Gå til innhold

Hva er ditt absolutte favoritt spill ?


Anbefalte innlegg

Gjennom alle årene så har vi spilt sikkert flere hundre spill. 

 

Vi har kost oss masse.

Vi har klikka i vinkel fordi vi ikke kommer videre eller døde rett før vi vant over en boss.

 

Det kan tenkes at inventaret og møblene har fått gjennomgå og at en og annen har måtte gå til innkjøp av ny tv nettopp på grunn av spill.

 

Tenk deg om. Hva er ditt favorittspill Nr.1 ?

 

I denne tråden skal vi ikke ha noen "Top 3". 

 

Du skal KUN fortelle om det ene spillet som  havnet øverst på listen og hvorfor.

 

 

Jeg kan starte.

For meg er valget meget enkelt. 

 

256px-Homm3boxart.jpg

I mine øyne, Verdens beste spill. 

Det kom ut 28. Februar 1999. Og om jeg har en dårlig dag og skal glemme alt, så fyrer jeg opp 

Heroes of Might and Magic III

Endret av Eriksendrul
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Herre min hatt. Nummer 1 ja. Det ultimata ener spillet. Ikke det beste spillet jeg har spilt, men favoritten. 

 

Hmm. den var ikke så lett som jeg skulle tro.

 

Tror jeg sier.... The last of us

 

Men er to, tre... fem andre spill jeg like gjerne kunne nevnt. (gothic 2, Command & Conquer, Tie fighter, Fallout 2) Ups klarte ikke å la være :p

 

 

Hvorfor? Hmm. Jeg må vel være så ærlig at spill stadig blir bedre, og nostalgien falmer litt med årene. The last of us er den perfekte blandingen av alt jeg elsker med spill. Grafikk, lyd, musikk, estetikk, historie og skuespill. Ett glimrende game play i en sjanger jeg elsker. Alt i dette spillet er etter mine øyne perfekt. Kanskje ett annet spill har gitt meg en større spill glede på  ett eller annet tidspunkt, men minnene falmer og Følelsen av the Last of us sitter sterkest i kroppen i skrivende stund.

Endret av GrinderX9
Lenke til kommentar

For meg er valget meget enkelt. 

 

256px-Homm3boxart.jpg

I mine øyne, Verdens beste spill. 

 

Uten tvil helt enig. Av alle spill jeg har spilt opp gjennom årene er Heroes 3 det spillet som jeg setter høyest. Det er ikke perfekt men det er noe med det, en slags x factor, som bare gjør det til den beste spill erfaringen jeg har hatt.

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg at denne tråden vil ha veldig sprikende svar avhengig av deltakeres alder. Jeg ser ikke for meg at en 20 åring vil si: Final Fantasy VII for eksempel. Men det gjør altså jeg. FFVII på PS1 var en helt spesiell opplevelse som jeg synes synd på alle som er for unge til å oppleve. Vi er rett og slett for bortskjemte i dag. Å formidle at FFVII hadde grafikk i FMV sekvensene som man satt og måpte av den gang er jo nesten umulig. Også har man musikken da, 20 år etter husker jeg fremdeles første gang jeg kom til slutt boss'en og holdt på å miste kontrolleren av ren spenning bygd opp av musikken. Hele party'et mitt var wipe'a og Cloud var så godt som død, min siste sjanse var å summone Neo Bahamut. Men Sephirot fikk inn Meteor på millisekundet før, shit, pokker, faen. Halv time med bossfight rett i dass.. Nei, Cloud overlevde faen meg med 10 hitpoints og fikk inn Neo Bahamut så drittsekken falt. Jeg kjenner faktisk pulsen stige nå, bare av å tenke tilbake på den ene fight'en.

 

Jeg har lagt inn tusenvis av timer i Heroes3, og Civ5. Men jeg har aldri sittet å svettet og skjelvet av de spillene som den siste bossfight'en i FFVII. :)

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg at denne tråden vil ha veldig sprikende svar avhengig av deltakeres alder. Jeg ser ikke for meg at en 20 åring vil si: Final Fantasy VII for eksempel. Men det gjør altså jeg. FFVII på PS1 var en helt spesiell opplevelse som jeg synes synd på alle som er for unge til å oppleve. Vi er rett og slett for bortskjemte i dag. Å formidle at FFVII hadde grafikk i FMV sekvensene som man satt og måpte av den gang er jo nesten umulig. Også har man musikken da, 20 år etter husker jeg fremdeles første gang jeg kom til slutt boss'en og holdt på å miste kontrolleren av ren spenning bygd opp av musikken. Hele party'et mitt var wipe'a og Cloud var så godt som død, min siste sjanse var å summone Neo Bahamut. Men Sephirot fikk inn Meteor på millisekundet før, shit, pokker, faen. Halv time med bossfight rett i dass.. Nei, Cloud overlevde faen meg med 10 hitpoints og fikk inn Neo Bahamut så drittsekken falt. Jeg kjenner faktisk pulsen stige nå, bare av å tenke tilbake på den ene fight'en.

