV programmet "Mythbusters" hadde en episode hvor de tilbakeviste flere av disse bevisene.

 

 

Enig. Har sett den månelanding(-er)sdokumentaren/alienmånebasedokumentaren som ligger på Netflix nå, fra slike konspirasjonsteoretikere. Den er rett og slett søppel. Må sees for å forstå hvor tynn suppe de koker konklusjonene sine på. Det er greit å ha et skeptisk sinn overfor ny informasjon som man mottar, men snakk om å koke suppe på spikere.

 

Filmmateriale/Bildemateriale deres gir en ingen konklusjon.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvorfor har ikke NASA vært på Månen siden desember 1972 med Apollo 17? Man kan argumentere for at det er økonomiske årsaker, spessielt i disse tider da NASA ikke får så mye penger, men det kan da umulig være eneste grunn. Jeg vil heller være paranoid enn godtroende og naiv iallefall.

Jepp, penger er hovedgrunnen til at Apollo-programmet ikke fortsatte.

USA hadde slått Sovjet som var hovedmålet, og de hadde landet seks Apollo-oppdrag på månen. 

 

Men det er heldigvis et håp om at man plukker opp ballen igjen. NASA er nå i gang med å bygge neste generasjon rakett (Space Launch System) som er laget for å igjen sende mennesker og utstyr ut i verdensrommet. Første ubemanna oppskytning er 2017/2018. Ellers ble en ubemannet versjon av Orion-kapselen som skal brukes testet i fjord.

 

Ellers er det flere satellitter som utforsker og har utforsket forskjellige aspekter av månen. Du har som nevnt Lunar Reconnaissance Orbiter og GRAIL. I tillegg har både Kina og India ambisjoner om å nå månen. For USA og NASA sin del så er det nok Mars som er det store målet man jobber mot.

Lenke til kommentar

Det er 10 år med Photoshop jobbing det! De ser nesten virkelige ut! Jeg ser frem til den dagen menneskeheten finner opp romfartøy som er skjermet godt nok mot kosmisk stråling, for å faktisk kunne dra ut av Jordas beskyttelse  ;):p

 

Oh lord.... trodde den kommentaren over var dum, men dette blir jo bare værre og værre...

Lenke til kommentar

 

Det er 10 år med Photoshop jobbing det! De ser nesten virkelige ut! Jeg ser frem til den dagen menneskeheten finner opp romfartøy som er skjermet godt nok mot kosmisk stråling, for å faktisk kunne dra ut av Jordas beskyttelse  ;):p

Oh lord.... trodde den kommentaren over var dum, men dette blir jo bare værre og værre...

 

 

Humor blandet med en viss sannhet er kanskje ikke noe du forstår da serru. Dessuten driter jeg langt i hva du måtte mene om meg og mine meninger :p

Lenke til kommentar

 

Hvorfor har ikke NASA vært på Månen siden desember 1972 med Apollo 17? Man kan argumentere for at det er økonomiske årsaker, spessielt i disse tider da NASA ikke får så mye penger, men det kan da umulig være eneste grunn. Jeg vil heller være paranoid enn godtroende og naiv iallefall.

Jepp, penger er hovedgrunnen til at Apollo-programmet ikke fortsatte.

USA hadde slått Sovjet som var hovedmålet, og de hadde landet seks Apollo-oppdrag på månen. 

 

Penger er den direkte årsaken, men det bakomliggende var at sovjet sluttet å forsøke. Da var det plutselig ikke så interessant for amerikanerne lenger heller. Pussig hvordan det plutselig blir for dyrt da ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...