Gå til innhold

Hjelp til kjøp av ny SSD og nytt skjermkort


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Kjøpte min nåværende PC på komplett i 2011 og den begynner nå å bli litt treg.

Den fungerer fortsatt veldig fint, dog skjermkortet er ganske utdatert og jeg har ikke formatert den på flere år. 

Har funnet ut at jeg skal kjøpe en SSD og et nytt skjermkort for å få den litt raskere igjen.

Jeg spiller ikke mye, men vil gjerne at GTA V blir kjørt på medium uten problemer. 
Nå kan jeg kjøre GTA V på lavt, men etter en time så blir skjermkortet så varmt at det begynner å hakke og jeg får artifacts.

Har et budsjett på rundt 2-2500,-.
Vil helst ha en SSD på 256 GB.

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat nå har jeg et XFX Radeon 6870 HD 1GB, så det var ikke akkurat "high-end" den gang da jeg kjøpte heller. Betalte 1400,- for skjermkort (betalte 8800.- totalt for hele PCn).

Jeg tenkte bare å ha OS, noen programmer og GTA V på SSD egentlig.

 

Har en 1TB HDD fra før av, men siden PCn er 4 år gammel nå, så regner jeg med at noe kommer til å gå galt med HW snart, så prøver å oppgradere bit for bit. 

Lenke til kommentar

Du trenger ikke ha spillene på SSD. Dette hjelper fint lite for opplevelsen av spillet - det laster bare litt raskere inn.

Så hvis du har trangt budsjett så kan du slippe unna med en 120 GB SSD til rundt 500 kroner.

Vedr skjermkort ville jeg ikke gått lavere enn R9 380, så rundt 2200,- der.

 

Spar litt lenger og strekk deg til rundt 2700 - 2800 altså. Det måtte bli mitt forslag.

Lenke til kommentar

På ditt budsjett tror jeg jeg ville droppet SSD i denne omgang, og heller gått for GTX 960 eller R9 380.

 

Prisforskjellen mellom GTX 950 og 960 (100-200 kr) forsvarer ikke ytelsesforskjellen, og når du ikke har råd til førstnevnte pluss SSD måtte du fort ha nedskalert til GTX 750 Ti for å få råd til SSD i tillegg. En kompis av meg spilte GTA V på GTX 750 Ti en periode, før han ga opp og kjøpte ny maskin med 970. Jeg fikk ikke inntrykk av at det var uspillbart, men han var under passe fornøyd. Eventuelt kan du, som Christian foreslår, tråle bruktmarkedet etter grafikkort. Finner du f.eks. et GTX 770 til 16-1700 kr kan du nok klemme inn en ~250 GB SSD i tillegg.

 

Forøvrig har jeg selv en dedikert spill-SSD på 256 GB som jeg har valgt å ikke bruke til GTA V. Clean install av GTA V spiser opp over 60 GB alene - og ja, GTA V bruker vanvittig med tid på å laste, men selv om du laster fra en SSD vil du bruke mye tid på å sitte og vente på synkronisering mot andre spillere på serveren som ikke bruker SSD, om du primært spiller online.

Lenke til kommentar

Hører på hva dere sier. Men føler ikke for å spytte inn så mye for et skjermkort.

Hva med et R7 370 ? 

Eneste "highend" spillene jeg spiller er WoW, Gta V og Bf4. Men jeg kan godt spille på lav-medium grafikk, spiller ingen rolle for meg. Så lenge skjermkortet ikke blir for varmt og det hakker, som det gjør nå. Men SSD skal jeg ha uansett nå.

Lenke til kommentar

Leita etter en SSD selv nylig. Etter mye lesing, kom jeg frem til at Samsung 850 evo er noe av det beste som finst. Den er også en av de billigaste.

Forskjellen med samsung evo 850 og f.eks Intel 535 for meg var memory boostinga du kan gjøre med softwaren til samsung: magican. Du øker lese/skrive  hastigheten kraftig i bytte for å dedikere 1-2gb ram til ssd disken du booster.

Dog du kan såvidt jeg vet bare booste en disk omgangen. Ihvertfall klarte jeg ikke å booste både msata disken og ssden min samtidig.