 

Jeg har lagt inn tusenvis av timer i Heroes3, og Civ5. Men jeg har aldri sittet å svettet og skjelvet av de spillene som den siste bossfight'en i FFVII. :)

 

Final Fantasy VII er definitivt et av mine favoritter , men for meg personlig så er det et spill som topper det hele :

 

Baldurs Gate serien ( 1 & 2 + Utvidelsen , men ser på det som et spill ) det er nemlig her Black Gate er på sitt beste , leverer en svært god historie og kamper og utfordringer som får deg til å grine. Selvsagt det fantes spill med bedre grafikk , spill med bedre CGI , men det var opplevelsen , til en viss grad valgfriheten (ikke at du virkelig hadde så mye av det ) og ørten tusen linjer med dialoger som gjør at jeg stadig vekk stikker innom BG.

Spiller ofte en Paladin , men har litt sansen for både krigere og Prester i det siste.

Lenke til kommentar

Final Fantasy VIII

 

Jeg har rundet spillet et sted mellom 10 og 20 ganger, og jeg overdriver ikke når jeg sier at jeg legger merke til nye plottelementer hver eneste gang. Historien er utrolig dyp. Jeg leste en gang en plottanalyse på størrelse med en kort roman.

 

Det aller meste annet med spillet er også fantastisk, men det er historien som gjør at dette spillet skiller seg ut fra alle andre, og er mitt absolutte favorittspill uansett sjanger.

Lenke til kommentar

Må holde meg til Viking, The Legend of Zelda: Ocarina of Time.

 

The_Legend_of_Zelda_Ocarina_of_Time_box_

 

Uten tvil det beste spillet jeg noen gang har spilt, bare tanken på å spille det gir meg frysninger, bokstavelig talt, klarer ikke å se for meg hvor mange timer jeg har bak dette spillet. Det er nesten jeg vurderer å kjøpe en 3DS eller 2DS bare for å prøve HD-remaken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oi!

Vanskelig spørsmål. Har spilt veldig mye bra i forskjellige sjangere side 80-tallet...

Men et spill som kan kvalifisere seg inn som nr 1 er Dragon Age:Inquisition. Har spilt det utrolig mye siden det kom ut. DA byr på mange gode historier, utforskning og gode og utfordrende kamper. En annen ting jeg liker er at man av og til kan finne steder som andre kanskje ikke har funnet og at man har oppdrag som gjør at man må reise tilbake til områder hvor man har vært før. 

 

Men det er jo en drøss med andre spill som burde vært nevnt, ja..men det får bli en annen gang :)

Lenke til kommentar

Som mange andre her er nok The Legend of Zelda: Ocarina of Time overlegent på topp for min del.

Men skal jeg nevne et som kanskje ikke så mange andre ville nevne, men som jeg spilte i hjel på Playstation da jeg var yngre, må det bli Pandemonium 2. Kanskje ikke verdens beste spill, men jeg fikk helt dilla, og den dag i dag står det igjen som et av spillene jeg har brukt mest tid på, og som gir meg mest nostalgisk godfølelse av å tenke på den dag i dag.

 

Pandemonium2PS1Art.jpg

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg at denne tråden vil ha veldig sprikende svar avhengig av deltakeres alder. Jeg ser ikke for meg at en 20 åring vil si: Final Fantasy VII for eksempel.

