Gå til innhold

ANMELDELSE: SOMA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spiller selv gjennom dette på PC nå, og dokumenterer alt underveis. Må si at jeg så langt er veldig enig i denne anmeldelsen. Veldig glad i spillet så langt.

 

Om man er interessert i å se spillet spilles gjennom uten overdreven snakking som tar bort fra stemningen, og med dødtiden klippet bort, så kan man se serien min her: https://www.youtube.com/playlist?list=PLa5UHCbhzY-0lkOxrhAw0Tx7N3WklPmxo

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det er mulig jeg har misforstått noe om et "gitt" premiss i starten av spillet, men har ikke anmelder i realiteten blåst en ganske heftig spoiler mot slutten av anmeldelsen?

Trur ikkje eg har gjort det, men er litt usikker på nøyaktig kva du siktar til. 

"Men med resultatet i den mekaniske handa og handa på robothjartet..." Da forstår jeg altså at det er gitt at man spiller som en robot selv, med egen "AI?"

Lenke til kommentar

 

 

Det er mulig jeg har misforstått noe om et "gitt" premiss i starten av spillet, men har ikke anmelder i realiteten blåst en ganske heftig spoiler mot slutten av anmeldelsen?

Trur ikkje eg har gjort det, men er litt usikker på nøyaktig kva du siktar til. 

"Men med resultatet i den mekaniske handa og handa på robothjartet..." Da forstår jeg altså at det er gitt at man spiller som en robot selv, med egen "AI?"

 

Det er ikkje gitt, verken det eine eller det andre. :)

Eg utdjupar under spoilertags, for å vera på den sikre sida: 

Den formuleringa var dels meint som eit retorisk grep i høve tematikken, dels var den meint å få lesaren til å lura litt på det. Det er sånn sett meint meir som ein teaser enn ein spoiler, men det er i alle tilfelle ingen_ heftig_ spoiler. Det vil seia: I den grad den røper noko, så røper den etter mi meining ikkje noko som er sentralt for den totale spelopplevinga. Håpar det var eit nokolunde, eh, oppklarande svar.

 

Endret av bjartewh
Lenke til kommentar

I virkeligheten er jeg ingen barsk og tøff mann. En hund i bånd som pluttselig hopper mot meg å bjeffer kan gjøre meg rimelig redd. En tur i skogen på natterstid kan få fantasien til å løpe løpsk. Kan til og med stirre på stjernehimmelen i ro og fred å få det til å gå kaldt nedover ryggen på meg, bare tanken på alt som kan befinne seg der ute. Men dette og diverse fora rundt omkring om spill, får meg til å tro jeg er reneste superman med nerver av stål! De siste 10 åra vet jeg om ett!, bare ett eneste spill som jeg har blitt litt skjelven i buksa av, å det var Alien isolation. Det førte til ett lett ubehag når jeg spilte alene midt på natta. Men amnesi, Slender man, SOMA! Ikke så my som økt puls engang. Dette gjelder litt film også, kan telle på en finger, alle filmene jeg har blitt skremt av de siste årene.

 

Jeg nyter å spille spill, men mulig jeg ikke lever meg nok inn i det? Samme med film også kanskje. Kankje noe med at jeg tenker litt mye teknisk, både i film og spill. Tenker over speisaleffekter og virkemidler, grafikk lys og skygger. Ikke det at det er så bevist, men underbevistheten jobber nok litt imot meg. Jeg liker faktisk veldig godt å bli skremt i spill og film, så kunne ønske jeg var litt mer lettpåvirkelig :(

Lenke til kommentar

De siste 10 åra vet jeg om ett!, bare ett eneste spill som jeg har blitt litt skjelven i buksa av, å det var Alien isolation. Det førte til ett lett ubehag når jeg spilte alene midt på natta. Men amnesi, Slender man, SOMA! Ikke så my som økt puls engang.

Hmm, interessant. Kva er det som er annleis med Alien, trur du?

 

Eg merker at eg ofte blir litt "herda" (i mangel av eit betre ord) jo meir eg blir utsett for monsteret/faren i ein grøssar. I Alien blei eg difor langt meir skremt i starten av spelet enn eg blei mot slutten, då eg i større grad tenkte på xenomorphen som eit slags system som eg måtte utmanøvrera. Difor sette eg pris på at det i SOMA er fleire ulike monster, slik at ingen av monstera (eller iallfall berre det eine) sluttar å vera skremmande.

Lenke til kommentar

 De siste 10 åra vet jeg om ett!, bare ett eneste spill som jeg har blitt litt skjelven i buksa av, å det var Alien isolation. Det førte til ett lett ubehag når jeg spilte alene midt på natta. Men amnesi, Slender man, SOMA! Ikke så my som økt puls engang.

 

Prøvd Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth? Et av få spill jeg synes er skumle. Dessverre er det ganske buggy.

 

Lenke til kommentar

 

De siste 10 åra vet jeg om ett!, bare ett eneste spill som jeg har blitt litt skjelven i buksa av, å det var Alien isolation. Det førte til ett lett ubehag når jeg spilte alene midt på natta. Men amnesi, Slender man, SOMA! Ikke så my som økt puls engang.

Hmm, interessant. Kva er det som er annleis med Alien, trur du?

 

Eg merker at eg ofte blir litt "herda" (i mangel av eit betre ord) jo meir eg blir utsett for monsteret/faren i ein grøssar. I Alien blei eg difor langt meir skremt i starten av spelet enn eg blei mot slutten, då eg i større grad tenkte på xenomorphen som eit slags system som eg måtte utmanøvrera. Difor sette eg pris på at det i SOMA er fleire ulike monster, slik at ingen av monstera (eller iallfall berre det eine) sluttar å vera skremmande.

 

 

Hmm... kan rett å slett være minner fra barndommmen, mer enn noe annet. Jeg så Alien når jeg var "ALT" for ung hehe. Har brent seg inn i psyken som selve definisjonen på skrekk. Spilte også alien vs predator 1 og 2 i sin tid, som jeg også synes var skummelt. Så Alien universet og selve alien har en helt spesiellt skrekkingytende plass i mitt hjerte :D

 

 

 

 De siste 10 åra vet jeg om ett!, bare ett eneste spill som jeg har blitt litt skjelven i buksa av, å det var Alien isolation. Det førte til ett lett ubehag når jeg spilte alene midt på natta. Men amnesi, Slender man, SOMA! Ikke så my som økt puls engang.

 

Prøvd Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth? Et av få spill jeg synes er skumle. Dessverre er det ganske buggy.

 

 

Var svært nærme med å gjennomføre det back in the day, når det var nytt. Syntes det var ett fantastisk spill, litt guffent, men aldri skremmende. Eller... hmm... kanskje litt. Så lenge siden, tror ikke jeg klarer å huse selve opplevelsen bra nok til å komme med ett godt svar. var en boss jeg aldri klarte, aldri funnet ut om det var en bug eller bare meg som ikke klarte å finne ut hvordan jeg skulle ta den.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...