Gå til innhold

Hvordan få ut filer på "kasserte" harddisker


Anbefalte innlegg

Fant ikke bedre plass å poste dette, så...

 

Er falt helt av databruk de siste årene, så nå trenger jeg hjelp av yngre krefter.

 

Har en del (kanskje 6-10) harddisker liggende som jeg kunne tenkt meg å hentet ut filer fra. Disse har stått i Windows maskiner, og derfor er det vanskelig å koble dem til en vanlig stasjonær maskin, da boot-en da vel blir helt køddet til (skjønner ikke hva som er master etc... been there, men ages ago).

 

Noen forslag til hvordan dette kan greit gjøres?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

... og derfor er det vanskelig å koble dem til en vanlig stasjonær maskin, da boot-en da vel blir helt køddet til ...

Nei, det er ikke vanskelig. Med BIOS har du full kontroll på hvilken disk som skal boote. Det kan godt være at PC på egen hånd vil boote fra en slik disk, men det er jo veldig enkelt å overstyre.

Lenke til kommentar

Hvis du har den vanlige harddisken din på den SATA port nr 4 på hovedkortet og kobler til en annen harddisk på SATA port nr 1, 2 eller 3 er det ofte auto-detect i bios tror den skal boote fra sistnevnte. Da blir det kødd. Men du velger helt enkelt boot-rekkefølgen i bios.

 

Det er både enklere og billigere enn å styre med kjøp av en USB-dings med HDD tilkoblinger. Skal du først det så finnes det billigere alternativer. Her for 23$ inkludert frakt. (Den får helt ok tilbakemeldigner på dx.com)

Lenke til kommentar

Nå har du såppass mange HDDer at det kanskje blir dyrt å kjøpe ekstern tilkobling til alle, men da jeg kasserte min gamle stasjonære og tok vare på HDDen, kjøpte jeg en sånn: http://www.clasohlson.com/no/Eksternt-kabinett/Pr383184000

 

Funker helt fint for formålet og koster ikke all verden, så kunne kanskje vært en ide likevel og kjøpt kanskje 2-3 stk og brukt det på HDDene som kan brukes til backup.

Lenke til kommentar

Nå har du såppass mange HDDer at det kanskje blir dyrt å kjøpe ekstern tilkobling til alle, men da jeg kasserte min gamle stasjonære og tok vare på HDDen, kjøpte jeg en sånn: http://www.clasohlson.com/no/Eksternt-kabinett/Pr383184000

 

Funker helt fint for formålet og koster ikke all verden, så kunne kanskje vært en ide likevel og kjøpt kanskje 2-3 stk og brukt det på HDDene som kan brukes til backup.

Gamle harddisker er vel det siste man bør bruke til backup ...

Ta vare på filene og resirkuler skrapet, sier nå jeg ...

(Men det er vel bare pengene som taler.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...