Ikke for å dra dette off-topic, men dette er noe som alltid irriterer meg med sånne lister. FFVII var både det første i 3D og det første mange spilte, dermed er det "dømt" til å havne på førsteplass hos veldig mange. Ikke fordi det er spesielt bra, men fordi de ikke har spilt de første, og spillene etter det har ikke klart å leve opp til det (med unntak av FFIX, derfor havner det svært ofte på "andreplass" av FF-spillene.) FFX endret alt for mye, derfor får vi aldri en "ny" FFVII. Tenker da på et som kan toppe det hos de fleste, og ikke f.eks remaken. Det samme gjelder Skyrim. Det ser bra ut, har en stor, åpen verden, bra gameplay og en hel drøss folk som aldri har spilt Elder Scrolls før, dermed er det dømt til å være "det beste i serien", selv om det faktisk på god vei er det dårligste. (ingenting har konsekvenser, svært mye er nedskalert eller fjernet (kan ikke lage egen magi engang, og argonians og khajiit er så godt som borte fra hele spillet) osv. Nå sier jeg ikke at det er "galt" å mene et spill er bedre enn et annet, men de aller fleste listene er dominert av unge folk som er interessert i spill, og som er for unge til ha spilt noe særlig. Dermed sitter vi et med knøttlite utvalg av nye spill som bestandig havner på samtlige lister. Hvor mange under 25 vil stemme frem noe som helst fra SNES, Amiga eller Commodore 64, for eksempel? De er rett og slett for unge til å ha vokst opp med disse perlene.

 

Men uansett, favorittspillet mitt? Frister å dra frem Giana Sisters igjen, men da starter vel diskusjonen om Twisted Bullshit er et "ekte" Giana Sisters eller ikke (svar: hahaha, ikke i nærheten. Er bare en kynisk utnyttelse av navnet. Men er man for ung til å ha vokst opp med det ekte Giana Sisters vet man jo ikke hva man gikk glipp av, så da er det meningsløst å diskutere det.)

 

Så favorittspillet mitt? Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura. Har faktisk fortsatt originalen stående i hyllen. :)

 

fxsf7p.jpg

 

 

Da jeg testet demoen første gang forsto jeg fint lite av det som foregikk, og det fenget ikke akkurat. Bare surret rundt og banket noen fiender, samlet opp litt ting og skjønte ikke bæret av hva jeg drev på med. Men tok likevel en sjanse og kjøpe fullversjonen da det kom. Det angrer jeg ikke et sekund på.

 

Konseptet her er rimelig interessant: Vi tar en helt vanlig fantasy-verden med mennesker, alver, orker, dverger og så videre, men flytter alt sammen frem i tid til den industrielle revolusjonen. Det... er ikke helt problemfritt. Alvene tviholder på den gamle livsstilen sin, og er helt avhengige av magi. Dvergene, på sin side, gir blaffen i de gamle tingene, og fokuserer heller på teknologi. De vil ha fremskritt, nesten uansett pris. Til gjengjeld vil alvene beholde den gamle levemåte, også uansett pris. Da sier det seg selv at det blir problemer. :p Det geniale er at vi som spiller ikke er bundet til magi eller teknologi, men kan utvikle karakteren selv i hvilken retning vi vil. Vil du ha ren magiker? Ikke noe problem. Ren teknologi? Ikke noe problem. En blanding? Det går også. Men til forskjell fra de fleste spillene jeg har prøvd er dette ikke noe man bør ta lett på, da magi og teknologi ikke går bra sammen. Faktisk går det så dårilg sammen at hvis du lener deg for mye mot magi, vil en del teknologiske ting slutte å fungere. Da mener jeg ikke at pistolen din ikke klarer å skyte, men selv toget du sitter på vil nekte å starte. Det liker jo de andre passasjerene dårlig... :p Samtidig kan du gå for langt mot teknologi, og da vil magi ha liten effekt på deg. Da sliter man litt hvis man vil inn i en magisk by, for å si det sånn. :p Resultatet er at noe så enkelt som å velge om man vil gå mot magi eller teknologi endrer hele historien, og kan faktisk nekte deg å gå enkelte steder. At toget ikke funker er ikke noe problem. Det er jo bare å teleporte tvers over kartet. Men hva hvis du vil besøke dvergene for noen oppdrag, og de nekter deg innpass fordi du er en magiker? Eller hvis du må besøke alvene, men holder deg for langt mot teknologi?

 

En annen morsom detalje er at vi har ganske mange sideoppdrag her, og når vi har rundet historien vil vi få en oppsummering av alt som er skjedd siden sist av nevnte sideoppdrag. Husker f.eks at jeg hjalp en dverg med noe som så ut til å være uten betydning i spillet, men på slutten fikk jeg vite mye mer om konsekvensene av det jeg gjorde. Mener han ble rik på grunn av meg, og godt mulig han drepte en del alver med en liten hær andre dverger. Ooops... :p 

 

Så alt i alt et meget bra rollespill i seg selv, med en rimelig unik setting og svært bra historie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...