 

Om du ikke har nok ledig ram(sjelden et problem i gamer pcer) til å kunne avse 1-2gb ram så trur jeg intel og samsung diskene er forholdsvis like gode. Men siden Samsung like billig eller billigere så er det vel egentlig en non brainer.

Dog trur noen tester mente at intel ssder kanskje har bittelitt mer maximal levetid eller noe sånt, men det trur dette er et ikke problem for de fleste gamer pcer og mer en problem stilling for server pcer osv/folk som ikke har råd til nye disker  og kjøper brukt.

 

Bare tilleggs info for dem som ikke vet det:)

Endret av Blåbjørn
Lenke til kommentar

 

Bare tilleggs info for dem som ikke vet det:)

 

Kjekt å vite :)

Når det gjelder levetid, så lover samsung minimum 10GB/day i 3 år. Det er vel ytterst få som laster ned/sletter så mye hver eneste dag.

Så er det også "minimum". Skal ikke se bort i fra at den greier 2-3 ganger så mye og vel så det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Har funnet ut at jeg skal bestille meg iløpet av dagen nå. Har kommet fram til Samsung 850 EVO 250GB SSD. Men skjermkortet er jeg litt usikker på.

Lønner det seg med et kort fra 2000,- fremfor et som koster 1500,- ? 

Er forskjellen verdt prisen? 

Har funnet ut at jeg helst vil ha Nvidia. Har sett på GTX 750, GTX 950 og GTX 960, men er fortsatt uhyre usikker på hva jeg skal ta og hva som lønner seg. Vil jo bruke så lite penger som mulig. Men om det lønner seg å slenge i en 500 lapp ekstra så gjør jeg det.

 

Lenke til kommentar

Vil si rekkefølgen mhp pris/ytelse er:

GTX 750 TI < GTX 950 < R9 380 < GTX 970 eller R9 390.

 

R9 270x og GTX 960 faller utenfor her og du trenger ikke se på dem imo (270X blir tatt av GTX 960 som igjen blir tatt av R9 380).

 

Hvor mye har du å rutte med?

For 1080p gaming ville jeg tatt R9 380 hvis du har råd.

Lenke til kommentar

Jeg vil helst bruke 3000,- eller under.

SSD og bracket koster 1000,- så da har jeg 2000,- ca å bruke på skjermkort.

Kjører 1920x1080 oppløsning.

Skal bestille fra Komplett forresten, om du kunne funnet et skjermkort og linket det, hadde det vært kjekt. Om det ikke er for mye å spørre om.

Er sykt usikker på hvilket merke jeg skal ha (MSI, Gainward +++). Har rett og slett null peiling!

Lenke til kommentar

Under 2K:

https://www.komplett.no/product/851584/datautstyr/skjermkort/pci-express/asus-geforce-strix-gtx-950-2gb-physx

 

Like over 2K, demo/brukt

https://www.komplett.no/product/851702/datautstyr/demovarer-billigkroken/skjermkort/sapphire-radeon-nitro-r9-380-4gb-demo

 

Hvorfor brukte du penger på en brankett hvis du har lite budsjett? Dobbelsidig tape hadde gjort samme nytta for å montere en SSD... :)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Takk!

 

Hadde i utgangspunktet satt budsjett på 3000,- samlet.. 2000 for skjermkort og 1000 for SSD (med tilbehør). Vil helst få festa harddisken skikkelig :) Haha.

 

Men tror jeg går for 950'n. Det ser ut som det er mer enn nok for mitt bruksmål, så regner med at jeg trenger ikke oppgradere på en stund.

 

Et spørsmål til. for å være helt sikker. Det vil være kompatibelt med hovedkort osv?

Har denne pakken: https://www.komplett.no/product/622989

 

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar

Ville heller lagt på 150 kroner og gått for 960.

https://www.komplett.no/product/834961/datautstyr/skjermkort/pci-express/gainward-geforce-gtx-960-2gb

 

Får ikke så altfor mye ekstra kraft, men syns 150 kroner er verdt det. Du får bestemme selv om du syns det :)

https://www.techpowerup.com/mobile/reviews/MSI/GTX_950_Gaming/18.html

Endret av Bjonness406
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...