Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Motta GAVE hvis man har Sosialstøtte eller Gjeldsordning


Emigrert

Anbefalte innlegg

Hva kan noen som mottar sosialhjelp og lignende, eller har gjeldsordning eller er insolvent motta fra slekt uten at det medfører mindre utbetalinger eller at pengene tilfaller kreditorer?

 

I hvilken grad kommer det an på intensjonene, eller hvordan pengene brukes?

 

Hva skjer hvis noen på sosialhjelp for eksempel arver 500.000?

 

I mitt tilfelle mottar jeg ofte penger for min sønn, eller for utgifter for ferier sammen med han og familien som sender pengene.

 

Hvis jeg fikk 100.000 "udedikert" så ville jeg bruke det til skyldig barnebidrag (uformelt) forskuttere framtidig barnebidrag, samt og kjøpe datautstyr som er nødvendig for inntekt (Noe kreditorer normalt ikke kan ta).  Jeg har heller ikke bil.

 

Det meste ville kunne betraktes som forskudd på arv.

 

Har forøvrig netop søkt om sosialhjelp.  Jeg renger med at jeg ikke kan betjene gjelda mi, men det er litt fram i tid.

Endret av Emigrert
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar dette dekker gaver, og iom at det gjelder to år etter gjeldsordning, bør det vel ogå gjelde under den:


§ 6-2:


Dersom skyldneren innen to år etter gjeldsordningsperiodens utløp mottar arv, gevinst eller liknende av betydelig omfang, kan retten, på begjæring av en fordringshaver, hvis krav er omfattet av gjeldsordningen, sette gjeldsordningen helt eller delvis til side i den utstrekning skyldnerens økonomi og hensynet til fordringshaverne tilsier det.


  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Antar dette dekker gaver, og iom at det gjelder to år etter gjeldsordning, bør det vel ogå gjelde under den:

§ 6-2:

 

Ikke helt, for det er/var jo betydelige fribeløp før overføringer regnes som forskudd på arv må/måtte deklareres.

 

Uansett, er det en del endringer nå i forbindelse med at arveavgiften stort sett er fjernet - etter hva jeg forstår er det mye mindre krav til deklarering av arv og gaver. 

Lenke til kommentar

NAV har ikke uten videre innsyn i kontobeholdningen din. Da må det foreligge rimelig grunn til mistanke om urettmessig utbetaling fra trygden.

 

Søker man om økonomisk støtte til livsopphold, vil som regel saksbehandleren kreve at du fremlegger kontoutskrift, og i kontoutskriften fremgår det hvor mye penger du har på konto. Viser det seg i ettertid at du har fått for mye utbetalt, kan NAV kreve den økonomiske støtten refundert. 

Endret av Star Fox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...