Gå til innhold

[Løst] Fjerne scrollbar fra div


Anbefalte innlegg

Jeg har én, veldig lang (vertikal) tabell. Den er delt i to, hvor den øverste delen av tabellen er statisk på siden, mens den nederste delen autoscroller. Dette er gjort ved at tabellen(e) er pakket inn i hver sin div.

 

Dette fungerer utmerket, rent bortsett fra at scrollbaren som dukker opp i den nederste tabellen gjør at cellene ikke har samme bredde som i den øverste.

 

Med css

.nedersteDivTilTabell {
overflow: hidden;
} 

forsvinner scrollbaren fra den nederste tabellen og cellene blir like brede som i den øverste, men jeg mister dessverre muligheten til å scrolle manuelt.

 

Spørsmålet mitt er: Hvordan fjerner jeg scrollbaren, uten å fjerne muligheten til å scrolle manuelt?

 

Jeg beklager hvis jeg oppfattes som en forumspammer, det er virkelig ikke meningen!

 

Hvis noen lurer på hva jeg egentlig driver med så er det å lage et leaderboard, hvor topp 3 står statisk på toppen av siden, mens resten av resultatlisten langsomt ruller over skjermen...

 

Igjen; på forhånd takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du legge ved de aktuelle HTML og CSS-kodene?

Beklager, men jeg sovnet visst akutt på sofaen...

 

Her er en url til en test: http://test.fanteri.no/ledelse.php

HTML:

<!DOCTYPE html>
	<html lang="en">
	<head>
		<meta charset="utf-8">
		<meta http-equiv="X-UA-Compatible" content="IE=edge">
		<meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1">
		<!-- The above 3 meta tags *must* come first in the head; any other head content must come *after* these tags -->
		<title>Bootstrap 101 Template</title>

		<!-- Bootstrap -->
		<link href="includes/style.css" rel="stylesheet">

		<!-- HTML5 shim and Respond.js for IE8 support of HTML5 elements and media queries -->
		<!-- WARNING: Respond.js doesn't work if you view the page via file:// -->
		<!--[if lt IE 9]>
		  <script src="https://oss.maxcdn.com/html5shiv/3.7.2/html5shiv.min.js"></script>
		  <script src="https://oss.maxcdn.com/respond/1.4.2/respond.min.js"></script>
		<![endif]-->
	</head>
	<body>
		<div class="container">
			<div class="row">
				<div class="col-md-12" id="rullings">
					<h1>LEADERBOARD</h1>
					<div class="table-responsive"> 						
						<table class="table table-bordered">
							<thead>
								<tr>
									<th>Kol1</th><th>Kol2</th><th>Kol3</th><th>Kol4</th><th>Kol5</th><th>Kol6</th><th>Kol7</th>
								</tr>
							</thead>
							<tbody>
								<tr>
									<td class="tdpos col-md-1">1</td><td class="tdnavn col-md-5">John Fravolda</td><td class="tdnoe col-md-2">3</td><td class="tdspilt col-md-1">A</td><td class="tdmer col-md-1">B</td><td class="tdmest col-md-1">C</td><td class="tdtotal col-md-1">D</td>
								</tr>
								<tr>
									<td class="tdpos col-md-1">2</td><td class="tdnavn col-md-5">Olivia Utenjohn</td><td class="tdnoe col-md-2">4</td><td class="tdspilt col-md-1">B</td><td class="tdmer col-md-1">C</td><td class="tdmest col-md-1">C</td><td class="tdtotal col-md-1">E</td>
								</tr>
								<tr>
									<td class="tdpos col-md-1">3</td><td class="tdnavn col-md-5">Knut Knutsen</td><td class="tdnoe col-md-2">6</td><td class="tdspilt col-md-1">C</td><td class="tdmer col-md-1">D</td><td class="tdmest col-md-1">E</td><td class="tdtotal col-md-1">F</td>
								</tr>
							</tbody>
						</table>
					</div>  
					<div class="table-responsive mCustomScrollbar" id="rulletopp" data-mcs-theme="dark">       
						<table class="table table-bordered">
							<tbody>
								<tr>
									<td class="tdpos col-md-1">4</td><td class="tdnavn col-md-5">Espen Lind</td><td class="tdnoe col-md-2">9</td><td class="tdspilt col-md-1">D</td><td class="tdmer col-md-1">E</td><td class="tdmest col-md-1">F</td><td class="tdtotal col-md-1">G</td>
								</tr>
								<!--Og så videre-->
							</tbody>
						</table>
					</div>
				</div>
			</div>
		</div>

		<!-- jQuery (necessary for Bootstrap's JavaScript plugins) -->
		<script src="https://ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/1.11.3/jquery.min.js"></script>
		<!-- Include all compiled plugins (below), or include individual files as needed -->
		<script src="includes/js/bootstrap.min.js"></script>
		<script src="includes/rullerende.js"></script>
  </body>
</html>

CSS:

@import url('css/bootstrap.min.css');

@-moz-document url-prefix() {
  fieldset { display: table-cell; }
}
th {
	font-weight: 800;
	font-size: 2em;
}

.tdpos, .tdnavn, .tdnoe, .tdspilt, .tdmer, .tdmest, .tdtotal {
	font-weight: 800;
	font-size: 3em;
}

.tdred {
	color: #FF0000 !important;
}
#rulletopp {
	overflow: hidden; height: 523px !important;
}

Javascript:

//run instantly and then goes after (setTimeout interval)
//Første rulling i det man laster siden
$("#rulletopp").delay( 1000 ).animate({ scrollTop: $("#rulletopp")[0].scrollHeight }, 30000, "linear");
//Rulling opp igjen
setTimeout(function() {
	//Fart opp igjen
	$("#rulletopp").animate({scrollTop:0}, 1000); 
//Delay før første gang den rulletoppr opp igjen.
},1000);

setInterval(function(){
	// 4000 - it will take 4 secound in total from the top of the page to the bottom
	$("#rulletopp").delay( 15000 ).animate({ scrollTop: $("#rulletopp")[0].scrollHeight }, 30000,"linear");
	setTimeout(function() {
		$("#rulletopp").animate({scrollTop:0}, 1000); 
	},1000);

},1000); 

Som dere ser av lenken er kolonnene i tabellene på linje, som jeg ønsker. Det er imidlertid ikke mulig å scrolle i den nederste tabellen manuelt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...